Ook duitse mensen herdenken?

Voor alle leuke en minder serieuze zaken in het leven!
Gebruikersavatar
anne-nienke
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 apr 2013, 18:32
Gender: Onzeker

Ook duitse mensen herdenken?

Bericht door anne-nienke »

Het is weer actueel. Ik vraag me af, wie herdenkt er ook duitste slachtoffers of wellicht wel duitse soldaten?

Ik herdenk wel die duitse soldaat, die jongen die volledig gestuurd door iedereen in zijn omgeving het leger in moest een daar de dood is ingejaagd. Voor mij zijn dat net zo goed slachtoffers. Ik denk ook aan het feit dat hele normale mensen instaat zijn om gruwelijke dingen te doen. Je hoeft alleen maar dat dunne laagje dat wij beschaving noemen weg te nemen, ze te indoctrineren en de normaalste mensen doen de gruwelijkste dingen.

Wat is jullie mening?
Jake
Berichten: 407
Lid geworden op: 13 sep 2012, 23:55
Gender: Trans FtM
Locatie: Drenthe

Re: Ook duitse mensen herdenken?

Bericht door Jake »

Ik herdenk alleen de slachtoffers, sommige duitsers vallen daar onder, maar de meeste duitsers niet. "Onschuldige" burgers die niet mee hebben gevochten, maar wel op de NSDAP stemden en de Holocaust hebben laten gebeuren, zijn wat mij betreft ook schuldig. NSBers die om zijn gekomen zie ik ook niet als slachtoffer. Maar een duitse soldaat die tegen de oorlog was, maar die het leger in moest of anders werden hij en zijn familie vermoord, is in mijn ogen wel slachtoffer.

Het komt erop neer dat ik vooral kijk naar intenties en niet zo zeer naar de daden.

Maar over het algemeen denk ik toch vooral aan nederlanders, met name joden en verzetsstrijders. Ik vind trouwens dat 4 mei ook gewoon zo moet blijven. Ondanks dat er ook duitse slachtoffers zijn imo, vind ik dat 4 mei toch vooral om nederlanders moet blijven gaan.
Gebruikersavatar
Raisa
Berichten: 1211
Lid geworden op: 29 mar 2012, 20:57

Re: Ook duitse mensen herdenken?

Bericht door Raisa »

Jake schreef:"Onschuldige" burgers die niet mee hebben gevochten, maar wel op de NSDAP stemden en de Holocaust hebben laten gebeuren, zijn wat mij betreft ook schuldig.
Het is maar de vraag in hoeverre de gewone Duitser wist van de vernietigingskampen lijkt me.
Ik wil alle slachtoffers van de oorlog herdenken, van beide kanten. Ook de Duitse burgers die zijn omgekomen bij de massale geallieerde bombardementen op Duitse steden als Dresden. Ook de Polen en de Chechen die thuis en vaderland zijn ontvlucht om de vechten aan de kant van de geallieerden maar na de oorlog door de Britten werden uitgekotst. Toen ze terugkwamen in hun vaderland werden ze onder het gezag van Stalin niet als helden onthaald, maar als potentiele verraders die wel eens opnieuw voor vrijheid zouden kunnen gaan vechten.
Jake
Berichten: 407
Lid geworden op: 13 sep 2012, 23:55
Gender: Trans FtM
Locatie: Drenthe

Re: Ook duitse mensen herdenken?

Bericht door Jake »

Ik denk niet dat burgers er meteen vanaf wisten, maar op den duur waren er genoeg geruchten. Volgens mij keek een groot deel expres de andere kant uit.
Gebruikersavatar
Gabriël
Berichten: 598
Lid geworden op: 08 jun 2012, 16:28
Gender: Androgyne

Re: Ook duitse mensen herdenken?

Bericht door Gabriël »

Ik herdenk oorlogsslachtoffers, dus ook die van de Duitse kant.
Niet alle Duitsers wisten alles wat er gebeurde.
Een mooi voorbeeld daarvan is de film The Wave uit 1981.
Gebruikersavatar
Engel
Berichten: 976
Lid geworden op: 11 feb 2013, 22:15
Gender: Vrouw
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: Ook duitse mensen herdenken?

Bericht door Engel »

Kan/mag/moet, maar niet op 4 mei dan is het nationale dodenherdenking. Dus prima maar dan op een andere dag.
(Van mijn vrouw haar familiekant, waar het grootste gedeelte in Amsterdam woonde, is 80% uitgeroeid)

In diverse landen begraafplaatsen van de 2eWO bezocht, zowel geallieerde als duitse. Het contrast is enorm waar je stil van wordt.

2 bijzondere films, allebei vanaf een ander gezichtspunt.
Haar naam was Sarah
Boy in the spriped pyjamas
Afbeelding
http://ei.50plusser.nl" target="_blank
Gebruikersavatar
anne-nienke
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 apr 2013, 18:32
Gender: Onzeker

Re: Ook duitse mensen herdenken?

Bericht door anne-nienke »

Ik snap dat er eemns oort commitee is dat denkt zeggenschap te hebben over wat ik moet herdenken, maar eigenlijk boeit me dat geen ruk! Voor mij is de nationale dodenherdenking een moment waar bij de natie stilstaat bij de oorlogsslachtoffers, niet een moment waar bij ik stil sta bij (alleen) de nationale. slachtoffers.

Is het niet zo dat vooral het lot bepaald aan welke kant je van de scheiddslijn tussen goed en kwaad staat? Is het ook niet zo dat voor velen het verschil tussen goed en kwaad pas beslecht wordt nadat het conflict voorbij is? Ik ben er van overtuigd dat als wij een Hitler hadden, dat wij als volk het zelfde zouden hebben gedaan....

Daarom, voor mij ook duitste mensen, misschien wel juist op 4 mei.