contact met carrieredame

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
jacqueline
Berichten: 869
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:45
Gender: Trans MtF

Re: contact met carrieredame

Bericht door jacqueline »

dat is de bevestiging die ik nou net nodig had...dan weet ik nu ook zeker waarom het bij mij in de maatschappij nooit lukte: ik wou me gedragen zoals men dat van mij eiste, en dat gaat natuurlijk niet.
Venka
Berichten: 1439
Lid geworden op: 18 jun 2012, 12:25
Gender: Vrouw

Re: contact met carrieredame

Bericht door Venka »

thegirlinme schreef:Als je altijd al jezelf bent geweest... en ik ben op mijn werk niet anders als thuis.... ik ben altijd al anders geweest,
Hier sluit ik mij helemaal bij aan.Ik ben overal ik en ben ook anders dan anderen omdat ik heel goed weet wat ik wel en niet wil in mijn leven en ik doe niet mee met anderen om er maar bij te horen.
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6823
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: contact met carrieredame

Bericht door Eva »

Ik ben misschien een eigenwijs kreng, maar is het in beginsel niet zo dat je je eigen carrière in je eentje opbouwt? Als je succesvol bent ontstaan er groepen om je heen. De voornaamste zijn de Volgers en de Jaloersen. Als je tijdens de opbouw van je carrière een switch moet maken (MtF bijvoorbeeld); deal with it. Je hebt vermoedelijk al voor heter vuren gestaan en zo niet, dan komt dat nog wel. Carrière maken/behouden houdt ook in dat je de plussen en de minnen van de beide genoemde groepen zo goed mogelijk beheerst en gebruikt.
Mij is het niet echt gelukt. Te weinig ambitie? Ik sluit dat niet uit. Iemand die de juiste hoeveelheid ambitie heeft redt zich echt wel. Vergeet niet de faciliteiten van de organisatie waarin je nu functioneert te gebruiken. In ieder aspect en detail.
Het succes is je gegund! :)
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: contact met carrieredame

Bericht door Arike »

De topic starter had het duidelijk over carriere, niet over werk in generieke zin. Juist in functies op managementniveau en/of veel externe contacten kan "je zelf zijn" botsen met de verwachtingen van je werkgever. Keuzes die je dan maakt kunnen dan harde consequenties hebben; jezelf zijn in de backoffice? Of conforming to the gender binary en je managementjob behouden?

Ik snap topic starter best wel dat ze guidance zoekt juist in die keuzes
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Gebruikersavatar
Merel77
Berichten: 607
Lid geworden op: 25 mar 2012, 22:45
Gender: Vrouw

Re: contact met carrieredame

Bericht door Merel77 »

Ik snap niet zo goed waarom werk en ambitie altijd zo hand-in-hand moeten gaan. Werken is geen ambitie en het is ook geen plicht en het hoort ook geen strijd of survivalen te zijn. Ik vind dat werken een recht moet zijn. Je hebt als mens recht op een leuk leven en dus ook op leuk werk. Geen betere motivator dan dat je iets mag doen wat je leuk vindt.
Freetouch
Berichten: 2550
Lid geworden op: 22 mei 2013, 02:29
Gender: Vrouw
Locatie: Pays Bas

Re: contact met carrieredame

Bericht door Freetouch »

Arike schreef:De topic starter had het duidelijk over carriere, niet over werk in generieke zin. Juist in functies op managementniveau en/of veel externe contacten kan "je zelf zijn" botsen met de verwachtingen van je werkgever. Keuzes die je dan maakt kunnen dan harde consequenties hebben; jezelf zijn in de backoffice? Of conforming to the gender binary en je managementjob behouden?

Ik snap topic starter best wel dat ze guidance zoekt juist in die keuzes
je kent mijn verhaal Arike, ;) Het heeft niets met ambitie te maken, het heeft enkel te maken met hoe (on)misbaar jij bent voor het bedrijf en hoe groot de schade is die jij met je transitie aan het bedrijf kunt aanrichten...
In commerciële instellingen gaat het maar om 1 ding geld... Gaat jou transitie het bedrijf geld kosten, dan ben je exit!

Ik begrijp dan ook wel dat veel carriere transen stil verdriet lijden en moeten kiezen tussen hun coming out en hun carriere.
Nu terug kijkend... Ik zou nooit mijn carriere voor laten gaan op mijn transseksualiteit.
Een goede manager verzamelt eerst de juiste mensen om zich heen, zorgt voor een veilige situatie zodat zijn coming out zo min als mogelijk schade aan haar carriere zal toe brengen...
Dit traject kost tijd, en vaak ook carriere switches. Een goed manager kiest voor leiden boven lijden....
“good enough”
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: contact met carrieredame

Bericht door Arike »

thegirlinme schreef:
Arike schreef:De topic starter had het duidelijk over carriere, niet over werk in generieke zin. Juist in functies op managementniveau en/of veel externe contacten kan "je zelf zijn" botsen met de verwachtingen van je werkgever. Keuzes die je dan maakt kunnen dan harde consequenties hebben; jezelf zijn in de backoffice? Of conforming to the gender binary en je managementjob behouden?

Ik snap topic starter best wel dat ze guidance zoekt juist in die keuzes
je kent mijn verhaal Arike, ;) Het heeft niets met ambitie te maken, het heeft enkel te maken met hoe (on)misbaar jij bent voor het bedrijf en hoe groot de schade is die jij met je transitie aan het bedrijf kunt aanrichten...
In commerciële instellingen gaat het maar om 1 ding geld... Gaat jou transitie het bedrijf geld kosten, dan ben je exit!

Ik begrijp dan ook wel dat veel carriere transen stil verdriet lijden en moeten kiezen tussen hun coming out en hun carriere.
Nu terug kijkend... Ik zou nooit mijn carriere voor laten gaan op mijn transseksualiteit.
Een goede manager verzamelt eerst de juiste mensen om zich heen, zorgt voor een veilige situatie zodat zijn coming out zo min als mogelijk schade aan haar carriere zal toe brengen...
Dit traject kost tijd, en vaak ook carriere switches. Een goed manager kiest voor leiden boven lijden....
Dat is inderdaad wat een goed manager hoort te doen in een dergelijke situatie... Vreemd genoeg heb ik te vaak verhalen gehoord van (top)manager die de situatie niet onder controle hadden ten tijde van hun transitie en zich erg onzeker voelden...

Misschien heb ik makkelijk praten, ik ben geen topmanager.... Maar ik weet wel dat de gemiddelde workplace, commercieel of niet, zich in de eerste plaats druk maakt om de taken die gedaan moeten worden... De compassie voor de trans als mens komt pas op plaats nummer zoveel ;-)

Toen ik "omging" op mijn werk was het nieuwtje er in een paar dagen echt wel af... Business as usual again en in twee weken tijd zat ik gewoon weer in extern overleg met juristen van een multinational, wat ik daarvoor ook deed...
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Gebruikersavatar
diederique
Berichten: 2045
Lid geworden op: 03 mei 2013, 17:27
Gender: Vrouw
Locatie: Dordrecht

Re: contact met carrieredame

Bericht door diederique »

Arike, Melany, Valerie,

Ik ben huiverig over dit thema. Heb het zelf nooit gedurfd. 20 jaar lang aan de top van vrouwelijke bedrijven (thuiszorg, paramedische beroepsvereniging) heb ik de stap niet durven zetten vanwege een te onveilige samenleving, risico's voor externe contacten met het departement en verzekeraars. De laatste tien jaar in een stevig commerciële detacheringsorganisatie heb ik het weer niet gedurfd; de klant was heilig en je moet er niet aan denken als ik als trans/manager verantwoordelijk voor de inzetbaarheid van een groot team bij de klant "zo" mijn medewerkers aan de man zou moeten brengen. Er zijn managers om mindere redenen met ziekte verlof gestuurd.
Al die tijd heb ik telkens weer met mijn Lief de afweging gemaakt; kiezen voor mijzelf of kiezen voor mijn carriere, m'n gezin, m'n omgeving en daarna verder geroeid met de riemen die ik had, thuis regelmatig en-femme en verder braaf mijn andere rol.

Pas zes jaar geleden heb ik aan het begin van de (voorlopig) laatste fase van mijn werkzame leven de switch gemaakt, transitie en schrijven/presenteren/publiceren; beide voor 100%. Zoals gezegd, teveel huiver en vooral teveel afvloeiingen om me heen.
Liefs, Diederique

Roze50Plus; omdat je er niet alléén voor staat.
Volg mijn blog: http://diederique2.wordpress.com
Papa is een Meisje (http://www.boekenbestellen.nl/boek/papa-is-een-meisje)
Gebruikersavatar
jacqueline
Berichten: 869
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:45
Gender: Trans MtF

Re: contact met carrieredame

Bericht door jacqueline »

dan nog rijst mij de vraag: hoe kan je voor je carriere kiezen als je jezelf niet kan zijn? Hoe zorg je dan dat je toch kan functioneren? Want afwijkend gedrag is tegenwoordig al snel een reden om iemand de laan uit te sturen. Heb ik zelf al vaak genoeg meegemaakt, voor mij 10 anderen.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 214
Lid geworden op: 24 dec 2013, 15:08
Gender: Vrouw

Re: contact met carrieredame

Bericht door Janneke »

Transitie in een carrière kan erg lastig zijn lijkt me. Ik denk dat je vooral duidelijk moet zijn en de mensen niet moet laten raden wat er met jou aan de hand is. Ik ging in transitie voordat mijn carrière begonnen was. Gelukkig heeft het mij nooit in de weg gezeten. Ik denk dat als ik niet besloten had er iets aan te doen dat het met mijn carrière niets geworden was.