Weerbaarheid

Voor alle leuke en minder serieuze zaken in het leven!
Plaats reactie
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Weerbaarheid

Bericht door Eva »

Vandaag las ik weer eens (ergens anders) het relaas van een trans die op het verkeerde tijdstip langs het verkeerde groepje jonge mannen wilde lopen. Schelden, joelen, zelfs fysiek lastig vallen. Velen van ons denken er wel eens aan en hopen dat het hen nooit zal overkomen.

En als het wel gebeurt...?
In mekaar rammen is zelden een bruikbare optie.
Spuitbusje met iets gemeens uit je tasje halen? Vóór je het weet is je dat ontfutseld en wordt het tegen jou zelf gebruikt.
Een mes uit je tasje halen? Dan weet je pas echt zeker dat het mis gaat.

Zou het mogelijk zijn om T-mensen die zich zekerder en weerbaarder willen voelen iets van een workshop aan te bieden? Ik noem maar iets. Er moet toch op dit gebied kennis in dit land aanwezig zijn?

Bijna iedereen heeft er wel een gedachte over. Of een tip. Dat is uitstekend, maar ik hoop dat we dit onderwerp daarnaast structureel kunnen aanpakken.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Weerbaarheid

Bericht door Fay »

Heb zelf gelukkig nog geen bedreigende situaties meegemaakt, ik heb geen id hoe ik zou reageren, ik denk zoals ik meestal doe, negeren, doorlopen

Fay
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Weerbaarheid

Bericht door Eva »

Laat mij in elk geval een eerste tip geven, die voor mij in elk geval werkt: vermijd oogcontact.
Klinkt gek misschien, maar als een man de blik van een vrouw ontmoet gebeuren er dingen tussen zijn oren die je (meestal) niet bedoelt. Als je een winkelcentrum ingaat zie je dus in principe niemand. Zelfs vrouwen niet, tenzij ze een kindje bij zich hebben. Een vriendelijke blik in de richting van het wicht en een seconde glimlachend oogcontact met de moeder kan zelfs je stemming verbeteren. Echt waar!
Maar mannen...? Die zijn er niet. Je ziet ze in elk geval niet hangen van de mist. ZIJ spieden. ZIJ zoeken oogcontact (tenzij ze heeel erg oud zijn, hihi), maar JIJ bent daar niet in geïnteresseerd. Geloof me, dat scheelt al een slok op een borrel.
Zelf kijk ik (als ik hun spiedende blik voel) afkeurend naar hun schoeisel. Dat haalt de moed er al redelijk uit.
:D
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Freetouch
Berichten: 2550
Lid geworden op: 22 mei 2013, 02:29
Gender: Vrouw
Locatie: Pays Bas

Re: Weerbaarheid

Bericht door Freetouch »

Je weerbaarheid is van levensbelang, maar voorkomen is altijd beter dan genezen, want als het op fysiek geweld aankomt gaan wij het altijd verliezen. zelfs als je vechtcursussen of blijf van mijn lijf zou hebben gevolgd, je bent altijd in de minderheid,je bent je spierkracht kwijt, en ook al denken je hersenen nog dat je van het sterkere geslacht bent, je bent nu van het zwakke geslacht.
toch ben je niet reddeloos verloren, en hierin ga ik later deze ochtend een aanvulling geven op eva's tip.
mar nu moet ik rennen.

X
“good enough”
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Weerbaarheid

Bericht door Fay »

Zwakke geslacht?

Pardon? - iets met mond spoelen -

:)

btw, zit wat in wat eva zegt, zelf loop ik met oogkleppen op in bijv de winkel omdat ik niet afgeleid wil worden, heeft zijn nadelen,je maakt minder snel contact, maar dus ook imnder snel ongewenst contact:)
In de stad kies ik altijd een punt zon 100 meter verderop en daar focus ik me dan op

Fay
Freetouch
Berichten: 2550
Lid geworden op: 22 mei 2013, 02:29
Gender: Vrouw
Locatie: Pays Bas

Re: Weerbaarheid

Bericht door Freetouch »

Fay schreef:Zwakke geslacht?

Pardon? - iets met mond spoelen -

:)

Fay
als dat niet zo was, waar maken we ons dan druk om?
“good enough”
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Weerbaarheid

Bericht door Veronica »

thegirlinme schreef:
Fay schreef:Zwakke geslacht?

Pardon? - iets met mond spoelen -

:)

Fay
als dat niet zo was, waar maken we ons dan druk om?
Fysiek zwakker, mentaal sterker.

Mannen zijn mentaal zwakker dan vrouwen, verder kunnen vrouwen meer, langer en heftigere pijn aan dan mannen (een bevalling is een prachtig voorbeeld).

Ik vermijd groepjes met jongeren, en in een winkelcentrum vermijd ik oogcontact, behalve met verkopers in de winkel, want voor de rest blijf ik toch vaak staren in dat 4.7 inch schermpje van m'n smartphone...
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Venka
Berichten: 1439
Lid geworden op: 18 jun 2012, 12:25
Gender: Vrouw

Re: Weerbaarheid

Bericht door Venka »

thegirlinme schreef:
Fay schreef:Zwakke geslacht?

Pardon? - iets met mond spoelen -

:)

Fay
als dat niet zo was, waar maken we ons dan druk om?
Ik vind dat zon stomme uitdrukking, vrouwen zijn juiste het sterke geslacht. Ik wil een man nog wel eens een bevalling zien doen. Mannen zijn -in mijn ogen - juist stomme machoachtige slappelingen die vaak alleen denken aan hun clubje en hun biertje. Uitzonderingen dagelaten. Ik vind wat Eva zegt een puntje waar best een oplossing voor zou mogen komen want een groepje jongeren kan heel bedrijgend over komen. Hoeveel dames gaan niet op zelf verdediging en hoeveel dames worden niet lastig gevallen. Als je dan ook nog een transvrouw bent zullen zulke groepen je gewoon als een man zien wat een vrijbrief kan zijn voor opmerkingen of nog erger buitensporig geweld.
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Weerbaarheid

Bericht door Veronica »

Het probleem is als volgt, dus hier een voorbeeld.

Vaak heb je groepjes jongeren (jongens voornamelijk) en er loopt een leuke dame langs, het kan voorkomen dat ze fluiten of wat gaan schreeuwen, omdat ze dat stoer vinden.

Niks aan de hand, meestal dan maar stel dat ze dat bij een trans doen en dan toch wel achter komen dat het een trans is? Of ze laten je met rust (kleine kans) of ze schelden je kapot (vrij grote kans) of ze vallen je fysiek lastig (de kans bestaat wel, hoe groot is mij niet bekend).

Je moet je eens voorstellen hoe ik mij voel en wat er door mijn hoofd gaat als ik echt langs zo'n groepje jongens MOET lopen, en hun beginnen wat te zeggen en fluiten.

Van de ene kant denk ik "gelukkig maar, ze denken dat ik een "echte" vrouw ben" maar van de andere kant wil ik zo snel mogelijk weg dat ze niet alsnog achter komen dat ze "bedrogen" (blind, dom, achterlijk enz) zijn.

Het ligt dubbel maar ik zeg altijd, wat er gebeuren moet, zal gebeuren wat je ook doet, en je kan het niet voorkomen omdat het zo bedoelt is.
Laatst gewijzigd door Veronica op 07 nov 2013, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Bianca
Berichten: 236
Lid geworden op: 27 sep 2013, 20:10
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Haarlem

Re: Weerbaarheid

Bericht door Bianca »

Aafke schreef:Mannen zijn -in mijn ogen - juist stomme machoachtige slappelingen die vaak alleen denken aan hun clubje en hun biertje. Uitzonderingen dagelaten.
Zo denk ik er ook over, zeker degene in mijn omgeving (Mijn vader en een aantal anderen uitgezonderd).
Aafke schreef:Ik vind wat Eva zegt een puntje waar best een oplossing voor zou mogen komen want een groepje jongeren kan heel bedrijgend over komen. Hoeveel dames gaan niet op zelf verdediging en hoeveel dames worden niet lastig gevallen. Als je dan ook nog een transvrouw bent zullen zulke groepen je gewoon als een man zien wat een vrijbrief kan zijn voor opmerkingen of nog erger buitensporig geweld.
Hier zat ik dus ook mee. Aangezien ik al vreselijk aan het bewegen (en afvallen) ben, is misschien een vechtsport gebaseerd op verdediging een optie.
Ik denk niet dat hier op magische manier een oplossing voor komt, dus is het aan ons om voorbereid te zijn.
Plaats reactie