Androgyne/androgeen

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Venus
Berichten: 188
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:56
Gender: Androgyne

Androgyne/androgeen

Bericht door Venus »

Als androgyne zijnde heb ik natuurlijk diverse onderwerpen erover proberen te zoeken in deze site. Wat mij hierbij is opgevallen, dat er mensen zijn die het woord 'androgeen' gebruiken terwijl er 'androgyne' word bedoeld. Het zijn taalkundig twee verschillende woorden.

Androgeen betekent betrekking hebbend of ontwikkeling van het mannelijke. Bijvoorbeeld een androgeen product is testosteron.

Androgyne betekent man en vrouw tegelijk. Bijvoorbeeld een androgyne persoon is iemand die zich niet mannelijk en niet vrouwelijk voelt, zich juist mannelijk én vrouwelijk voelt of iemand die gevoelsmatig tussen beide seksen staat.
Gebruikersavatar
Stephannie
Berichten: 72
Lid geworden op: 22 nov 2013, 23:25
Gender: Trans MtF
Locatie: Zuid-Holland

Re: Androgyne/androgeen

Bericht door Stephannie »

Goed dat je deze onderwerp hier plaatst.

Wat ik mij dan ook afvraag is, bij deze: Als je allebei kunt zijn: Man/Vrouw, laat ik hier mijn ervaring vertellen, misschien herken je het daar we

Ik als man had destijds het idee, misschien wel te hard voor mijzelf, van: Ik moet een vrouw hebben, ik kan niet aan de man, want ik ben een man, als vrouw kan ik wel bij een man zijn.

Persoonlijk zit ik graag bij de vrouwen, zelfs veel meer dan bij mannen. Ik ben niet echt iemand die achter de vrouwen jaagt, niet zo'n testosteronjager, dat is wel duidelijk.
Maar met mannen heb ik iets makkelijker contact dan bij vrouwen, tegen vrouwen ben ik wat afstandelijker. Maar toch blijf ik het liefst bij de vrouwen.

Als ik bij vrouwen ben, kan ik me zo aanpassen aan de vrouwen, zo kom ik vrouwelijk over, ik word blijkbaar dan niet gezien als een stoere vent.
Mijn aantrekking op mannen wordt hierdoor wel ietsje sterker.

OF

Als ik bij de mannen zit, wordt ik ook niet echt als man gezien, ik mag wel bij de groep zijn, maar heb zo eerder het gevoel dat ik erbuiten sta, ik vind het moeilijk om aan hun 'niveau' aan te passen, bijv vrouwen versieren. (mannen zijn 'jagers' en ik heb de 'energie' daar niet voor)


Tot slot merk ik ook, ik weet niet waar 't vandaan komt, maar heb erg het gevoel dat ik fijn vind om vrouw te zijn, met een man erbij.

Toen ik een X bij een vriendin was, ik verkleedde me als vrouw, en jahoor ik kwam echt wel over als een vrouw, je kon er niets aparts uithalen, behalve dat ik dan zoveel haar had... (2 jaar geleden nog gedaan) De manier van uitting is het ook zo.

En dit komt dus allemaal door de testosterongebrek?? Door testosterongebrek krijg je dan meer 'vrouwelijke'' kenmerken begrijp ik zo?
Gebruikersavatar
angel1987
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 nov 2013, 19:07
Gender: Androgyne
Locatie: Rotterdam

Re: Androgyne/androgeen

Bericht door angel1987 »

En dit is één van mijn twijfels ... ik voel me mannelijk .. maar kan gedeeltelijk wel mijn vrouwelijkheid accepteren (tenminste ... mijn ongesteltheid,die kan ik accepteren ... maar mijn borsten ben ik liever kwijt dan rijk,ze zitten gewoon in de weg) .. Wil gewoon weten wat voor kant ik eigenlijk opschiet .. want nu snap ik er niks van .. Wil gewoon weten wat ik volledig van het lijstje kan halen ... misschien kan ik dan achterhalen waar ik thuis hoor ... En hopelijk vind ik het antwoord hier ..

Ik heb mijn avatar veranderd .. kunnen jullie me zien .. wie ik ben ;)
Venus
Berichten: 188
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:56
Gender: Androgyne

Re: Androgyne/androgeen

Bericht door Venus »

Heb dit onderwerp eigenlijk aangemaakt om het verschil tussen deze twee woorden aan te geven. Maar kunnen gerust door gaan op het androgyne zijn/gevoel hebben.

Heb zelf twee langdurige relaties met vrouwen achter de rug, die beide nagenoeg identiek eindigden. Vermoedelijk ook door altijd het gevoel hebben van anders zijn. Er is zeker wel sprake geweest van verliefdheid/liefde. Naast het hebben van dit androgyne gevoel, heb ik ook lichamelijk kenmerken van beiden. En nu ik mijn gevoelens beter begrijp, denk ik wel eens aan het volgende. Een vrouw wil een man, een man wil een vrouw. Een homo wil een man, een lesbische wil een vrouw. Maar wie wil er nu iets met een androgyne, of wat voor iemand zoek ik zelf nu? Ben (nog) niet wanhopig zoekende, maar ben ook niet van plan om de rest van mijn leven alleen te zijn. Toen ik mijn gevoel eindelijk eens begreep en een naam kon geven, werd het één en ander in het verleden wel duidelijk. Er viel menig kwartje op zijn plaats!
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1268
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Androgyne/androgeen

Bericht door Jeste »

Leuk dat je dat even aanhaalt. Het wooord "androgeen" wordt zo vaak gebruikt als er "androgyn" wordt bedoeld.
Wel vind ik het soms verwarrend. Dit alleen al:
Venus schreef:Androgyne betekent man en vrouw tegelijk. Bijvoorbeeld een androgyne persoon is iemand die zich niet mannelijk en niet vrouwelijk voelt, zich juist mannelijk én vrouwelijk voelt of iemand die gevoelsmatig tussen beide seksen staat.
Voor mij is het zo dat ik het eigenlijk allebei niet ben. M'n lichaam werd nooit echt man (daar was ik erg blij mee), maar tegelijkertijd zaten er aan dat lichaam ook geen vrouwelijke geslachtskenmerken. Dat wordt nu wel een beetje anders door hormoongebruik, maar androgyn zal ik evengoed blijven. Zo ben ik gewoon en dat kan niet veranderen.

Ik kom je vast wel weer een keer tegen bij de Transgendergroep Nijmegen in de Meermin. Duurt nog wel even. Eerst nog verhuizen en uit de rommel zien te komen. Daarna ga ik die dingen weer oppakken. Dan woon ik toch bij een groot station in de buurt, dus gaat het reizen met de trein ook een stuk makkelijker.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Gebruikersavatar
Stephannie
Berichten: 72
Lid geworden op: 22 nov 2013, 23:25
Gender: Trans MtF
Locatie: Zuid-Holland

Re: Androgyne/androgeen

Bericht door Stephannie »

Venus schreef: Toen ik mijn gevoel eindelijk eens begreep en een naam kon geven, werd het één en ander in het verleden wel duidelijk. Er viel menig kwartje op zijn plaats!
Het is wel vervelend dat je het toen moeilijk had, je anders voelen bij die twee vrouwen. Zou het nu juist misschien helpen om er JUIST wel over te praten met een 'toekomstige' vrouw? Of hoe zou ik ermee kunnen omgaan, als het me echt duidelijk is dat ik androgyne zou zijn??
Venus
Berichten: 188
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:56
Gender: Androgyne

Re: Androgyne/androgeen

Bericht door Venus »

Stephannie schreef:Zou het nu juist misschien helpen om er JUIST wel over te praten met een 'toekomstige' vrouw? Of hoe zou ik ermee kunnen omgaan, als het me echt duidelijk is dat ik androgyne zou zijn??
Ik kan niet voor jou oordelen wat jouw ervaring zal zijn, als je in een relatie bent/komt met een vrouw. Je zou er geen punt van hoeven maken dat wanneer je androgyne zou kunnen zijn. Als iemand van je houdt zoals je bent, is dat prima. Als er twee mensen verliefd op elkaar worden en samen verder kunnen gaan, hoeft het helemaal niet uit te maken wie of wat je bent.

Mijn ervaring is dat het van mijn kant uit de verliefdheid/liefde over ging. Beide vrouwen gaven aan nog steeds van mij te houden. Bij mijn laatste relatie kon ik er wel ronduit over praten, en heeft me zelfs ermee geholpen. Maar ik kan nu ook niet zeggen of ik weer een relatie aankan of aandurf met een vrouw. Ik heb nu zoiets van, ik zie wel wie ik tegen kom. Als er maar verliefdheid/liefde is.
Gebruikersavatar
Jessy
Berichten: 1642
Lid geworden op: 25 mar 2012, 17:07
Gender: Transgender
Locatie: Belsj Limburg

Re: Androgyne/androgeen

Bericht door Jessy »

Goed dat dit verschil is aangehaald. Ik moet bekennen dat ik het ook niet wist, en wellicht vaker de woorden door elkaar heb gehaald. Daarvoor mijn excuses :oops:
Stephannie schreef:En dit komt dus allemaal door de testosterongebrek?? Door testosterongebrek krijg je dan meer 'vrouwelijke'' kenmerken begrijp ik zo?
Nee, maar je zult wel minder mannelijke kenmerken hebben. En daarnaast is iedere mens verschillend, dus niet alles hoeft aan de hormonenbalans te liggen.
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
Venus
Berichten: 188
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:56
Gender: Androgyne

Re: Androgyne/androgeen

Bericht door Venus »

Veel kan ook al beïnvloed zijn door opvoeding. Maar als je lichaam helemaal geen testosteron aanmaakt, heb je ook geen lagere stem, spieropbouw, lichaamshaargroei, en kan het zijn dat het oestrogeen in je lichaam (elke lichaam maakt ook hormoon aan van het andere geslacht) je groei enigszins heeft bepaald. Ikzelf ben pas op mijn 20ste begonnen met testosteron gebruiken, maar toen had ik al iets bredere heupen en lichte borstvorming ontwikkeld. Verder heeft hormoon ook wel wat invloed op je stemming. Maar in hoeverre je mannelijk of vrouwelijk gaat voelen, weet ik niet. Ben misschien wel 'ervaringsdeskundige', maar geen dokter.
Gebruikersavatar
Stephannie
Berichten: 72
Lid geworden op: 22 nov 2013, 23:25
Gender: Trans MtF
Locatie: Zuid-Holland

Re: Androgyne/androgeen

Bericht door Stephannie »

Jessy schreef:Goed dat dit verschil is aangehaald. Ik moet bekennen dat ik het ook niet wist, en wellicht vaker de woorden door elkaar heb gehaald. Daarvoor mijn excuses :oops:
Stephannie schreef:En dit komt dus allemaal door de testosterongebrek?? Door testosterongebrek krijg je dan meer 'vrouwelijke'' kenmerken begrijp ik zo?
Nee, maar je zult wel minder mannelijke kenmerken hebben. En daarnaast is iedere mens verschillend, dus niet alles hoeft aan de hormonenbalans te liggen.

Hoi Jessy,

Dat is dan duidelijk ja, inderdaad klopt het, lichaam wordt minder mannelijk, zoals Venus net ook aangaf. Dus het betekent niet meteen dat je, als je testosteron niet doet, automatisch Oestrogenen aan het werk gaat. Dat is wel duidelijk dan.
Maar de 'ingrediënten (weet even geen ander woord) van mannelijkheid of vrouwelijkheid zijn er wel aanwezig, alleen die hormoon NIET.
Als je als man testosteron krijgt, dan 'kan' het 'normaal' gaan functioneren.
Net als bij vrouwen die oestrogenen krijgen, 'kan' normaal functioneren. Ik weet dat een vrouw die syndroom van kallmann heeft, een kind heeft. Zij moest wel die hormonenbehandeling gaan.

Hopelijk verwoord ik het goed zo, anders hoor ik het graag.

Groetjes Stephannie :hug: