Transseparatisme: Wil de echte transseksueel opstaan?

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Raisa
Berichten: 1211
Lid geworden op: 29 mar 2012, 20:57

Transseparatisme: Wil de echte transseksueel opstaan?

Bericht door Raisa »

Nathalie Reed: “Harry Benjamin Syndrome” Syndrome

In de zoektocht naar informatie over de srs en de orchidectomie ben ik niet alleen veel waardevolle kennis tegengekomen, maar ook tegen veel opinies over vrouwelijkheid en mannelijkheid opgelopen. Het is mij opgevallen dat er een harde kern transseksuelen bestaat absolute eisen stellen aan wat een man of een vrouw is, je bent in hun ogen dan bijvoorbeeld geen vrouw (Of erger: een perverse man) als een srs niet je hoogste prioriteit is. Vaak verzetten deze mensen zich ook tegen de term transgender wat ze als een ververvuiling, of een downgrade van hun eigengemaakte transseksualiteit zien: transseparatisme. Het lijkt erop dat ze de lat voor vrouwelijkheid of mannelijkheid precies onder hun eigen situatie leggen, of zoals Nathalie Reed in haar blog schreef: "Sommige mensen zijn precies tolerant genoeg om zichzelf te kunnen accepteren". In mijn ogen is genderdysforie een heel persoonlijk gevoel wat iedere transgender op een eigen manier ervaart. Dat maakt ieders wens en gevoel legitiem. Waarom bestaan er dan mensen die zeggen: "Jij bent niet echt, want jij bent niet als ik"? Kan dit misschien ook komen door de binaire samenleving die dicteert wat man en wat vrouw is? Komt dit door gatekeepers van een genderkliniek die harde eisen stelden waaraan hun patienten moesten voldoen wilden ze toegang tot de behandeling krijgen? Ontstaat het uit de broodnodige behoefte aan zelf-validatie?

Wat is jullie mening over dit fenomeen?
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Transseparatisme: Wil de echte transseksueel opstaan?

Bericht door Veronica »

Sommige transseksuelen hebben die mening omdat het hun aangeleerd is, andere zijn gewoon zo, en nog andere vinden alleen de dingen goed die niet beter zijn dan hun zelf.

Wat ik hier over denk? Dat dit hun mening is en zolang zo iemand mij niet kwetst of in de weg staat vind ik het prima, doet diegene dat wel dan heeft die persoon een probleem.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jacky
Berichten: 218
Lid geworden op: 31 okt 2013, 20:34
Gender: Transgender

Re: Transseparatisme: Wil de echte transseksueel opstaan?

Bericht door Jacky »

@Raisa, mag ik eraan toevoegen dat "bij een duidelijk afgebakende groep willen horen" puur menselijke gedrag is?
De 'groep' waar we bij horen bevestigd wat en wie we zijn, ik zie dat overal in de samenleving...
voor mij sluit dat aan bij de nieuwsgaring over transgenders, die de indruk wekt dat transgenders mannen en vrouwen zijn die van geslacht willen veranderen.
Two Spirit
Ooit hadden LHBTérs binnen de indiaanstammen van Noord-Amerika een speciale status als bemiddelaar en medicijnman/vrouw, ze werden Two Spirit genoemd.
400 jaar later zijn er weer tientallen Two Spirit groeperingen in de USA.
Laura
Berichten: 77
Lid geworden op: 04 apr 2012, 13:35
Gender: Vrouw

Re: Transseparatisme: Wil de echte transseksueel opstaan?

Bericht door Laura »

http://radicalbitch.wordpress.com/2012/ ... -scholars/

Removing Transsexuality from the Transgender Umbrella:
A necessary action to improve the dialogue between Medical and Social Science Scholars.

April 3, 2012

In the fall of 2010 I began work on my Masters Thesis which examined the life experiences of transsexual teenagers and young adults compared to the life experiences of other queer youth. During the research for the paper I found there to be a disconnect between the use of the terms transsexual(1) and transgender in the scholarly and academic literature versus my own understanding of the terms based on a decade of living with a group that includes transsexual women in upstate New York. My observation was that transsexual individuals were a separate group of people who believed that they had been born with the wrong biological sex. These women would undergo hormone replacement therapy, have their Adam’s apple shaved, have facial surgery to give them a more feminine appearance, and finally undergo sex reassignment surgery. After this process was complete the person would often no longer identify as a transsexual, they would identify with their new sex or say they were a “person of trans history”.(2) Transgender individuals that I had met more often identified as third gender or would say they were men who lived as women and wanted access to women’s space. While some would have breast augmentation or electrolysis to remove facial hair they would never consider becoming anatomic women, they still enjoyed being anatomic men.

My research was looking at specific problems experienced by young people transitioning between sexes: changing one’s name and birth certificate to reflect their new sex, and having their SSI information changed to match the new name and sex. I was frankly shocked that in the social science literature transsexual individuals were put under the umbrella term of transgender, a term which also includes: cross dressers, transvestites, androgynous, third gender, and other non-gender conforming individuals. (3) When I examined the medical literature, such as the suggested revisions to the DSM V, I found that the two groups were defined separately. Transsexual individuals were identified as having Gender Dysphoria, a mental condition in which the person believes that they were born into the wrong biological sex and that once the person was treated with hormones and reassignment surgery they were no longer classified as suffering from the disorder (4). Conversely, transgender individuals who present themselves as the opposite gender without seeking medical augmentation of their sex more closely fit the classification of Transvestic Disorder, a condition that can not be treated. (5)

I suggest in this paper that the medical definition and distinctions between transsexual and transgender individuals need to be accepted and used by the non-medical academic community. I further assert that the continued incorporation of transsexual into transgender identity is a societal way of denying the medical reality of these individuals and is profoundly disrespectful to people of transsexual history. In George Orwell’s 1984 the Ministry of Truth eliminated words in favor of newspeak, the idea being that if people did not have the words for change, freedom, oppression or revolution, then they could not express the ideas or feelings behind them. By denying separate identity to transsexual individuals and people of transsexual history, scholars and academics are in essence denying their specific psychopathology, medical and social service needs, ignoring the different types of prejudice and oppression they endure, and how they negotiate the world around them.

Many transgender activists support the use of transgender as an umbrella term for all gender non-conforming individuals. They claim it is easier for activists to organize around this term for people who do not fit into the categories of Gay, Lesbian, or Bisexual. In this way their concerns and experiences can be recognized as unique in greater the LGB community (6). However, umbrella terms which include groups with vastly different needs and identities can be more limiting than separate terms because the larger group identity can mask or destroy the identity of the smaller group; this masking of identity can cause problems with public understanding of the smaller group.

Most transsexual women, and women of history, feel that the use of transgender as an umbrella term is detrimental to their quest for medical and social acknowledgement and equal protection. According to Cathryn Platine (7) (well known activist, writer, and woman of history) in the early 1990’s the general population had accepted and was sympathetic to transsexual individuals who felt they were born in the wrong body. After the revolution in Iran a Fatwa was issued recognizing the corrected sex of post-operative individuals and conservative figure Pat Robertson gave his approval of transsexual individuals seeking medical correction. When transgender activists began claiming that surgical correction was not necessary “…which it isn’t for them, and not the life saving medical treatment it actually is for those actually born transsexed” (8) they moved public understanding out of a medical context to include what they called “non-op transsexual(s)”, those individuals who only needed to change their social presentation and not correct their bodies. According to Platine

By equating transsexuality with the “umbrella” term transgender this (social acceptance) was effectively reversed and the public understanding switched almost overnight from learning someone was transsexed and knowing they were probably post surgically corrected or soon would be to (the person being a) “chick with a dick” or shemale. (9)

I believe that to correct this misinformation which has entered into the public discourse, and in light of advances in the medical understanding of both groups, that the academic and scholarly understanding of transsexual and transgender identities needs to be brought in line with the medical definition and criteria outlined in the revised DSM V. By bringing the social science literature up to date with current medical knowledge scholars and researchers will be able to study and address each group based on the medical and societal context in which they exist. Only when both medical and social science researchers have the same language to define each group can new and more relevant research be done to address the medical and societal needs of both groups.

Footnotes:

1 Note this term can be spelled as either transexual or transsexual, it is the author’s preference to use the transsexual spelling.

2 A common way post-operative transsexual individuals identify themselves. After sex reassignment surgery they often no longer feel that they are transsexual, transition is finished and they are in their correct anatomical form.

3 Beth Rankin, “Transexual vs. Transgender: Explaining the Intricacies,” Fusion Magazine, Spring 2004, http://fusion.kent.edu/archives/spring0 ... trans.html" target="_blank (accessed March 27, 2012).

4 American Psychiatric Association, “P 01 Gender Dysphoria in Adolescents or Adults,” DSM-5 Development, http://www.dsm5.org/ProposedRevisions/P ... px?rid=482" target="_blank (accessed March 28, 2012).

5 American Psychiatric Association, “U 06 Transvestic Disorder,” DSM-5 Development, http://www.dsm5.org/ProposedRevisions/P ... px?rid=189" target="_blank (accessed March 28, 2012).

6 Julia Serano, “A ‘Transsexual Versus Transgender’ Intervention,” Whipping Girl, entry posted September 8, 2011, http://juliaserano.blogspot.com/2011/09 ... ender.html" target="_blank (accessed March 27, 2012).

7 Cathryn Platine, email message to the author, March 29, 2012.

8 Ibid.

9 Ibid.

Bibliography

American Psychiatric Association. “P 01 Gender Dysphoria in Adolescents or Adults.” DSM-5 Development. http://www.dsm5.org/ProposedRevisions/P ... px?rid=482" target="_blank (accessed March 28, 2012).

American Psychiatric Association. “U 06 Transvestic Disorder.” DSM-5 Development. http://www.dsm5.org/ProposedRevisions/P ... px?rid=189" target="_blank (accessed March 28, 2012).

Platine, Cathryn. Email correspondence with author. March 29, 2012.

Rankin, Beth. “Transexual vs. Transgender: Explaining the Intricacies.” Fusion Magazine, Spring 2004. http://fusion.kent.edu/archives/spring0 ... trans.html" target="_blank (accessed March 27, 2012).
Laura
Berichten: 77
Lid geworden op: 04 apr 2012, 13:35
Gender: Vrouw

Re: Transseparatisme: Wil de echte transseksueel opstaan?

Bericht door Laura »

Ik ben een transseparatist. De reden is duidelijk. Transgender is een parapluterm of beter een vuilnisbakterm. Een man dat wat eyeliner gebruikt is ook een transgender maar ik voel hier als transvrouw absoluut geen verwantschap mee. Idem dito met travestieten, genderqueers, transgenderisten, dragqueens en andere deeltijdse vrouwen en/of mannen. Hun graad van genderdysforie is zo significant anders dan ik geen enkele band voel met dit type transgenders.

Er is een groot verschil met een persoon die zich occasioneel vrouw voelt en iemand die elke nanoseconde van de dag zich vrouw voelt. Er is een groot verschil tussen iemand die haar penis absoluut kwijt wilt en iemand die er een keertje over zal nadenken.

De meeste transvrouwen hebben in se geen probleem met het binair gendersysteem. Ik ook niet. Als ik als meisje geboren zou zijn, dan draaide ik vlotjes mee met deze maatschappij. Alleen ben ik bij de geboorte in de verkeerde categorie gezet. Travestieten, transgenderisten en andere deeltijdse vrouwen hebben meer problemen met het binaire gendersysteem omdat zij zich bij beiden een stukje voelen. Een transvrouw of transseksuele vrouw voelt zich op en top vrouw en heeft dus geen problemen met de opsplitsing man-vrouw wanneer ze eenmaal in haar gewenste genderrol kan leven.

Constant voel je dat je door andere transgenders niet begrepen wordt alhoewel ze dat wel van zichzelf denken. Hoe kan je iemand begrijpen die haar penis kwijt wil als dat dit zelf niet zo erg verlangt?
Freetouch
Berichten: 2550
Lid geworden op: 22 mei 2013, 02:29
Gender: Vrouw
Locatie: Pays Bas

Re: Transseparatisme: Wil de echte transseksueel opstaan?

Bericht door Freetouch »

Ik denk dat ik beter geaccepteerd zou worden indien ik transgender was en niet transseksueel...
Toch ben ik open minded en zou willen dat ik al gelukkig kon zijn met af en toe vrouw zijn... maar dat is niet... Dat ding beneden voelt als een gezwel, en dat laat je toch ook verwijderen?
Respect voor diegenen die transgender zijn en niet transseksueel... want ook hun situatie maakt het er niet makkelijker als transseksueel zijnde... uiteindelijk hebben we allemaal Gender dysforie.... de een wat erger dan de andere....

Het is niet voor niets ingedeeld in categorieën... en K. ik val onder categorie 5 niet meer te redden dus... :(
uiteindelijk zijn we allemaal mens...
“good enough”
Venka
Berichten: 1439
Lid geworden op: 18 jun 2012, 12:25
Gender: Vrouw

Re: Transseparatisme: Wil de echte transseksueel opstaan?

Bericht door Venka »

Ik wil wel graag dingen uit een zetten voor dat ik weer de wind van voren krijg om mijn uitspraken.Ik pas in het hokje transseksueel al voel ik mij niet zo maar ben ik gewoon een vrouw.Ik zie het woord transseksueel liever worden vervangen door transman of transvrouw omdat dat de lading beter dekt.Transseksueel impliceert dat het iets met seks/geaardheid van doen heeft en dat heeft het helemaal niet.Zo heb je heteroseksueel,homoseksueel,biseksueel en daar past het woord transseksueel echt niet bij dus ik noem het woord transseksueel wel maar ik bedoel dus transman/vrouw.

Ik ben het met Laura eens dat de term transgender - ook al gebruik ik de term liever dan transseksueel - een vuilnis bak term is,alle sekse overschrijdend gedrag word maar onder de noemer transgender gepropt terwijl ik - als transseksueel - helemaal niets en dan ook echt niets heb met al die mensen die iets met sekse overschrijdend gedrag hebben zoals een travestiet.Een travestiet is gewoon een man en blijft voor mij een man,uitgedost of niet,Dat geld ook voor mensen die zich androgyn noemen,voor mij blijft iemand of een man of een vrouw,meer geslachten zijn er niet.Ik begin niet aan die onzin met termen als Zhij of zo.Ik heb ook niks met mensen die deeltijd vrouw willen zijn,dan ben je en blijf je voor mij een man.

Wat voor mij een maatstaf is is hoe iemand zich presenteert als man of vrouw en niet of iemand een SRS heeft gehad of niet.Sabrina40 heeft geen SRS of HRT gehad en dat boeit mij ook niet maar zij is voor mij gewoon een vrouw om haar expressie en dat is voor mij doorslaggevend en niet hoe zij er lichamelijk er uit ziet.Maar ontmoet je iemand die als vrouw is en bij de volgende ontmoeting een man,sorry hoor maar dan ben ik er gauw klaar mee.

Ik merk wel dat er veel transseksuelen zijn die hun tolerantie hebben gebaseerd op hoe zij in het leven staan.Ik merk dat heel erg op een ander forum waar ik de naam niet van zal noemen maar termen als als je geen SRS hebt gehad ben je voor mij geen vrouw.Dat vind ik dus klinkklare onzin omdat zij dan in iemands onderbroek gaan zitten snuffelen om te bepalen of iemand man of vrouw is.Ik ben best open minded en ook voor mensen met een mildere vorm van genderdysforie maar het kan ook te ver gaan en ik ben dus ook een transseparatist en de reden mogen duidelijk zijn.

Ik zie dus ook liever dat wij - transmannen en transvrouwen - onder de transgender paraplu weg gaan en een eigen identiteit gaan vormen omdat het zo wel inde toekomst helemaal verkeerd kan gaan aflopen met de nieuwe wet,ik heb daar gisteren ook op mijn blog wat over geschreven waar ik bang voor ben wat er kan gebeuren in de nabije toekomst.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 214
Lid geworden op: 24 dec 2013, 15:08
Gender: Vrouw

Re: Transseparatisme: Wil de echte transseksueel opstaan?

Bericht door Janneke »

Jij bent niet echt..... Wat een idiote opmerking en ik zou het maar niet serieus nemen. Ik begrijp wel waar het trans seperatisme vandaan komt. Het heeft alles te maken met de onvrede van het eigen lichaam en de angst gezien te worden als man of als een man die niet helemaal serieus te nemen is. Hoe je je leven leidt is vooral je eigen beslissing en ieder waarde oordeel daarover door een ander is ongepast.
Gebruikersavatar
Jacky
Berichten: 218
Lid geworden op: 31 okt 2013, 20:34
Gender: Transgender

Re: Transseparatisme: Wil de echte transseksueel opstaan?

Bericht door Jacky »

Norrie May-Welby is volgens mij de 1e persoon die in het paspoort heeft staan: 'persoon', en daar is een jarenlange juridische strijd aan vooraf gegaan.
Natuurlijk is alles georganiseerd op basis van mannen OF vrouwen, de economie staat en valt erbij.
De term Transgender als paraplu-term is in die zin prima vind ik, iedereen van '10 tot 100% GD' valt eronder wat mij betreft maar dat is mijn persoonlijke beleving.
De maatschappelijke separatie kan transgenders zomaar een loer draaien in 2014 en daarna,
als we het gewenste geslacht straks kunnen invullen (zonder Op.) met de nieuwe wet.
Het gaat de Ned. Staat geld opleveren ben ik bang, want waarom transities nog vergoeden?
Je bent door een correctie/paspoort immers al man OF vrouw.
Two Spirit
Ooit hadden LHBTérs binnen de indiaanstammen van Noord-Amerika een speciale status als bemiddelaar en medicijnman/vrouw, ze werden Two Spirit genoemd.
400 jaar later zijn er weer tientallen Two Spirit groeperingen in de USA.
Gebruikersavatar
Anon20180730
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 dec 2013, 12:21
Gender: Transgender

Re: Transseparatisme: Wil de echte transseksueel opstaan?

Bericht door Anon20180730 »

Ik sta altijd te kijken van de Ts die "straight" weet wat ze wil en daar ook naar handelt ongeacht wat ze achter zich laat. Een srs wordt uitgevoerd, punt zonder discussie en zonder morren. Ik herken daarbij ook dat veelal gezegd wordt: "er is geen alternatief, geen keuze; liever dit, anders dood".
Nou.. dan stel ik voor me zelf vast dat ik niet zo "straight" ben. Bij mij is er meer verwarring en terughoudendheid. Daardoor ervaar ik het voor mij als moeilijk. Was ik maar duidelijk een vent of een Ts. Daarmee ben ik ook anders (geen klassiek Ts wellicht, maar niet minder). Ik ben dan maar een Transgender (wat het woord ook moge betekenen) en daar ben ik trots op. Klinkt stom, maar ik ben o zo blij met mijn vrouwelijkheid en ik schaam me niet. Wellicht laat ik de srs doen om de verwarring om zeep te helpen, dan is het duidelijk, maar mijn identiteit word ook niet bepaald door mijn geslachtsdeel. Verder een leuke (academische) discussie :hug2: