Komende week voor het eerst uit de kast..

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Lotte85
Berichten: 32
Lid geworden op: 28 feb 2014, 19:07
Gender: Trans MtF
Locatie: Rotterdam

Re: Komende week voor het eerst uit de kast..

Bericht door Lotte85 »

Meow8 schreef:Ik loop er nu heel erg tegenaan te hikken, ik wil het ze zo graag vertellen maar ik weet niet hoe te beginnen.
Hey Meow8!

Sorry voor mijn late reactie hoor! Ik ben een tijdje niet online geweest want zit midden in een verhuizing en heb de afgelopen twee weken het tegen meerdere vrienden vertelt. Dat kostte wat ruimte en tijd ;) ik herken je vrees helemaal! De eerste keer dat ik het vertelde was met tranen, niet uit je woorden komen en alles. Het is echter helemaal goed gegaan! Je hoef het dus niet heel soepel te vertellen ;) Ik heb het tot nu toe aan mensen vertelt waarvan ik denk dat ze het begrijpen en ik ze kan vertrouwen het niet door te vertellen. Daarnaast heb ik het bijvoorbeeld mijn ouders en broer nog niet verteld omdat voor hen de impact groter is en er ook meer vanaf hangt, zij staan dichter bij je. Kies mensen uit die je kan vertrouwen maar waarbij de kosten als het mis zou gaan niet te hoog zijn. (tip 1) zo kan je ook gelijk oefenen, want mijn ervaring is dat het moeilijk is om iets dat zo groot is klein uit te leggen. Ik heb het nu aan zes mensen verteld en het blijft iedere keer weer lastig waar te beginnen ;) de ene keer gaat het heel soepel, de andere keer ben je voor je gevoel overal en nergens. Ik heb er tot nu toe wel minimaal een uur voor nodig.

Wat ik heb gedaan is aankondigen dat je iets groots en serieus wilt vertellen, maar dat dit iets positiefs is. Je bent bijvoorbeeld niet ziek, dat stelt ze al wat gerust. Het is wel echt iets groots dus je verwacht wel dat ze zullen schrikken maar je hoopt dat ze het zullen begrijpen en dat je dit goed kan uitleggen aan ze. Dit kan je gerust zo tegen ze zeggen.
Vervolgens zou ik het in eerste instantie koppelen aan dingen die ze al weten. Bijvoorbeeld 'je weet dat ik al heel lang een hekel heb aan mijn eigen lichaam' of 'dat ik al lange tijd ongelukkig ben', geef daar voorbeelden bij zodat ze weten wat je bedoelt. Wat ik heb gedaan is het vervolgens koppelen aan mijn eigen levensloop. Dat je je altijd al anders hebt gevoeld, je niet met jongens mee kan, maar ook praktische dingen bijvoorbeeld roze knuffels en pyjama's willen als kind of een ontzettende hekel hebben aan lichaamshaar. Geef daar vooral bij aan hoe je je daarbij hebt gevoeld en hoe je daarmee hebt om proberen te gaan. Dat het bijv. continu een gevecht is geweest om als jongen over te komen of dat je je bent gaan afzonderen (als dat zo is natuurlijk ;) ). Wat ik wil bereiken met mijn verhaal is dat ze weten hoe ik me heb gevoeld, het geen keuze is en het altijd al aanwezig was. Probeer het zo praktisch en concreet mogelijk te houden zodat ze zich er iets bij kunnen voorstellen. In de loop van het verhaal wordt al duidelijk waar je naartoe gaat, maar echt uitspreken dat je in het verkeerde lichaam bent geboren zeg ik pas op het einde. (Tip 2) (meestal denken ze dat je gaat vertellen dat je homo bent trouwens, zucht.. ;) ) om het voor jezelf overzichtelijk te maken is het voor jezelf opschrijven van je levensverhaal ook erg handig trouwens!

De reacties die ik tot nu toe heb gehad zijn op één na positief en begaan. Ze snappen hoe zwaar het voor je moet zijn geweest, hoeveel moed er voor nodig is om dit te vertellen en hoe fijn het moet zijn om nu jezelf te kunnen (gaan) zijn. Eén reactie was wat minder van een vriend die het niet goed wist te plaatsen en het vooral bij zichzelf hield. Hij gaf aan dat hij niet wist of wij nog vrienden konden gaan blijven en of hij dan met me moest gaan dansen als we uitgingen en of hij drie zoenen moest geven. Weet dat iedereen er op zijn of haar manier op kan reageren, maar dat dit nog niet veel hoeft te zeggen over hoe ze er later mee om zullen gaan (!). Ze zullen ook dagen zo niet weken of langer nodig hebben om dit te kunnen plaatsen. Dat ze je in eerste instantie heel hard zullen afwijzen vertelde ook mijn begeleider van Transvisie is klein. Wel is het zo dat de balans gaat veranderen, door jouw veranderingen, over de loop van de tijd. Dit is moeilijk te voorspellen. (Tip 3 ;) )

Weet dat je het voor jezelf doet! Jíj kan zo niet verder en ook jij hebt recht op geluk! Alhoewel je nooit kan voorspellen hoe iemand uiteindelijk zal reageren of er tegenover zal staan, zijn alleen de mensen die van jou houden zoals jíj bent de mensen die iets toevoegen aan je leven. Je leven zal veranderen maar wanneer jij beter in je vel zit zul je nieuwe vrienden maken waaruit je veel meer voor jezelf haalt en er ook meer in kan stoppen. Heb daar vertrouwen in! (Tip 4)

Zoek hulp bij Transvisie als je dit nog niet hebt gedaan. Zij kunnen je, naast dit forum, steun bieden wanneer je dit nodig hebt, erg veel goede tips en begleiding, en je ook een plek geven waarin je jezelf kan zijn. Je kan er meestal naast individuele gesprekken in een groep deelnemen en mensen leren kennen in dezelfde situatie. Dit geeft al iets meer lucht vind ik. (Tip 5)

Uiteraard zijn dit mijn ervaringen en kan het ongetwijfeld op heel veel verschillende manieren. Voor mij werkt deze aanpak alleen wel goed :) ik hoop dat je er wat aan hebt! Heel veel succes! Laat weten hoe het is gegaan!
Keep your head up, keep your heart strong
Robyn
Berichten: 539
Lid geworden op: 21 feb 2014, 22:26
Gender: Trans MtF

Re: Komende week voor het eerst uit de kast..

Bericht door Robyn »

Lotte dank je wel. Ik heb het een goede vriendin durven vertellen, en haar reactie was echt heel fijn :D ze zei dat het voor haar niet uitmaakt en dat het niet verandert in hoe ze met me omgaat. Ze vind het knap voor mij dat ik dit traject inga en fijn dat ik het met haar heb durven delen.

Ze zei dat er voor mij nog een zware weg te gaan was maar ze verzekerde me dat ze mij steunt en er voor mij zal zijn.

Nu de rest nog...
Groetjes,
Robyn
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Komende week voor het eerst uit de kast..

Bericht door Veronica »

Meow8 schreef:Lotte dank je wel. Ik heb het een goede vriendin durven vertellen, en haar reactie was echt heel fijn :D ze zei dat het voor haar niet uitmaakt en dat het niet verandert in hoe ze met me omgaat. Ze vind het knap voor mij dat ik dit traject inga en fijn dat ik het met haar heb durven delen.

Ze zei dat er voor mij nog een zware weg te gaan was maar ze verzekerde me dat ze mij steunt en er voor mij zal zijn.

Nu de rest nog...
Een goed begin dus :)

Goed gedaan Meow8 ;)
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Robyn
Berichten: 539
Lid geworden op: 21 feb 2014, 22:26
Gender: Trans MtF

Re: Komende week voor het eerst uit de kast..

Bericht door Robyn »

Ja gelukkig wel, en leuk om met dr over kleding em schoenen te praten. Dat en andere persoonlijkere dingen pakte ze heel goed op.
Groetjes,
Robyn
Gebruikersavatar
Lotte85
Berichten: 32
Lid geworden op: 28 feb 2014, 19:07
Gender: Trans MtF
Locatie: Rotterdam

Re: Komende week voor het eerst uit de kast..

Bericht door Lotte85 »

Meow8 schreef:Ja gelukkig wel, en leuk om met dr over kleding em schoenen te praten. Dat en andere persoonlijkere dingen pakte ze heel goed op.
Super gedaan Meow8! En wat fijn dat ze zo positief reageerde :) dat is er alvast één, en iemand waar je op terug kan vallen. Ik zou het haar ook zeker vertellen wanneer je het anderen gaat vertellen, dan kan zij als een soort van back up dienen. Dat geeft al iets meer lucht dan. Veel succes! Komt vast goed heb ik zo'n gevoel :)
Keep your head up, keep your heart strong
Gebruikersavatar
Lotte85
Berichten: 32
Lid geworden op: 28 feb 2014, 19:07
Gender: Trans MtF
Locatie: Rotterdam

Re: Komende week voor het eerst uit de kast..

Bericht door Lotte85 »

Vandaag aan mijn ouders verteld!! Het eerst met zo ongeveer iedereen voorbesproken die ervan af weet, ondanks mijn eigen tips ;) maar het bleek nergens voor nodig, ben nog helemaal verbaasd daarover. Mijn ouders reageerden echt super positief. Ze vonden me altijd erg vrouwelijk en zagen mijn worsteling duidelijk. Zelf hebben ze er nooit bij stil gestaan dat dit het had kunnen zijn, het daar ook over gehad, maar de puzzel valt voor hen ook in elkaar heb ik het idee. Als dit mij gelukkig maakt staan ze helemaal achter me. Nu is het voor mijn gevoel allemaal bijna te positief en heb ook wel het idee dat het allemaal nog moet bezinken. Voor nu ben ik echt super blij en opgelucht!! Blij met zulke ouders!! :D
Keep your head up, keep your heart strong
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Komende week voor het eerst uit de kast..

Bericht door Veronica »

Geweldig nieuws Lotte, het is allemaal dus goed afgelopen de steen is eindelijk vanaf wat dat betreft denk ik :)
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Sabrina
Berichten: 293
Lid geworden op: 27 jun 2013, 22:38
Gender: Trans MtF
Locatie: Rotterdam

Re: Komende week voor het eerst uit de kast..

Bericht door Sabrina »

Wat goed dat je de stap hebt genomen om het aan je ouders te vertellen en wat fijn dat ze op zo een positieve manier het gesprek met je aan zijn gegaan :D
Afbeelding
Gebruikersavatar
Anon20180730
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 dec 2013, 12:21
Gender: Transgender

Re: Komende week voor het eerst uit de kast..

Bericht door Anon20180730 »

Wauw' klinkt erg positief, super :)
Gebruikersavatar
alida
Berichten: 188
Lid geworden op: 31 mar 2014, 21:27
Gender: Vrouw

Re: Komende week voor het eerst uit de kast..

Bericht door alida »

Hee Lotte, wat fijn! 't Is wel even omschakelen hè, als dingen veel beter uitpakken dan je had verwacht? :)