Aanpassing geslacht in geboorteregister; en dan?

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Plaats reactie
diederique
Berichten: 2045
Lid geworden op: 03 mei 2013, 17:27
Gender: Vrouw
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Aanpassing geslacht in geboorteregister; en dan?

Bericht door diederique »

Een vraag aan de (oudere?) Post-ops die hun geslacht al, of de komende maanden, hebben gewijzigd onder de "oude"wet. In hoeverre moet je na de aanpassing van de geboorte akte ook oude aktes en overeenkomst openbreken om naam en geslachtsaanduiding te wijzigen. Denk maar aan huwelijkse voorwaarden, kadaster ivm eigendom huis, pensioen of levensverzekeraar/contract?

Heeft iemand hier zelf concrete ervaring mee? Wordt de wijziging zomaar geaccepteerd, bijvoorbeeld ingeval van een levensverzekeringspolis waarin de verzekerde van geslacht gewijzigd is?
Liefs, Diederique

Roze50Plus; omdat je er niet alléén voor staat.
Volg mijn blog: http://diederique2.wordpress.com
Papa is een Meisje (http://www.boekenbestellen.nl/boek/papa-is-een-meisje)
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Aanpassing geslacht in geboorteregister; en dan?

Bericht door Arike »

Gaat automatisch bij instanties met een GBA-koppeling (zoals bijvoorbeeld het Kadaster). Overige instanties en documenten moet je zelf regelen.
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
diederique
Berichten: 2045
Lid geworden op: 03 mei 2013, 17:27
Gender: Vrouw
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Aanpassing geslacht in geboorteregister; en dan?

Bericht door diederique »

Arike, in jouw ervaring. Gaat dat dan simpel administratief of moeten er rondes langs notarissen gemaakt worden, leges en nieuwe discussie met bijvoorbeeld een levensverzekeraar?
Liefs, Diederique

Roze50Plus; omdat je er niet alléén voor staat.
Volg mijn blog: http://diederique2.wordpress.com
Papa is een Meisje (http://www.boekenbestellen.nl/boek/papa-is-een-meisje)
Miazara
Berichten: 372
Lid geworden op: 02 jul 2013, 19:26
Gender: Trans MtF

Re: Aanpassing geslacht in geboorteregister; en dan?

Bericht door Miazara »

diederique schreef:Arike, in jouw ervaring. Gaat dat dan simpel administratief of moeten er rondes langs notarissen gemaakt worden, leges en nieuwe discussie met bijvoorbeeld een levensverzekeraar?
Instanties die gekoppeld zitten aan het GBA hoef je verder niks te doen. Voor verzekeraars, zilveren kruis zit bijvoorbeeld aan het GBA, dus ik hoef daar later niks te doen, instanties (banken bijvoorbeeld) die niet aan het GBA zitten moet je langs gaan of het proberen via internet te regelen waarbij je een kopie van je paspoort/id moet geven als ze dat vereisen.
Code Sorceress
LauraB
Berichten: 722
Lid geworden op: 22 feb 2013, 16:58
Gender: Vrouw

Re: Aanpassing geslacht in geboorteregister; en dan?

Bericht door LauraB »

Ook bij instanties die het GBA gebruiken, zou ik even contact opnemen. Het betekent namelijk lang niet altijd zoals bij b.v. de belastingsdienst dat de administratie een directe koppeling met het GBA heeft, waarbij bij elke brief of elk contact het GBA gebruikt word. Vaak zijn het kopieen uit de GBA naar hun eigen systeem die bij inschrijven bij die instantie gemaakt zijn en heel af en toe nog eens gecontroleerd worden of het bog overeenkomt.

Wat betreft moeilijk doen? mijn hypotheek, alle verzekeringen en pensioenen staan al op naam van mevrouw. Per 1 juli gaat dan ook mijn paspoort eindelijk correct worden. Ook bij de instanties waar je met polissen enzo te doen hebt, was het makkelijk, kosteloos en zo geregeld.
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Aanpassing geslacht in geboorteregister; en dan?

Bericht door Alice »

Je naam en geslacht veranderen wel maar niet je burger service nummer. Alle instanties die gekoppeld zijn aan je burger service nummer worden automatisch geïnformeerd. Buiten deze instanties wordt door je gemeente (als je geen verzoek hebt ingediend om dit niet te doen) ook verenigingen, bedrijven, etc. die interesse in je hebben ook geïnformeerd.
Bij het beëindigen van overeenkomsten/contracten die je als, bijvoorbeeld, Piet Jansen bent aangegaan kan gewoon getekend worden bij beëindiging met Marie Jansen. Er werd nooit gezegd, hé.

Misschien is het wel verstandig dat je bij verzekeringen de polisblad laat aanpassen, informatieplicht. Kan zelfs zo wezen dat je als vrouw/man in sommige gevallen een andere premie moet betalen, denk aan auto/uitvaart
Zelf heb ik destijds mijn lopende verzekeringen opgezegd en nieuwe aangegaan, was wel zo voordelig.

Je kunt bij de gemeente informeren wie er navraag naar je heeft gedaan, bij mij rolden er ongeveer 25 A4tjes uit.

Alice
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Plaats reactie