'Wijzigen geslacht/naam met buitenlandse transgender-verklar

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
kimberley
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 jun 2014, 13:30
Gender: Trans MtF

'Wijzigen geslacht/naam met buitenlandse transgender-verklar

Bericht door kimberley »

'Wijzigen geslacht/naam met buitenlandse transgender-verklaring' :D

Ik word behandeld voor genderdysforie in UZ Gent en sta op de wachtlijst voor de srs. :wship:
Nu kan ik eerst mijn operatie laten uitvoeren en via de oude procedure een aanvraag doen bij de gemeente met een papier 'onvruchtbaar' , maar nu de nieuwe transgenderwet er is , zou dit veel makkelijker gaan zonder al die poespas van advocaten, wachttijd, veel geld kwijt , etc.

Nu de nieuwe transgenderwet is ingevoerd vraag ik mij af of ik met een buitenlandse verklaring mijn gba zou kunnen laten wijzigen in nederland?
Maw is een buitenlandse verklaring geldig of moet ik perse naar het vu om mij daar te laten diagnostiseren?

Ik heb Jos Megens gecontacteerd van het vu en deze meneer zegt dat het niet kan en dat ik perse naar het vu moet komen met mijn verklaring van het belgisch genderteam ...
maar wie weet weet 1 van jullie meer ?

Mvg, Kimberley!
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: 'Wijzigen geslacht/naam met buitenlandse transgender-ver

Bericht door Veronica »

Geen idee ben zelf benieuwd naar, ik woon al bijna 17 jaar in Nederland maar heb gewoon nog steeds (helaas) een Poolse nationaliteit, hopelijk helpt deze wet wel en hopelijk heeft het ook invloed op mijn paspoort anders klopt de boel niet.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6821
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: 'Wijzigen geslacht/naam met buitenlandse transgender-ver

Bericht door Eva »

Hallo Kimberley,
Zou je zo vriendelijk willen zijn jezelf even voor te stellen in het daarvoor bedoelde deel van het forum?
Dank je wel,
Eva
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
LisaM
Berichten: 435
Lid geworden op: 06 mei 2013, 23:35
Gender: Vrouw

Re: 'Wijzigen geslacht/naam met buitenlandse transgender-ver

Bericht door LisaM »

kimberley schreef:'Wijzigen geslacht/naam met buitenlandse transgender-verklaring' :D

Ik word behandeld voor genderdysforie in UZ Gent en sta op de wachtlijst voor de srs. :wship:
Nu kan ik eerst mijn operatie laten uitvoeren en via de oude procedure een aanvraag doen bij de gemeente met een papier 'onvruchtbaar' , maar nu de nieuwe transgenderwet er is , zou dit veel makkelijker gaan zonder al die poespas van advocaten, wachttijd, veel geld kwijt , etc.

Nu de nieuwe transgenderwet is ingevoerd vraag ik mij af of ik met een buitenlandse verklaring mijn gba zou kunnen laten wijzigen in nederland?
Maw is een buitenlandse verklaring geldig of moet ik perse naar het vu om mij daar te laten diagnostiseren?

Ik heb Jos Megens gecontacteerd van het vu en deze meneer zegt dat het niet kan en dat ik perse naar het vu moet komen met mijn verklaring van het belgisch genderteam ...
maar wie weet weet 1 van jullie meer ?

Mvg, Kimberley!
Met de buitenlandse verklaring kun je de open haard aansteken, en dan houdt het wel zo'n beetje op.
Je hebt nodig:
a) nederlands paspoort, buitenlands paspoort houders hebben pech
b) een namens het vu/umcg verstrekte verklaring

Overigens is zo'n vu verklaring zo afgegeven als je een gent verklaring hebt, diagnose is niet nodig lijkt mij.
kimberley
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 jun 2014, 13:30
Gender: Trans MtF

Re: 'Wijzigen geslacht/naam met buitenlandse transgender-ver

Bericht door kimberley »

@ Eva ... heb ik zojuist gedaan! ;)
kimberley
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 jun 2014, 13:30
Gender: Trans MtF

Re: 'Wijzigen geslacht/naam met buitenlandse transgender-ver

Bericht door kimberley »

@ LisaM

haha, ik heb geen openhaard, maar snap de uitspraak ;)

Dank!
Laatst gewijzigd door kimberley op 23 jun 2014, 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
kimberley
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 jun 2014, 13:30
Gender: Trans MtF

Re: 'Wijzigen geslacht/naam met buitenlandse transgender-ver

Bericht door kimberley »

Ik heb het een en ander uitgezocht en je kan alleen met een nederlandse verklaring naar de gemeente om daar je gba aan te laten passen en niet met een andere/buitenlandse verklaring.

Dus voor mij is dat het volgende van toepassing :

Wachten op uitnodiging van het vu voor een diagnose/verklarings-gesprek.
Mee te nemen bij dit gesprek:
- buitenlandse diagnose van het genderteam gent.

Hiervoor betaal ik 250 euro + 65 euro = 315 euro in totaal aan het vu.

Daarna nog de kosten bij de gemeente!

Mensen met een buitenlandse nationaliteit kunnen hun paspoort laten wijzigen in Den Haag.
zie link hieronder voor gedetailleerde uitleg:
http://transgendernetwerk.nl/2014/06/de ... af-1-juli/" target="_blank

mvg, kimberley!
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: 'Wijzigen geslacht/naam met buitenlandse transgender-ver

Bericht door Veronica »

LisaM schreef:
kimberley schreef:'Wijzigen geslacht/naam met buitenlandse transgender-verklaring' :D

Ik word behandeld voor genderdysforie in UZ Gent en sta op de wachtlijst voor de srs. :wship:
Nu kan ik eerst mijn operatie laten uitvoeren en via de oude procedure een aanvraag doen bij de gemeente met een papier 'onvruchtbaar' , maar nu de nieuwe transgenderwet er is , zou dit veel makkelijker gaan zonder al die poespas van advocaten, wachttijd, veel geld kwijt , etc.

Nu de nieuwe transgenderwet is ingevoerd vraag ik mij af of ik met een buitenlandse verklaring mijn gba zou kunnen laten wijzigen in nederland?
Maw is een buitenlandse verklaring geldig of moet ik perse naar het vu om mij daar te laten diagnostiseren?

Ik heb Jos Megens gecontacteerd van het vu en deze meneer zegt dat het niet kan en dat ik perse naar het vu moet komen met mijn verklaring van het belgisch genderteam ...
maar wie weet weet 1 van jullie meer ?

Mvg, Kimberley!
Met de buitenlandse verklaring kun je de open haard aansteken, en dan houdt het wel zo'n beetje op.
Je hebt nodig:
a) nederlands paspoort, buitenlands paspoort houders hebben pech
b) een namens het vu/umcg verstrekte verklaring

Overigens is zo'n vu verklaring zo afgegeven als je een gent verklaring hebt, diagnose is niet nodig lijkt mij.
http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/d ... enders.pdf

Volgens dit is het wel mogelijk, dus ja anders heb ik pech want het wordt flink sparen dan voor naturalisatie.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
kimberley
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 jun 2014, 13:30
Gender: Trans MtF

Re: 'Wijzigen geslacht/naam met buitenlandse transgender-ver

Bericht door kimberley »

@veronica.

Ik denk dat je mijn vraag verkeerd hebt gelezen.

Ik heb de nederlandse nationaliteit, maar word behandeld voor genderdysforie in het buitenland. maw mijn diagnostiek is door een belgische psychiater geconstateerd.

Mijn vraag is dus als volgt:
mag een belgische psychiater mij een transgenderverklaring verstrekken. Zoja, is deze dan geldig voor de nederlandse genderwet?

mvg, kimberley!
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: 'Wijzigen geslacht/naam met buitenlandse transgender-ver

Bericht door Veronica »

Ahja, inderdaad fout begrepen door mij dus. :?
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding