Examens, school, op mezelf wonen...

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Daniel

Examens, school, op mezelf wonen...

Bericht door Daniel »

Hoi allemaal, ik moet dit even kwijt en hopelijk kunnen jullie me ook wat advies geven, want ik raak een beetje ten einde raad...

Het is inmiddels zo dat ik (zo goed als) zeker weet dat ik niet ga slagen voor mijn examens. Daarbij komt dat ik het liefste voor het einde van de zomervakantie op mezelf ga. Ik hou het thuis niet lang meer uit, en zeker niet nog een jaar.
Hierbij moet ik even vermelden dat ik het niet ruim heb en dat mijn moeder een uitkering heeft.
Als ik niet slaag dan heb ik twee opties: 1. Naar mijn middelbare school blijven gaan, zonder kosten, met motivatie, maar met heel veel stress, want de volgende klas is niet heel erg cool met mijn transitie. Of 2. Ik ga naar het volwassenen onderwijs. Nadelen zijn dat ik dat helemaal niet kan betalen, maar naast school wel (bijna fulltime) kan werken zodat ik het wél kan betalen. De stress van school is weg omdat ik dan maar 3 à 4 vakken hoef te volgen, maar de motivatie/stimulans kan ook verdwijnen. Hierbij is mijn scholieren tegemoetkoming wel veeeel hoger (bijna het dubbele) dus ik kan dan meer dan overleven.
Thuis blijven is zo goed als geen optie.

Waarschijnlijk krijg ik ook nog eens 300 jaar huisarrest als ik niet slaag zodat ik niet eens kán werken, dus als iemand nog een goede brug weet ga ik er graag onder wonen, dan pak ik nu mijn spullen.
Ik heb geen idee wat ik moet en kan doen, en ik weet al helemaal niet wat het meest wijze of verstandige is...
:(
It is never too late to be what you might have been. – George Eliot
Mike

Re: Examens, school, op mezelf wonen...

Bericht door Mike »

Hee Daniel,

Wat vervelend dat je het dit jaar niet gaat halen.
Onder een brug gaan wonen kan ik je niet aanraden. Zeker niet in de winter.

Maar zonder gekheid, misschien kun je kijken of je bijv bij een tante ofzo een tijd kunt wonen? Zodat de 'stress' van thuis een beetje verdwijnt.
Als je volwassen onderwijs doet, maar je moet daarnaast fulltime werken, heb je dan wel genoeg tijd om te studeren, en misschien nog wel belangrijker, zou je een goede baan kunnen vinden waar je fulltime zou kunnen werken?

Ik snap dat het wel moeilijk is om in een volgende klas te komen, maar misschien zitten daar wel hele toffe mensen in? Of kun je bijv iets regelen met leraren dat de leerlingen meer begrip voor je krijgen?
Succes ermee! Maar jij zult datgene kiezen wat voor jou het beste is, daar heb ik wel vertrouwen in!
Daniel

Bericht door Daniel »

Hoi Mike,
die brug klinkt nog redelijk aantrekkelijk in mijn oren.

Ik heb geen familie, dus dat gaat em niet worden. Verder wil ik die paar vrienden die ik heb die op hunzelf wonen niet storen in hun rust. Zij hebben ook hun shit gehad, ik laat ze nu lekker met rust in hun eigen huisjes.

Ik heb momenteel al een bijbaantje, en als ik serieus met mijn manager ga praten kan ik 100% zeker weten een fulltime baan krijgen als vakkenvuller en/of kassier.

Ik heb al verschillende aanvaringen gehad met vooral de meiden uit die klas. Mijn ex-vriend zat in die klas en hij is zo goed als weggepest daar. Ik zeg het niet gauw, maar de mensen uit die klas nemen hun geloof te serieus.
Verder heb ik ook een probleem met mijn mentor (die volgend jaar ook mijn mentor zal zijn) dus ik heb er helemaal niks aan om met leraren iets op te zetten, want ik zal bij hem moeten beginnen. (Mijn coming out heb ik volledig achter zijn rug om gedaan, hij kwam er als laatste achter.)

:(
It is never too late to be what you might have been. – George Eliot
Paul

Bericht door Paul »

Hey Daniel,

wat ellendig om te horen!
Qua opleiding: ik denk dat je het best toch kan proberen een extra jaar voor herexamen kan doen, want voor 'volwassenonderwijs' heb je namelijk wel een middelbare school diploma nodig helaas. Kan ook dat dat inmiddels is veranderd, maar toen ik nog schoolgaand was, gold dat zo. Hoewel dat natuurlijk niet echt prettig is als je toekomstige klasgenoten transfobisch zijn, maar het zou wel het beste zijn.
Als het goed is (maar of dit nog zo is weet ik niet) kun je met het middelbare onderwijsdiploma naar hoger onderwijs en zou je in theorie recht hebben op een studiebeurs. Of je zou een deeltijd studie kunnen doen en ernaast werken, maar dat hangt af van de keuze van je studie.

En qua wonen:
Een huisje huren is in deze situatie niet heel makkelijk - dan moet je ingeschreven staan, geld hebben etc etc. Beter zou dan zijn als je ergens zo goed als kosteloos kan wonen en dat je je dan in deze situatie op je school/ studie kan storten. Kun je niet tijdelijk bij een van je vrienden wonen? Tot je wat beters hebt? Ik denk wel dat dat veel gevraagd is, maar je kunt het proberen.
Mike

Bericht door Mike »

@paul, volwassenonderwijs kan ook VAVO zijn en dat bedoelde Daniel volgens mij. VAVO is bedoelt voor 'oudere' mensen die niet meer naar een middelbare school willen, maar wel een 'middelbare school diploma' willen krijgen. Zoals ik net op facebook al aangegeven had, is het misschien mogelijk om naar een andere middelbare school in de buurt te gaan voor dat laatste jaar.
Paul

Bericht door Paul »

Oh, Vavo ken ik niet. Maar om naar een andere school te gaan en de studie elderd voor te zetten is wel een idee.
dissie

Bericht door dissie »

Ik dacht altijd dat je voor VAVO ouder moest zijn(weet niet hoe oud je bent)
Mogelijk is een andere school een optie, het zal verder weg zijn maar je hebt er minder gezeik met je transitie omdat ze je daar enkel kennen als Daniel.

SUCCES!!
Irene_de_Vreede
Moderator
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Irene_de_Vreede »

Hoe dan ook en wat je ook beslist, want dat kan je alleen zelf, wens ik je heel veel succes.
Irene
EdwinJulian

Bericht door EdwinJulian »

Wat een rotzooi allemaal...

Ik kan zo snel een paar opties bedenken:
- Eventueel iemand zoeken om samen te wonen, zodat de kosten van huur aanzienlijk lager zijn per persoon
- VAVO
- Werken
- Of een MBO-opleiding. Ik weet niet wat voor niveau je doet op het moment, maar met bijvoorbeeld een overgangsbewijs van 4 naar 5 havo, kan je je aanmelden voor een mbo 3 of 4 opleiding. Deze zou je eventueel ook nog in deeltijd (BBL) kunnen doen. Dan werk je 4 dagen in de week en 1 dag in de week ga je naar school. Het verschilt per opleiding, maar soms is het ook nog zo dat het bedrijf waar jij werkt je opleiding betaalt.

Succes!
Sometimes I wish I was born a girl. I'd like make-up and pretty clothes, instead of just having this vagina :(
Nathan90

Bericht door Nathan90 »

Pfoe Daniel.. Ik zou zelf zeggen, als het om een paar vakken gaat, Vavo. Geen volledige herexamens met een klas waar je nu al over stressed. Straks haal je het daardoor volgend jaar ook niet.

Verder.. Woning, ben ik bang, is echt lastig deze tijd. Tijdelijk bij vrienden is misschien toch je beste kans. Je eigen is sowieso al een hoop qua kosten maar ook buiten dat, is het waarschijnlijk onvindbaar..

Als het mogelijk is, wat Daan inderdaad aangeeft, is MBO2 eventueel ook een optie. Als je echt een HBO daarna wil kan je door voor MBO4 of als je 21+ bent kan je voor een havo-toets gaan. En stel je doet nu vmbo, sommige scholen geven leerlingen zondet diploma ook een kans soms. Mijne is daar eén van weet ik toevallig. Waarbij BBL natuurlijk helemaal goed.uitkomt als je het bedrijf goed kan kiezen.