Legitimeren

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Mellaney
Berichten: 108
Lid geworden op: 13 dec 2012, 17:32
Gender: Transgender
Locatie: Midden Nederland

Re: Legitimeren

Bericht door Mellaney »

Irene schreef:
Mellaney schreef:Ik heb zelf een pasje gemaakt met een mooie foto van mijzelf daarop, waarbij ik de volgende tekst heb geplaatst:

Ik ben Mellaney.
Ik ben een vrouwelijke transgender.
Biologisch gezien ben ik man, maar ik voel mij vrouw.
Ik wordt daarom graag als vrouw aangesproken.
Op mijn legitimatiebewijs staat hoe ik als man ben geboren.


De enkele keer dat ik mij tot nu toe heb moeten legitimeren heb ik eerst het pasje gegeven (dat ze direct bekijken en lezen :o ) en dan geef ik ze mijn legitimatiebewijs. Werkt tot op heden prima.

ja leuk.. staat op jouw legitimatie echt "hoe jij als man bent geboren" :?: Ik zou dat namelijk van mezelf ook best wel willen weten (liefst via Youtube)
Ha, ha, Scherp van je Irene, ik ga dat zeker even aanpassen en een nieuw pasje maken :lol:
Als je alles loslaat, heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen!
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Legitimeren

Bericht door Arike »

nooit een "gender ID" gehad... nooit nodig gehad ... ook de brief van het vu die ze voor dit soort dingen afgeven heb ik nooit gebruikt ...
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Legitimeren

Bericht door Veronica »

Arike schreef:nooit een "gender ID" gehad... nooit nodig gehad ... ook de brief van het vu die ze voor dit soort dingen afgeven heb ik nooit gebruikt ...
Ik heb die brief van de VU ergens in een la liggen, te onhandig voor meenemen en het is geen geldig identiteitsbewijs of dergelijke.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Jake
Berichten: 407
Lid geworden op: 13 sep 2012, 23:55
Gender: Trans FtM
Locatie: Drenthe

Re: Legitimeren

Bericht door Jake »

Ik heb nog nooit problemen gehad, alleen maar rare blikken. En dan denk ik altijd maar "Gelukkig lijk ik inderdaad niet meer op m'n foto". Het is natuurlijk wel ongemakkelijk, maar in feite is het een goed teken als mensen heel verbaasd zijn en het niet hadden zien aankomen.
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1268
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Legitimeren

Bericht door Jeste »

Die brief van het VU had ik laatst nog gebruikt toen ik lid ging worden van de bibliotheek. Daarmee kon ik mijn juiste naam in het systeem laten zetten. En het geslacht natuurlijk.
Ook bij de Dienst Werk en Inkomen wilden ze deze papieren zien.

Bij het kopen van alcohol, wat ik overigens niet vaak meer doe, wordt niet meer nar mijn leeftijd gevraagd. Toen ik nog als man probeerde te leven gebeurde dat wel regelmatig, zelfs toen ik al boven de 35 was. Sinds het, dankzij het juiste stemgebruik, goed lukt om als mevrouw over te komen aan de kassa gebeurd dat niet meer.

Op de OV-chipkaart van mijn voordeelurenabonnement van de NS heb ik de M gewoon onleesbaar gemaakt. Nooit vragen over gehad. Inmiddels sta ik in hun administratie gelukkig wel als mevrouw, dus als ik een keer een nieuwe krijg, dan klopt het helemaal.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Gebruikersavatar
Jennifer-Fernanda
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 nov 2013, 23:25
Gender: Trans MtF
Locatie: Arnhem

Re: Legitimeren

Bericht door Jennifer-Fernanda »

Op 19 maart ging ik stemmen, en moest ID-pas laten zien, waar ik nog als man op sta. De mensen van het stembureau twijfelden, en ik liet daarna mijn OV-kaart zien, waar ik als vrouw en met de juiste foto op sta. Nu was het geen enkel probleem en kon gaan stemmen.
In de trein krijg ik af en toe ook controle, maar nog niemand die iets aan of opgemerkt heeft. Op die foto lijk ik tenminste wie ik werkelijk ben.
Gebruikersavatar
J1nny
Berichten: 720
Lid geworden op: 04 nov 2012, 14:43
Gender: Vrouw

Re: Legitimeren

Bericht door J1nny »

Overal schijt aan.
Als ik mijn rijbewijs moet laten zien, in 2012 vervangen omdat de oude verliep, zeg ik dat ik weer een nieuwe krijg omdat er een foutje op staat.
De laatste a van Jacoba is weggevallen.
Nooit problemen gehad verder....
Brief van het VU ligt ook gewoon thuis, nooit gebruikt tot op heden meen ik, en over drie maanden is het zaakje toch geregeld.
En de trein gebruik ik bij voorkeur niet, en dus ook niet in het bezit van abbo's voor de trein.
Alcohol kan ik met kisten tegelijk kopen, is me nog nooit om me ID gevraagd.
Ik koop het alleen zelden meer.
Eens of twee keer per jaar een flesje goede port.