Ik wilde het volgende eigenlijk in mijn dagboekje plaatsen hier op ons forum, maar de beslissing daarover laat nogal op zich wachten.
Het gaat over iets wat mij dwars zit, mij toch bezig houdt.
Het behoeft wel een kleine inleiding.
Ik werk al jaren met hetzelfde clubje mensen bij hetzelfde bedrijf, wij zijn een echt hecht team. Alleen gaat het door de jaren heen niet zo goed met ons bedrijfje. We rolden van faillissement naar doorstart tot overname. Maar altijd bleven wij bij elkaar, zelfs na die overname hadden wij ons eigen bv'tje. Wij vormden bij dat bedrijf dat ons had overgenomen eigenlijk een apart clubje. En bij dat nieuwe bedrijf boterde het niet zo goed, zeg maar gerust slecht, tussen ons en onze werkgever. Er waren dan ook al vergevorderde plannen om daar weer weg te gaan.
Toen ik begin dit jaar uit de kast kwam, heb ik dus alleen mijn collega's uit mijn clubje alles verteld, niet de overige collega's en werkgever.
Mijn collega's van het eerste uur reageerden allen fantastisch, soms een beetje onbeholpen maar wel goed bedoeld.
Eentje zei zelfs "tussen ons verandert er niets, ik heb je altijd al een prima kerel gevonden". Beetje rot geformuleerd, maar ik begreep hem wel, het was eigenlijk heel lief.
En daar zit nu precies datgene wat mij dwars zit "tussen ons verandert er niets", maar is dat nou wel zo?
Toen ik op een zaterdag bij mijn kapster was, haartjes mooi gekapt, lekker opgemaakt, zat ik nog wat na te kletsen in het keukentje. Iedereen zei dat ik er zo vrouwelijk uitzag, mij zo vrouwelijk uitte, de maniertjes, de gebaartjes, zelfs mijn stem leek anders.
"Nee toch" zei ik, "daar moet ik dan zo snel mogelijk vanaf!". Want de volgende dag zou ik naar mijn ouders gaan en ook mijn tante zou er dan zijn en die wist nog van niks. En de dag erna moest ik weer gewoon naar mijn werk en ja, die andere collega's mochten ook nog niets merken. Dus weg met die maniertjes en gebaartjes. Ik wist alleen niet hoe, want echt, ik had zelf niets in de gaten.