geslachtswijziging GBA bij dubbele nationaliteit

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Freetouch
Berichten: 2550
Lid geworden op: 22 mei 2013, 02:29
Gender: Vrouw
Locatie: Pays Bas

geslachtswijziging GBA bij dubbele nationaliteit

Bericht door Freetouch »

Sabrina40 schreef:
Holden schreef:
thegirlinme schreef:Wat als je in het buitenland geboren bent???
Dan zal je het eerst via je geboorteland moeten regelen via de wetten die zij hanteren. Denk dat het dan beter is om contact met je ambassade op te nemen en kijken of zij daar meer van weten (of iig jou de goeie kant op kunnen sturen). Nadat het in je geboorteakte van je geboorteland is gewijzigd dan moet je een officieel kopie laten maken (zorg ook voor dat het dan in het Engels of Nederlands is vertaald door een beëdigde vertaler en dat alle goede stempels op zitten). Als je dat dan hebt dan kan je volgens mij gewoon via je woongemeente je geslacht/naam laten wijzigen. Hoop dat je hier wat aan hebt.
Als je in het buitenland bent geboren, maar nu wel genaturaliseerd bent en over een Nederlands paspoort beschikt, ligt de onderliggende officiële administratie over jouw geboorte gegevens op het gemeentehuis in Den Haag. Daar wordt dan bekeken of jij over de juiste deskundige verklaring beschikt om in aanmerking te komen voor een officiële wijziging van de geslachtsvermelding en voornaam op de akte, die overeenkomt met de geboorteakte van in Nederland geboren mensen. Pas daarna kun je in de eigen woongemeente een paspoort, rijbewijs en uittreksel uit de GBA aanvragen.

Als iemand niet het Nederlands staatsburgerschap heeft, kan hij niet gebruik maken van dit soort op Nederlandse staatsburgers van toepassing zijnde wetten, maar valt die persoon onder de wetten van het land waar zijn of haar paspoort is afgegeven.
En wat als je nu 2 paspoorten hebt??? ben ik dan man en vrouw??? Want in de USA word het dus niet erkend....
“good enough”
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Arike »

Dan ben je in de VS helaas gewoon man... Als je een US paspoort hebt, dan ben je op grond van de Master Nationality Rule verplicht dat daar te gebruiken.

Je Nederlandse nationaliteit heeft dan in het geheel geen rechtsgevolg in de USA. Dus ook je geslachtswijziging telt dan niet. Consequenties zijn vervelend: betekent dat je op US airports je Amerikaanse paspoort moet gebruiken waar een M in staat en de gegevens op je vliegticket moeten dus ook M zijn. Ben je echter ook Nederlandse staatsburger dan ben je bij vertrek op schiphol verplicht je Nederlandse paspoort te gebruiken (immers diezelfde internationale regel geldt hier ook) en moet je dus je vliegticket op je vrouwennaam hebben, want ook hier moet dat corresponderen met je paspoort...
Onmogelijke situatie dus...

Je kan of wachten tot je daar ook kan wijzigen of je US staatsburgerschap inleveren (snap dat je daar allebei niet vrolijk van wordt)

Overigens is dit theorie; zou graag eens horen van ervaringsdeskundigen (die zijn er vast wel) hoe dit in praktijk werkt
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Freetouch
Berichten: 2550
Lid geworden op: 22 mei 2013, 02:29
Gender: Vrouw
Locatie: Pays Bas

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Freetouch »

Ik had de ambassade al gebeld.... Niet dus... ja je kunt je paspoort inleveren... maar je verliest nooit je US staatsburgerschap...
inleveren paspoort = einde werk in de USA....

Dus voorlopig blijft Melany man dankzij dat ik ooit geboren ben in USA en word pas vrouw na mijn SRS en een lange rechtsgang in de USA.... word je niet vrolijk van.... :( :(

Ben best wel benieuwd wat ze doen als ik mijn NL paspoort toch laat omzetten naar V.... :twisted:
Ze mogen me niet wijgeren.... Het zal zeker heel veel hoofdbrekens op leveren bij de vliegmaatschappijen en de US border security check... :twisted:
“good enough”
Gebruikersavatar
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Sabrina40 »

Arike schreef:Dan ben je in de VS helaas gewoon man... Als je een US paspoort hebt, dan ben je op grond van de Master Nationality Rule verplicht dat daar te gebruiken.

Je Nederlandse nationaliteit heeft dan in het geheel geen rechtsgevolg in de USA. Dus ook je geslachtswijziging telt dan niet. Consequenties zijn vervelend: betekent dat je op US airports je Amerikaanse paspoort moet gebruiken waar een M in staat en de gegevens op je vliegticket moeten dus ook M zijn. Ben je echter ook Nederlandse staatsburger dan ben je bij vertrek op schiphol verplicht je Nederlandse paspoort te gebruiken (immers diezelfde internationale regel geldt hier ook) en moet je dus je vliegticket op je vrouwennaam hebben, want ook hier moet dat corresponderen met je paspoort...
Onmogelijke situatie dus...

Je kan of wachten tot je daar ook kan wijzigen of je US staatsburgerschap inleveren (snap dat je daar allebei niet vrolijk van wordt)

Overigens is dit theorie; zou graag eens horen van ervaringsdeskundigen (die zijn er vast wel) hoe dit in praktijk werkt
Enerzijds zeg ik : “Houd die ellende dan nooit op ?”, maar anderzijds wordt die “gendersoep” problematiek toch niet altijd zo heet gegeten als die wordt opgediend.

Tijdens mijn 34 jarige loopbaan als burgerambtenaar bij Defensie zat ik maandelijks wel een paar dagen in het buitenland bij andere overheidsinstellingen of fabrieken of laboratoria en veel daarvan in de V.S. , maar ook zelfs in Japan en in de Verenigde Emiraten . Dus kende ik ook al vóór 9/11 de strenge inkomende douane in zeker die V.S. en Canada . In 1990 ben ik met mijn huidige vriendin op een soort “huwelijksreis” naar de V.S. en Hawaï gereisd met nog mijn oude paspoort plus een verlooppas met twee foto’s plus wat stempels en handtekeningen. Maar die heenreis wilde ik niet de eerste dag bij de inkomende douane al laten sneuvelen en alleen die heenreis heb ik toen als man gemaakt. De overige 6 weken leefde ik voor het eerst permanent als vrouw en terug naar Schiphol bleek ook geen enkel probleem. Maar het ruim 5 maanden van tevoren reserveren van twee slaapplaatsen in zo'n vrouwenslaapzaal op de boden van Grand Canyon, was wel heel spannend. Als ik in dat puriteinse Amerika zou worden ontdekt en door een knokploeg uit een aangrenzende mannenslaapzaal zou zijn aangepakt, dan kun je daar natuurlijk naast die Colorado rivier geen kant meer op. Maar na nog leuk wat nababbelen met enkele andere vrouwen kon ik lekker gaan slapen. In Los Angeles kreeg mijn vriendin haar instapkaart voor dat tot op de laatste stoel volgeboekte vliegtuig naar Hawaï, maar ik dus niet. Via al mijn Air Miles hadden wij nota bene eerste klas tickerts, maar ik natuurlijk wel op naam van ene Mr. en ik stond daar natuurlijk voor de balie als een vrouw. Zij durfde mij geen instapkaart te geven, om vervolgens een echte Mr. met dezelfde achternaam de toegang te moeten weigeren. Met mijn helaas in het Nederlands gestelde verlooppas heb ik haar toen proberen te overtuigen. Zij bleef zeker meer dan een minuut gebiologeerd kijken naar mij, mijn paspoort en die verlooppas met die twee foto's. Toen slaakte zij keihard in die overvolle vertrekhal de kreet : "Wow" en kreeg ook ik mijn instapkaart. In 1993 8 weken naar Indonesië ging volgens hetzelfde recept ook prima en daar heb ik zelfs tijdens een natuurtocht in een gemengde slaapzaal de nacht ongestoord door kunnen brengen.

In 1998 kreeg ik dus een paspoort op naam van Sabrina met bijbehorende pasfoto, maar nog wel met die rot letter “M” er op. Sindsdien nog niet naar de V.S. of Canada geweest, maar wel full time als vrouw intercontinentaal richting Afrika zo’n 12 keer grenzen gepasseerd. Slechts één keer merkte een douanier in Tanzania op, dat ik op mijn unboarding card een “F” had aangevinkt en op mijn paspoort nog een “M” staat vermeld. Daarop besloot hij het volledige zeer lange visumnummer uit mijn paspoort op die unboarding card over te nemen en dat zijn de enige 30 seconden tijdhinder die ik tot op heden van die rot letter “M” heb ondervonden. Maar als vrouw heb ik natuurlijk uitsluitend als toerist gereisd en natuurlijk nooit security clearences of wekvergunningen nodig gehad.

Natuurlijk ben ik na 1 juli aanstaande zo snel mogelijk helemaal van dat probleem verlost, maar mensen met tevens een buitenlands staatsburgerschap helaas dus nog steeds niet.
biaszu
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 nov 2013, 22:24
Gender: Trans FtM

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door biaszu »

Niet dat yahoo nou een goede bron van antwoorden is, maar ik vond dit, en als het echt een ervaringsdeskundige is, dan zal het wel kloppen:

Best AnswerAsker's Choice

Clones Don't Have 300k Ptsanswered5 year ago

YES!

In 47 of the 50 US states you can change you're birth certificate. Only Tennessee, Ohio and Idaho do not allow changes. And even those may change in the future. Some states do annotate on the new certificate that it's been changed :( but most do not :)

So it depends on where you were born.

I would go to the legal page at TSRoadmap.com and check to see what the procedure for your state is.

Just one last note: It is possible to run into a bigotted judge. In that case you'll have to appeal or re-file.
Sabrina
Berichten: 293
Lid geworden op: 27 jun 2013, 22:38
Gender: Trans MtF
Locatie: Rotterdam

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Sabrina »

thegirlinme schreef:Ik had de ambassade al gebeld.... Niet dus... ja je kunt je paspoort inleveren... maar je verliest nooit je US staatsburgerschap...
inleveren paspoort = einde werk in de USA....

Dus voorlopig blijft Melany man dankzij dat ik ooit geboren ben in USA en word pas vrouw na mijn SRS en een lange rechtsgang in de USA.... word je niet vrolijk van.... :( :(

Ben best wel benieuwd wat ze doen als ik mijn NL paspoort toch laat omzetten naar V.... :twisted:
Ze mogen me niet wijgeren.... Het zal zeker heel veel hoofdbrekens op leveren bij de vliegmaatschappijen en de US border security check... :twisted:
Hele aparte situatie als je twee paspoorten hebt met twee verschillende geslachten er op. Ik heb gelezen over mensen uit de Verenigde Staten die dit via de rechter hebben gedaan. Misschien dat je dit al met de ambassade uitgezocht voor waar jij geboren bent en ik weet er verder ook niet veel van, maar het schijnt per staat de verschillen of je je geboorteakte aan kunt passen en daarmee ook je naam en geslacht in je paspoort zonder SRS.

Of dit ook mogelijk is met een beoordeling vanuit Nederland, hoeveel dit kost en hoeveel tijd het inneemt weet ik niet. Ik weet ook niet of je geïnteresseerd zou zijn in een paspoort dat maar twee jaar geldig is in her geval je met een transitie bezig bent. Uit onderstaande link werd het mij niet geheel duidelijk, maar volgens mij krijg je dan wel een F op je paspoort? http://travel.state.gov/passport/get/fi ... _5100.html" target="_blank
Afbeelding
Freetouch
Berichten: 2550
Lid geworden op: 22 mei 2013, 02:29
Gender: Vrouw
Locatie: Pays Bas

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Freetouch »

super bedankt, dit wisten ze me op de ambassade mij niet te vertellen...
Ik ga er meteen mee aan de slag...

X :wship:
“good enough”
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Arike »

thegirlinme schreef:super bedankt, dit wisten ze me op de ambassade mij niet te vertellen...
Ik ga er meteen mee aan de slag...

X :wship:
Mooi, dan kan je toch nog de eerste vrouwelijke US-president worden!
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Freetouch
Berichten: 2550
Lid geworden op: 22 mei 2013, 02:29
Gender: Vrouw
Locatie: Pays Bas

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Freetouch »

Arike schreef:
thegirlinme schreef:super bedankt, dit wisten ze me op de ambassade mij niet te vertellen...
Ik ga er meteen mee aan de slag...

X :wship:
Mooi, dan kan je toch nog de eerste vrouwelijke US-president worden!
Ik denk dat me dat nooit gegund word.... werd me wel duidelijk bij de laatste ontmoeting in november.... :(
“good enough”
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Arike »

That's a pity, I was hoping You would appoint me as your Secretary of State ... Lol
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"