Orchiectomy/castratie

Gebruikersavatar
intrans
Berichten: 700
Lid geworden op: 29 mar 2013, 17:06
Gender: Trans MtF

Orchiectomy/castratie

Bericht door intrans »

Vandaag orchiectomy, oftewel castratie gehad, zie ik ineens Jeste van het forum naast mij liggen voor dezelfde operatie. Wat een toeval, haha!
De operatie zelf verliep wel soepel, toen ik wakker werd van de narcose had ik maar eventjes intense pijn, vervolgens uitgerust en gegeten en werd te pijn vele malen minder. Natuurlijk stoppen ze je ook vol met pijnstillers, maar ik kan nu gewoon nog alles doen en vond dit meevallen in vergelijking met de adamsappelreductie. Wel jammer dat ik geen gedag meer kon zeggen tegen Jeste, want je moest geplast hebben voor je weg mocht, ik heb letterlijk 2 uur op de wc gezeten en het lukte maar niet, zij was allang klaar terwijl ze later geopereerd werd. Uiteindelijk loog ik dat het gelukt was en ben ik thuis gewoon gegaan. Was een super leuke ervaring doordat ik me niet alleen voelde! Verder mag ik morgen al weer gewoon douchen en verband eraf halen, alleen weekje rustig aan doen, dus top! Sorry, moest het eventjes kwijt.
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Orchiectomy/castratie

Bericht door Anon20180501 »

Beide van harte gefeliciteerd dan, Intrans en Jeste...

Ik ga er van uit dat je het plassen niet verleerd zal hebben. ;)

grts Daniéla
Gebruikersavatar
Barbarella
Berichten: 1255
Lid geworden op: 15 jul 2012, 22:01
Gender: Vrouw

Re: Orchiectomy/castratie

Bericht door Barbarella »

intrans schreef: Sorry, moest het eventjes kwijt.
Ten eerste gefeliciteert.. Ik vind zelf mijn uitwendige eierstokjes die ook nog het verkeerde hormoon produceren een stuk erger dan mijn plasser.

Ten tweede.. Sorrie dat ik ik je citaat heb verknipt maar ik ben blij dat je het het kwijt bent.

Ten derde.. Mag ik vragen waarom je voor een orchie bent gegaan en of je in de toekomst nog voor de hele operatie gaat of dat je het wel prima vind zo. ( Het gaat je niks aan is een geldig antwoord. )

Ten vierde Jij en Jeste nogmaals gefeli..

Barbarella
Laatst gewijzigd door Barbarella op 15 apr 2015, 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Na mij de zondvloed!
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6823
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Orchiectomy/castratie

Bericht door Eva »

Van harte proficiat beiden!
Ik verbaas me wel over die narcose. Ik meende dat het plaatselijk verdoofd werd...?
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
intrans
Berichten: 700
Lid geworden op: 29 mar 2013, 17:06
Gender: Trans MtF

Re: Orchiectomy/castratie

Bericht door intrans »

@Barbarella: Ik twijfel nog steeds over SRS, omdat ik perfectionistisch ben en liever een echte vagina zou willen hebben, anders niet. De risico's, dilateren en genezingstijd vind ik ook tegenvallen, plus als ik het doe doe ik liever Thailand en dat moet ik nog even sparen voor de reis. Verder kan ik redelijk leven met wat ik nu heb, ondanks dat ik het zelden gebruik en tijdens intimiteit niet gebruik.

@Eva: Je mag kiezen, ik koos voor narcose omdat ik niet wil zien hoe mensen voor me staan en erin snijden.
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1268
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Orchiectomy/castratie

Bericht door Jeste »

Hoi Intrans.
Ook jammer dat ik geen afscheid kon nemen. Ik werd opeens opgehaald en toen zijn we snel weggegaan. Jij bleek dus nog steeds op de WC te zitten. Maar leuk dat we elkaar hadden getroffen Net had ik ook even wat geschreven over de operatie, maar in een ouder topic gezet.
Jeste schreef:Vandaag is er bij mij orchidectomie uitgevoerd.
De operatie ging naar mijn idee goed. Nu het resultaat nog afwachten. Op dit moment is het daar nogal nogal opgezwollen. Het lijkt nu zelfs wel alsof er meer in zit in plaats van minder. Er zal toch niets vergeten zijn.... Even geduld hebben totdat het hersteld is. Verder natuurlijk rustig aan doen. Het is wel gevoelig, maar niet echt pijnlijk. Dat wil ik graag zo houden.
Toevallig lag ik samen met een andere bezoekster van hier op de kamer.
Eva schreef:Ik verbaas me wel over die narcose. Ik meende dat het plaatselijk verdoofd werd...?
Er viel te kiezen. Ik had voor de algehele narcose gekozen omdat het bij een plaatselijke verdoving heel lang kan duren voordat je het bed uit kan. Omdat ik nooit klachten had bij narcose werd dat dan ook aangeraden.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Gebruikersavatar
Raisa
Berichten: 1211
Lid geworden op: 29 mar 2012, 20:57

Re: Orchiectomy/castratie

Bericht door Raisa »

Jeste schreef:Er viel te kiezen.
Dit is wel apart, bij een orchidectomie uitgevoerd door Dr. Ozer was algehele narcose de enige optie, zij wilde het niet onder locale verdoving uitvoeren.

Let overigens goed op de declaraties bij je zorgverzekering. De laatste keer is een orchidectomie door het VUmc namelijk als volledige SRS gedeclareerd. Naast dat dit niet alleen fraude is, kan het ook nog eens problemen opleveren als je later alsnog voor een srs gaat.
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1268
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Orchiectomy/castratie

Bericht door Jeste »

Raisa schreef:Let overigens goed op de declaraties bij je zorgverzekering. De laatste keer is een orchidectomie door het VUmc namelijk als volledige SRS gedeclareerd. Naast dat dit niet alleen fraude is, kan het ook nog eens problemen opleveren als je later alsnog voor een srs gaat.
Dat zal ons niet gebeuren, want de operatie is in het Haga Ziekenhuis uitgevoerd. Ik zou het eigenlijk wel bij het VU laten doen, maar het beviel me daar niet. Het was al raar dat het door een plastisch chirurg uitgevoerd zou worden, in plaats van een uroloog. Tijdens het gesprek over de operatie kreeg ik verkeerde informatie. Dat wist ik, omdat ik al divers patiëntenfolders had gelezen van andere ziekenhuizen. Ik vond het daar niet goed gaan. Daarbij kwam ook nog eens dat het gesprek met de chirurg ingepland was, zonder dat ik er van wist. Omdat ik maar niets hoorde was ik zelf gaan informeren, waardoor ik er nog op tijd achter kwam.
Ik had er weinig vertrouwen in. Daarom ben ik naar de huisarts gegaan voor een doorverwijzing naar het Haga. Vervolgens heeft het VU toestemming gegeven. Dat ging overigens wel behoorlijk snel.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1268
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Orchiectomy/castratie

Bericht door Jeste »

Barbarella schreef:Ten derde.. Mag ik vragen waarom je voor een orchie bent gegaan en of je in de toekomst nog voor de hele operatie gaat of dat je het wel prima vind zo. ( Het gaat je niks aan is een geldig antwoord. )
Barbarella schreef:Ik vind zelf mijn uitwendige eierstokjes die ook nog het verkeerde hormoon produceren een stuk erger dan mijn plasser.
O ja, ook nog even hier op terug komen. Helemaal vergeten om ook antwoord te geven:

Het is voor mij belangrijk dat het testosteron niet meer geproduceerd kan worden, buiten een beetje in de bijnieren, maar dat is normaal bij vrouwen. Dat er nog wat tussen m'n benen hangt vind ik niet zo erg. Liever had ik het niet, maar ik kan er mee leven. Het werkt nu gezond, want als ik ga plassen stroomt er urine uit. Ik laat het dus zo. In geslachtsdelen ben ik toch niet geïnteresseerd. SRS vind ik een groot risico. Zo veel kans op complicaties. Verder nog het langdurige herstel, wat een grote weerslag op mijn leven gaat hebben. Daar wordt ik niet beter van.
Wat echt belangrijk is, is dat ik als vrouw door het leven ga. Weliswaar als androgyne vrouw, maar dat is evengoed vrouw. Dat gaat gelukkig prima.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Gebruikersavatar
Barbarella
Berichten: 1255
Lid geworden op: 15 jul 2012, 22:01
Gender: Vrouw

Re: Orchiectomy/castratie

Bericht door Barbarella »

Dank dat jullie je afwegingen hebben willen delen..

Ik ben er voor mezelf nog steeds niet uit maar alle veerhalen anderen helpen me weer een stukje verder..

Barbarella
Na mij de zondvloed!