Hoe gaan jullie er op vakantie mee om?

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Ilse
Berichten: 761
Lid geworden op: 24 apr 2013, 23:36
Gender: Trans MtF

Re: Hoe gaan jullie er op vakantie mee om?

Bericht door Ilse »

Oh dat ken ik nog niet, maar kwamen ook altijd aangescheurd via de afsluitdijk en zsm naar het water. :D
En kun je daar ook goed parkeren? Bij groote keeten was altijd nog plek.

ben 1x bij noordwijk geweest, wat een drukte, voorlopig maar ff niet weer.
Groetjes,
Ilse
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Hoe gaan jullie er op vakantie mee om?

Bericht door Anon20210626 »

als je vroeg of juist wat later kom wel maar dat is overal zo denk ik
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Ilse
Berichten: 761
Lid geworden op: 24 apr 2013, 23:36
Gender: Trans MtF

Re: Hoe gaan jullie er op vakantie mee om?

Bericht door Ilse »

Bij groote keeten heb ik dat gelukkig nog niet meegemaakt, maar misschien hebben wij wel geluk gehad.
maar ik kreeg deze tip ook van anderen.
Groetjes,
Ilse
Meisje1991
Berichten: 259
Lid geworden op: 14 mar 2013, 07:16
Gender: Trans MtF

Re: Hoe gaan jullie er op vakantie mee om?

Bericht door Meisje1991 »

Het is weer langzaamaan tijd voor het nadenken over de zomervakantie. Het idee om een weekje naar Roemenië te gaan zwerft al een tijdje in mijn achterhoofd :) Of het e.e.a. doorgaat is nog afhankelijk v/d financiering, maar los daarvan... is het wel veilig om als transgender naar Roemenië te gaan? Ik krijg wisselende meningen uit mijn omgeving als ik vertel over mijn potentieel vakantie-idee en mijn ma vindt het niet oke :?

Ik ken niemand die ervaring met Roemenië heeft, maar heb wel iemand (een MtF die nog helemaal aan het begin zit) gesproken die vertelde dat ervaringen met mensen uit andere Oost-Europese landen minder positief zijn.

Verder had ik dit onderwerp een tijd geleden oppervlakkig ter sprake gebracht in een gespreksgroepje van transgenders en de meningen daar waren nogal verdeeld. Overwegend negatief omdat ze het "onveilig" vonden om er als zichtbare transgender rond te lopen. Adviezen waren o.a. om er nog een paar jaar mee te wachten, samen met iemand anders erheen te gaan of juist als mijn geboortegeslacht gaan :| Een enkeling was van mening dat het geen probleem moest zijn, zolang ik in de toeristische gebieden blijf.

Is die "angst" voor onveiligheid eigenlijk wel terecht? Of valt het eigenlijk allemaal best wel mee? :) Het ene Oost-Europees land is natuurlijk het andere niet. Hoe zit het werkelijk :?:


Als ik besluit te gaan, dan ga ik inderdaad in m'n eentje, met de auto. Op de heen- en terugreis zal ik moeten overnachten in een motel langs de snelweg of zo in Oostenrijk of Hongarije (van R'dam naar Brașov is ruim 2100km, dat kan ik niet in één ruk rijden :lol: ). En in Roemenië zelf zal ik in een hotel verblijven, maar overdag ongetwijfeld wel buiten de grote steden komen.

Doel v/d week Roemenië is hobby-gerelateerd: voornamelijk ex-Nederlandse bussen spotten in diverse plaatsen en met de auto de (volgens diverse bronnen toch spectaculaire) DN7C berijden :D En natuurlijk veel autorijden, door een hopelijk wat leuker landschap dan het toch best wel saaie, vlakke Nederland :lol: Op het strand liggen of zwemmen komt daarentegen niet aan de orde.
Gebruikersavatar
Engel
Berichten: 976
Lid geworden op: 11 feb 2013, 22:15
Gender: Vrouw
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: Hoe gaan jullie er op vakantie mee om?

Bericht door Engel »

Hoi Meisje1991

Ik weet niet hoe het nu in Roemenie is, wij hebben onze huwelijksreis in Roemenie doorgebracht. Het was in de tijd van de dictator Ceaușescu. Dus ik weet niet hoe het nu is en ik wil je dan ook zeker niet ontmoedigen maar ik zou er nog eens goed over nadenken. Zeker als je in je eentje gaat en dan ook nog eens met de auto.Toen wij er waren waren de snelwegen niet verlicht. We hadden op onze griekse vakantie vorig jaar goed contact met een meisje dat in Griekenland werkte en Roemeense was. Het was er nog steeds arm en corrupt. Ze stuurde geld voor medicijnen naar haar ouden vader die een heel klein pensioentje had van circa 300 euro. Zelf werd ze daar als "Rijke" roemeense niet goed behandelt. Uit haar verhalen begrepen wij dat het er niet echt beter op is geworden.


Toch geef ik je maar even onze ervaringen uit 1981 maar het zou dus kunnen dat het nu "beter" is.
De mensen waren toen bang de Roemeense vakantiegangers die er spaarzaam waren mochten geen contact hebben met de buitenlandse toeristen. Deden ze dat wel dan werden ze naar huis gestuurd en de jongen in dit geval moest een weekend in de cel. Hij moest nog een week maar wilde niet meer. Het was zo corrupt als wat, niets was er maar als je betaalde was het er ineens wel. De roemenen mochten geen buitenlands geld hebben maar deden dat toch stiekum. Ik heb toen een rekenmachientje gekocht voor iemand die dat perse wilde hebben. De ober zat de hele tijd naar mijn vrouw te kijken en op een gegeven moment was ik het zat, het bleek dat hij een zus had met ongeveer dezelfde maten als mijn vrouw en zijn zus wilde graag een bikine hebben, toen mijn vrouw eente had gegeven vloog die letterlijk voor ons. Gek werd je van de staatsradio die elke morgen steenvast op 0900 uur begon te schetteren bewaakt door militairen waarvan je zeker geen foto's van mocht maken. De auto,s waren allemaal hetzelfde, in 1981 waren dat Renaults met allemaal gladde banden, want die waren niet beschikbaar. Nederlandse bussen hebben we inderdaad zien rijden in Constanza uiteraard ook met gladde banden. De kosten van een busritje waren vrijwel niets een paar dubbeltjes. De bussen waren overvol en je mocht alleen maar op bepaalde plaatsen komen. Vrij reizen was er in die tijd officeel wel, maar auto huren bestond niet en als je probeerde met de trein te reizen deden ze net alsof je gek was. Dus het vrij reizen deed je eigenlijk niet. We zijn 1 keer naar een Roemeense avond geweest, dat was wel leuk. De wegen zijn snachts onverlicht en we zagen een auto die op een landbouwwerktuig was gespietst, die stond snachts gewoon geparkeert op de snelweg. Alles was goedkoop als het er was. Geld werd zwart verhandelt op de markt, je moest uitkijken dat je niet belazerd werd. We hebben het vrouwtje bij de minigolf steeds kuipjes roomboter gegeven die we van het ontbijt meenamen. Na een week kon ze een appeltaart bakken dat had ze in geen tien jaar meer gedaan. Ze was zo blij dat ze een kleedje voor ons geborduurd had en afscheid nam toen we met de bus weggingen.

We hebbben nog een kaartje met foto van ons trouwen naar haar gestuurd, maar die kwam na maanden terug zonder foto. Liep er iemand met onze kleurenfoto rond, want dat was echt een hebbeding.

We hebben niet veel van het land gezien, maar dat is misschien nu wel allemaal anders. Transgenders heb ik niet gezien moeten er ongetwijfeld wel geweest zijn maar ik denk dat ze daar toen zeker geen ruchtbaarheid aan gaven. Dingen die afwijken van het gewonen waren er gewoon niet werd ontkent. Werklozen bestonden niet, gehandicapen ook niet zo genaamd.

Al met al was het toch een aparte ervaring onze huwelijksreis, want toen we in Nederland kwamen besefte wij in wat voor luxe we hier in Nederland leven, en een paar mensen voor ons bij de kassa was ook niet erg meer( je stond daar uren in de rij)

Dus als je gaat wens ik je heel veel plezier maar ik zou het niet doen.

Groetjes Engel
Afbeelding
http://ei.50plusser.nl" target="_blank
Meisje1991
Berichten: 259
Lid geworden op: 14 mar 2013, 07:16
Gender: Trans MtF

Re: Hoe gaan jullie er op vakantie mee om?

Bericht door Meisje1991 »

Hmmm... dat klinkt niet positief :| Ik had "op papier" juist een meer positievere indruk gekregen van Roemenië, dat het er misschien toch wel wat veranderd is sinds het begin v/d 21e eeuw. Maar ja, dat is alleen maar van lezen en horen zeggen, is dus waarschijnlijk niet helemaal zo :-(

Dat de wegen er slecht bijliggen en niet/slecht verlicht zijn, zal wel nog steeds kloppen, dat lees ik elders ook. Auto's huren kan tegenwoordig wel, voor zover ik weet. Maar met de eigen wagen erheen rijden vind ik juist leuker (overigens ook een Renault, maar niet met gladde banden...) :)

Ik ga er nog eens goed over nadenken. Ik ga het wel erg jammer vinden als ik uiteindelijk wel de financiering op orde zou krijgen, maar het alsnog niet doorgaat omdat het er gewoon niet veilig is :|
Gebruikersavatar
Engel
Berichten: 976
Lid geworden op: 11 feb 2013, 22:15
Gender: Vrouw
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: Hoe gaan jullie er op vakantie mee om?

Bericht door Engel »

Hoi Meisje1991,
Het kan best anders zijn nu, mijn verhaal ging over 1980 hoor graag jouw ervaringen.
Afbeelding
http://ei.50plusser.nl" target="_blank
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8029
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Hoe gaan jullie er op vakantie mee om?

Bericht door Emma »

Ik zou het niet weten ben er in 1992 voor het laatst geweest... Ik ken wel iemand die twee jaar geleden nog geweest is maar ik kan me zo voorstellen dat een hetero cis-vrouw niet zo op dat soort dingen let...
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]