hoe en waarom: je coming-out? :)

Voor alle leuke en minder serieuze zaken in het leven!
Gebruikersavatar
Marieke
Berichten: 293
Lid geworden op: 01 feb 2014, 20:44
Gender: Trans MtF

hoe en waarom: je coming-out? :)

Bericht door Marieke »

ook al is het bij mij nog lang niet zover, en zal het er misschien ook nooit van komen (wat ik heel erg zou vinden), maar ik dacht vandaag aan het uit de kast komen met je probleem naar bijvoorbeeld vrienden/ouders/collega's of wie dan ook, en hoe zou je dat dan aanpakken en waarom?

ik zat zelf een beetje te fantaseren, want een coming-out wordt vaak als iets heel lastigs en zwaars gezien, maar ik denk dat ik het juist humoristisch zou willen aanpakken, als ik bijvoorbeeld aan mijn vriendengroep denk, die zie ik helaas niet vaak meer, ik heb ze wel ingelicht dat het slecht gaat en moet helaas verjaardagen en uitjes afzeggen, maar ik weet wel dat ze altijd mijn vrienden zullen blijven, en ik onderhoud het contact wel via internet, anyway, mijn punt is, is dat ik met hen gewoon een leuke grap zou uit halen, ik heb gezien dat mensen er echt heel anders uit kunnen komen te zien na de transitie, zo erg dat ik me afvraag: ben je nog wel herkenbaar voor je eigen vrienden als meisje hoewel ze je als jongen kenden? (of andersom, voor de ftm'ers onder ons) als dat bij mij het geval zou zijn, dan zou ik op de verjaardag van een vriendin (die ik al ingelicht heb van mijn problemen) aanwezig zijn als Marieke en de andere vrienden de stuipen op het lijf proberen te jagen door (heel subtiel) ze dingen te vertellen over mijn oude ik, die ik alleen met hen besproken had als mijn oude ik en een buitenstaander (de Marieke-ik dus eigenlijk, die mijn oude ik dus helemaal niet hoort te kennen) nooit zou kunnen weten, dat lijkt me best wel grappig :roll:

dus de vraag is: fantaseer je wel eens over hoe je je coming-out zou doen bij bepaalde mensen uit je omgeving, of (in het geval je al helemaal door de transitie heen bent), hoe heb je het aangepakt en hoe beviel dat :?
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6816
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: hoe en waarom: je coming-out? :)

Bericht door Eva »

Om te beginnen, Marieke, blijken drempels soms veel minder hoog te zijn dan je verwacht. Ieder doet het op haar/zijn eigen wijze en probeert een (hopelijk) geschikt moment te kiezen.
In jouw geval heb ik wel een suggestie. Er zijn plekken in Nederland waar je je (tegen vergoeding) in redelijk korte tijd kunt laten transformeren van man naar vrouw. Compleet met kleding, en zo voort. Mijn vrouw smolt indertijd toen Truus me omtoverde van een redelijk overtuigend manspersoon naar een volledig overtuigende vrouw.
Als je dan op een verjaardag binnenkomt denken ze dat je je zusje bent :)
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Freetouch
Berichten: 2550
Lid geworden op: 22 mei 2013, 02:29
Gender: Vrouw
Locatie: Pays Bas

Re: hoe en waarom: je coming-out? :)

Bericht door Freetouch »

Het kan best humoristisch zijn hoor, hoewel ik echt niet helemaal veranderd ben, ben ik onlangs wel eens mensen tegen gekomen die mijn oude ik best goed kenden, zich opeens kwamen voorstellen en pas als je wat zegt dat ze verrast opkijken, oh nee, ik dat echt dat je een vriendin van Patricia was.
Mensen veranderen tijdens hun transitie, maar of dat mogelijk is binnen een dag, dan zul je toch echt bij de grimeurs en visagisten wat uurtjes moeten doorbrengen...
Onderschat ook niet dat je coming out niet echt een grapje is. Zowel niet voor jou als voor je omgeving. Dat je rondom je transitie grapjes maakt en grapjes te horen krijgt, dat is wat anders.
Nee het is geen lachertje maar als je eenmaal je coming out hebt, zul ook jij gaan stralen! Want een rol spelen van een persoon die je niet bent is niet weten wat echt gelukkig zijn betekent.

Succes met je coming out.
“good enough”
Gebruikersavatar
Tanja
Berichten: 308
Lid geworden op: 06 nov 2012, 19:51
Gender: Trans MtF
Locatie: rotterdam

Re: hoe en waarom: je coming-out? :)

Bericht door Tanja »

@Eva,

Dat is inderdaad een goed idee Eva. Travisage kan je er geweldig uit laten zien (wat ik ervan gezien heb) Helaas weet ik geen kosten.
Ik kwam vroeger op zaterdag altijd bij Immanuel in Capelle ad IJssel. Zo tof en zo heerlijk dat je daar jezelf kon zijn etc etc
Helaas bestaat dat al jaren niet meer maar Travisage is een aanrader.
Waarom heb ik het mezelf zo moeilijk gemaakt?? Omdat ik waarschijnlijk een domme doos ben die het allemaal wel dacht te kunnen verdringen :fpalm:
Gebruikersavatar
Marieke
Berichten: 293
Lid geworden op: 01 feb 2014, 20:44
Gender: Trans MtF

Re: hoe en waarom: je coming-out? :)

Bericht door Marieke »

thanks voor de tip Eva, maar ik was niet van plan meteen dat nu te doen hoor (als ik het al van plan was, ik was gewoon wat aan het fantaseren), ik was gewoon benieuwd naar hoe mensen dat aanpakken of denken aan te gaan pakken, een coming-out is inderdaad geen pretje, maar ik was ook wel benieuwd of er mensen waren hier die er wel wat leuks van probeerden te maken of zoals Melany zegt, per ongeluk in een grappige situatie terecht komen, ik waardeer de tips, maar ik was er in dit geval niet specifiek naar op zoek ;)
Gebruikersavatar
Jennifer19
Berichten: 126
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:48
Gender: Vrouw
Locatie: Hoorn

Re: hoe en waarom: je coming-out? :)

Bericht door Jennifer19 »

Mijn coming-out was eigenlijk vrij simpel.
Heb het mijn moeder en mijn vroegere psycholoog gewoon vertelt.
Mijn vader vond ik wat lastiger daar heb ik toen het gewoon niet meer mogelijk was voor mezelf het te verbergen heb ik een brief geschreven voor mijn vader.
Mijn vrienden is een wat lastiger verhaal contact was al vrijwel weg voordat mijn coming-out was.
Daarentegen de vrienden met wie ik een website beheer met tevens een phpbb forum weten het ik heb het ze persoonlijk vertelt moest alleen wel over skype ze zitten in engeland hihi.
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Raisa
Berichten: 1211
Lid geworden op: 29 mar 2012, 20:57

Re: hoe en waarom: je coming-out? :)

Bericht door Raisa »

Ik denk dat een coming-out zo zwaar is als je hem zelf wilt maken. Dat is natuurlijk wel wat makkelijk gezegd omdat je de angst voor slechte reacties niet zomaar kunt wegduwen. Een coming out is hoe dan ook persoonlijk. Op het web kun je talloze verhalen vinden van hoe mensen het doen maar dat hoeft niet voor jou te werken. De een schrijft een brief naar zijn ouders omdat je dan goed over iedere zin kunt nadenken, de ander komt in vol ornaat opdraven om te laten zien dat het allemaal niet zo erg is en dat het 'drag' stereotype niet klopt, en weer een ander vertelt het aan de keukentafel. Er is geen goede manier, je zult voor jezelf moeten uitzoeken wat het beste werkt en misschien ook wel hoe je zo min mogelijk een schrikreactie opwekt.