M/V Sollicitatie

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Aliss
Berichten: 525
Lid geworden op: 15 nov 2013, 07:06
Gender: Vrouw
Locatie: Amsterdam

M/V Sollicitatie

Bericht door Aliss »

Hoi iedereen,

Vast wel ergens al antwoord op gegeven, helaas geen specifiek antwoord kunnen vinden. Kan ik, nog officieel man zijnde, op mijn cv aangeven dat ik een vrouw ben, en dan natuurlijk als het er op aankomt, als vrouw gekleed aankomen? Ik zou het heel triest vinden om weer als een man gekleed te komen (wat heb ik er toch een hekel aan), en dan nog twijfelen of ik het wel durf te zeggen.....Je maakt maar een keer de eerste indruk? Laat het maar de echte Aliss zijn, al word ik op deze grond geweigerd. (Zijn er geen wetten die trans beschermen?)

Tnx
Aliss :hbeat:
:hbeat: Decide that you want it more than you are afraid of it :hbeat: :hug:
Freetouch
Berichten: 2550
Lid geworden op: 22 mei 2013, 02:29
Gender: Vrouw
Locatie: Pays Bas

Re: M/V Sollicitatie

Bericht door Freetouch »

Be yourself...
“good enough”
Gebruikersavatar
Aliss
Berichten: 525
Lid geworden op: 15 nov 2013, 07:06
Gender: Vrouw
Locatie: Amsterdam

Re: M/V Sollicitatie

Bericht door Aliss »

Melany schreef:Be yourself...
:D
:hbeat: Decide that you want it more than you are afraid of it :hbeat: :hug:
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: M/V Sollicitatie

Bericht door Veronica »

Gewoon als jezelf gaan, echter zou ik een CV wel naar waarheid invullen dus een M (helaas) erbij zetten en als het op een gesprek neerkomt de verhaal uitleggen.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
vhBxl
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 dec 2013, 11:43
Gender: Trans MtF

Re: M/V Sollicitatie

Bericht door vhBxl »

Aliss schreef:Vast wel ergens al antwoord op gegeven, helaas geen specifiek antwoord kunnen vinden. Kan ik, nog officieel man zijnde, op mijn cv aangeven dat ik een vrouw ben, en dan natuurlijk als het er op aankomt, als vrouw gekleed aankomen? Ik zou het heel triest vinden om weer als een man gekleed te komen (wat heb ik er toch een hekel aan), en dan nog twijfelen of ik het wel durf te zeggen.....Je maakt maar een keer de eerste indruk? Laat het maar de echte Aliss zijn, al word ik op deze grond geweigerd. (Zijn er geen wetten die trans beschermen?)
Een CV is toch geen officieel document dus je kan er toch op zetten wat je wil? Ik heb het wel naar waarheid erop gezet dus een M en mijn mannennaam. Maar ik heb er wel mijn nieuwe vrouwennaam erbij gezet met kort lijntje "voornaamswijziging is in behandeling, ik ben transgender" en deze ook gebruikt in de titel van mijn CV. Als je wil stuur ik het je eens zodat je voorbeeld hebt. Als ik sollicitatiebrief verstuur meldt ik er niks van maar onderteken ik wel met mijn nieuwe naam.

Of die strategie gaat werken weet ik niet, ik ben zelf nog maar pas begonnen met rondsturen. En gezien het kerstvakantie is, reken ik pas vanaf volgende maandag op mogelijke antwoorden.
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: M/V Sollicitatie

Bericht door Veronica »

ElkeBxl schreef:
Aliss schreef:Vast wel ergens al antwoord op gegeven, helaas geen specifiek antwoord kunnen vinden. Kan ik, nog officieel man zijnde, op mijn cv aangeven dat ik een vrouw ben, en dan natuurlijk als het er op aankomt, als vrouw gekleed aankomen? Ik zou het heel triest vinden om weer als een man gekleed te komen (wat heb ik er toch een hekel aan), en dan nog twijfelen of ik het wel durf te zeggen.....Je maakt maar een keer de eerste indruk? Laat het maar de echte Aliss zijn, al word ik op deze grond geweigerd. (Zijn er geen wetten die trans beschermen?)
Een CV is toch geen officieel document dus je kan er toch op zetten wat je wil? Ik heb het wel naar waarheid erop gezet dus een M en mijn mannennaam. Maar ik heb er wel mijn nieuwe vrouwennaam erbij gezet met kort lijntje "voornaamswijziging is in behandeling, ik ben transgender" en deze ook gebruikt in de titel van mijn CV. Als je wil stuur ik het je eens zodat je voorbeeld hebt. Als ik sollicitatiebrief verstuur meldt ik er niks van maar onderteken ik wel met mijn nieuwe naam.

Of die strategie gaat werken weet ik niet, ik ben zelf nog maar pas begonnen met rondsturen. En gezien het kerstvakantie is, reken ik pas vanaf volgende maandag op mogelijke antwoorden.
Dat deed ik ook tot op een bepaald punt, tot dat mij verteld werd dat het niet mag omdat het naar waarheid ingevuld moet worden.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8029
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: M/V Sollicitatie

Bericht door Emma »

Niet zomaar geloven. Een CV is helaas bijna per definitie bij elkaar gelogen. Natuurlijk moet je bij de sollicitatie niet liegen maar het is geen officieel document of zo. Zoals je het deed lijkt me prima. Solliciteren als je oude ik is net zo goed de waarheid verdraaien.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: M/V Sollicitatie

Bericht door Veronica »

Emma schreef:Niet zomaar geloven. Een CV is helaas bijna per definitie bij elkaar gelogen. Natuurlijk moet je bij de sollicitatie niet liegen maar het is geen officieel document of zo. Zoals je het deed lijkt me prima. Solliciteren als je oude ik is net zo goed de waarheid verdraaien.
Daar ben ik met je eens maar deze informatie heb ik van een advocaat, je mag over je motivatie en mogelijkgeden liegen maar niet over je persoonlijke gegevens zoals je naam, achternaam of geslacht.

En hier is het probleem, voor jouw of mij is de geslacht vrouw geen leugen, voor hun wel omdat je op papier een man bent.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Gebruikersavatar
diederique
Berichten: 2045
Lid geworden op: 03 mei 2013, 17:27
Gender: Vrouw
Locatie: Dordrecht

Re: M/V Sollicitatie

Bericht door diederique »

Als, ooit, HR-verantwoordelijke:
CV's hebben geen formele status, alleen je presenteert je er wel zoals je bent/wil zijn. Die laatste twee moeten redelijk bij elkaar in de buurt liggen en uitgelegd kunnen worden, zo niet dan "jok" je en dat wordt nu eenmaal niet leuk gevonden aan de andere kant van de tafel.

Ik zou er afhankelijk van hoe je "kunt" verschijnen, "vrouw" (als je werkelijk uiterlijk als passabele vrouw kunt verschijnen) of "man" (als passabiliteit, hoe graag je dat ook wilt gewoon nog niet haalbaar is) in zetten. Ik denk dat je afhankelijk van de voortgang in het proces en het soort baan/werk. Pas als je redelijk in de sollicitatie procedure zit melding van maken. De vrouw die in het derde gesprek pas meldt tg te zijn is kennelijk al zo geloofwaardig geweest dat het dan alleen maar hoeft te gaan over de gevolgen voor de werkgever (wanneer verwacht je eventueel uit te vallen voor een GAB, en hoe lang) de man daarentegen die tg is en nog volledig aan het begin van het proces staat zal mogelijk zelfs helemaal niet melden; andere sollicitanten vertellen ook niet dat ze maandelijks een gesprek met een psycholoog hebben, geen slapende honden wakker maken.

Iets op je cv zetten wat je in de praktijk niet waar kan maken, hoe graag je dat ook wil, is gewoon niet slim, eerder lachwekkend. Echte fraude ontstaat pas als je op je cv beschermde titels zet die je niet hebt, of bij aanstelling met een gefotoshopt ID je vrouwzijn legitimeert.

Overigens kun je na aanstelling als je een kopie van je ID moet laten maken altijd overwegen naast je paspoort/id bewijs met een M, tevens een gender-ID te tonen. Mijn ervaring bij bijvoorbeeld grenscontroles in binnen en buitenland is dat je als je beide toont in een beweging de schijnbare tegenstelling tussen aanblik en wat zeggen de papieren opheft. Veronica heeft gelijk, alleen ik denk dat je dat pas als het echt formeel wordt (arbeidscontract) moet oplossen.
Liefs, Diederique

Roze50Plus; omdat je er niet alléén voor staat.
Volg mijn blog: http://diederique2.wordpress.com
Papa is een Meisje (http://www.boekenbestellen.nl/boek/papa-is-een-meisje)
Freetouch
Berichten: 2550
Lid geworden op: 22 mei 2013, 02:29
Gender: Vrouw
Locatie: Pays Bas

Re: M/V Sollicitatie

Bericht door Freetouch »

Wat is een gender ID???
“good enough”