Nieuwe chat! Zie dit topic.

Geslachtswijziging beroepstermijn van drie maanden

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Yasmine
Berichten: 123
Lid geworden op: 25 nov 2013, 12:26
Gender: Vrouw

Geslachtswijziging beroepstermijn van drie maanden

Bericht door Yasmine »

Van mijn advocaat:

'Vanaf het moment dat de uitspraak wordt gedaan door de rechtbank staat er nog een beroepstermijn van drie maanden open. Na ommekomst van deze 3 maanden zal de uitspraak worden doorgezonden aan de desbetreffende gemeenten en zal de wijziging worden doorgevoerd in de registers van de burgerlijke stand.'

Vraagje aan mensen die hun juridische geslachtswijziging al rond hebben. Duurt die beroepstermijn ook echt altijd drie maanden of soms korter of langer? Kan ik er op rekenen dat ik na 3,5 maand mijn id/paspoort/rijbewijs kan laten aanpassen?

Heeft die beroepstermijn nog enig nut behalve mij/ons het leven zuur te maken? Zijn ze bang dat ik me bedenk?

Als ik idd na 3,5 maand mijn id/paspoort/rijbewijs kan laten aanpassen dan heeft het hele proces ruim een jaar in beslag genomen (gedeeltelijk dankzij verkeerde informatie van het genderteam..). Te zot voor woorden toch?
Venka
Berichten: 1439
Lid geworden op: 18 jun 2012, 12:25
Gender: Vrouw

Re: Geslachtswijziging beroepstermijn van drie maanden

Bericht door Venka »

Yasmine schreef:Van mijn advocaat:

'Vanaf het moment dat de uitspraak wordt gedaan door de rechtbank staat er nog een beroepstermijn van drie maanden open. Na ommekomst van deze 3 maanden zal de uitspraak worden doorgezonden aan de desbetreffende gemeenten en zal de wijziging worden doorgevoerd in de registers van de burgerlijke stand.'
na een uitspraak van een rechtbank is er altijd een termijn dat geld niet alleen voor je geslacht verandering maar ook voor een scheiding of wat dan ook.Het is gewoon een uitspraak en die 3 maanden zullen en moeten ze hanteren want dat staat zo in de wet.Dus verwacht geen eerder schrijven naar jouw gemeente want dat doen ze niet.
Yasmine
Berichten: 123
Lid geworden op: 25 nov 2013, 12:26
Gender: Vrouw

Re: Geslachtswijziging beroepstermijn van drie maanden

Bericht door Yasmine »

Oké dank je Aafke. Weet je toevallig ook of ik ervan op de hoogte gesteld word wanneer de gegevens in de GBA zijn aangepast?
biaszu
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 nov 2013, 22:24
Gender: Trans FtM

Re: Geslachtswijziging beroepstermijn van drie maanden

Bericht door biaszu »

Het *kan* wel sneller. Transman.nl noemt de uitvoerbaar bij voorraad aanvraag en ik heb ook begrepen dat als de ambtenaar van de burgerlijke stand (dat is de enige die beroep kán aantekenen) een verklaring tekent dat hij/zij dat niet zal doen, dat dat het proces ook zal versnellen. Of een van beide toegekend/gedaan wordt kun je natuurlijk niet per definitie weten, niet geschoten is altijd mis.
Yasmine
Berichten: 123
Lid geworden op: 25 nov 2013, 12:26
Gender: Vrouw

Re: Geslachtswijziging beroepstermijn van drie maanden

Bericht door Yasmine »

Dank je. Ik las net dat mijn advocaat dat had moeten aanvragen bij het indienen van het verzoekschrift aan de rechtbank. Te laat.. Mijn advocaat heeft hier ook niets over gezegd.

Ik las op http://www.transman.nl/geboorteakte.php" target="_blank ook nog dit..

'Het is goed om je te realiseren dat de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA) uit een aantal tabbladen bestaat. Niet alle instanties met toegang tot de GBA (en dat zijn er steeds meer) hebben de rechten om alle tabbladen te zien. Echter, op het eerste tabblad staat een code met de reden van je nieuwe paspoort. Alle instanties die zijn gekoppeld aan de GBA kunnen dus zien dat je transseksueel bent!

Tip: Als je dit wilt voorkomen, vraag dan ca. een half jaar later weer een nieuw paspoort aan. Dan komt er op het eerste tabblad een andere code te staan (en verschuift de huidige code naar een achterliggend tabblad).'

Lekker dan..