Nieuwe chat! Zie dit topic.

DSM V

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
Hedwich
Berichten: 1164
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:29
Gender: Vrouw
Locatie: Ede Rockcity!

DSM V

Bericht door Hedwich »

sanneke schreef:Overigens vind ik het vreemd dat het GID beschouwen als een ziekte, een medisch gegeven, mij rust geeft terwijl ik gelijk blij ben dat de DSM V het GID juist niet meer beschrijft als een ziekte. Wat een gek mens ben ik toch!
Ik mag toch hopen dat het erin blijft. Als GID geen ziekte meer is, zul je zien dat de verzekeraars prompt alle gerelateerde vergoedingen uit het pakket schrappen, zoals eerder de borstvergroting. Ik vrees dat het dan dringen wordt voor de HSL... :?
marlies
Gast

Re: DSM V

Bericht door marlies »

Het staat er nog wel in, maar ze gebruiken het woordje 'disorder' niet meer, geloof ik.
Gebruikersavatar
Hedwich
Berichten: 1164
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:29
Gender: Vrouw
Locatie: Ede Rockcity!

Re: DSM V

Bericht door Hedwich »

Ben toch erg benieuwd naar wat onze "status" qua (psychische) gezondheid in de toekomst zal zijn... heeft iemand info hierover?
marlies
Gast

Re: DSM V

Bericht door marlies »

Het blijft gewoon een diagnose dus ik zou me daar niet te veel zorgen om maken. Zelfs als het zelf geen ziekte meer is, veroorzaakt niet behandelen genoeg psychische problemen om behandeling te noodzakelijk te maken. In de huidige variant ben je post-transitie ook nog altijd officieel psychiatrisch niet goed bij je hoofd, dat dat verandert lijkt me goed.
Gebruikersavatar
Hedwich
Berichten: 1164
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:29
Gender: Vrouw
Locatie: Ede Rockcity!

Re: DSM V

Bericht door Hedwich »

http://www.questioningtransphobia.com/?p=3778" target="_blank Een link met kritiek

Uitgelicht:

http://www.dsm5.org/ProposedRevision/Pa ... px?rid=482" target="_blank Gender Dysphoria in Adolescents or Adults

http://www.dsm5.org/ProposedRevision/Pa ... px?rid=189" target="_blank Transvestic Disorder

Vooral de laatste lijkt me funest voor diegenen die we in het huidige jargon onder de "transgenderisten" mogen rekenen, omdat het een miskenning in genderidentiteit kan opleveren.
marlies
Gast

Re: DSM V

Bericht door marlies »

Mja, maar dat is niet echt een verandering tov hoe het nu is. Het probleem is vooral dat ze die diagnose niet schrappen.
Gebruikersavatar
Hedwich
Berichten: 1164
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:29
Gender: Vrouw
Locatie: Ede Rockcity!

Re: DSM V

Bericht door Hedwich »

http://www.gidreform.org/blog2008Nov10.html" target="_blank over autogynephilia, een gevreesde stoplap voor transseksualiteit.

Voor de heren onder ons: de bijbehorende term is "autoandrophilia"
Gebruikersavatar
Hexley
Berichten: 134
Lid geworden op: 02 apr 2012, 11:17
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: DSM V

Bericht door Hexley »

DSM staat voor Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. In simpel Nederlands zou je het "de dikke van Dale voor gekken en idioten" kunnen noemen. Een erg goede reden om er juist tegen te zijn en het kan ook gewoon samen met andere ziektes, aangeboren afwijkingen en verwondingen in de ICD zonder dat het in de DSM staat. Het is alleen niet zo goed voor psychologen en psychiaters, die verkopen het natuurlijk liever als magic en rocket science.

Maar het onderwerp is buiten Nederland al jaren actueel, oa. TNN en Transman.nl steunen het "anti zijn" ook al jaren. Het vreemde is, dat dit enkel stilletjes gebeurt en er amper voorlichting is. Volgens mij is een avondje in het Engels filosoferen (oktober 2010 door Noodles & QueerNL) het enige wat er ooit gebeurt is. En een toko als de WPATH (Standards of Care) is er ook alles behalve happy mee, op oude site stond na het Franse besluit vrij snel een negatieve reactie.

Zie evnt. nog:
Stop Trans Pathologization 2012
TGEU supports the "Stop Trans Pathologization 2012"-campaign of the Trans Depathologization-Network (2009)
PinkNews.co.uk France de-lists transgenderism as a mental illness (2010)
TGEU Help change the upcoming ICD-11! (2011)
Afbeelding
Xandra
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 mar 2012, 15:49
Gender: Vrouw

Re: DSM V

Bericht door Xandra »

GID wordt niet meer gezien als een te genezen ziekte of psyvhiatrisch ziektebeeld wel als een serieus andersvoelen welk alleen op te lossen is door psychotherapeutische begeleiding om te leren het op juiste wijze omgaan met de GID in het dagelijkse leven. Geen ziekte maar wel een "gegeven" waar wij moeten omgaan, eventueel met HRT,SRS,FFS e.d.
Gebruikersavatar
Naomi0000
Berichten: 89
Lid geworden op: 21 apr 2012, 23:28
Gender: Trans MtF

Re: DSM V

Bericht door Naomi0000 »

Héél even, geheel off topic; ben ik de enige gek die FFS telkens weer leest als "For Fuck's Sake"?