Geslacht of 'rol'verdeling?

Pas ik nou in een hokje of niet?
tapir
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 aug 2013, 00:51
Gender: Onzeker

Geslacht of 'rol'verdeling?

Bericht door tapir »

Allereerst, sorry dat ik zo binnenval op een forum waar ik niemand en waar niemand mij kent. Maar ik moet er echt met iemand over praten.

Ik heb het nooit voluit uitgesproken (altijd een versie waarin ik de eigenlijke boodschap verdoezelde) maar het moet er uit. Zo lang ik me kan herinneren heb ik het gevoel dat ik een jongen had moeten zijn. Als kind was ik altijd dat stoere meisje. Veel mensen konden blijkbaar nieteens zien dat ik een meisje was want ik kreeg heel vaak de vraag 'Ben je een jongen of een meisje?'. Doordat me zo vaak werd gevraagd het te definiëren kreeg ik het gevoel dat het slecht was om je anders te voelen dan 'wat je bent'. Inmiddels weet ik wel beter maargoed, het heeft wel een beetje mijn jeugd bepaald.
Ik liep stiekem op hakken en wanneer ik een rok aandeed ofzo voelde dat echt extreem, wat vreemd is want dat 'past' bij je als meisje. Maar omdat ik me simpelweg als een jongen voelde, voelde dat als een soort van travestie. Basically, ik voel me als een jongen die er achterkomt dat hij homo is.
Toen ik 15 was werd ik voor het eerst verliefd op een meisje. Toen dacht ik (komt velen vast bekend voor): 'Oh, dat zal het wel zijn, ik ben gewoon een mannelijke, lesbische vrouw'. Ik val ook wel op vrouwen, ik bedoel gevoel is oprecht toch? Maar ik heb zo het gevoel dat ik niet in die rol pas. Inplaats van een 'mannelijke vrouw' voel ik me veel meer een 'vrouwelijke man'. Het zo lang weggemoffeld te hebben laat ik het nu pas toe, maar ik ben ontzettend aangetrokken tot vrouwelijke mannen (vaak homo's). En zo voel ik mezelf ook. Zo zie ik mezelf ook, als een vrouwelijke man die op beide geslachten valt, liefde gebeurt nou eenmaal gewoon.
Het vreemde is, de persoon die ik ben/wil zijn is dus vrouwelijker dan ik nu ben. Als ik me nu gedraag ben ik een overdreven vrouw. Maar voor mij is dat man-element wel essentieel.

Als ik er dingen over lees krijg ik soms het gevoel dat een FTM zich echt mannelijk moet voelen, maar zo voel ik me niet. Ik heb wel mannelijke trekjes maar ik voel me vrouwelijk op een mannelijke manier. Ik weet echt niet hoe ik het moet verwoorden.
Laatst droomde ik ook dat ik een geslachtverandering onderging en toen als vrouw uit de kast kwam. Dat definieert het gevoel eigenlijk een beetje.

Heeft iemand iets soortgelijks? Of is dit een heel andere kwestie? Iets dat meer met rolverdeling te maken heeft dan met geslacht?
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Geslacht of 'rol'verdeling?

Bericht door Eva »

Ik denk dat je velen van ons mijlenver vooruit bent, Tapir. Je analyse van je gevoelens lijkt me een voorbeeld. Je ziet geen hokje waar jouw naam of symbool op staat? Klopt. Veel mensen kunnen zich daartoe beperken, maar een bepaalde groep - waartoe jij behoort - accepteert die grenzen niet. Lijkt me redelijk benijdenswaardig.
Zeg ik het zo goed?
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
tapir
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 aug 2013, 00:51
Gender: Onzeker

Re: Geslacht of 'rol'verdeling?

Bericht door tapir »

Waarschijnlijk heeft iedereen hier daar wel mee te maken, dat er geen hokje is waar je in past. Het is ook niet zozeer dat ik de grenzen niet accepteer, maar voor zover heb ik er nog geen gevonden waar ik in kan. En in zekere zin wil ik wel in een hokje kunnen, of een bepaalde naam hebben om vanuit daar verder te bouwen misschien.

Het is bijvoorbeeld ook gemakkelijker een tekening te maken vanuit een bepaald idee/punt en daar steeds meer bij te maken dan random te beginnen met iets. Kan iemand zich daar in vinden?
TanteJuut
Berichten: 206
Lid geworden op: 13 jan 2013, 11:01
Gender: Trans MtF

Re: Geslacht of 'rol'verdeling?

Bericht door TanteJuut »

Ik heb altijd het tegenovergestelde gehad. Was een vrouwelijke man, maar voelde mezelf een stoere tomboy-achtige vrouw. Nu ben ik inmiddels 17 jaar de vrouw die ik ongeveer voor ogen had en het voelt goed. Verklaringen? Gissen, maar ik denk dat er altijd een tegenpool meegroeit als je sterk één kant op wilt gaan en ik denk ook dat verwachtingspatronen van je huidige leven en toekomstige leven meespelen. Het kan zijn dat de waardering voor bepaalde gedragstrekken van sommige genderrollen je gewoon meer aanspreken in combinatie met de seksepositie die je dan inneemt. Uiteindelijk was het allemaal een stuk simpeler. Ik wilde gewoon een vrouwenlijf. Punt. Vreemd vind ik het totaal niet. Zoveel transen zoveel smaakjes is mijn ervaring ondertussen.
`wees gewoon jezelf, maar in jouw geval dringend een ander`
LisaM
Berichten: 435
Lid geworden op: 06 mei 2013, 23:35
Gender: Vrouw

Re: Geslacht of 'rol'verdeling?

Bericht door LisaM »

EvaVanA schreef:Ik denk dat je velen van ons mijlenver vooruit bent, Tapir. Je analyse van je gevoelens lijkt me een voorbeeld. Je ziet geen hokje waar jouw naam of symbool op staat? Klopt. Veel mensen kunnen zich daartoe beperken, maar een bepaalde groep - waartoe jij behoort - accepteert die grenzen niet. Lijkt me redelijk benijdenswaardig.
Zeg ik het zo goed?
Ik denk eerder dat hij/zij nog mijlen te gaan heeft...
Freetouch
Berichten: 2550
Lid geworden op: 22 mei 2013, 02:29
Gender: Vrouw
Locatie: Pays Bas

Re: Geslacht of 'rol'verdeling?

Bericht door Freetouch »

sjesus Lisa.... behave yourself!
“good enough”
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Geslacht of 'rol'verdeling?

Bericht door Anon20190712 »

[quote="tapir"
Als ik er dingen over lees krijg ik soms het gevoel dat een FTM zich echt mannelijk moet voelen, maar zo voel ik me niet. Ik heb wel mannelijke trekjes maar ik voel me vrouwelijk op een mannelijke manier. Ik weet echt niet hoe ik het moet verwoorden.
Laatst droomde ik ook dat ik een geslachtverandering onderging en toen als vrouw uit de kast kwam. Dat definieert het gevoel eigenlijk een beetje.

Heeft iemand iets soortgelijks? Of is dit een heel andere kwestie? Iets dat meer met rolverdeling te maken heeft dan met geslacht?[/quote]

Dat was ook een tijd wat mij huiverig maakte mezelf als 'ftm' te zien, ik voel me geen mannelijke man, maar juist een vrouwlijke man.
En een vrouwlijke man, ook qua rol in de maatschappij, blijft iets anders dan een mannelijke vrouw.
Ik heb het gevoel dat ik mijn vrouwlijkheid pas kan uiten als ik wordt (h)erkend door de buitenwereld als man.
Ja, dan zou ik gerust make-up dragen, of zo af en toe dameskleding. Want wat nu als travestie 'voelt' (vrouwenkleding dragen) zou dan door de buitenwereld ook als travestie worden gezien- en op die manier klopt het ook voor mij.
Voor mij was het een kwestie van loslaten wat anderen ervan denken of vinden, loslaten in welke hokjes een ander denkt.
Want die hokjes definieer je helemaal zelf, of lekker helemaal niet!
intrans
Berichten: 700
Lid geworden op: 29 mar 2013, 17:06
Gender: Trans MtF

Re: Geslacht of 'rol'verdeling?

Bericht door intrans »

LisaM schreef:
EvaVanA schreef:Ik denk dat je velen van ons mijlenver vooruit bent, Tapir. Je analyse van je gevoelens lijkt me een voorbeeld. Je ziet geen hokje waar jouw naam of symbool op staat? Klopt. Veel mensen kunnen zich daartoe beperken, maar een bepaalde groep - waartoe jij behoort - accepteert die grenzen niet. Lijkt me redelijk benijdenswaardig.
Zeg ik het zo goed?
Ik denk eerder dat hij/zij nog mijlen te gaan heeft...
Wat zijn we weer aardig. :fpalm:
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal
Contacteer:

Re: Geslacht of 'rol'verdeling?

Bericht door Simão »

Ik herken wel wat.Ze wisten van mij ook nooit of ik nu een jongen of meisje was tot ver in mijn tienerjaren. Toen ik in de twintig was heb ik me heel uitbundig vrouwelijk gekleed, met name als ik uitging was het dan ook nog heel exentriek en er werden in die tijd vaak foto´s van me gemaakt. Achteraf was het gewoon drag gedrag.
Ik ben aseksueel, maar een mooi mannenlichaam kan me meer bekoren dan een vrouwenlichaam dus ergens ben ik homo ofzo.
Maar ik moet er niet aan denken om seks te hebben.
Ik leef verder gewoon als vrouw van buiten en man van binnen en dat is, is gebleken, prima mogelijk. Ik heb geen psychische problemen ofzo. Wel begint het de laatste tijd een beetje te kriebelen en ben ik aan het orienteren wat hier de mogelijkheden zijn (ik woon in Portugal) om mijn borsten kwijt te raken. Maar als het niet kan, is er geen man overboord. ;)

Dus ach, ik ben een aseksuele homo-romantische non-op transgender, als je persee een label wilt plakken. En daar ben ik ook pas achter gekomen, want ik had geen idee dat er zoveel lables bestonden... :lol:
Zelf zie ik me als jochie met een vrouwenlichaam, want ik ben voor mijn gevoel ook nog een stuk jonger dan mijn kalender leeftijd...

En toch allemaal geen probleem. Ik ben gelukkig. Komt wel omdat ik geen relatie heb en wil. Want dat maakt dingen denk ik wel ingewikkelder. En ik ben snel tevreden.

En ik heb er geen probleem mee om als vrouw gezien en aangesproken te worden, en daarmee wijk ik af van een heleboel andere transgenders.
Maar het komt in zoveel gradaties. Ik vind niet dat ik verantwoording hoef af te leggen of ik wel een "degelijke transgender" ben ofzo.
We zijn allemaal individuen en geen homogene soort ofzo...

Dus, wees gwoon jezelf, doe waar je je prettig bij voelt. Verander wat je niet lekker zit.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
tapir
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 aug 2013, 00:51
Gender: Onzeker

Re: Geslacht of 'rol'verdeling?

Bericht door tapir »

LisaM schreef:Ik denk eerder dat hij/zij nog mijlen te gaan heeft...
Thanks, ik waardeer je eerlijkheid. Echter, voor de trap onder de gordel ga ik liever ergens anders heen.
Lucas schreef: Voor mij was het een kwestie van loslaten wat anderen ervan denken of vinden, loslaten in welke hokjes een ander denkt.
Want die hokjes definieer je helemaal zelf, of lekker helemaal niet!
Ik weet dat ik dat ook los moet laten. Maar als je jaren alles los aan het laten bent kan het ook zo verdomde fijn zijn om een keer duidelijkheid of erkenning te krijgen. Dat ken je vast ook wel? Net zoals mensen die stomme opmerkingen maken; dat kan je keer op keer negeren maar op een gegeven moment ben je daar wel klaar mee. Dat je ook eens wil dat mensen van je vinden wat je van jezelf vind.

Met rolverdeling gaat het ook over een soort erkenning. Toen een jongen mij leuk vond (die altijd alleen op mannen viel) voelde dat aan de ene kant heel goed en heel fijn, maar aan de andere kant vond ik het ook vervelend omdat ik wel gewoon als vrouw gezien werd. En ik kan het heel goed vinden met heel veel homo's (met kunst/mode om je heen zijn dat er best wat), maar het idee dat ik voor hun een vrouw bent stoort me.
‪Simão‬ schreef: Achteraf was het gewoon drag gedrag.
Vond je het daarin niet moeilijk dat anderen het óók als drag gedrag zien? Als ik me zo gedraag voel ik me wel fijn maar dan doet het idee dat mensen het zien als een soort 'act' af aan het gevoel omdat het best oprecht is.

En ja, uiteindelijk is alle stomme mensen en opmerkingen negeren heel gemakkelijk als je gewend bent. En daarin zit ook wel een beetje de sleutel tot geluk, maar als je dat lang doet is het op een gegeven moment ook wel een beetje fijn als je waardering krijgt. En dat is iets dat niet valt te negeren. Hoe graag je dat ook wil. Want om gelukkig te zijn moet je ook open staan voor dingen, en een muur om je heen creeeren bevorderd dat niet.
Plaats reactie