Hoe open en vrij IS Nederland?

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Naomi0000
Berichten: 89
Lid geworden op: 21 apr 2012, 23:28
Gender: Trans MtF

Hoe open en vrij IS Nederland?

Bericht door Naomi0000 »

Nederland staat volgens mij vrij internationaal wel bekend om haar politiek correctheid en openheid naar andere (sub)culturen, en vrijheid biedend voor een variëteit van mensen; maar, hoe waar is dit?
Ik heb het idee, maar misschien is dat helemaal misplaatst (ook op niets anders gebaseerd dan tussen-neus-en-lippen-door gesprekken met kennissen/vrienden), dat Nederlanders helemaal niet zo tolerant zijn over het algemeen.

Ik ben er zelf erg benieuwd naar, aangezien ik nog wel eens uit mijn kastje kon gaan stappen binnenkort; en misschien is iemand anders er ook mee geholpen :)
marlies
Gast

Re: Hoe open en vrij IS Nederland?

Bericht door marlies »

Ja, die indruk heb ik ook. Mijn blanke hetereoseksuele niet-transseksuele vrinden, collega's en studiegenoten vinden het bijna allemaal prima acceptabel om de ergste dingen te zeggen over anderen (negers, homos, etc) zolang er geen anderen bij zijn.
TheGirl
Berichten: 726
Lid geworden op: 27 mar 2012, 22:54
Gender: Trans MtF

Re: Hoe open en vrij IS Nederland?

Bericht door TheGirl »

Hoe de bevolking van een land is kun je voor een deel meten aan het stemgedrag als we weer op een partij gestemd hebben. Het is ook te merken aan wat voor programma's op tv hoge kijcijfers scoren en aan de hand daarvan te bekijken welke mensen voornamelijk keken.
Gebruikersavatar
Jessy
Berichten: 1642
Lid geworden op: 25 mar 2012, 17:07
Gender: Transgender
Locatie: Belsj Limburg

Re: Hoe open en vrij IS Nederland?

Bericht door Jessy »

Da's een vraag die denk ik moeilijk te beantwoorden is. Je kunt van een gemiddelde uitgaan en dan denk ik dat NL best openminded is. Dat wil echter niets zeggen over de individuen die jij gaat tegenkomen. In elk land, elke stad, elke cultuur, zitten goede en slechte mensen.

Als het je helpt, zelf heb ik tot nu toe nog geen slechte ervaringen gehad.
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
Gebruikersavatar
Naomi0000
Berichten: 89
Lid geworden op: 21 apr 2012, 23:28
Gender: Trans MtF

Re: Hoe open en vrij IS Nederland?

Bericht door Naomi0000 »

Dat is wel fijn om te weten natuurlijk. Ik ben iemand die nogal bezorgt is om wat andere mensen ... nou, niet zozeer wat anderen van me denken; wat me meer zorgen baart is hoe ze me zullen behandelen, denk ik. Eigenlijk best maf, ik ben op dit moment namelijk sociaal vrij zeker. (Nog wel)
Gebruikersavatar
Amber-B
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 mar 2012, 21:02
Gender: Trans MtF

Re: Hoe open en vrij IS Nederland?

Bericht door Amber-B »

Interessante vraag. Hoe open en vrij is Nederland? Als ik t vergelijk met n land als bijvoorbeeld Iran of Syrië zou ik haast willen zeggen dat ik in n paradijs leef. Tolerantie en verdraagzaamheid heeft altijd hoog in t vaandel gestaan in dit land. Dat is zelfs zo ver doorgeslagen dat we n platvoers programma met als oh oh Cherso massaal bekijken. Aan de andere kant wakkert er ook een zekere vorm van vreemdelingenhaat in dit land. Alles wat "vreemd" is, moet zich maar aanpassen aan wat de "maatschappij" normaal vindt. Ben je turk? Leer nederlands en spreek nooit meer turks! Ben je transgender? Doe maar zo onopvallend mogelijk, voor je t weet val je op en dat mag niet. Wil je n festival organiseren om de stad kennis te laten maken met de underground/alternatieve wereld die er in die stad is? Dat wllen we niet, dus werken we je maar tegen met zoveel mogelijk regeltjes en obstakels. Het ziet er aan de buitenkant zo mooi uit met euthanasie, abortus en een homohuwelijk, maar eigenlijk is t een grote zeepbel. Helaas.
Some girls have a penis...some boys don't.
Gebruikersavatar
Hedwich
Berichten: 1164
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:29
Gender: Vrouw
Locatie: Ede Rockcity!

Re: Hoe open en vrij IS Nederland?

Bericht door Hedwich »

Ik lees de laatste tijd wel in opiniestukken dat onze tolerantie eigenlijk een mooi gepresenteerde onverschilligheid is. Daar komt tegenwoordig een kwakkelende economie bij, wat het NIMBY-syndroom bevordert; en de doorgeslagen ieder-voor-zich mentaliteit van het kapitalisme van de laatste decennia. Tel uit je winst.
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6817
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Hoe open en vrij IS Nederland?

Bericht door Eva »

Amber schreef:Wil je n festival organiseren om de stad kennis te laten maken met de underground/alternatieve wereld die er in die stad is? Dat wllen we niet, dus werken we je maar tegen met zoveel mogelijk regeltjes en obstakels. Het ziet er aan de buitenkant zo mooi uit met euthanasie, abortus en een homohuwelijk, maar eigenlijk is t een grote zeepbel. Helaas.
In Amersfoort heb ik tot nu toe andere ervaringen. Heel positief, om eerlijk te zijn!
Hedwich schreef:Ik lees de laatste tijd wel in opiniestukken dat onze tolerantie eigenlijk een mooi gepresenteerde onverschilligheid is.
Dat zou best eens juist kunnen zijn. Er zijn weinig mensen die het naadje van de kous willen weten over mijn ontwikkeling. Het overgrote merendeel vindt het niet echt boeiend. Ik moet zeggen dat ik me daar prima bij voel.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Aster
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 mar 2012, 19:40

Re: Hoe open en vrij IS Nederland?

Bericht door Aster »

Als je ergens geen probleem van maakt dan wordt het ook geen probleem gevonden, zo ervaar ik in NL.

En mensen kletsen tóch wel achter je rug om....maaaaaaaaaaaaarrrrrrrrrr dat doe ik zelf ook met anderen over anderen, dus ik zal de laatste zijn die zich ergert aan kletspraatjes over mij achter mijn rug om.
Ben ik zelf ook niet van verschoond, geef ik grif toe.

Ik vind autochtone NL'ers open en pragmatisch want bv: ik ben nog nooit in een land ter wereld geweest waar ik zoveel etnisch gemengde stellen, mv, mm, vv en mixmensen heb gezien zoals je die in NL zodanig veel ziet dat het heel gewoon geworden is.

Dat zegt nogal wat over een volksaard.

Vwb allochtone NL'ers liggen die zaken weer volkomen anders.
Suri's en Anti's mengen ook vaak met autochtonen....Turken en Maroks juist weer niet en óók (beslist) niet onderling, ondanks dat beide groepen voor het merendeel moslim zijn.
Autochtonen die dergelijke 'nee, mag nie, niet mengen met...' opvattingen er op na houden worden prompt 'rascistisch genoemd. Turken en Marokkanen met dat soort opvattingen juist weer niet.
Je zou bijna gaan denken dat ze niet meetellen in policor NL.

En wat Anti's, Maroks en in mindere mate Turken zoal openlijk(!) te melden hebben over homo's, vrouwen, andersdenkenden EN hoe ze die vaak (openlijk!) behandelen enz....majah, dat is in de ogen van policor autochtonen 'een kwestie van cultuur'.

Doen autochtonen dat dan zijn dat opeens 'rascisten', ze 'discrimineren' enzenz.

Groot verschil met wat voor mensen je in aanraking komt en....zelfspot is sommige culturen totaal onbekend.

Je moet af en toe als iemand uit een minderheidsgroep ook es jezelf op de hak kunnen nemen en om jezelf kunnen lachen hoor.

Een paar dagen geleden had AT5 een klein nieuwsitem over een Turkse vrouw(! heel bijzonder, want vrije partnerkeus dus EN géén hoofddoek ook!) die met een Surinaamse man is getrouwd....en die hun kinderen 'surks' noemen.

Alleen al de bijzondere ethnische combi van dit stel+ kinderen spreekt boekdelen over de gang van zaken binnen alloch NL.

Ik heb een mannelijke NL collega die met een Marokkaanse vrouw getrouwd is. Dat huwelijk kostte haar haar hele familie die het contact met haar verbrak ivm 'haar foute keus'.

En niet alleen dat: als ze met zijn 2en en met hun zoontje over straat lopen dan worden ze door passerende Maroks, jong en oud al dan niet in het Marokkaans voor rotte vis uitgemaakt.
Omdat ze als een 'afvallige en verraadster' wordt gezien.

Dat is het echte en pure onversneden rascisme EN vrouwenhaat in NL openlijk beleden.
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6817
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Hoe open en vrij IS Nederland?

Bericht door Eva »

Cultuurverschillen. Mijn vader kwam uit Amersfoort, mijn moeder uit Nijkerk. Mijn vader had destijds voldoende besef van cultuurverschil dat hij niet in het donker door Nijkerk liep, in hun verkeringstijd. Toen nog 10 kilometer verschil; inmiddels nog geen kilometer. Letterlijk en figuurlijk.
Bunschoten en Spakenburg vormen nu één gemeente. Voorheen voerden ze nog nét geen oorlog tegen elkaar. Nu alleen nog als het over foebaal gaat. De scherpe randjes in de cultuurverschillen zijn wat gladder geworden. Afgesleten.
Toch vormen zelfs mensen uit het voormalig Nederlands Indië in veel opzichten nog een eigen cultuur. Na 60 jaar. Binnenkort weer heerlijk naar de Pasar Malam Besar (tegenwoordig Tong Tong Fair). Sommige cultuurverschillen zijn gewoon het behouden waard.

Al die culturen hebben natuurlijk ook wel aangename dingen meegebracht.
Dat punt van zelfspot raakt me dan weer wel, maar dat lijkt op een vreemde manier voorbehouden te zijn aan een ook wat kleine groep mensen van wie niet iedereen meent dat zij autochtoon zijn.

Wat is overigens autochtoon? Moet je daarbij terug gaan naar de oorspronkelijke bewoners van een gebied? Wat we tegenwoordig Nederland noemen, bijvoorbeeld? Bij de grote volksverhuizingen zijn grote groepen uit wat later oostelijk Duitsland werd naar deze regio verhuisd. De Friezen bleven. Zij weerstonden zelfs de Romeinen. Zijn zij autochtoon en wij toch allemaal allochtoon? Hoeveel generaties moeten we terug gaan?
Als ik terug kon gaan in de tijd en mijn overgrootmoeder zou kunnen spreken zou ze mij vermoedelijk als een alien ervaren.
Maar ik geef toe: we moeten soms enige moeite doen om aan elkaar te wennen (neemt de laatste happen van een werkelijk exquise Marokkaanse maaltijd).
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)