Vertellen aan omgeving

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
LauraB
Berichten: 722
Lid geworden op: 22 feb 2013, 16:58
Gender: Vrouw

Re: Vertellen aan omgeving

Bericht door LauraB »

Vorig jaar heb ik het eerst aan een goede vriendin verteld of beter gezegd heeft ze het uit me getrokken. Dit was toen ik er voor mezelf helemaal doorheen zat en enkel maar de optie dood en de optie als vrouw gaan leven had. De eerste was geen reële optie en de tweede zag ik niet gebeuren; voor mij was het te laat, mijn kans lag toen ik 14 was en niet kon/mocht. Deze vriendin heet me over de streep getrokken om het toch te doen.

In een paar weken tijd heb ik als mijn vrienden, kennissen en mijn moeder verteld wat er speelde. Iedereen, behalve mijn moeder, reageerde heel goed. Even later heb ik iedereen gevraagd me voortaan Laura te noemen en ben ik langzaam begonnen met het mezelf als vrouw te presenteren.

Alles is super goed gegaan en zo ongeveer iedereen, zeker iedereen in mijn vrienden- en kennissenlring waar ik om geef, gaan er super goed mee om. Alleen mijn moeder blijft een drama, maar ik heb sterk het idee dat dit vooral komt omdat ze erg eenzaam is en bang is mij kwijt te raken. Ze ziet niet in dat dit juist daardoor aan het gebeuren is.
Venka
Berichten: 1439
Lid geworden op: 18 jun 2012, 12:25
Gender: Vrouw

Re: Vertellen aan omgeving

Bericht door Venka »

Eveliene schreef:Bij mij ging het eigenlijk heel raar. Ik ben avonds als vrouw gekleed met make-up en pruik op naar beneden gegaan en heb vrouw en kinderen verteld wat er speelde. De volgende dag ben ik zo door het dorp naar mijn moeder gelopen en heb haar verteld dat dit mijn nieuwe leven is en gelijk daarna heb ik iedereen in de familie afgebeld om het te vertellen. Twee dagen later wisten ze het zelfs een aantal dorpen verderop en was het klaar. Op fb nog wat foto's geplaatst en gezegd dat ik een andere fb zou aanmaken onder mijn nieuwe naam. Ik was in een klap een paar ooms en tantes, neefjes en nichtjes kwijt en al mijn vrienden.
Nou ik bedoel het niet lullig hoor maar ik las laatst - ik meen dat jij dat was - dat jij iedereen kwijt bent geraakt en daar om verdrietig was, ik vind het niet vreemd dat mensen jouw links hebben laten liggen.
Venka
Berichten: 1439
Lid geworden op: 18 jun 2012, 12:25
Gender: Vrouw

Re: Vertellen aan omgeving

Bericht door Venka »

Sylvana schreef:
Eveliene schreef:Bij mij ging het eigenlijk heel raar. Ik ben 's avonds als vrouw gekleed met make-up en pruik op naar beneden gegaan en heb vrouw en kinderen verteld wat er speelde. De volgende dag ben ik zo door het dorp naar mijn moeder gelopen en heb haar verteld dat dit mijn nieuwe leven is en gelijk daarna heb ik iedereen in de familie afgebeld om het te vertellen. Twee dagen later wisten ze het zelfs een aantal dorpen verderop en was het klaar. Op fb nog wat foto's geplaatst en gezegd dat ik een andere fb zou aanmaken onder mijn nieuwe naam. Ik was in een klap een paar ooms en tantes, neefjes en nichtjes kwijt en al mijn vrienden.

Daarna de eerste 2 maanden wat dure vernielingen aan mijn auto gehad en wat gescheld maar dat was al snel weer afgelopen en iedereen in mijn zwaar gereformeerde dorpje deed weer normaal.
Wow wat erg, dat mensen zo kunnen reageren
Wat is daar erg aan dan, het is voor naasten op deze manier slikken of stikken. Top punt van egoïsme en egocentrisch gedrag als je het mij vraagt.
Gebruikersavatar
Merel77
Berichten: 607
Lid geworden op: 25 mar 2012, 22:45
Gender: Vrouw

Re: Vertellen aan omgeving

Bericht door Merel77 »

Aafke schreef: Wat is daar erg aan dan, het is voor naasten op deze manier slikken of stikken. Top punt van egoïsme en egocentrisch gedrag als je het mij vraagt.
Dat snap ik even niet?
Mensen mogen je auto toch niet kapot maken onder het mom van 'Gods wil' ofzo? En wat hebben mensen uit naburige dorpen er mee te maken? Ja je kunt hooguit roepen dat mensen nu eenmaal zo zijn, maar daarmee praat je het toch niet goed? Of begrijp ik je nou helemaal verkeerd?
:?:
Venka
Berichten: 1439
Lid geworden op: 18 jun 2012, 12:25
Gender: Vrouw

Re: Vertellen aan omgeving

Bericht door Venka »

Ykotja schreef:Zoals de titel eigenlijk al omschrijft, hoe hebben jullie het vertel aan de omgeving?

Zelf heb ik het tot nu toe nog niet geprobeerd en durf het ook niet..
Daarom dacht ik misschien dat 'ervaringen' helpen..

Denk bijvoorbeeld aan ouders of partner..
Ykotja,

Uit jouw introductie haal ik dat jij nog zoekenden bent en je bent nog maar 18.Ik weet niet hoe jouw contact is met je ouders maar ik zou beginnen hen in vertrouwen te nemen of iemand anders die jij vertrouwt,een mentor,huisarts of een ander persoon.Heb jij het je ouders verteld dan is de weg voor jouw ook vrij om hulp te zoeken bij bijvoorbeeld het VUmc genderteam.Je vriendin kun jij ook in vertrouwen nemen maar ik weet niet of jullie relatie dit aan kan want je bent nog maar 18 en ik neem aan dat zij ook rond die leeftijd zit.Het is voor oudere partners vaak al een opgave om zoiets te accepteren laat staan als je 18 bent en nog niet veel van de wereld hebt gezien en waar je leven nog echt in de steigers staat als jong volwassene.Maar ik zou mij ook niet blindstaren op jouw relatie want je weet nu nog niet of die een lang leven heeft.Voor jezelf kiezen - en niet egoistisch - is denk ik nu belangrijker dan je druk maken of je relatie het aan kan.Laat die domme reactie die hier boven ergens staat maar links liggen want dat helpt jouw niet verder en brengt jouw alleen maar meer in de problemen.Gebruik je gezond verstand en je gevoel en dan kom jij er uit voor jezelf maar ook voor je dierbaren.
Gebruikersavatar
Merel77
Berichten: 607
Lid geworden op: 25 mar 2012, 22:45
Gender: Vrouw

Re: Vertellen aan omgeving

Bericht door Merel77 »

Met je familie, vrouw en kinderen vind ik het iets gecompliceerder worden, omdat die er ook middenin staan en er allerlei heftige emoties bij hebben. Daar kun je ook niet zomaar overheen stappen. Maar zelfs dan vind ik dat je er niets aan kunt doen dat je t bent, en dat je het al die jaren ontkent hebt.
Aafke schreef: Nou ik bedoel het niet lullig hoor maar ik las laatst - ik meen dat jij dat was - dat jij iedereen kwijt bent geraakt en daar om verdrietig was, ik vind het niet vreemd dat mensen jouw links hebben laten liggen.
Waarom zeg je dat zo Aafke?
Laatst gewijzigd door Merel77 op 02 dec 2013, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Venka
Berichten: 1439
Lid geworden op: 18 jun 2012, 12:25
Gender: Vrouw

Re: Vertellen aan omgeving

Bericht door Venka »

Merel77 schreef:
Aafke schreef: Wat is daar erg aan dan, het is voor naasten op deze manier slikken of stikken. Top punt van egoïsme en egocentrisch gedrag als je het mij vraagt.
Dat snap ik even niet?
Mensen mogen je auto toch niet kapot maken onder het mom van 'Gods wil' ofzo? En wat hebben mensen uit naburige dorpen er mee te maken? Ja je kunt hooguit roepen dat mensen nu eenmaal zo zijn, maar daarmee praat je het toch niet goed? Of begrijp ik je nou helemaal verkeerd?
:?:
Dat bedoel ik toch ook niet,geweld lost niks op.Ik reageer op het feit hoe Evelien dat heeft gebracht naar haar naasten en of zei gelovig zijn of niet dat boeit niet en hoe Sylvana daar dan ook met verbazing op reageert.Mocht Sylvana het stukje auto bedoelen dan moet ze beter quoten
Venka
Berichten: 1439
Lid geworden op: 18 jun 2012, 12:25
Gender: Vrouw

Re: Vertellen aan omgeving

Bericht door Venka »

Merel77 schreef:Met je familie, vrouw en kinderen vind ik het iets gecompliceerder worden, omdat die er ook middenin staan en er allerlei heftige emoties bij hebben. Daar kun je ook niet zomaar overheen stappen. Maar zelfs dan vind ik dat je er niets aan kunt doen dat je t bent, en dat je het al die jaren ontkent hebt.
Aafke schreef: Nou ik bedoel het niet lullig hoor maar ik las laatst - ik meen dat jij dat was - dat jij iedereen kwijt bent geraakt en daar om verdrietig was, ik vind het niet vreemd dat mensen jouw links hebben laten liggen.
Waarom zeg je dat zo Aafke?
Waarom ik dat zeg,je leeft jaren als man en op de een of andere dag kom je naar benden met een hoop make-up op en een jurk (of zo) aan en een pruik en je gaat dan prompt verloren je gezin vertellen dat jij liever vrouw bent dan man.Die mensen krijgen ja haast een hart verzakking en mensen gaan dan raar reageren,dat vind ik niet vreemd.In mijn ogen ben je dan egoistisch en totaal niet bezig met hoe anderen er evt op kunnen reageren.Ik begrijp best dat je als je jaren in het verkeerde geslacht hebt geleefd dat het een keer voldoende is maar dat geeft - in mijn ogen - niet de ruimte om het op deze manier te doen.Ik heb er 1,5 jaar over gedaan om het te vertellen,het vorm te geven en ook anderen de ruimte te geven om het te begrijpen en het te accepteren.Ik ben alleen mijn ex verloren en haar familie maar de kinderen wonen bij mij,ik word door iedereen geaccepteerd zoals ik ben.Door mijn geduld en door mijn energie die ik in mijn coming out heb gestoken heb ik juist mensen in mijn leven erbij gekregen.Wat je zaait wat je oogst!!!
Mijn psycholoog heeft mij gecomplimenteerd met hoe ik het heb aangepakt en dat mag voor velen een voorbeeld zijn want hij komt zoveel mensen tegen die gewoon het geduld niet op kunnen brengen om andere mensen de tijd te geven om het te begrijpen en het een plaatsje te geven.Ik heb enorm veel energie en geduld genomen om mensen het te laten begrijpen want ik hou van mensen,ik hou van mijn dierbaren en ik hou ook van mijzelf en ik wil het hen en mijzelf niet aan doen om al het moois in mijn leven te vernietigen omdat ik nu eenmaal in het verkeerde lichaam ben geboren.Nee ik heb echt de tijd en liefde genomen en mensen alle ruimte te geven wat ze nodig hadden,of ik een jaartje langer of korter als man heb geleefd dat boeide mij niet.
Gebruikersavatar
Eveliene
Berichten: 612
Lid geworden op: 10 jul 2013, 15:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Almere

Re: Vertellen aan omgeving

Bericht door Eveliene »

Mijn outcomming was voor mezelf ook vrij onverwacht en pakte in het gezin erg positief uit, beter dan ik had durven hopen en de ondersteuning die ik van vrouw en dochters kreeg was het eerste jaar dan ook geweldig. Dat het daarna mis ging is mijn eigen schuld omdat ik begon te rommelen met hormonen en dat was een grens die ik overschreden had. Dat ik mijn vrouw kwijt ben komt door de hormonen en doordat ze een ander kreeg notabene een van mijn beste vrienden waar ze al een jaar iets mee scheen te hebben. De kinderen waarvan de 2 oudsten inmiddels zelf moeder zijn geworden die willen niet dat hun kind geconfronteerd word met een trans omdat ze dat niet goed vinden voor de ontwikkeling. Pfff volgens mij juist verkeerd maar het is hun beslissing. De jongste staat gewoon zoals altijd achter haar moeder dus ondanks dat ze 2 weken geleden een weekend bij me is geweest heeft die er voor gekozen om de band te verbreken.

Dat Aafke het zo heeft opgelost, mijn complimenten maar iedereen heeft haar eigen manier van outcomming en de mijne verdiend geen schoonheidsprijs maar het is nou eenmaal niet anders en we kunnen niet allemaal goddelijk verheven zijn.
Ik ben zelf van mening dat ik me nergens voor hoef te schamen, mijn weg naar mezelf was een korte maar harde die uiteindelijk toch wel was gekomen en teveel make-up brrr ik ben visagist dus dat zal vast niet.

ps. Iedereen bedankt voor de lieve mailtjes
Gebruikersavatar
diederique
Berichten: 2045
Lid geworden op: 03 mei 2013, 17:27
Gender: Vrouw
Locatie: Dordrecht

Re: Vertellen aan omgeving

Bericht door diederique »

Eveliene schreef: De kinderen waarvan de 2 oudsten inmiddels zelf moeder zijn geworden die willen niet dat hun kind geconfronteerd word met een trans omdat ze dat niet goed vinden voor de ontwikkeling. Pfff volgens mij juist verkeerd maar het is hun beslissing. De jongste staat gewoon zoals altijd achter haar moeder dus ondanks dat ze 2 weken geleden een weekend bij me is geweest heeft die er voor gekozen om de band te verbreken.
Eveliene
Wat verdrietig dat het zo gaat met je kleinkinderen. Gelukkig ervaar ik ieder dag opnieuw ook dat het anders kan. Voor de kleinzoons, ben ik gewoon "Andere Oma" altijd welkom; een gewild logeeradres. Blijf het proberen, misschien breekt ooit het ijs.
Liefs, Diederique

Roze50Plus; omdat je er niet alléén voor staat.
Volg mijn blog: http://diederique2.wordpress.com
Papa is een Meisje (http://www.boekenbestellen.nl/boek/papa-is-een-meisje)