M/V Sollicitatie

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: M/V Sollicitatie

Bericht door Veronica »

Aafke schreef:
Veronica schreef:Gewoon als jezelf gaan, echter zou ik een CV wel naar waarheid invullen dus een M (helaas) erbij zetten en als het op een gesprek neerkomt de verhaal uitleggen.
Nou als je al als vrouw leeft dan zou ik gewoon een V en je meisjes naam opgeven,uitleggen moet je toch zolang de nieuwe wet niet actief is en of nog geen deskundige verklaring hebt.Leef je part time als vrouw/man dan toch maar naar je geboorte geslacht kijken.
Als ik straks officieel groen licht van het VU krijg dan ga ik zelf gewoon V aanvinken, dan maakt het voor mij niet uit.

Maar inderdaad, als je deels dit deels dat leeft dan is dat anders, daar doelde ik ook op.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Aliss
Berichten: 525
Lid geworden op: 15 nov 2013, 07:06
Gender: Vrouw
Locatie: Amsterdam

Re: M/V Sollicitatie

Bericht door Aliss »

Emma schreef:
Aliss schreef:En ik was al bijna vergeten dat ik geen geslachtsvermelding op mijn CVtje heb.
Heb jij eigenlijk nog last van dat ontbrekende a-tje achter je achternaam? Mij valt het op maar ik kan me ook wel weer voorstellen dat de meeste mensen hier daar helemaal niet bij stilstaan.
Haha helemaal goed!:) Hoe wist je dat? Ik kan mijn naam op Facebook niet meer wijzigen, of er zit time-out op. Hoe dan ook, ik ben van plan om een schone Facebook account in de toekomst aan te maken, als mijn naam wijziging in behandeling is ofzo. Aliss Wonder. Klinkt goed, toch? Beter dan "van Uffelen" van de partner van me ma :S

Aliss <3
:hbeat: Decide that you want it more than you are afraid of it :hbeat: :hug:
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8027
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: M/V Sollicitatie

Bericht door Emma »

Er is een limiet op het aantal keren dat je op Facebook je naam kunt veranderen...

En ik heb genoeg vrienden en kennissen uit landen waar er gewerkt wordt met achternamen die M of V zijn, vandaar :-)
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Aliss
Berichten: 525
Lid geworden op: 15 nov 2013, 07:06
Gender: Vrouw
Locatie: Amsterdam

Re: M/V Sollicitatie

Bericht door Aliss »

Emma schreef:En ik heb genoeg vrienden en kennissen uit landen waar er gewerkt wordt met achternamen die M of V zijn, vandaar :-)
ja, dat is dan wel duidelijk!

Aliss :hbeat:
:hbeat: Decide that you want it more than you are afraid of it :hbeat: :hug:
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: M/V Sollicitatie

Bericht door Mr.X »

Ik zat met precies hetzelfde probleem drie maanden geleden. Natuurlijk wel andersom.
Het probleem met solliciteren met, in jouw geval, een vrouwennaam is dat het later problemen gaat opleveren wanneer je aangenomen wordt. Ze hebben dan je echte naam, en paspoort nodig. Zolang je dan nog voor de wet een mannelijke naam hebt, dan leidt dit dus tot vragen. Zolang je naam en geslacht nog niet officieel is aangepast voor de wet is dit niet te ontwijken.

Ik heb het opgelost door in mijn geval gewoon met mijn wettelijke naam te solliciteren. Als vrouw dus nog. Dit was echt ontzettend verschrikkelijk, maar het moest gebeuren. Toen ik aangenomen werd ben ik zeer snel uit de kast gesprongen en werd het volledig geaccepteerd door mijn nieuwe werkgever. Meteen werd de naam aangepast, en sinds opleidingsdag 1 is mijn jongensnaam gebruikt. Dus ze weten mijn wettelijke naam, maar gebruiken de naam die ik graag wil. En ook het ge-hij en ge-hem ging meteen goed. De sollicitatie was dus zeer vervelend, en ook awkard omdat mijn stem toen al lager was en ik als jongen gekleed ging. Maar daarna is alles zeer goed verlopen.
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1268
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: M/V Sollicitatie

Bericht door Jeste »

Bij mij gaf het juist problemen om als man te solliciteren. Ik kwam niet geloofwaardig over als man. In een sollicitatiegesprek kreeg ik daar zelfs een keer vragen over. Dat was voor mij meteen de aanleiding om te stoppen met het proberen te leven als man en toen heb ik ook de stappen gezet om volledig als (androgyne) vrouw te gaan leven, inclusief het medische traject.

Solliciteer gewoon als vrouw.
Hoe is het eigenlijk met je stem? Daarmee kan je ontzettend veel duidelijk maken.

Dit vind ik overigens wel interessant:
Aliss schreef:In Amerika als je een cv met een pasfoto (digitaal) opstuurt, mag het bedrijf jou cv direct weigeren, omdat ze geen aansprakelijkheid willen nemen in geval dat ze jou niet aannemen, maar dan wel voor andere reden dan je uiterlijk. Er zijn veel rechtzaken geweest waar bedrijven waren aangeklaagd door sollicitanten dat ze geweigerd waren op basis van hun uiterlijk, en bedrijven konden het tegendeel niet bewijzen. Vandaar.
En dat terwijl je in Nederland juist steeds meer van jezelf moet laten zien, tot een video-sollicitatie aan toe. Tenminste, dat is dan wat je te horen krijgt bij allerlei informatie over solliciteren. In sommige gemeenten moeten mensen met een bijstandsuitkering dit, als onderdeel van een sollicitatiecursus, zelfs verplicht doen.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Gebruikersavatar
Aliss
Berichten: 525
Lid geworden op: 15 nov 2013, 07:06
Gender: Vrouw
Locatie: Amsterdam

Re: M/V Sollicitatie

Bericht door Aliss »

Mr.X schreef:Ik zat met precies hetzelfde probleem drie maanden geleden. Natuurlijk wel andersom.
Het probleem met solliciteren met, in jouw geval, een vrouwennaam is dat het later problemen gaat opleveren wanneer je aangenomen wordt. Ze hebben dan je echte naam, en paspoort nodig. Zolang je dan nog voor de wet een mannelijke naam hebt, dan leidt dit dus tot vragen. Zolang je naam en geslacht nog niet officieel is aangepast voor de wet is dit niet te ontwijken.

Ik heb het opgelost door in mijn geval gewoon met mijn wettelijke naam te solliciteren. Als vrouw dus nog. Dit was echt ontzettend verschrikkelijk, maar het moest gebeuren. Toen ik aangenomen werd ben ik zeer snel uit de kast gesprongen en werd het volledig geaccepteerd door mijn nieuwe werkgever. Meteen werd de naam aangepast, en sinds opleidingsdag 1 is mijn jongensnaam gebruikt. Dus ze weten mijn wettelijke naam, maar gebruiken de naam die ik graag wil. En ook het ge-hij en ge-hem ging meteen goed. De sollicitatie was dus zeer vervelend, en ook awkard omdat mijn stem toen al lager was en ik als jongen gekleed ging. Maar daarna is alles zeer goed verlopen.
Hoi,

Wat roepnaam betreft - daar maak ik me helemaal geen zorgen over. Waar ik me dus wel (een beetje) zorgen om maak is dat als ik ga solliciteren, vaak weet ik niet of de werkgever een man of een vrouw in die functie wilt hebben. In het algemeen kom ik veel meer geloofwaardiger over als een meid, dan als een kerel. Achteraf vind ik het niet zo raar dat ik vaak voor een meid word gezien, en dan wel door mensen die mij helemaal niet kennen. Kan net zo goed in die richting gaan, toch?

Aliss :hbeat:
:hbeat: Decide that you want it more than you are afraid of it :hbeat: :hug:
Gebruikersavatar
Aliss
Berichten: 525
Lid geworden op: 15 nov 2013, 07:06
Gender: Vrouw
Locatie: Amsterdam

Re: M/V Sollicitatie

Bericht door Aliss »

Hoi Jeste,
Jeste schreef:
Solliciteer gewoon als vrouw.
Hoe is het eigenlijk met je stem? Daarmee kan je ontzettend veel duidelijk maken.
Eigenlijk heb ik best een zachte stem, mag er eigenlijk best blij mee zijn want ik heb veel flexibiliteit ermee.
Jeste schreef: Dit vind ik overigens wel interessant:
Aliss schreef:In Amerika als je een cv met een pasfoto (digitaal) opstuurt, mag het bedrijf jou cv direct weigeren, omdat ze geen aansprakelijkheid willen nemen in geval dat ze jou niet aannemen, maar dan wel voor andere reden dan je uiterlijk. Er zijn veel rechtzaken geweest waar bedrijven waren aangeklaagd door sollicitanten dat ze geweigerd waren op basis van hun uiterlijk, en bedrijven konden het tegendeel niet bewijzen. Vandaar.
Jeste schreef:En dat terwijl je in Nederland juist steeds meer van jezelf moet laten zien, tot een video-sollicitatie aan toe. Tenminste, dat is dan wat je te horen krijgt bij allerlei informatie over solliciteren. In sommige gemeenten moeten mensen met een bijstandsuitkering dit, als onderdeel van een sollicitatiecursus, zelfs verplicht doen.
Ik heb even op google opgezocht, en de eerste was gelijk raak:

http://melissacooley.com/2010/07/3-reas ... to-resume/

Groetjes
Aliss :hbeat:
:hbeat: Decide that you want it more than you are afraid of it :hbeat: :hug:
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: M/V Sollicitatie

Bericht door Mr.X »

Kan net zo goed in die richting gaan, toch?
Ja hoor, dan wel. Wees alleen wel bereid om het een en ander uit te leggen wanneer ze dat m'etje op je paspoort zien.
De reden dat ik nog als vrouw solliciteerde was dat ik niet zeker wist of al voor man kon door gaan. Dat gaf onzekerheid. En ook omdat dus mijn naam nog steeds officieel vrouwelijk was. Nu bleek dus dat het juist vreemd was om als vrouw op te komen dagen omdat ik blijkbaar wel overkwam als jongen. Tjah, die vreemde in between phase. Neither fish nor fowl.
Gebruikersavatar
Aliss
Berichten: 525
Lid geworden op: 15 nov 2013, 07:06
Gender: Vrouw
Locatie: Amsterdam

Re: M/V Sollicitatie

Bericht door Aliss »

Mr.X schreef:Tjah, die vreemde in between phase. Neither fish nor fowl.
wat kan het toch verwarrend zijn hé :)

Aliss :hbeat:
:hbeat: Decide that you want it more than you are afraid of it :hbeat: :hug: