Transseparatisme: Wil de echte transseksueel opstaan?

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Merel77
Berichten: 607
Lid geworden op: 25 mar 2012, 22:45
Gender: Vrouw

Re: Transseparatisme: Wil de echte transseksueel opstaan?

Bericht door Merel77 »

Aafke schreef:
Deze discussie gaat toch over Transseparatisme en ik ben er een en dat probeer ik jullie duidelijk te maken waarom maar ik beledig jullie toch niet maar toch heb ik het idee dat ik jullie transgenders een klap in jullie gezicht geef omdat ik er anders over denk.We leven in Nederland en ik mag toch zeker mijn eigen mening vormen en ook geven en daar is deze discussie toch de juiste plek voor.
Misschien zijn er ook mensen die zoiets hebben van: Doe mij maar minder discussie en laten we wat meer praten, ik bedoel: praten. Volgens mij is het vrij duidelijk als iemand aangeeft ergens aanstoot aan te nemen. Je kunt zeggen dat het niet zo is bedoelt, maar je kunt niet zomaar zeggen dat iemand iets niet als een klap in het gezicht mag ervaren. Wat iemand ervaart dat bepaalt iemand zelf wel.
Gebruikersavatar
Anon20180730
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 dec 2013, 12:21
Gender: Transgender

Re: Transseparatisme: Wil de echte transseksueel opstaan?

Bericht door Anon20180730 »

ervaar zelf dit draadje als duidelijk en ferm. Heb 'n (wat) ander standpunt dan Aafke en voel me persoonlijk niet geraakt noch beledigd. Dit laatste kan natuurlijk voor ieder anders zijn. De standpunten maken de discussie in elk geval goed helder. Verdere uitwisseling leidt mijn inziens echter niet tot heel veel meer nieuws. Daar kan ik me in vergissen, maar het zou jammer zijn als 't persoonlijk wordt :hug:
Ilse
Berichten: 761
Lid geworden op: 24 apr 2013, 23:36
Gender: Trans MtF

Re: Transseparatisme: Wil de echte transseksueel opstaan?

Bericht door Ilse »

Veronica schreef: Hier komt die, we zijn allemaal MENSEN.

Klaar.
helemaal niets aan toe te voegen :wship:
Groetjes,
Ilse
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Transseparatisme: Wil de echte transseksueel opstaan?

Bericht door Anon20180501 »

Ik ben geen mens maar een primaat... ;)

x Daniéla
Freetouch
Berichten: 2550
Lid geworden op: 22 mei 2013, 02:29
Gender: Vrouw
Locatie: Pays Bas

Re: Transseparatisme: Wil de echte transseksueel opstaan?

Bericht door Freetouch »

Ik ben ook geen mens gebleken,

ik ben een Alien!
“good enough”
Gebruikersavatar
Jacky
Berichten: 218
Lid geworden op: 31 okt 2013, 20:34
Gender: Transgender

Re: Transseparatisme: Wil de echte transseksueel opstaan?

Bericht door Jacky »

De dialoog is beter en zinvoller dan de discussie,
gevoelens uiten kan kwetsend zijn maar is vaak niet zo bedoeld.
Laatst gewijzigd door Jacky op 06 jan 2014, 00:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Two Spirit
Ooit hadden LHBTérs binnen de indiaanstammen van Noord-Amerika een speciale status als bemiddelaar en medicijnman/vrouw, ze werden Two Spirit genoemd.
400 jaar later zijn er weer tientallen Two Spirit groeperingen in de USA.
Gebruikersavatar
KarenTS
Berichten: 681
Lid geworden op: 17 apr 2012, 16:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Amsterdam

Re: Transseparatisme: Wil de echte transseksueel opstaan?

Bericht door KarenTS »

Al het voorgaande lezende,is het wel duidelijk dat er nogal wat gender diversiteit ( zowel lichamelijk als in idee ) is! :).
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1268
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Transseparatisme: Wil de echte transseksueel opstaan?

Bericht door Jeste »

Dit was wel een topic om echt even de tijd voor te nemen. Daar was ik nog niet aan toe gekomen, maar nu eindelijk wel. Het was wel even flink lezen, maar dat is natuurlijk geen probleem als het om een interessant onderwerp gaat.
Hier een aantal reacties van mij:
Raisa schreef:Komt dit door gatekeepers van een genderkliniek die harde eisen stelden waaraan hun patienten moesten voldoen wilden ze toegang tot de behandeling krijgen?
Dit valt gelukkig in Nederland wel mee. Er is inmiddels veel meer ruimte voor mensen die buiten de standaard binaire hokjes vallen.
diederique schreef:Laten we ons zelf toch niet de hokjes in laten jagen, wees jezelf en doe gewoon je ding.
Dat is helemaal goed gezegd. Wel begrijp ik dit heel erg goed, hoor:
Laura schreef:De meeste transvrouwen hebben in se geen probleem met het binair gendersysteem. Ik ook niet. Als ik als meisje geboren zou zijn, dan draaide ik vlotjes mee met deze maatschappij. Alleen ben ik bij de geboorte in de verkeerde categorie gezet. Travestieten, transgenderisten en andere deeltijdse vrouwen hebben meer problemen met het binaire gendersysteem omdat zij zich bij beiden een stukje voelen. Een transvrouw of transseksuele vrouw voelt zich op en top vrouw en heeft dus geen problemen met de opsplitsing man-vrouw wanneer ze eenmaal in haar gewenste genderrol kan leven.
Er zijn echter mensen voor wie het anders in elkaar zit. Daar val ik ook onder. Mijn hokje valt buiten het binaire gendersysteem, want dat hokje heeft het etiket "mens". Wel is het zo dat ik in het dagelijks leven als "mevrouw" gezien wil worden. Ik ben zo realistisch dat het wel makkelijk is aan het binaire gendersysteem mee te doen. Dat lukt dan ook heel goed. Nou zie ik er helemaal niet zo vrouwelijk uit, maar m'n lichaamsbouw en stem maken me toch een mevrouw.
In een test van het VU heb ik bij "voor hoeveel procent voel je je vrouw" 75% ingevuld. Daarbij speelde mee dat ik het wel heel erg prettig vind om dus in het dagelijks leven als mevrouw gezien te worden en dat er op correspondentie van bedrijven "mevrouw" staat. Dat komt dan ook het meest in de buurt van hoe ik ben. Dat ik blij ben met m'n nogal meisjesachtige lichaamsbouw en dat dat lichaam nu steeds meer aan het vervrouwelijken is speelde natuurlijk ook mee.
Dat ik geen 100% heb ingevuld is omdat ik helemaal niet van uiterlijke dingen houd als m'n haar laten groeien, jurken dragen en make-up op doen. Ook m'n gedrag en het niet erg emotioneel zijn speelde mee.
Aafke schreef:Mensen zijn er in 2 verschillende vormen of wel mannelijk dan wel vrouwelijk iets meer is er niet.Iemand die zegt ik ben androgyn die is in mijn ogen nog op zoek naar zijn/haar mannelijkheid/vrouwelijkheid en die heeft zijn/haar identiteit nog niet gevonden.
Toch ben ik niet op zoek naar die identiteit. In het verleden was ik wel op zoek naar een mannelijke identiteit (ik had immers het etiket "M" opgeplakt gekregen), maar die kon ik niet vinden. Ik probeerde het wel om zo te leven, maar dat was een mislukking.
Nog even de opmerking dat ik me door deze post niet beledigd voel. Het is immers een mening waarbij het, zoals het bij mij overkomt, niet zo is dat je anderen wilt aanvallen, omdat er volgens hen wel iets is als androgyn of een 3e geslacht.

Eigenlijk is het zo dat ik er helemaal niet over nadenk; over "een echte transseksueel" zijn. Ik ben gewoon zoals ik ben en daar ga ik niet te moeilijk over nadenken.
Een SRS zal ik niet laten doen. Het zal mijn leven niet veranderen, buiten de weerslag die zo'n zware operatie, met een grote kans op complicaties, kan hebben. Ik kies daarom voor orchidectomie, want die vervelende dingen moeten toch echt wel weg. Toch begrijp ik het wel dat een SRS voor vele anderen ontzettend belangrijk is en wel werkelijk een positieve verandering aan het leven geeft.
Veronica schreef:we zijn allemaal MENSEN.

Klaar.
Duidelijk, lijkt mij.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Laura
Berichten: 77
Lid geworden op: 04 apr 2012, 13:35
Gender: Vrouw

Re: Transseparatisme: Wil de echte transseksueel opstaan?

Bericht door Laura »

Ik steun Aafke volledig! Ze is helemaal niet zwart-wit! Ze benoemt de zaken en vloekt in de transgenderkerk die bol staat van dogmata die je niet ter discussie mag stellen. De politiek correcte waanzin heeft ook de transgendermiddens bereikt.

Vele transvrouwen voelen zich nu eenmaal slecht onder transgenderparaplu omdat ze nooit gehoord worden en omdat ze in de grote transgenderpool een kleine minderheid vormen.

Wij hebben totaal andere noden dan de deeltijdse vrouwen, genderqueers, travestieten and ladyboys maar hier wordt geen rekening mee gehouden. Ik wil gewoon als vrouw leven, liefst 'stealth', dwz ik schakel mezelf in in het binaire gendersysteem. Ik wil geen deeltijdse vrouw zijn, maar voltijds!

Ik geloof ook dat diegenen die zich niet in het binaire gendersysteem kunnen vinden, gewoon niet kunnen kiezen. Het zijn eeuwige twijfelaars maar hiervoor hoeft de maatschappelijke ordening toch niet helemaal omgegooid worden.

Ik vind het ook ontzettend leuk om overal die 'V' te kunnen aanduiden op allerlei formulieren, ik vind het leuk om als 'mevrouw' aangesproken te worden.

Laten we daarom scheiden! Zodat iedereen haar eigen belangen kan verdedigen. Personen zoals transgenderisten, genderqueers,travestieten en ladyboys verschillen zodanig met ons dat zij ons onmogelijk kunnen vertegenwoordigen, noch verdedigen. Het idee om met hen als 1 groep samen te zitten, om samen onze niet-gelijklopende belangen te verdedigen is je reinste waanzin. Dat de verlangens van transvrouwen/ transseksuele vrouwen hierbij totaal genegeerd worden omdat ze niet passen in de dogmata van de transgender (zoals tegen het binaire gendersysteem zijn) bevestigt de drang naar transseparatisme!
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Transseparatisme: Wil de echte transseksueel opstaan?

Bericht door Lise »

Laura schreef:Laten we daarom scheiden! Zodat iedereen haar eigen belangen kan verdedigen. Personen zoals transgenderisten, genderqueers,travestieten en ladyboys verschillen zodanig met ons dat zij ons onmogelijk kunnen vertegenwoordigen, noch verdedigen. Het idee om met hen als 1 groep samen te zitten, om samen onze niet-gelijklopende belangen te verdedigen is je reinste waanzin. Dat de verlangens van transvrouwen/ transseksuele vrouwen hierbij totaal genegeerd worden omdat ze niet passen in de dogmata van de transgender (zoals tegen het binaire gendersysteem zijn) bevestigt de drang naar transseparatisme!
praktisch gezien, hoe bedoel je dat scheiden precies? en bij wie leg je dan de grens? ik ben nog niet zo thuis in alle definities maar een travestiet lijkt me ook weer totaal wat anders dan een genderqueer, is het dan geen waanzin die dan wel bij elkaar te stoppen? en zo ja, moeten die zich dan ook gaan opsplitsen, met allemaal hun aparte fora-tjes, en belangenverenigingetjes, en de pogingen om geaccepteerd te worden door de rest vd mensheid, van wie 95% dat hele gendergebeuren helemaal niet kan schelen?

en ten slotte, ik lees hier nog niet zo lang mee, maar vond deze thread erg interessant. het is me alleen ergens langzaam ontgaan waar nou precies het probleem ligt. uiteindelijk dwingt niemand je toch je onder een bepaalde paraplu te voegen als je dat zelf persoonlijk niet wil?