Solliciteren...

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Solliciteren...

Bericht door Veronica »

Sasha schreef:
Linna schreef:Hoi de gegevens moet je zelf in werk.nl stoppen en in het GBA gaat dat niet zomaar.
Uhhh, duh... ja. Maareh je staat gewoon met je mannelijk naam geregistreerd. En gezien je BSN nummer eraan gekoppeld is, staat er overal Man, man, man, man, heer, heer, bla bla bla. Misschien zie je dat zelf niet, maar een werkgever wel. Vandaar dat ze me aanspreken als HEER..Muahahaha! HEER! ik ben de HEER! LOL....
Net als een keer toen er een aangetekende brief voor mij kwam, ik doe de deur open "Ja goedemiddag, ik heb een brief voor meneer ...", dus ik wil het ondertekenen en dan pakt hij het weg en zegt "het is alleen voor meneer ...!" en ik daarop "dat ben ik".

Hij daarop verbaasd.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Gebruikersavatar
jacqueline
Berichten: 869
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:45
Gender: Trans MtF

Re: Solliciteren...

Bericht door jacqueline »

als het een boete is of iets om te betalen.....dan wil ik heel graag die "meneer" even niet zijn..... :lol:
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1268
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Solliciteren...

Bericht door Jeste »

Dit had ik al eens een keer in een ander topic geschreven, maar dat was alweer lang geleden en ik kan het niet meer vinden. Daarom nog een keer.
Als je een vacature ziet op de website Werk.nl, dan kan je bijna altijd direct bij het bedrijf of uitzendbureau solliciteren. Dan kan je je zelfgemaakte CV gewoon meesturen, dus met de juiste naam en geslacht.
Met uitzondering van Werk.nl sta ik overal als Jeste ingeschreven met daarbij een "V". Op veel vacaturesites en op websites van uitzendbureaux kan je het zelf aanpassen. Waar ik het niet zelf kon heb ik een verzoek ingediend en als dat niet werkte verwijderde ik mijn acount gewoon en maakte ik een nieuwe aan.

Volgens mij is het ook nog eens zo dat het een betere indruk geeft als je, in plaats van via Werk.nl, direct bij het bedrijf of uitzendbureau solliciteert. Dat laat toch zien dat je op zoek bent gegaan naar meer informatie over het bedrijf, dus al meteen interesse toont.
Gebruik Werk.nl dus alleen maar om te zoeken.
Nou gebeurd het mij nooit, maar het zou kunnen dat een werkgever je benaderd via Werk.nl. Reageer dan, zonder tussenkomst van Werk.nl, onder je juiste naam en geslacht en geef even een korte uitleg.

In een sollicitatiebrief zelf kan je het best niets schrijven over genderdysforie. Dat is totaal niet van belang. Pas als je eventueel aangenomen wordt en je je identiteitsbewijs moet laten zien, dan heb je iets uit te leggen, maar dan ben je toch al aangenomen.
Natuurlijk kan ik het wel begrijpen dat een sollicitatiegesprek lastig is als je nog niet volledig passabel overkomt. Dan kan je volgens mij toch het best maar even doen alsof je van niets weet en wachten tot er iets aan jou gevraagd wordt.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Gebruikersavatar
Alexandra
Berichten: 835
Lid geworden op: 20 aug 2012, 12:15
Gender: Vrouw

Re: Solliciteren...

Bericht door Alexandra »

Okee, maar hoe vertel of zeg je het dan? en wanneer is het juiste moment?

Zet je dit in de sollicitatiebrief? ...zo van: Hee, oja ik ben trans. lol. :) ...hoe vertel je zo iets zonder dat het haast surrealistisch begint te klinken?

Ik heb nu een werkgever die me graag wil hebben, en ik weet dat ik een goede kans maak. Maar ik weet niet zo goed hoe en wanneer ik het ijs moet breken...
The body is a temple. Know yourself, and you shall know the gods. — Ancient Egyptian Proverb
Gebruikersavatar
Jennifer19
Berichten: 126
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:48
Gender: Vrouw
Locatie: Hoorn

Re: Solliciteren...

Bericht door Jennifer19 »

Sasha schreef:Okee, maar hoe vertel of zeg je het dan? en wanneer is het juiste moment?

Zet je dit in de sollicitatiebrief? ...zo van: Hee, oja ik ben trans. lol. :) ...hoe vertel je zo iets zonder dat het haast surrealistisch begint te klinken?

Ik heb nu een werkgever die me graag wil hebben, en ik weet dat ik een goede kans maak. Maar ik weet niet zo goed hoe en wanneer ik het ijs moet breken...
Zelf heb ik besloten om niet meer te soliciteren als man komt ook niet op mijn cv of sollicitatie brief vertel het liever in een sollicitatie gesprek , niet dat ik veel sollicitatie gesprekken heb hihi.
Om er een beetje uitleg bij te zetten ik word nogal van streek als ik het moet doen zoals ik niet ben. en een van streek iemand komt een sollicitatie ook niet ten goede.
dit is enkel hoe ik ervaar .
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1268
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Solliciteren...

Bericht door Jeste »

Sasha schreef:Okee, maar hoe vertel of zeg je het dan? en wanneer is het juiste moment?
In het gesprek zal vast wel ter sprake komen wat je in het verleden hebt gedaan. Volgens mij heb jij wel een "bijzonder" verleden op je CV voor wat betreft werk en opleidingen. Daar zal een werkgever uitleg over willen hebben. Mijn ervaring is in ieder geval van wel. Dat is het goede moment om het over genderdysforie te hebben.
Dat had ik wel een aantal keren op die manier gedaan en daar was alle keren begrip voor. Niet dat het mij een baan opleverde, want het gat op mijn CV wordt daar niet mee gevuld.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Freetouch
Berichten: 2550
Lid geworden op: 22 mei 2013, 02:29
Gender: Vrouw
Locatie: Pays Bas

Re: Solliciteren...

Bericht door Freetouch »

Jeste schreef:
Sasha schreef:Okee, maar hoe vertel of zeg je het dan? en wanneer is het juiste moment?
In het gesprek zal vast wel ter sprake komen wat je in het verleden hebt gedaan. Volgens mij heb jij wel een "bijzonder" verleden op je CV voor wat betreft werk en opleidingen. Daar zal een werkgever uitleg over willen hebben. Mijn ervaring is in ieder geval van wel. Dat is het goede moment om het over genderdysforie te hebben.
Dat had ik wel een aantal keren op die manier gedaan en daar was alle keren begrip voor. Niet dat het mij een baan opleverde, want het gat op mijn CV wordt daar niet mee gevuld.
Een goede HRM manager heeft al lang die background check gedaan... als ze je uitnodigen weten ze echt al wel van je transseksualiteit...
zelfs na vele jaren post op....
Dus je kunt er best open over zijn..
“good enough”
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Solliciteren...

Bericht door Veronica »

Melany schreef:
Een goede HRM manager heeft al lang die background check gedaan... als ze je uitnodigen weten ze echt al wel van je transseksualiteit...
zelfs na vele jaren post op....
Dus je kunt er best open over zijn..
Mmar stel dat jij je hele traject al jaren achter de rug hebt, lijkt mij ook niet fijn om dan ineens te zeggen van "ja 2,5 jaar terug ben ik van geslacht veranderd".

Dat is mijn mening daarover dan.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Freetouch
Berichten: 2550
Lid geworden op: 22 mei 2013, 02:29
Gender: Vrouw
Locatie: Pays Bas

Re: Solliciteren...

Bericht door Freetouch »

een goede HRM manager knows....
“good enough”
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Solliciteren...

Bericht door Veronica »

Melany schreef:een goede HRM manager knows....
Dan kennen ze mij nog niet :twisted: :lol:
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding