NZa nog niet klaar met VUmc en zorgverzekeraars

Nieuwsberichten
Claire

NZa nog niet klaar met VUmc en zorgverzekeraars

Bericht door Claire »

http://transgendernetwerk.nl/2014/05/nz ... zekeraars/" target="_blank

Published: 1 May 2014

De Nederlandse Zorgautoriteit gaat door met haar onderzoek naar aanleiding van de patiëntenstop bij het VUmc genderteam. Dat bericht zij vandaag in een brief aan minister Schippers van VWS. Het onderzoek kan nog 6 tot 8 weken duren. Een oplossing voor de getroffen transgenders vooralsnog uit. TNN roept het VUmc op tot een onmiddellijke beëindiging van de patiëntenstop.
Misbruik

In de brief geeft de NZa aan dat er duidelijke signalen zijn voor machtsmisbruik door het VUmc in de transgenderzorg. Daarnaast blijven de verzekeraars in gebreke in hun informatie over het voldoen aan de zorgplicht. Meer dan 250 mensen krijgen nu niet de transgenderzorg die ze nodig hebben. Het aantal neemt met de dag toe. De NZa beseft dat de patiëntenstop bij deze mensen tot psychische problemen leidt en vindt dit uiterst zorgwekkend.
Maatregelen

De NZa wil zorgvuldig te werk gaan, ondanks de aanwijzingen dat zowel de leverplicht door het VUmc als de zorgplicht door de zorgverzekeraars niet nagekomen wordt. Daarom komt er dus verder onderzoek. Dit denken zij halverwege juni of begin juli af te ronden, waarna er zeker maatregelen zullen volgen. Het NZa verwacht namelijk niet dat de partijen er middels onderhandelingen uit zullen komen.
Niet afwachten

Het welzijn van een groeiende groep transgenders is ernstig in het geding. TNN wil niet dat de partijen verder onderzoek en maatregelen afwachten maar onmiddellijk zorgen dat nieuwe patiënten weer in behandeling kunnen bij het VUmc genderteam. “De patiëntenstop heeft aangetoond dat de zorg- en leverplicht aan transgenders in Nederland zomaar opgeschort kan worden door de ‘marktpartijen’” aldus Carolien Van de Lagemaat, voorzitter van TNN, “dat is een grote schande”.
Er komt een ogenblik in het leven
dat de pijn
om altijd een knop te blijven
groter is
dan de angst
een bloem te worden.

:hug: :hug2:
Veronica

Re: NZa nog niet klaar met VUmc en zorgverzekeraars

Bericht door Veronica »

Oh wow, dus al die mensen moeten minimaal nog 2 maanden wachten tot een uitslag van een stom onderzoek, en er is niet eens gezegd dat er daarna die stop verdwijnt.

Nee, dit moet stoppen het is niet alleen zo dat dit ten kostte gaat van psychische gezondheid van mensen, PIG en UMCG krijgen het hierdoor ook zwaar, vooral die eerste.

En dan nog, als de stop weg is moeten ze maar eens die 250 extra mensen zien te helpen, dit gaat van kwaad naar erger.
Afbeelding
Miazara

Bericht door Miazara »

die signalen van het misbruik van het VU had ik al aan het begin gehoord. Kan dus niet zeggen dat ik verrast ben. Mijn traject loopt nog en daar ben ik blij mee, maar ook ik ken mensen die hierdoor getroffen zijn en dit is inderdaad niet leuk.
Code Sorceress
Veronica

Bericht door Veronica »

Miazara schreef:die signalen van het misbruik van het VU had ik al aan het begin gehoord. Kan dus niet zeggen dat ik verrast ben. Mijn traject loopt nog en daar ben ik blij mee, maar ook ik ken mensen die hierdoor getroffen zijn en dit is inderdaad niet leuk.
Ik ken zelf ook iemand die in het traject zat (1 maand later begonnen met gesprekken dan ik) maar door omstandigheden stopte die mee.

Nu wou hij alsnog opnieuw zich inschrijven, helaas door die stop is dat onmogelijk en de wachtlijst bij PIG is enorm lang nu.
Afbeelding
Alice

Bericht door Alice »

Claire schreef:Het welzijn van een groeiende groep transgenders is ernstig in het geding. TNN wil niet dat de partijen verder onderzoek en maatregelen afwachten maar onmiddellijk zorgen dat nieuwe patiënten weer in behandeling kunnen bij het VUmc genderteam.
TNN kan dat wel willen afdwingen, maar met kwaaie honden is het moeilijk kersen eten. Er zal toch het onderzoek van de NZa afgewacht moeten worden voordat met verdergaat met de bemiddeling. Betekend niet dat ook de behandeling dan gelijk hervat zal worden.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Eva
Beheerder
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Eva »

Genderdysforie is een aandoening, of vergis ik me. Geen ongevaarlijke aandoening, zo kunnen sommige treinmachinisten bevestigen. Wat zou er gebeuren als ook andere (willekeurig aan te duiden) aandoeningen domweg een patiëntenstop krijgen? Baarmoederhalskanker? Een niertumor? Gok maar even wat verder.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Veronica

Bericht door Veronica »

Eva schreef:Genderdysforie is een aandoening, of vergis ik me. Geen ongevaarlijke aandoening, zo kunnen sommige treinmachinisten bevestigen. Wat zou er gebeuren als ook andere (willekeurig aan te duiden) aandoeningen domweg een patiëntenstop krijgen? Baarmoederhalskanker? Een niertumor? Gok maar even wat verder.
Dan ineens gaat de hele kabinet z'n best doen om alles zo snel mogelijk op orde te krijgen, verder zouden de verzekeraars en de betreffende ziekenhui(s)(zen) een flinke tik krijg.

Maar nee hoor, het zijn maar transgenders, pech voor hun denken ze daar.

Ik kan daar echt zo woest om worden, ik mag dan van geluk spreken maar komt op, meer dan 250 mensen die nu radeloos vastzitten, ze kunnen naar PIG maar daar is de wachtlijst voor zo ver ik het weet ook al 1 jaar, en Gent is voor sommigen ook geen optie.

Gewoon belachelijk.
Afbeelding
Veronica

Bericht door Veronica »

Nog meer nieuws over, eigenlijk hetzelfde helaas.

http://www.rtvnh.nl/nieuws/142585/Trans ... ch+centrum

Ik vraag mij af of het zou helpen om dit luider te laten klinken, ik bedoel er moest iets gebeuren, weet niet een protest of zo (kleine kans, Nederland he...) of dat het in buitenlands nieuws zou komen, nou klinkt dit wel heel erg mooi om waar te zijn maar stel dat BBC of CNN dit zou horen en aandacht aan zou besteden, dan zou de kreet wel heel erg luid worden.

Echt waar, niet meer toekijken er moet echt iets gebeuren, de regering doet geen ene fli**er.
Afbeelding
jacqueline

Bericht door jacqueline »

en dan te bedenken dat een traject via PIG door de verzekeraars onlangs de nek is omgedraaid omdat de endocrinologen en later de chirurgen geen deel uitmaken van 1 genderteam, dus via PIG niks vergoed...
LisaM

Bericht door LisaM »

jacqueline schreef:en dan te bedenken dat een traject via PIG door de verzekeraars onlangs de nek is omgedraaid omdat de endocrinologen en later de chirurgen geen deel uitmaken van 1 genderteam, dus via PIG niks vergoed...
Eerst het VU, daarna de PIG. Is allemaal toeval hoor...