Vraagje aan de dames hier.
Wie heeft na het starten met hormonen last van hoge bloeddruk gekregen? Ik ben er een paar maanden met estraderm pleisters aan de gang geweest en moest stoppen ivm de bloeddruk.
Hormonen (oestrogeen) en hoge bloeddruk.
-
Elizabeth
-
Alice
Re: Hormonen (oestrogeen) en hoge bloeddruk.
Het komt meer voor dat er sprake is van een, wat, verhoogde bloeddruk maar nooit zo erg dat men moest stoppen.
Heb je voor dat je begon al last van hoge bloeddruk of alleen bij de VUA?
Ik had ook last van zeer hoge bloeddruk maar dat kwam doordat ik voor de meting bij de endocrinoloog eerst de psycholoog bezocht waar nog wel eens woorden vielen
en daarbij heb ik ook nog een witte jassen syndroom. De endo had er wel begrip voor (of het interesseerde hem niet).
Alice
Heb je voor dat je begon al last van hoge bloeddruk of alleen bij de VUA?
Ik had ook last van zeer hoge bloeddruk maar dat kwam doordat ik voor de meting bij de endocrinoloog eerst de psycholoog bezocht waar nog wel eens woorden vielen
Alice
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
-
Anon20180730
Bij de start van de HRT was mijn bloeddruk bij de endo veel te hoog. De bloeddruk is toen een half uurtje lang apart gemeten (in rust toestand). Gelukkig werd het geen 'showstopper". Ook de keren daarna was ie hoog, maar elke keer wordt het geaccepteerd. Mogelijk omdat ik er al medicijnen tegen heb en onder begeleiding sta van een cardioloog. Er is overigens ook duidelijk sprake van een witte jas effect bij mij en daar houden ze wel rekening mee. De bloeddruk is niet structureel hoger geworden ten gevolge van de HRT, maar 't kan mijn inziens een bijwerking zijn.
-
Anon20180730
gisteren was mijn bloeddruk op het VU bij controle weer hoog. De Endo zei dat het niet aan de estradiol (systen 100 pleisters) ligt. Dat werd vroeger wel gedacht, maar dat idee is losgelaten (aldus de deskundige..)
-
Anon20180730
maar helemaal duidelijk was de Endo eigenlijk ook niet hierover. Want hij gaf tevens aan dat ik toch "echt veel moest bewegen" (trap nemen, fitness, etc..).
Dat zou de bloeddruk namelijk omlaag brengen. "Als je wat ouder bent (boven de 40?, boven de 50? of 60? of is dit geheel persoonlijk bedoeld?) dan is zo'n transitie met hormonen toch een aanslag" werd mij namelijk ook door hem verstaan gegeven.
Die laatste opmerking vind ik achteraf gezien moeilijk te rijmen met hetgeen ie eerder aangaf, namelijk "dat de systen 100/estradiol géén bloeddrukverhoging met zich meebrengt". Mijn gewicht/BMI is verder ook in orde. Enfin.. wil nog eens nader te bezien wat er nu precies bedoeld wordt.. ". Bewegen is immers voor iedereen goed..
Dat zou de bloeddruk namelijk omlaag brengen. "Als je wat ouder bent (boven de 40?, boven de 50? of 60? of is dit geheel persoonlijk bedoeld?) dan is zo'n transitie met hormonen toch een aanslag" werd mij namelijk ook door hem verstaan gegeven.
Die laatste opmerking vind ik achteraf gezien moeilijk te rijmen met hetgeen ie eerder aangaf, namelijk "dat de systen 100/estradiol géén bloeddrukverhoging met zich meebrengt". Mijn gewicht/BMI is verder ook in orde. Enfin.. wil nog eens nader te bezien wat er nu precies bedoeld wordt.. ". Bewegen is immers voor iedereen goed..
-
Anon20210626
estradiol geeft een verhoogde kans op trombose en veel bewegen verkleint die kans weer. Wat ouder betekend ind al vanaf rond 40.............
maar iedere persoon is anders en reageert anders. Veel bewegen is nooit verkeerd hoor
maar iedere persoon is anders en reageert anders. Veel bewegen is nooit verkeerd hoor
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
-
Elizabeth
De bloeddruk was bij mij altijd te laag. 110 om 70.
De eerste weken bij gebruik estraderm 50 steeg mijn bloeddruk naar 195 om 90.
In combinatie met mijn diabetes was dit niet gewenst. Mijn bloeddruk is nu met wat lichte medicijnen weer onder controle. Diabetes is volledig onder controle.
Door dit alles ben ik erg onzeker geworden en is het ook steeds het witte jassen syndroom dat de kop op steekt.
Ik neem even wat rust om het e.e.a. goed op de rit te krijgen en om zoveel mogelijk stress te elimineren, wil dan weer opnieuw starten en zien hoe het dan gaat. M.a.w. het is mijn leven en lichaam, ik ben daarvoor verantwoordelijk en de rest kan me de rug op.
De eerste weken bij gebruik estraderm 50 steeg mijn bloeddruk naar 195 om 90.
In combinatie met mijn diabetes was dit niet gewenst. Mijn bloeddruk is nu met wat lichte medicijnen weer onder controle. Diabetes is volledig onder controle.
Door dit alles ben ik erg onzeker geworden en is het ook steeds het witte jassen syndroom dat de kop op steekt.
Ik neem even wat rust om het e.e.a. goed op de rit te krijgen en om zoveel mogelijk stress te elimineren, wil dan weer opnieuw starten en zien hoe het dan gaat. M.a.w. het is mijn leven en lichaam, ik ben daarvoor verantwoordelijk en de rest kan me de rug op.