Legitimeren

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Dinges12
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 mei 2012, 17:35
Gender: Trans FtM

Legitimeren

Bericht door Dinges12 »

Ik weet niet of hier al een topic over was, zo ja mijn excuus.

Op mijn ID staat natuurlijk nog steeds mijn vrouwennaam en het beroemde V-tje. Ik weet eigenlijk dat ik gewoon schijt moet hebben, maar toch vraag ik mij af hoe ik dit kan aanpakken...
Als je in het dagelijks leven je moet legitimeren, zoals bij het stemmen, alcohol halen bij de supermarkt, met het openbaar vervoer (kortingskaart staat foto en een V op). Maar hoe doen jullie dat? Gewoon keihard lachen, hebben jullie wel eens ongemakkelijke situaties hier mee gehad, dat er niet werd geloofd dat jij de persoon op de ID bent?

Ik had een keer een conducteur, die even twee keer moest kijken toen hij mijn kortingskaart zag. Ik wilde bijna een grapje er van maken dat ik op de foto idd geen bril draag. Maar hij zei verder niks en liep verward verder, god zij dank... Op mijn oude foto heb ik nog langhaar en zie ik er nog uit als een meisje, net zoals op mijn ID. Wat ik van mijzelf nu merk is dat ik alles bijna aan het vermijden ben om mij maar niet te hoeven legitimeren...

Dus jah legitimeren als het geslacht waar in je geboren bent, ervaringen, verhalen, ideeën, zijn allemaal van harte welkom.
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Legitimeren

Bericht door Veronica »

In de trein 2 keer meegemaakt waarvan 1 keer vriendelijk verzocht om de trein te verlaten anders schakelt de beste man spoorwegpolitie in voor het gebruiken van iemands pas (foto erop is uit 2009).

In de winkel laat ik het zien, weleens een verward gezicht van de kassamedewerk(ster) maar meestal niet eens dat. 1 keer ook meegemaakt dat ik sigaretten voor mijn moeder niet meekreeg omdat het niet mijn id was.

Voor de rest geen last van.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Legitimeren

Bericht door Mr.X »

Dit is iets waar ik ook mee zit.
Mijn rijbewijs, paspoort en OV kaart zijn echt niet meer up-to-date, en de foto lijkt echt niet meer op mij. Tot nu toe nog geen problemen gehad, maar ik zit er op te wachten. Het probleem is dat ik nu geen nieuwe ov, paspoort of rijbewijs wil halen. Deze zijn namelijk duur, en binnen een aantal maanden hoop ik mijn naam officieel gewijzigd te hebben. En in juli het geslacht natuurlijk. Het heeft weinig nut om van te voren nog even diep in de buidel te tasten.

Iets anders, maar wel gerelateerd. Ik heb een maand lang de OV van mijn broertje gebruikt omdat hij nog studentenkorting had, ik zelf niet. En dan klopt het geslacht tenminste. Maar wij lijken helemaal niet op elkaar. Ik dacht maar zo, het is nog altijd beter om een jongen op de foto te zien van mijn broertje's ov, dan een meisje van mijn eigen ov. 1 conducteur van de NS keek erg twijfelachtig naar de OV, even naar mij, weer terug naar de kaart. En toen 'mag ik jouw identiteitsbewijs even zien?" Ik dacht dat ik er toen echt bij was, maar zei niks. Greep nonchalant mijn rijbewijs, waar dus een andere foto, naam en geslacht opstaat. Hij vergelijkt de twee even, en geeft ze dan terug zonder iets te zeggen en loopt verder....Tjah...Was waarschijnlijk iets waar hij zijn vingers niet aan wilde branden.
Gebruikersavatar
Mellaney
Berichten: 108
Lid geworden op: 13 dec 2012, 17:32
Gender: Transgender
Locatie: Midden Nederland

Re: Legitimeren

Bericht door Mellaney »

Ik heb zelf een pasje gemaakt met een mooie foto van mijzelf daarop, waarbij ik de volgende tekst heb geplaatst:

Ik ben Mellaney.
Ik ben een vrouwelijke transgender.
Biologisch gezien ben ik man, maar ik voel mij vrouw.
Ik wordt daarom graag als vrouw aangesproken.
Op mijn legitimatiebewijs staat hoe ik als man ben geboren.


De enkele keer dat ik mij tot nu toe heb moeten legitimeren heb ik eerst het pasje gegeven (dat ze direct bekijken en lezen :o ) en dan geef ik ze mijn legitimatiebewijs. Werkt tot op heden prima.
Laatst gewijzigd door Mellaney op 22 mar 2014, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je alles loslaat, heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen!
Gebruikersavatar
diederique
Berichten: 2045
Lid geworden op: 03 mei 2013, 17:27
Gender: Vrouw
Locatie: Dordrecht

Re: Legitimeren

Bericht door diederique »

Je kunt kijken of het Gender-ID (transvisie) iets voor je is. Heb het een jaar gebruikt naast mijn absoluut niet meer kloppende paspoort.
Liefs, Diederique

Roze50Plus; omdat je er niet alléén voor staat.
Volg mijn blog: http://diederique2.wordpress.com
Papa is een Meisje (http://www.boekenbestellen.nl/boek/papa-is-een-meisje)
Gebruikersavatar
Anon20180730
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 dec 2013, 12:21
Gender: Transgender

Re: Legitimeren

Bericht door Anon20180730 »

Mellaney schreef:Ik heb zelf een pasje gemaakt met een mooie foto van mijzelf daarop, waarbij ik de volgende tekst heb geplaatst:

Ik ben Mellaney.
Ik ben een vrouwelijke transgender.
Biologisch gezien ben ik man, maar ik voel mij vrouw.
Ik wordt daarom graag als vrouw aangesproken.
Op mijn legitimatiebewijs staat hoe ik als man ben geboren.


De enkele keer dat ik mij tot nu toe heb moeten legitimeren heb ik eerst het pasje gegeven (dat ze direct bekijken en lezen :o ) en dan geef ik ze mijn legitimatiebewijs. Werkt tot op heden prima.

ja leuk.. staat op jouw legitimatie echt "hoe jij als man bent geboren" :?: Ik zou dat namelijk van mezelf ook best wel willen weten (liefst via Youtube)
Laatst gewijzigd door Anon20180730 op 22 mar 2014, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Legitimeren

Bericht door Arike »

toen nog mijn oude ID had met mijn oude naam, maar wel als mijn nieuwe ik ... had ik zoiets van: gewoon schijt eraan hebben... leverde een keer de "suggestie" van een agent op dat het misschien tijd werd voor een nieuwe foto op mijn rijbewijs... en een keer een discussie met een security figuur op een luchthaven.... maar die discussie had ik toch best wel makkelijk gewonnen
(en als ik een discussie in het frans kan winnen, kan het nooit een big issue zijn ;-) )
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Sabrina
Berichten: 293
Lid geworden op: 27 jun 2013, 22:38
Gender: Trans MtF
Locatie: Rotterdam

Re: Legitimeren

Bericht door Sabrina »

Alcohol kopen doe ik niet om dit soort situaties te voorkomen. Wel goed voor je zelfvertrouwen als je een pakketje op gaat halen en iemand vraagt of dit echt jouw rijbewijs is :D
Naarste ervaring was toen ik in de trein zat en de conducteur mij na het zien van mijn OV-studentenkaart mij ineens opzichtig met meneer aan begon te spreken. Dat was gelukkig eenmalig. Over het algemeen geen problemen als het gaar om stemmen, reizen etc.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Legitimeren

Bericht door Veronica »

Sabrina schreef:Alcohol kopen doe ik niet om dit soort situaties te voorkomen. Wel goed voor je zelfvertrouwen als je een pakketje op gaat halen en iemand vraagt of dit echt jouw rijbewijs is :D
Naarste ervaring was toen ik in de trein zat en de conducteur mij na het zien van mijn OV-studentenkaart mij ineens opzichtig met meneer aan begon te spreken. Dat was gelukkig eenmalig. Over het algemeen geen problemen als het gaar om stemmen, reizen etc.
Ik zeg tijdens het ophalen van een pakket dat het voor mijn zus is, hetzelfde achternaam andere voornaam want ik bestel alles gewoon als Veronica.

Behalve die ene keer bij Hunkemöller, niks gezegd en gelukkig niks gevraagd het zou raar zijn om daar iets voor je zus te gaan halen :lol:
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Freetouch
Berichten: 2550
Lid geworden op: 22 mei 2013, 02:29
Gender: Vrouw
Locatie: Pays Bas

Re: Legitimeren

Bericht door Freetouch »

Ik heb een Gender ID van Transvisie,
Die geef ik, als die niet goed is geef ik mijn Rijbewijs...
daar staat mijn nieuwe foto ook al op...
“good enough”