Klachten melden inzake monopoly positie genderteam VUmc

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Venka
Berichten: 1439
Lid geworden op: 18 jun 2012, 12:25
Gender: Vrouw

Klachten melden inzake monopoly positie genderteam VUmc

Bericht door Venka »

Ik ga een klacht indienen bij het http://www.nza.nl/" target="_blank i.v.m. "het misbruiken van een machtspositie van een zorgaanbieder ten opzichte van andere marktpartijen"

Ik ga in het kort mijn verhaal vertellen en daarna uitleggen wat de bedoeling is.

Ik heb mij medio mei 2012 aangemeld bij het genderteam van het Vumc en in juli 2012 heb ik mijn screening gesprek gehad.Na mijn gesprek kreeg ik te horen dat er een wachtlijst was van 18 maanden.Ik wist van de enorme wachtlijst medio 2012 maar na de screening val je in een diepe gat want er was gewoon geen hulp voor mensen als ik.Ik ben toen in contact gekomen met een transman die hetzelfde door moest maken en hij had zich aangemeld de psycho informa groep (PIG) http://www.psycho-informa-groep.nl/genderdyforie.html" target="_blank en ik had besloten hetzelfde te doen. In december 2012 heb ik mijn intake gesprek gehad bij Alwin Man en zijn er gelijk een aantal gesprekken ingepland.Medio mei 2013 kreeg ik te horen dat ik groen licht kreeg en in juli 2013 kreeg ik officieel groen licht en begon mijn real life experience ( RLE) en begin augustus 2013 ben ik gestart met de hormoon begeleiding in het Medisch spectrum Twente https://www.mst.nl/" target="_blank.

Doordat het VUmc de wachtlijsten is gaan inlopen heb ik in april 2013 mijn eerste gesprek gehad bij een psycholoog en de maanden daarna heb ik meerdere gesprekken gehad.Mijn psycholoog bij het VUmc had mij verteld dat hij niet de gehele diagnostiek over ging doen omdat mijn psycholoog van het PIG goed werk had verricht en dat hij dus de diagnose ging overnemen.Er waren wel meerdere gesprekken - in totaal 4 - nodig om een eigen beeld te vormen van mij als persoon. Door wat afzeggingen - 1 van mijn kant en 2 van de kant van het genderteam - heeft mijn diagnostiek onnodig lang geduurd en werd ik in januari 2014 in het team besproken.Op 10 januari kreeg ik te horen dat ik ook bij het genderteam van het VUmc groen licht kreeg en ik heb gelijk een herhaal consult ingepland bij een endocrinoloog van het VUmc omdat ik al aan de hormonen was.Mijn RLE bij het VUmc is gestart op 12 februari 2014 terwijl ik bij het PIG al over de helft was.

Mijn RLE bij het PIG liep voorspoedig en in maart 2013 kreeg ik te horen dat wat mijn psycholoog betreft dat ik in juni een positieve beoordeling kreeg en dat ik mijn RLE tot juni 2014 met succes zal doorlopen.Bij het PIG is het zo dat je wel - voordat iets officieel word - je een second opinion moet doen bij een psychiater en deze zal in juli 2014 plaats vinden.Ik had met mijn psycholoog van het PIG besproken wat de vervolg stappen zijn en de mogelijkheden.Bij het PIG kun je wel verder voor een geslacht operatie maar dan moet je uitwijken naar Krefeld,Gent,Thailand en dat wil ik niet.Ik wil mijn operatie gewoon in Nederland bij een Nederlandse chirurg en ik had met mijn psycholoog Alwin Man Dr. kanhai genoemd van het medisch centrum Alkmaar http://www.mca.nl/Patient-en-Bezoeker/I ... d/402.aspx" target="_blank en besproken of dat een optie was.Dr. kanhai werkt niet bij het Vumc maar doet wel geslacht operatie's. Het PIG had inderdaad ook in het verleden contact gezocht met Dr. Kanhai maar hij opereert enkel transseksuelen die hun RLE hebben doorlopen bij het VUmc en door het VUmc worden door verwezen naar Dr. Kanhai.

Nu anno maart 2014 is mijn RLE bij het PIG bijna ten einde en zit ik bij het VUmc bijna in mijn 3e maand RLE en volg ik dus 2 trajecten omdat ik geen andere keuze heb en wat onnodig veel geld kost.Omdat het PIG mij niet door kan verwijzen naar een chirurg in Nederland ben ik verplicht om bij het VUmc een 2e RLE traject te doorlopen.Overal in de zorg is er marktwerking behalve in de genderzorg want als je wat wil moet je naar het VUmc terwijl er heel veel transseksuelen het traject bij de psycho informa groep door lopen.Een saillant detail is is dat transmannen ( vrouw naar man transseksuelen ) wel in Nederland kunnen worden geopereerd die dus via de psycho informa groep worden door verwezen naar een Nederlandse chirurg.Dit moet toch ook mogelijk zijn voor transvrouwen maar nee dat kan niet omdat het via het VUmc moet gaan.

Als ik kanker zou hebben en ze kunnen mij niet helpen in Enschede (mijn woonplaats) dan word ik toch ook door verwezen naar een ander ziekenhuis en daar kan ik dan toch ook gewoon worden geholpen.Waarom kan dat niet als je transseksueel bent.Gisteren tijden het debat mijn minister Schippers hoor ik haar ook nog zeggen dat het geen goede zaak is dat mensen massaal gaan uitwijken naar het buitenland want wij kunnen die zorg toch ook gewoon in Nederland aanbieden.Nou ja dat kan maar wel als je via het Vumc,UMCG het traject doorloopt maar als je het via het PIG doet dan kan dat allemaal niet tenzij je naar het buitenland uitwijkt,dit is toch de wereld op zijn kop.

Ik heb dit hele voorval besproken met mijn psycholoog en hij heeft mij verteld dat wij transseksuelen nu een vuist moeten maken en er voor zorgen dat de monopoly positie van het VUmc gaat veranderen.Ik weet uit ervaring dat er genoeg transseksuelen zijn die dit ook onderstrepen en dat er wat moet gebeuren.Het is niet de discussie of het VUmc wel of geen goede zorg levert maar of de genderzorg op de huidige voet door moet gaan en ik ben van mening dat het anders moet.Meer open en transparante en dat er ook een keuze is welke behandelaar je kiest voor de juiste genderzorg.Volgens mijn zorgverzekeraar - Menzis - heb ik daarin wel een keuze vrijheid maar waar heb ik keuze dan.

Website NZA transgender zorg onderzoek http://www.nza.nl/publicaties/nieuws/NZ ... enderzorg/" target="_blank
Waarover kunt u melden : http://www.nza.nl/organisatie/Contact/M ... untumelden" target="_blank
Informatielijn/Meldpunt
Heeft u vragen over de NZa, bel dan de Informatielijn. De informatielijn is op werkdagen telefonisch bereikbaar van 09.00 tot 14.00 uur op telefoonnummer 0900-7707070 (€ 0,05 per minuut). U kunt uw vraag ook via e-mail stellen aan [email protected].

Ik heb dit ook besproken met andere lotgenoten en er zijn er meerdere die ook een klacht gaan indienen want zowel ik als anderen wisten niet dat dit mogelijk was.Ik deel dit bericht op dit forum als ook in het transgender netwerk groep op Facebook: https://www.facebook.com/groups/6237422 ... 387029193/" target="_blank wat betreft dit forum zal ik weer in de winterslaap gaan want de sfeer is er nog niet beter op geworden en persoonlijke aanvallen zie ik nog steeds dus Aafke gaat op dit forum weer in de winterslaap en ik zal niet reageren in dit topic doe dat maar op Facebook.Ik wil het iig delen en wellicht zijn er mensen hier die ook dezelfde mening is toegedaan en wellicht gaan zij ook hun klachten bij het NZA neer leggen om zo een meer transparante en open genderzorg te krijgen in Nederland.Het is nu of nooit om onze stem te laten horen.
Ilse
Berichten: 761
Lid geworden op: 24 apr 2013, 23:36
Gender: Trans MtF

Re: Klachten melden inzake monopoly positie genderteam VUmc

Bericht door Ilse »

Hoi aafke,

ik ga het ook zeker doen, want nu ik een beetje terug kan kijken, besef ik pas dat door de absurde lange wachttijden er bij mij veel meer kapot is gemaakt dan nodig was.
in de periode dat je er midden in zit was ik niet bij machte om dit goed te begrijpen, laat staan erzelf wat aan te doen en leg je je er maar bij neer.
voor mijzelf zal het niet veel meer uithalen, maar als er door het indienen van mijn klacht in toekomst ook maar één transgender persoon eerder kan worden geholpen, dan is dat toch alweer een mooi begin.

groetjes,
karyn
Groetjes,
Ilse
Venka
Berichten: 1439
Lid geworden op: 18 jun 2012, 12:25
Gender: Vrouw

Re: Klachten melden inzake monopoly positie genderteam VUmc

Bericht door Venka »

Bevestiging succesvolle verzending melding

Hartelijk dank voor uw melding. Uw melding is nu geactiveerd en kan door de NZa in behandeling worden genomen. U ontvangt uw melding via het door u opgegeven emailadres. Het doen van een melding bij de NZa is hiermee voltooid.
Om uw klacht/melding goed te kunnen onderzoeken, kan het zijn dat de NZa aanvullende informatie van u nodig heeft. Wij zullen dan contact met u opnemen.

Uw melding is voor de NZa van groot belang om haar toezichthoudende taken goed uit te kunnen voeren en zo het consumentenbelang te bewaken. De NZa betrekt dan ook alle binnenkomende klachten en meldingen in haar toezicht.

Individuele afhandeling
De NZa bewaakt het algemeen consumentenbelang. Daarom mengt de NZa zich niet in individuele geschillen tussen consumenten, zorgaanbieders en zorgverzekeraars. Wilt u dat uw melding verder individueel wordt behandeld? In dat geval kunt u contact opnemen met verschillende andere autoriteiten en organisaties.

De NZa kan geen mededelingen doen over mogelijke onderzoeken die worden gestart naar aanleiding van uw melding, omdat dat het onderzoek mogelijk kan bemoeilijken. Via jaarverslagen of andere rapporten maakt de NZa belangrijke signalen openbaar.
De NZa hoopt u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Heeft u nog vragen, dan kunt u terecht bij de Informatielijn.

Met vriendelijke groet,
Nederlandse Zorgautoriteit