Diploma's en naamswijziging

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Diploma's en naamswijziging

Bericht door Mr.X »

Hallo forumgenoten.

Ik vroeg mij af of iemand ervaring heeft met een naamswijziging en behaalde diploma's. Natuurlijk is de naam die op de diploma's staat na naamswijziging niet meer geldig. Via google vind ik dat er een 'verklaring afgelegd examen' afgegeven kan worden. Maar dit is dus niet een echt diploma. Is dat niet raar? En kost dit echt 72 euro per diploma?
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Diploma's en naamswijziging

Bericht door Arike »

Nee, kost geen 72 euro

Is kostenloos als je een officiele geslachtswijziging hebt ondergaan, afhankelijk van diploma en examenjaar gaat dat via DUO of je voormalige onderwijsinstelling
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Greene
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 apr 2014, 22:58
Gender: Man

Re: Diploma's en naamswijziging

Bericht door Greene »

Je kunt een nieuw diploma krijgen, sterker nog, dat is de onderwijsinstelling je verplicht.

Wat het kost weet ik niet, maar ik geloof Arike meteen
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Diploma's en naamswijziging

Bericht door Danielle »

Die verklaring afgelegd examen is er voor mensen die hun diploma's zijn kwijtgeraakt, bijvoorbeeld door brand. Het college voor gelijke behandeling heeft een paar jaar terug al uitspraak gedaan dat diploma's bij een geslachtswijziging moeten worden vervangen.

De Universiteit van Amsterdam weigerde destijds een transgender een nieuwe bul uit te reiken, omdat in verband met fraude het niet toegestaan zou zijn een diploma vaker dan één keer af te geven. Volgens het college gelijke behandeling is een het belang van transgenders groter dan de noodzaak tot fraudebestrijding en verbied de wet het opnieuw uitgeven van een diploma niet expliciet. De hele uitspraak staat hier: https://mensenrechten.nl/publicaties/oo ... 175/detail" target="_blank

Voor de procedure om een nieuw diploma te krijgen kan je zoals Arike zegt terecht bij de Dienst Uitvoering Onderwijs of je opleiding zelf.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
Miazara
Berichten: 372
Lid geworden op: 02 jul 2013, 19:26
Gender: Trans MtF

Re: Diploma's en naamswijziging

Bericht door Miazara »

Mijn oude decaan heeft een mai gestuurd naar iemand die er meer over weet en hoe dat zou gaan (Hogeschool van Amsterdam). Ik wacht even op het antwoord.
Code Sorceress
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Diploma's en naamswijziging

Bericht door Mr.X »

Bedankt voor de reacties.

De reden dat ik deze vraag stel is dat mijn naamswijzing nu door de rechter is goedgekeurd, maar er nog 3 maanden gewacht moet worden voordat het officieel is. Ik ben 31 januari afgestudeerd, en mijn diploma ligt nu voor mij klaar. Met oude naam uiteraard, en dat wil ik niet.

Danielle, ik heb die zaak bekeken en het lijkt er inderdaad op dat een universiteit toch een tweede keer een bul mag uitreiken in uitzonderlijke gevallen, zoals transseksualiteit. Ik heb ik mijn universiteit gemaild, maar ze gaven me maar 2 opties:

1. Uitschrijving ongedaan maken tot mijn naam officieel gewijzigd is. Het diploma dat nu klaar ligt wordt dan nu niet opgehaald. Klein detail: collegeld moet wel betaald worden voor alle maanden. Dat gaat dus honderden euros kosten.
2. Ze geven een verklaring af dat hoort bij het diploma. Again, klein detail: Oude naam blijft op diploma dus bij iedereen waar ik solliciteer kom ik uit de kast.

Beide opties zijn onacceptabel. Het vervelende is dat mijn naam binnen 2 maanden officieel gewijzigd gaat worden. Een paar maandjes verschil dus, en dat geeft nu problemen. Lijkt er op dat ik ook naar de rechter moet....
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Diploma's en naamswijziging

Bericht door Arike »

Mijn advies zou zijn om eerst contact op te nemen met het College voor de Rechten van de Mens (voorheen Commissie Gelijke Behandeling) hoe je hun oordeel 2010-175 het beste kan gebruiken in jouw specifieke situatie
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Diploma's en naamswijziging

Bericht door Anon20180501 »

Hai Mr.X

Als het alleen om het geld gaat (belachelijk dat je dan geld moet bijleggen) dan haal je je diploma toch gewoon op, 'verliest het' per ongeluk meteen weer en je vraagt om zo'n 'Verklaring afgelegd examen' op huidige naam. Tenminste, als zo'n verklaring evenveel rechtsgeldigheid heeft.

Ik zit al heel lang niet meer op school, dus ik raaskal misschien... ;)

x'jes en liefs
Daniéla
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Diploma's en naamswijziging

Bericht door Arike »

Zo'n verklaring heeft minder waarde dan diploma, dat is precies het probleem
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Diploma's en naamswijziging

Bericht door Anon20180501 »

Oké, het kon ook niet zo simpel zijn. ;)