opname en genderteam

Mike

opname en genderteam

Bericht door Mike »

Ik vraag me de laatste tijd iets heel erg af en ik hoop dat jullie mij hier misschien wat duidelijkheid over zouden kunnen geven.
Over minder dan een half jaar word ik opgenomen voor een jaar (persoonlijkheidsproblematiek)
Nu vroeg ik me af. Als ik opgenomen ben, kan ik dan alvast beginnen bij een genderteam.
En dan bedoel ik, zullen ze daar bij het genderteam moeilijk over doen. (niet wat ze bij mijn opname vinden, dat ga ik namelijk donderdag vragen)
Of zeggen ze dan dat je eerst maar gewoon in de echte wereld moet leven voordat je daar kunt beginnen?
Nathan90

Re: opname en genderteam

Bericht door Nathan90 »

Zou je niks met enige zekerheid kunnen zeggen.

Alleen dat je eventueel zou kunnen bellen (of mailen, als je dat makkelijker vind).

Sta je al op de wachtlijst of niet? Want zo niet, wachtlijst is een jaar, als je ook een jaar wordt opgenomen dan ben je daar bijna weg tegen de tijd dat je op gesprek mag komen. Betekent in feite ook dat je tijdens de gesprekken weer in 'de echte wereld' leeft.

Wat ik wel weet, vragen en jezelf op die wachtlijst laten zetten als ik jou was. Ik heb het om verschillende redenen uitgesteld en baal nu toch wel flink dat ik er pas sinds feb/maart op sta. Als ik het eerder had gedaan was ik nu al aan de gesprekken bezig.
mick1984

Bericht door mick1984 »

idd ik denk dat je op de wachtlijst laten zetten geen kwaad kan.. al kan ik je niet dwingen.. ik merk ook achteraf dat ik baal dat ik uitgesteld heb (al weet ik dat ik 2 jaar geleden der nog niet aan toe was.. Ik heb 15 maanden op wachtlijst gestaan.. En ben nu bezig emt diagnosctische fase.... dus ik denk dat je dan al bijna klaar ben met je opname enz en dan begint de diagnosche fase
Jack

Bericht door Jack »

Zou zo niet kunnen zeggen of dat voor problemen oid zorgt, maar zoals Nathan en Mick zeggen, laat je gewoon op de wachtlijst zetten (als je daar nog niet op staat). Want baal er zelf ook behoorlijk van dat ik niet veel eerder me heb aangemeld.
De wachtlijst is al zo lang. Het beste is denk ik gewoon even contact opnemen, of eventueel bij de intake van het genderteam dit na te vragen.
Mike

Bericht door Mike »

Ik zal het antwoord vanuit mijn opname plek donderdag vragen. Ik wil me sowieso in Gent aan gaan melden als dat kan. Want dat is iets dichter bij huis en makkelijker te bereiken voor mij. Daar schijnt de wachtlijst korter te zijn :)
Anon20180501

Bericht door Anon20180501 »

Volgens mij zal het VUmc er geen probleem van maken, Mike.

Als je al aan de diagnostische fase begonnen zou zijn en er zou een probleem van jou naar boven zijn gekomen dan zouden ze je verwezen naar een psycholoog die je zou
adviseren om je op de wachtlijst voor De Wende te laten zetten. De diagnostische fase bij het VUmc zou dan naar mijn mening ook gewoon doorgaan maar wellicht iets meer tijd in beslag nemen.

Overigens, ik meen dat er nog een forumlid is die terwijl hij woonde in een instelling toch gewoon geholpen is door een genderteam. Namen noem ik niet maar de persoon die ik bedoel herkent zichzelf wel hierin als hij meeleest. Die zou je er meer over kunnen vertellen als hij dat ook wil.

Liefs Daniéla
Gabriël

Bericht door Gabriël »

De wachtlijst is lang, de diagnostiek duurt ook ongeveer nog een half jaar... ik denk dat het wel samen kan.
Praktisch gezien is de wachtlijst gewoon wachten. Dat kan je thuis, dat kan je als je bent opgenomen.
Die diagnostiek is ongeveer 1x per maand komen voor een gesprek over je genderdysforie. Als jij bij je opname kunt regelen dat je dan even een (half)dagje ertussenuit bent, dan lijkt dat me ook geen probleem. Tegen de tijd dat je in de diagnostiek zit, zal je wel richting het einde zijn van je opname dan... Bij het genderteam willen ze weten of je dus daadwerkelijk genderdysforie bent en stabiel genoeg voor de behandeling. En ik denk dat je richting het einde van de opname ook dus persoonlijk stabieler kunt zijn, dus dat dat ook de gender-behandeling niet in de weg hoeft te staan.

"Of zeggen ze dan dat je eerst maar gewoon in de echte wereld moet leven voordat je daar kunt beginnen?"
Na die diagnostiek heb je een jaar lang de tijd als Real Life Experience om dan in je gewenste geslacht te leven voordat je operaties krijgt enzo, dus daar heb je na je opname alle tijd nog voor lijkt me.

Dus ik denk dat het geen probleem hoeft te zijn, maar als je het zeker wil weten zou je natuurlijk met het genderteam kunnen bellen en de situatie uitleggen.
Jasper

Bericht door Jasper »

Hoi Daniela, ik neem aan dat je mij bedoelt. Mike, ik was opgenomen op een gesloten afdeling toen ik geopereerd werd. Dat was in Groningen. Wat mij heel erg heeft geholpen was dat de psychiater van de instelling zag dat de gd een probleem was die los stond van de reden waarom ik daar was. Hij heeft erg zijn best gedaan voor mij en met succes. Als je nog vragen hebt, stel ze gerust!
wat de moeite waard is is de moeite waard
Anon20180501

Bericht door Anon20180501 »

Klopt Jasper... ;)

Fijn dat je Mike wilt helpen waar je kan.

Liefs Daniéla