Weer naar school :/

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Weer naar school :/

Bericht door Veronica »

Pfff, hoe zal ik beginnen, vooruit dan maar.

De school gaat voor mij deze dinsdag beginnen, de laatste week zit ik zo daarmee dat ik zelfs mijn internet uitdeed, geen email, geen facebook, geen whatsapp helemaal geen internet omdat ik mentale rust nodig had.

Vandaag dan maar weer gebruik maken van internet, veel berichtjes van "leef je nog?" en of het goed gaat, het gaat in principe wel goed op 1 punt na.

Dit allemaal deed ik omdat ik straks naar school ga, deze dinsdag begin in mijn ICT nv3 opleiding opnieuw omdat door gedoe ik het vorige jaar niet haalde, dus nu begin ik opnieuw.

Alle vrienden van vorig jaar zijn door hun problemen juist met school gestopt, dus ik ben de enige die nog over blijft geen probleem zou je denken maar ik wil vanaf dit jaar als Veronica naar school en dat is het punt.

Ten eerste, mijn mentor en de overige leraren krijgen het pas deze dinsdag te horen, en op vrienden na die gestopt zijn met school wist absoluut niemand hiervan op school.

Ik sta er helemaal alleen voor, ik wist dat dit gaat gebeuren en ja, de moed zakt flink in de schoenen en dat is foute boel, ik ontwijk mensen en negeer iedereen als dat gebeurd want zo ben ik nou eenmaal.

Verder zullen ze me allemaal Veronica noemen, dat wil ik maar het zal wel raar voelen want thuis is dat nog niet het geval, maar dat is een ander verhaal en over 1 maand zal ik voor iedereen Veronica zijn.

Maar goed, ik verheug mijn niet op die dinsdag, ik ga wel naar school en wel als veronica (vraag mij af of ik nu of beter later mijn naam op school ga wijzigen) maar ik zal mezelf alles behalve op mijn gemak voelen, het is wachten op 1 foute opmerking die ervoor zorgt dat al mijn moed als sneeuw voor de zon verdwijnt....

Ik moest het even kwijt.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Weer naar school :/

Bericht door Anon20180501 »

Hai Veronica,

Ik vond de eerste schooldag op een nieuwe school altijd zenuwslopend. Benauwd kreeg ik het altijd van zoveel onbekends en de confrontatie met zo'n hele grote menigte vreemdelingen. Verscheen ik nog maar als een gewone als jongen, ik wist niet eens van het bestaan van (mijn) GD af. Indirekt heeft me dat natuurlijk wel parten gespeeld weet ik nu, ik was niet voor niets in die tijd als de dood voor het onbekende omdat ik mezelf niet eens kende en niet wist hoe me op te stellen en te gedragen.
Had ik in jouw situatie gezeten Veronica had ik in ieder geval geweten wie ik was en me daarnaar kunnen gedragen. Dit had het wellicht makkelijker gemaakt omdat de rollen dan in principe omgedraaid zijn, ik zou dan die/het grote onbekende zijn voor anderen. Maar ja die eerste schooldag zou hoe dan ook zenuwslopend gebleven zijn.

Ik raad je (heel makkelijk natuurlijk) aan door de zure appel heen te bijten. Overdonder ze maar, loop je ook minder kans meteen overvraagd te worden.
Maar ongetwijfeld zullen er tussen zitten die als levensdoel hebben anderen het leven zuur te maken. Daarom zou ik het begrijpen als je wat later in het
schooljaar je coming-out doet, nadat je iedereen hebt 'opgewarmd' en een vriendenkring hebt opgebouwd waarmee je 1 front kan vormen tegen die bully's.

wat je ook doet, heel veel moed, sterkte en succes dit jaar.

Liefs Daniéla
Freetouch
Berichten: 2550
Lid geworden op: 22 mei 2013, 02:29
Gender: Vrouw
Locatie: Pays Bas

Re: Weer naar school :/

Bericht door Freetouch »

Hoi Veronica,

De eerste schooldag... tja, wat een ellende, maar ik sluit me aan bij Daniela,
Bijt door die zure appel heen, en sta er boven! het is net zoals je reageerde op het topic over vervelende opmerkingen op straat.
Het zijn allemaal nieuwe klasgenoten, enkel de leraren zijn hetzelfde.. (wellicht vandaag even naar school de lerarenkamer binnenlopen???)

Als je jezelf bent, dan voel je jezelf het beste...
Hoewel iedereen mij altijd als mietje, homo, flikker, wijf etc.heeft uitgescholden, ben ik wel altijd mezelf gebleven...
Achteraf heeft dat best wel vruchten afgeworpen. Niemand vind het raar dat ik nu zeg dat ik Transseksueel ben... Ze wisten het allemaal al.

Succes morgen, en als je misselijk bent van de spanningen, dan is dat helemaal niet erg....
“good enough”
Gebruikersavatar
intrans
Berichten: 700
Lid geworden op: 29 mar 2013, 17:06
Gender: Trans MtF

Re: Weer naar school :/

Bericht door intrans »

Hallo Veronica,

Het zal even eng zijn op het begin maar uiteindelijk zal het reuzen meevallen.
Ik wordt nogsteeds bij mijn oude naam genoemd en er wordt nogsteeds "hij" gebruikt ondanks mijn uiterlijk.
Ik zit nu in mijn laatste jaar op MBO4, hierna HBO en dan wil ik gelijk in ene keer overgaan met naam/zij etc.
Ik vind het juist goed van je dat je dit zo vroeg mogelijk doet.
Het is de moeite waard en je verdient een schouderklopje!

Groetjes,

Intrans.
Gebruikersavatar
Engel
Berichten: 976
Lid geworden op: 11 feb 2013, 22:15
Gender: Vrouw
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: Weer naar school :/

Bericht door Engel »

Hoi Veronica,
Hartstikke dapper hoor en sterkte voor straks.
Afbeelding
http://ei.50plusser.nl" target="_blank
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Weer naar school :/

Bericht door Veronica »

Bedankt allemaal voor steun, pfff dat moet wel gaan lukken ;)

Morgen een korte introductiedag, en woensdag meteen een lesdag van 9:30 tot 16:30, dus ik zal het wel zien.

Ik besloot gewoon om nadat ik groen licht krijg (duimen :) ) dat ik overal de naam wijzig, echter geef ik wel aan dat ze mij Veronica noemen, ik ben een geduldig persoon dus ik geef de leraren wel de tijd om het te leren.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 867
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Weer naar school :/

Bericht door Simão »

Het is voor de leraren makkelijk. Ze lezen het af van hun lijst en/of klasplan. Ze kennen immers niemand bij naam in het begin.

Voor nieuwe mensen is het ook makkelijk. Het is de enige naam die ze van je weten.

Iedereen krijgt te maken met opmerkingen, dat is niet exclusief weggelegd voor trandgenders.
Mensen die goed kunnen leren worden aangevallen daar op. Te mooi, te lelijk, bril, flaporen, dikke tieten, geen tieten, alles wordt aangepakt. En als je oplet zul je merken dat die opmerkingen eigenlijk komen van mensen die zelf onzeker zijn. Het is een " ik val jou aan voordat je mij aanvalt" of "ik wil er bij horen, dus doe ik even stoer, dan mogen ze me vast".
Houd dat in je achterhoofd. Het zijn de zwakkere die komen met opmerkingen.
En als iemand komt met een opmerking, probeer dan eens op een ander moment rustig door te vragen waarom hij of zij daar mee komt en waaraan je het verdiend hebt. Zul je zien dat ze meestal terugkrabbelen en soms zelfs bevriend raken en je verdedigen.

Alles hangt af van hoe je zelf reageert. Ze doen het nl om reactie te krijgen.


Succes!
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Weer naar school :/

Bericht door Veronica »

De leraren zullen juist mijn oude naam wijzigen, ik vroeg het vandaag na en ik mag mijn naam pas wijzigen als dezelfde naam in mijn GBA staat, aldus de directie.

Voor de rest heb je wel gelijk, maar ik zie het wel want toen ik iets van 5 minuten de deur uit was, belede mijn school dat ik naar die introductiedag niet hoef te komen.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Weer naar school :/

Bericht door Veronica »

Dus, de eerste schooldag achter de rug, pff :D

Gisteren een gesprek gehad met mijn mentor over mij, zij bespreekt dat met de overige leraren, ze was verbaast maar zei dat ze het erg moedwillig vindt dat ik het durf te zeggen en al helemaal om ervoor te gaan.

Dus vandaag gezegd tegen de hele klas, wow mijn hart bleef bonken en ik streste helemaal maar zoals gewoonlijk zag je dat niet aan mij (vaak zijn mensen verbaasd hoe open ik kan zijn zonder dat ik stotter of zo, alsof het de gewoonste zaak van de wereld is, ze zouden het eens moeten weten... : P ).

Dus, de klas reageerde in mijn ogen positief, ik heb in het kort uitgelegd wat het inhoudt en dat ze mij Veronica noemen, op 1 vriend en een vorige klasgenoot na zal dat geen probleem zijn, de 2 genoemde moeten wel wennen aan mijn nieuwe naam.

Dus paar mensen die zeiden zelfs tegen mij dat het erg stoer is dat ik het lef en moed heb om dat zo open en makkelijk te zeggen (nogmaals, gelukkig kunnen mensen geen gedachten lezen, want ik was 1 grote stressbol).

Maargoed, dat is achter de rug en ik ben happy zelfs de paar minder leuke dingen vandaag hebben mijn dag niet verpest, dat was een meisje in de winkel die tegen mij meneer zei (tja ze kennen mij al langer dus vandaar, ik neem het haar niet kwalijk).

Dat andere was mijn Turkse buurvrouw, ze lachte zoals gewoonlijk "naar mij", erg achterbaks want ik weet de ze mij uitlacht en in de buurt over mij roddelt, het leuke is dat ze ook met niet Turkse vrouwen over mij roddelt en dan praat ze nederlands, dan versta ik het ook en dat deed ze omdat ze dacht dat ik het niet hoor, natuurlijk het welbekende liedje dat die "flikker" door ***** (te erg om te noemen) met een honkbaalknuppel genomen moet worden, en hoe erg pijnlijk dat ook klinkt, ik heb in het algemeen schijt aan haar maar vandaag ben ik zo gelukkig dat het goed op school ging en dat het ook daar "eruit" is dat het mij absoluut niet raakt :D
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 867
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Weer naar school :/

Bericht door Simão »

Fijn om te horen dat het allemaal gladjes is verklopen!

Wel jammer van zo´n Turkse vrouw, maar ja, commentaar is er altijd wel, ook als je niet trans bent.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark