Androgyne/androgeen

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Jacky
Berichten: 218
Lid geworden op: 31 okt 2013, 20:34
Gender: Transgender

Re: Androgyne/androgeen

Bericht door Jacky »

Wat is het belang van 'scheidingen'? En zijn die überhaupt te maken?
Natuurlijk is het leuk om in dit draadje te filosoferen over de verschillen binnen de verzamelnaam 'Transgender',
maar de hokjesgeest zou zeker voor ons Transgenders geen leidraad moeten zijn, toch?
Two Spirit
Ooit hadden LHBTérs binnen de indiaanstammen van Noord-Amerika een speciale status als bemiddelaar en medicijnman/vrouw, ze werden Two Spirit genoemd.
400 jaar later zijn er weer tientallen Two Spirit groeperingen in de USA.
Venus
Berichten: 188
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:56
Gender: Androgyne

Re: Androgyne/androgeen

Bericht door Venus »

Ik vind het helemaal geen 'hokjesgeest', we hebben het hier wel degelijk over je identiteit. Zodra je hier een profiel aanmaakt, wordt er ook van je gevraagd welk gender je bent. Als androgyne zijnde is het dan ook niet leuk om te zien dat een man in vrouwenkleding zich androgyne noemt. Blijft voor mij gewoon travestie of crossdressing. Ik denk dat de serieuze transgender ook geen travestiet of crossdresser genoemd wil worden. Een appel noem je ook geen peer. Maar nogmaals, ik vind het geen denken in hokjesgeest, maar het benoemen van je identiteit. Vink dan anders 'man' of 'vrouw' aan, al naar gelang wat je voelt, en ik voel me androgyne. En om maar Emma's 'verdomhoekje' te gebruiken, soms heb ik het gevoel dat een androgyne in een verdomhoekje van dat verdomhoekje zit.
Gebruikersavatar
Jacky
Berichten: 218
Lid geworden op: 31 okt 2013, 20:34
Gender: Transgender

Re: Androgyne/androgeen

Bericht door Jacky »

Dank voor je duidelijkheid Venus, voor mij zit je als Androgyne zeker niet in het verdomhoekje.
Zoals ik probeer duidelijk te maken denk ik niet in hoekjes/hokjes, en 'er wel of niet bij horen'.
Dit onderwerp gaat uiteraard over de uitleg van Androgynie, dus sorry dat ik even afdwaalde.
Two Spirit
Ooit hadden LHBTérs binnen de indiaanstammen van Noord-Amerika een speciale status als bemiddelaar en medicijnman/vrouw, ze werden Two Spirit genoemd.
400 jaar later zijn er weer tientallen Two Spirit groeperingen in de USA.
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Androgyne/androgeen

Bericht door Fay »

Funny, als ik mezelf zo bekijk, dan schiet elk etiketje wel te kort,of, ze passen allemaal

Ik ben ik en dat is het meest duidelijk voor mij, die vrijheid wil ik wel behouden:)

In de kern weet natuurlijk niemand echt wie zhij werkelijk is ,en daarom willen we natuurlijk etiketjes pakken,die altijd tekort schieten, want het zegt 0,0 over wie je werkelijk bent als persoon

Maar, dan ontlenen we iig nog ergens een (valse) identiteit aan,vinden we fijn, veilig, voelt zekerder, de transgender, de bouwvakker, de filosoof, de psychiater, de zwerver,etc,en dat schiet allemaal kompleet te kort maar daar kunnen we onszelf dan een beetje aan vasthouden ipv de werkelijke naakte aap te zijn die we zijn:)

btw, als je op de bodem van de put zit kom je enorm dicht bij je werkelijke zelf, mits je dat aandurft,doen al die etiketjes volstrekt niet ter zake en blijft idd die naakte aap over, overgeleverd aan de leegte die in iedereen zit, van : het niet weten

Kunst om daar comfortabel mee te zijn, dan komt het werkelijke pure zelf om de hoek kijken

Al het andere is cover up en onzin

Ik ben ik:)

Fay
Gebruikersavatar
Jacky
Berichten: 218
Lid geworden op: 31 okt 2013, 20:34
Gender: Transgender

Re: Androgyne/androgeen

Bericht door Jacky »

Vroeger ging ik als menneke uit in de Den Bosch...in de gay-scene want ik had van alles uit te zoeken (bi, of toch meer gay?)
Die Brabantse lieverds hadden niet zo veel met 'n "half wijf" zoals ik voor de grap genoemd werd, wij 'vallen op mannen Jacky'.
Ach Fay, 't lijkt erop dat we allemaal op zoek zijn naar waar we wel of niet bij horen, of willen horen...dat is jammer toch?
Maar daarin zijn TG weer zoals iedereen, just people :)
Two Spirit
Ooit hadden LHBTérs binnen de indiaanstammen van Noord-Amerika een speciale status als bemiddelaar en medicijnman/vrouw, ze werden Two Spirit genoemd.
400 jaar later zijn er weer tientallen Two Spirit groeperingen in de USA.
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Androgyne/androgeen

Bericht door Fay »

Dat is idd jammer want eigenlijk volstrekt zinloos, gevoed door ieders grootste - meestal onbewuste - angst,er niet bij horen

Fay
Venus
Berichten: 188
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:56
Gender: Androgyne

Re: Androgyne/androgeen

Bericht door Venus »

Aafke schreef:Dat geld ook voor mensen die zich androgyn noemen,voor mij blijft iemand of een man of een vrouw,meer geslachten zijn er niet.Ik begin niet aan die onzin met termen als Zhij of zo.
Ik zeg niks....

(dit stukje komt uit de topic 'Transseparatisme: Wil de echte transseksueel opstaan?', geplaatst 27-12)