Androgyne/androgeen

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1268
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Androgyne/androgeen

Bericht door Jeste »

Het hoeft natuurlijk niet te betekenen dat iemand met weinig testosteron automatisch meer vrouwelijk is. In de meeste gevallen zal iemand die met het geslacht man geboren is niet zo blij zijn met het uitblijven van mannelijke ontwikkeling van het lichaam. Tenminste dat heb ik in meerdere artikelen gelezen.

Genderdysforie staat volgens mij dan ook los van de hoeveelheid testosteron. Dat heb ik zo vaak gehoord. Vreemd genoeg beweerde een endocrinoloog van het VU, die laatst op bezoek was bij Transvisie, dat bij veel transgenders het testosteron laag is. Ach ja, als het om dit soort dingen gaat zit het vol met onduidelijkheden.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Gebruikersavatar
Stephannie
Berichten: 72
Lid geworden op: 22 nov 2013, 23:25
Gender: Trans MtF
Locatie: Zuid-Holland

Re: Androgyne/androgeen

Bericht door Stephannie »

Jeste schreef:Het hoeft natuurlijk niet te betekenen dat iemand met weinig testosteron automatisch meer vrouwelijk is. In de meeste gevallen zal iemand die met het geslacht man geboren is niet zo blij zijn met het uitblijven van mannelijke ontwikkeling van het lichaam. Tenminste dat heb ik in meerdere artikelen gelezen.

Genderdysforie staat volgens mij dan ook los van de hoeveelheid testosteron. Dat heb ik zo vaak gehoord. Vreemd genoeg beweerde een endocrinoloog van het VU, die laatst op bezoek was bij Transvisie, dat bij veel transgenders het testosteron laag is. Ach ja, als het om dit soort dingen gaat zit het vol met onduidelijkheden.

Hoi Jeste, het klopt, als een mannelijke ontwikkeling uitblijft, dan is het idd niet fijn.

Over waarom ik dacht dat als testosteron niet werkt, zal de oestrogenen meer aan het werk gaan en omgekeerd te werk gaat, komt vast denk ik alleen voor bij de baby wanneer het nog in de buik van de moeder is, de ontwikkeling.
Gebruikersavatar
angel1987
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 nov 2013, 19:07
Gender: Androgyne
Locatie: Rotterdam

Re: Androgyne/androgeen

Bericht door angel1987 »

Ik denk dat ik androgynie heb ... Ik heb zitten zoeken op dat woord ... en ik vind het wel passen bij me ...
Venus
Berichten: 188
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:56
Gender: Androgyne

Re: Androgyne/androgeen

Bericht door Venus »

Wel grappig dat je het zo zegt, Angel. Veel mensen houden niet zo van praten met hokjes. Maar soms moet je het beestje bij de naam noemen om iets duidelijk te maken.

Al sinds mijn tienerjaren wist ik wel dat ik anders was, maar kon het nooit benoemen. Misschien mede veroorzaakt door het uitblijven van pubertijd. Pas ergens in de zomermaanden van vorig jaar kwam ik via via bij het woord androgynie. Toen werd heel veel duidelijk! :)
Gebruikersavatar
Jacky
Berichten: 218
Lid geworden op: 31 okt 2013, 20:34
Gender: Transgender

Re: Androgyne/androgeen

Bericht door Jacky »

Jeste schreef:Het hoeft natuurlijk niet te betekenen dat iemand met weinig testosteron automatisch meer vrouwelijk is. In de meeste gevallen zal iemand die met het geslacht man geboren is niet zo blij zijn met het uitblijven van mannelijke ontwikkeling van het lichaam. Tenminste dat heb ik in meerdere artikelen gelezen.

Genderdysforie staat volgens mij dan ook los van de hoeveelheid testosteron. Dat heb ik zo vaak gehoord. Vreemd genoeg beweerde een endocrinoloog van het VU, die laatst op bezoek was bij Transvisie, dat bij veel transgenders het testosteron laag is. Ach ja, als het om dit soort dingen gaat zit het vol met onduidelijkheden.
En zo'n opmerking van een Endocrinoloog kan weer 'zomaar leiden' tot aannames dat hormonen een invloed hebben op dysforie.
Two Spirit
Ooit hadden LHBTérs binnen de indiaanstammen van Noord-Amerika een speciale status als bemiddelaar en medicijnman/vrouw, ze werden Two Spirit genoemd.
400 jaar later zijn er weer tientallen Two Spirit groeperingen in de USA.
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1268
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Androgyne/androgeen

Bericht door Jeste »

angel1987 schreef:Ik denk dat ik androgynie heb ... Ik heb zitten zoeken op dat woord ... en ik vind het wel passen bij me ...
Dat dacht ik al een beetje toen ik je introductietekst had gelezen.
Venus schreef:Pas ergens in de zomermaanden van vorig jaar kwam ik via via bij het woord androgynie. Toen werd heel veel duidelijk! :)
Het woord kende ik al, maar ik dacht bij dat woordt altijd aan een jongen met een vrouwelijk uiterlijk. Dat mensen mij androgyn vonden begreep ik dan ook niet. Ze bedoelden het echter in de zin van meisje dat op jongen lijkt. Dat dat ook androgyn is wist ik toen nog niet :fpalm:

En nog even iets anders...
Wat leuk dat dit topic is aangemaakt. Nu er hier over androgyn "gepraat" wordt, wordt het forum misschien beter gevonden door mensen die ergens tussen vrouw of man in zitten, of het gewoonweg allebei niet zijn. Of door mensen van wie hun lichamelijke ontwikkeling niet overeenkomt met hoe het eigenlijk, volgens hun geboortegeslacht, zou moeten, maar daar juist blij mee zijn. Er is op internet best wel veel te vinden over bijvoorbeeld het Klinefeltersyndroom (om de bekendste maar even te noemen), maar dan gaat het er juist over om de symptomen te bestrijden. Maar wat als je er gelukkig mee bent met hoe je lichaam zich ontwikkeld heeft, waardoor je nogal androgyn bent? Dan is het moelijk om informatie te vinden.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Venus
Berichten: 188
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:56
Gender: Androgyne

Re: Androgyne/androgeen

Bericht door Venus »

Jeste schreef:En nog even iets anders...
Wat leuk dat dit topic is aangemaakt. Nu er hier over androgyn "gepraat" wordt, wordt het forum misschien beter gevonden door mensen die ergens tussen vrouw of man in zitten, of het gewoonweg allebei niet zijn. Of door mensen van wie hun lichamelijke ontwikkeling niet overeenkomt met hoe het eigenlijk, volgens hun geboortegeslacht, zou moeten, maar daar juist blij mee zijn. Er is op internet best wel veel te vinden over bijvoorbeeld het Klinefeltersyndroom (om de bekendste maar even te noemen), maar dan gaat het er juist over om de symptomen te bestrijden. Maar wat als je er gelukkig mee bent met hoe je lichaam zich ontwikkeld heeft, waardoor je nogal androgyn bent? Dan is het moelijk om informatie te vinden.
Inderdaad, Jeste. Ik juich dit ook alleen maar toe. Ik heb in het verleden in andere sites (voornamelijk internationaal) in chatruimtes rondgehangen. Kregen de androgynes nog wel eens het verwijt dat ze 'wil wel, durft niet' mensen waren. Dat ze dus dan niet voor volledige transitie gingen. Hopelijk dat men hier in Nederland, en dan vooral in deze site, er anders over denken. Misschien daarom ook een goede reden dat er meer over "gepraat" wordt.
Gebruikersavatar
Jessy
Berichten: 1642
Lid geworden op: 25 mar 2012, 17:07
Gender: Transgender
Locatie: Belsj Limburg

Re: Androgyne/androgeen

Bericht door Jessy »

Ik blijf androgynie een ongelofelijk moeilijk onderwerp vinden, omdat het een hele ruime groep omvat die de maatschappelijke standaardhokjes 'man' en 'vrouw' beide verwerpen, of beide aannemen, of zich het 'derde geslacht' noemen. Nu ben ik ook geen fan van de standaardhokjes, maar soms loop je toch wel op problemen als je in discussie bent met iemand of over iemand.
Het grootste struikelblok dat ik ervaar is nog wel dat de taal alleen de 2 eerdergenoemde standaardhokjes in een verwijzingsvorm heeft ('hem' en 'haar'). Soms wordt dat in geschreven taal opgelost door 'hij' en 'zij' samen te voegen tot 'zhij', maar in gesproken taal werkt dat dan weer niet.
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
Gebruikersavatar
angel1987
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 nov 2013, 19:07
Gender: Androgyne
Locatie: Rotterdam

Re: Androgyne/androgeen

Bericht door angel1987 »

Dat heb ik weer haha Kan er wel om lachen haha Vertelde net een goede vriend over dat ik androgynie heb ... kwam die met een vraag hahaha
stel je voor ... als man zijnde zou je seks met jou (vrouw dus) hebben ... en je bent dan 100% zeker dat je androgynie bent ... ben je dan eigenlijk als man zijnde homo?
Ik vond het wel grappig :lol:
Gebruikersavatar
Stephannie
Berichten: 72
Lid geworden op: 22 nov 2013, 23:25
Gender: Trans MtF
Locatie: Zuid-Holland

Re: Androgyne/androgeen

Bericht door Stephannie »

Jeste schreef: En nog even iets anders...
Nu er hier over androgyn "gepraat" wordt, wordt het forum misschien beter gevonden door mensen die ergens tussen vrouw of man in zitten, of het gewoonweg allebei niet zijn. Of door mensen van wie hun lichamelijke ontwikkeling niet overeenkomt met hoe het eigenlijk, volgens hun geboortegeslacht, zou moeten, maar daar juist blij mee zijn.

Ik vraag mij wel af hoe het ziet met een 'hermafrodiet' dat zijn mensen die met twee geslachten worden geboren, het komt nauwelijks voor maar toch... Wat zullen zij dan voelen?? Net als wij (ik waarschijnlijk ook), de Androgyne mensen??