Goede discussie

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 214
Lid geworden op: 24 dec 2013, 15:08
Gender: Vrouw

Goede discussie

Bericht door Janneke »

Ik vond dit zo goed want die twee discussieerde over iets waar we allemaal mee te maken hebben. Je bent als jongen geboren en eigenlijk wil je het niet weten...

http://www.youtube.com/watch?v=0F8WiuxYoE4
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6823
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Goede discussie

Bericht door Eva »

Bewonderenswaardige vrouw. Het geheel toont maar weer eens glashelder aan dat een niet-transgender vaak grote moeite heeft een transgender te begrijpen. Ze kennen het gevoel niet. Het leven niet, als het ware.
Vrij naar Bomans: "Men is het of men is het niet. Als men het niet is zal men het ook nooit worden."
Ik voeg daaraan toe: "... en zal men het ook nooit begrijpen".
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 214
Lid geworden op: 24 dec 2013, 15:08
Gender: Vrouw

Re: Goede discussie

Bericht door Janneke »

Ik vond het vooral interessant omdat Janet de keuze heeft gemaakt op de bres te staan voor de jonge meiden zoals ze zelf zegt. Het gevolg is wel dat je dan een publiek figuur bent en dus met onbegrip te maken krijgt. Zij hoeft er niet voor uit te komen maar ze doet het wel. Ik heb er ook wel over gedacht om meer op te staan en er wat van te zeggen als er een situatie is waarin dat gewenst zou zijn maar ik durf het niet. De gevolgen voor mijn dagelijkse leven zijn te groot en dus blijf ik in de anonimiteit, het voelt veiliger maar tegelijkertijd ook wel oneerlijk.
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Goede discussie

Bericht door Veronica »

Ik liet die filmpje aan iemand zien, die vond haar offensief en dat zij overdreef.

Wat ik vind is dat zij wel een beetje offensief is maar ze weet niet hoe ze dat moet doen zonder te zeggen "man, je zal het niet snappen omdat jij geen trans bent" ik snap haar wel, ze heeft zich nooit een jongen gevoeld en dat doet pijn als mensen je ermee confronteren, het gaat erom wie zij nu is.

Wat mij wel irriteerde zijn haar tanden, het lijkt wel alsof zij belachelijk veel tanden heeft in haar onderkaak.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jessy
Berichten: 1642
Lid geworden op: 25 mar 2012, 17:07
Gender: Transgender
Locatie: Belsj Limburg

Re: Goede discussie

Bericht door Jessy »

Ik vond het hele filmpje overdreven... weer typisch Amerikaanse attitude.

Begrijp me niet verkeerd, ik snap dondersgoed dat er onbegrip is en vaak van beide kanten. Maar dit gaat over zoiets kleins. Ik begrijp dat die man (met waarschijnlijk weinig kennis over het onderwerp) zich aan de hand van artikels in het onderwerp heeft verdiept. Lijkt me een positieve zaak.
Vervolgens wordt er een dingetje gezegd (dat in de artikels zo genoemd werd) dat als offensief wordt gezien, zij reageert er op dat moment niet op (overigens ook begrijpelijk), en een tijdje later breekt de hel los en moet deze discussie komen.

Sorry hoor, maar begrip is iets dat van 2 kanten moet komen. Wij kunnen geen begrip eisen als wij zelf geen begrip kunnen hebben voor anderen. Een betere wereld begint bij jezelf.
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Goede discussie

Bericht door Fay »

Mmm, Piers Morgan de verkeerde niet, deed zijn best om te begrijpen, bleef alleen nogal emmeren over dat jongetje zijn, kan je blijven verdedigen, ze gaf meerdere keren aan dat dat de woorden waren van de journalist ook, maar Morgan luisterde niet en op een gegeven moment houdt het op

Fay
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Goede discussie

Bericht door Lise »

Ik ben vooral verbaasd dat het op CNN hier een kwartier over kan gaan, terwijl de rest van de wereld in brand staat (beetje melo-drama van me, i know). Ik snap haar, en ik snap hem, maar dat was na 1 minuutje al zo en het gaat maar door en door...
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Goede discussie

Bericht door Veronica »

Lise schreef:Ik ben vooral verbaasd dat het op CNN hier een kwartier over kan gaan, terwijl de rest van de wereld in brand staat (beetje melo-drama van me, i know). Ik snap haar, en ik snap hem, maar dat was na 1 minuutje al zo en het gaat maar door en door...
Zo werkt dat op CNN ;)
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
elke
Berichten: 278
Lid geworden op: 18 feb 2014, 21:59
Gender: Transgender

Re: Goede discussie

Bericht door elke »

Ik vind het wel knap dat ze deze "zeurderige" discussie aangaat.

Ik ben het volledig met haar eens en begrijp helemaal wat ze bedoelt en ik denk dat dit soort discussies ook vaker gevoerd moeten worden. Ik erger me al jaren dood aan de manier waarop ik gelabeld en omschreven wordt...alszijnde "van man naar vrouw". Dat is zelfs wat het genderteam communiceert naar de buitenwereld toe en wat dat betreft moet er echt nog een hoop veranderen.

Overigens vind ik de termen man EN vrouw in deze volkomen misplaatst. Ik was geen man en ik ben nu ook geen vrouw. Als ik een vrouw was liep ik niet tegen zoveel lastige transgerelateerde dingen op.

Het probleem is dat transgenders zelf daar een enorme hand in hebben gehad. Zij presenteren zichzelf ook op die wijze... ik was eerst man maar nu ben ik een vrouw (of zelfs dat ze vrouw willen worden!!! ongeveerde hetzelfde als zeggen dat je homo wilt zijn).

En 9 van de 10 keer is het niet eens echt geloofwaardig wanneer een transgender beweert van binnen altijd vrouw te zijn geweest.... zeker niet wanneer deze persoon iemand is met allemaal typisch mannelijke kwaliteiten.

Janet Mock is duidelijk als vrouw geboren. Maar geldt dat voor elke trans?
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Goede discussie

Bericht door Anon20180501 »

Janet Mock is duidelijk als vrouw geboren. Maar geldt dat voor elke trans?
Met deze vraag houd je zelf de discussie ook gaande...

x'jes en liefs
Daniéla