Weerbaarheid

Voor alle leuke en minder serieuze zaken in het leven!
Gebruikersavatar
Janna
Berichten: 343
Lid geworden op: 13 sep 2013, 13:55
Gender: Transgender
Locatie: Lelystad

Re: Weerbaarheid

Bericht door Janna »

Ik ben een bangerik. Vroeger, als kind, straalde ik dat aan alle kanten uit, en dus kwam ik ook altijd in de problemen met groepen (voornamelijk) jongens. De tip die Eva in het begin heeft gegeven heb ik met succes toegepast, maar dat alleen was niet voldoende. Het gaat om de hele houding. Sinds ik rechtop op mijn fiets ging zitten en ze straal negeerde, negeerden ze mij ook. Niets is zo'n trigger voor machogedrag als een overduidelijk makkelijk slachtoffer.

Met houding bedoel ik trouwens een zelfverzekerde houding. Geen arrogante of intimiderende houding. Dat lokt juist weer agressie uit is mijn ervaring. Het heeft - in mijn ogen - met stoerheid en eer te maken. Je krijgt in zo'n groep eer als je je stoer gedraagt en iets durft, zoals het lastigvallen van een ander. Daarbij kijken de helden natuurlijk wel uit naar mensen die makkelijk zijn en niets terug zullen doen. Daar hebben ze echt een radar voor. Maar belangrijker dan eer winnen is voorkomen dat je eer verliest. Eer kan je verliezen als je een woordenstrijd (meestal beledigingen uitwisselen) aangaat en verliest, doordat de ander beter en scherper is. Of als een slachtoffer toch weerstand biedt. Als die ander een vrouw is - toch minderwaardig in hun ogen - dan is de schande niet te overzien. Vanuit dat oogpunt vraag ik me af of het handig is om geweld (zelfverdedinging, vechtsporten) in te zetten tegen zo'n groep. Geen jongen/man vindt het leuk om een pak slaag te krijgen van een meisje/vrouw, maar in zo'n groep telt het dubbel.

Als het niet anders kan, prima, maar voor de rest zou mijn tip zijn: loop zelfbewust, en negeer ze.
Voorheen Jolanda, daarvoor... Ach, dat is lang geleden.
Gebruikersavatar
diederique
Berichten: 2045
Lid geworden op: 03 mei 2013, 17:27
Gender: Vrouw
Locatie: Dordrecht

Re: Weerbaarheid

Bericht door diederique »

Terug naar het topic. Ik vind dat Jolanda het goed neerzet. Wees zelfbewust en vooral niet te uitdagend.
Ik zelf vermijd zeker geen blikken (die tijd heb ik de eerste tijd na mijn de coming-out) voldoende gehad. Ik kijk mensen aan en loop zeker niet met een blik op oneindig. Alleen bij een groep opgeschoten jongens pas ik op. Ik probeer geen blik te vangen maar loop zelfverzekerd door, als het kan anticipeer ik dooor tijdig een iets andere looproute te kiezen en als oudere vrouw die in alle denkbare kwetsbare groepen past (vrouw-lesbisch- trans-oud-grootmoeder) vermijd ik het stadcentrum, de avond en verlaten plekken zoveel mogelijk.
Het risico dat Eva schetst voel ik dagelijks hoewel de laatste keer dat ik echt lastig ben gevallen al een jaar of twintig achter me ligt. Wat meer weerbaarheid zou goed zijn, hoewel ik me de betrekkelijkheid goed realiseer, je bent immers fysiek altijd in de minderheid.
Liefs, Diederique

Roze50Plus; omdat je er niet alléén voor staat.
Volg mijn blog: http://diederique2.wordpress.com
Papa is een Meisje (http://www.boekenbestellen.nl/boek/papa-is-een-meisje)
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Weerbaarheid

Bericht door Fay »

Wat ook wel eens helpt, moeje wat lef voor hebben , de situatie totaal in het belachelijke trekken, belachelijk maken, wordt je nagefloten en nageroepen, gewoon hetzelfde gedrag vertonen, blijft er weinig over

Heb dit int verleden wel eens toegepast toen ik in de hulpverlening werkt, als een client boos werd of geagiteerd, gedrag kopieren , ook boos gaan staan doen,with a smile, men slaat dicht , de energie verdween,want verwacht dat totaal niet en zag door dat kopieergedrag acuut wat men zelf aan het doen was

Fay
Venka
Berichten: 1439
Lid geworden op: 18 jun 2012, 12:25
Gender: Vrouw

Re: Weerbaarheid

Bericht door Venka »

thegirlinme schreef:@ Aafke, Victoria per Scientiam ;)
Je hebt het fout Melany het is Nec temere nec timide en het is een airborne eenheid maar niet altijd.Ik heb mijn wing nooit gehaald want ik spring voor geen goud uit een vliegtuig en gelukkig was - ik weet niet hoe het nu is - in mijn tijd een wing geen vereiste voor de rode baret.Ik was dus een van de weinige die geen wing had.
http://www.airmanoeuvrebrigade.nl/2_algemeen.php" target="_blank
back on topic

@Veronica Ik heb je gequote en ik ben het wel met jouw eens,ergens eerder zeg ik ook uitzonderingen daargelaten en ik spreek enkel over mijn ervaringen met mannen en mijn ervaringen zijn niet leidend voor alle mannen maar wel de mannen in mijn leven.Ik weet ook wel dat niet alle mannen zo zijn,gelukkig. :D
Gebruikersavatar
LauraB
Berichten: 722
Lid geworden op: 22 feb 2013, 16:58
Gender: Vrouw

Re: Weerbaarheid

Bericht door LauraB »

EvaVanA schreef:Laat mij in elk geval een eerste tip geven, die voor mij in elk geval werkt: vermijd oogcontact.
Dit kan ook heel erg averechts werken. Zeker als door je houding duidelijk is dat je oogcontact probeert te vermeiden.

Laat ik een voorbeeld nemen van een paar jaar geleden. Ik was onderweg van mijn vorige werkgever richting huis. Zo'n 20 minuutjes lopen door de binnenstad. Vlak bij het station, loopt een redelijk grote groep (stuk of 30) punkers en skinhead richting het hart van het centrum. Nemen de volle breedte van de stoep. Diverse mensen vluchten steegjes in, steken snel over enz. Sommigen hebben het vroeg in de gaen anderen niet. Dit moet je dus niet op het laatste moment doen, omdat je ze opeens ziet. Snel de andere kant op kijken en naar de andere kant van de weg proberen te komen. Dan krijg je er een paar achter je aan.

Ik was niet alleen, een collega die vlak bij me woont, die dat dus wilde doen, en een collega die de trein moest hebben. Ik en mijn ene collega lopen gewoon dwars door de groep heen, ik kijk niet weg en ik kijk ze niet indringend aan. Ze gaan gewoon voor je aan de kant. Die andere collega kreeg een paar duwen en werd van alles naar geroepen, waarom hij keek weg en wilde naar de andere kent.

Onverantwoord? voor mij niet, ik ken dit soort volk en weet waar in me 'instort' dit straal ik uit. Voor mijn ene collega ook niet, hij loopt erbij met lang haar, t-shirts met dooshoofden, leer met studs of spikes enz.

Als je een situatie hebt, laat niet merken dat je voor hun naar de andere kant gaat, je steekt over of gaat een andere weg in omdat je daar moet zijn. Doe dit vroeg, als het op het laatste moment is, loop dan wel door, maar straal dan wel uit als of er niets aan de hand is. Laat niet merken dat je bang bent. Ga vooral GEEN steegjes in, alleen grote liefst drukke straten.
Gebruikersavatar
LauraB
Berichten: 722
Lid geworden op: 22 feb 2013, 16:58
Gender: Vrouw

Re: Weerbaarheid

Bericht door LauraB »

Dit schreef ik al op FB:


Ik ben weerbaarheidstraining gehad, als onderdeel van mijn training je beter te redden met slechtziendheid in het dagelijks leven.

Het belangrijkste is wees duidelijk. Nee is nee. Kort zijn afblijven, niet doen, laat dat enz. Vooral veel lawaai maken, en reageer op een onverwachte wijze. Dat schrikt de ander af. Door je stem, wat je zegt trek je aandacht van anderen. Als je er echt alleen voorstaat en de ander niet is afgedropen, door je onverwachte reactie op hem/haar. Gebruik dan alles wat je bij je heb. Plaats je fiets als je die bij je heb, tussen jou en de ander. Gebruik je tas die komt hard aan. De kans dat je ddat echt mee maakt is klein, super klein. Heb je een plek waar je langs moet die berucht is, bereid je voor. Neem een hand zout mee in je jaszak.


Alle zwakkere, niet alleen transsen kunnen er last van hebben. En zijn gebaad bij kennis wat te doen of een cursus; kinderen, ouderen, gehandicapten en iedereen die een beetje anders is.

Zoals mijn trainer Marco "Neeuh!" zegt is elke Jehova en opdringerige verkoper binnen enkele tellen aan de andere kant van de straat. Niet alleen door de hardheid, maar juist door de kracht en zelfverzekerdheid, zijn houding en uitstraling.
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Weerbaarheid

Bericht door Fay »

Jeetje zeg, zijn we met zijn alleen dan zo bang?

Elke reactie die ik hier lees is gebaseerd op angst, misschien terecht misschien niet maar het is net alsof we collectief dekking moeten zoeken tegen dreiging die er misschien niet eens is

Ik weiger iig vanuit angst te reageren, magoed, ik heb wat dat betreft nog weinig engs of bedreigends meegemaakt, men laat mij met rust zoals ik anderen met rust laat

Fay
Gebruikersavatar
Merel77
Berichten: 607
Lid geworden op: 25 mar 2012, 22:45
Gender: Vrouw

Re: Weerbaarheid

Bericht door Merel77 »

Raisa schreef:Dit topic geraakt veel te sexistisch naar mijn zin. Als ex/man neem ik best wat aanstoot aan sommige opmerkingen hier.
Sorry dude :o

Ik heb nog niks gezegd, maar ik kan veel van wat er geschreven is wel begrijpen. Mannen kunnen nu eenmaal heel eng zijn. Dat heeft op zich niks te maken met 'veel' mannen, of 'alle' mannen. Als je als vrouw 's avonds alleen over straat moet, dan voel je je gewoon niet op je gemak. Als je een groep mannen voorbij moet dan voel je je al helemaal niet op je gemak. En in dat opzicht ben je idd van het zwakke geslacht. Het vervelende is dat als je iets naars meemaakt, een of andere dude die je wil neuken, het kan dan een dag duren, misschien een weekje, maar dan zijn 'alle' mannen hartstikke fout. Ik vind dat dat ook moet mogen. Als vrouw moet je je ei toch ook kwijt kunnen? Deze wereld is nog steeds een ontiegelijk akelige mannenwereld, met alle ellende van dien. Ik hou er daarom niet zo van dat je al te genuanceerd over mannen moet praten alsof het een sociaal achtergestelde minderheidsgroepering betreft.

@Eva, Op zich een keigoed verhaal alleen: waarom mag je een vrouw niet aankijken?
Gebruikersavatar
LauraB
Berichten: 722
Lid geworden op: 22 feb 2013, 16:58
Gender: Vrouw

Re: Weerbaarheid

Bericht door LauraB »

Ik ben weinig (dus niet geen) vrouwen tegen gekomen, waar je 's avonds liever niet alleen bij in de buurt bent. Mannen daarin tegen.... Al zou het maar 0,1% van de mannen zijn, ze zijn aanwezig en weten zich ook heel erg aanwezig te tonen. Vrouwen zijn over het algemeen anders dan mannen. Ze uiten zich anders, hun libido is vaak anders en ook al in de pubertijd zijn er grote verschillen. Als je problemen hebt gaan meisjes sneller aandacht trekken door stil verzet, opmerkingen, zichzelf dingen aan doen enz, terwijl jongens baldadig worden, gaan rellen, opscheppen tegen elkaar wie de grootste etter is.

Er worden genoeg mannen verkracht, die vaak zelfs hun verhaal niet kwijtkunnen en er ook minder snel zelf voor uit zullen komen. Vrouwen komen daar eerder mee naar buiten, maar krijgen ook veel meer gehoor.

Op straat hoef je niet alleen bang te zijn voor aanranding en verkrachting, maar juist andere dingen als beroving door een junk die afkick verschijnselen heeft. Geweldadige gekken die opgesloten horen te zitten. Jongeren die het lollig vinden om anderen te intimideren. enz.
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Weerbaarheid

Bericht door Veronica »

LauraB schreef:Ik ben weinig (dus niet geen) vrouwen tegen gekomen, waar je 's avonds liever niet alleen bij in de buurt bent. Mannen daarin tegen.... Al zou het maar 0,1% van de mannen zijn, ze zijn aanwezig en weten zich ook heel erg aanwezig te tonen. Vrouwen zijn over het algemeen anders dan mannen. Ze uiten zich anders, hun libido is vaak anders en ook al in de pubertijd zijn er grote verschillen. Als je problemen hebt gaan meisjes sneller aandacht trekken door stil verzet, opmerkingen, zichzelf dingen aan doen enz, terwijl jongens baldadig worden, gaan rellen, opscheppen tegen elkaar wie de grootste etter is.

Er worden genoeg mannen verkracht, die vaak zelfs hun verhaal niet kwijtkunnen en er ook minder snel zelf voor uit zullen komen. Vrouwen komen daar eerder mee naar buiten, maar krijgen ook veel meer gehoor.

Op straat hoef je niet alleen bang te zijn voor aanranding en verkrachting, maar juist andere dingen als beroving door een junk die afkick verschijnselen heeft. Geweldadige gekken die opgesloten horen te zitten. Jongeren die het lollig vinden om anderen te intimideren. enz.
Dat tast hun ego aan, je bent een MAN en je wordt verkracht = je bent zwak, dat is al erg genoeg dus ze gaan het liever verbergen en proberen te leven met die pijn.

En voor de rest heb je gelijk, maar er zijn zat andere gevaren in deze wereld die niet perce voor een trans gelden.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding