Trans en verkiezingen

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
marlies
Gast

Trans en verkiezingen

Bericht door marlies »

Leek me wel eens een interessant onderwerp. 12 september mogen we weer stemmen, of je er nou blij mee bent of niet.

Het is natuurlijk absoluut niet de enige factor die meeweegt, maar ik vroeg me af bij welke partij we als transen 't beste af zijn?

(edit: hier stond een lijstje dat leidde tot misverstanden)

Heeft iemand daar wel eens meer studie van gemaakt? Misschien loont het om als de campagne op gang is eens te informeren wat de partijen vinden van een aantal specifieke vraagstukken? Of misschien wel voor die tijd, dan heb je nog kans dat het naar aanleiding daarvan in een verkiezingsprogram terecht komt. Ik denk daarbij bijvoorbeeld aan de extreme wachtlijsten, het wegvallen van de vergoeding voor een eventuele borstvergroting, de monopoliepositie van VU/UMCG, etc.
Laatst gewijzigd door marlies op 04 mei 2012, 14:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Kitty

Re: Trans en verkiezingen

Bericht door Kitty »

Ik begrijp ook niet waarom je die SP noemt als slecht.
Sp staat meestal vooraan als het gaat om homorechten en transgenderrechten.
Van Eva heb ik gehoord dat ze geen kaas hebben gegeten van de monopoliepositie van het genderteam, wat ik ook vreemd vind.
Maar om nu SP gelijk te stellen aan christenunie en SGP is echt te zot!
marlies
Gast

Bericht door marlies »

Ik zet er ook bij dat het slechts gebaseerd is op een enkele anekdote en dat je er geen waarde aan moet hechten. Dat is juist waarom ik dit topic opende, omdat ik nu géén idee heb hoe het zit en graag een onderbouwde mening wil vormen voor mezelf. Geen reden om verontwaardigd te zijn ;)

Maar vooruit: ik zal het lijstje weghalen want blijkbaar wordt het verkeerd geinterpreteerd.
Kitty

Bericht door Kitty »

marlies schreef:Ik zet er ook bij dat het slechts gebaseerd is op een enkele anekdote en dat je er geen waarde aan moet hechten. Dat is juist waarom ik dit topic opende, omdat ik nu géén idee heb hoe het zit en graag een onderbouwde mening wil vormen voor mezelf. Geen reden om verontwaardigd te zijn ;)
Was ik ook niet.... Ik doe gewoon altijd verontwaardigd ;)
marlies
Gast

Bericht door marlies »

Dan mag 't :P

Goed om te horen dat er een partij meer is die goed voor ons is ;)
Kitty

Bericht door Kitty »

Artikel uit 2009:

http://www.sp.nl/nieuws/spanning/200907 ... ooid.shtml" target="_blank

Transgenders en hun rechten

Onder de groep transgenders valt een waaier van mensen: van travestieten tot transseksuelen en alles wat daar tussen zit. Het COC heeft terecht een oproep gedaan voor meer aandacht voor deze groep – ook waar het gaat om het bestrijden van discriminatie en het verhogen van de aangiftebereidheid bij geweld.
Vooral voor transseksuelen die een sekseveranderende operatie ondergaan, hanteert de Nederlandse overheid een vreemd beleid. Enerzijds wordt er al jaren aan meegewerkt om een transformatie juridisch en medisch mogelijk te maken. Anderzijds zijn echter onlangs enkele ingrepen uit de AWBZ gehaald die voor transgenders geen luxe, maar noodzaak zijn. Zo wordt wel de sekseoperatie vergoed, maar behandelingen als borstconstructie, het weghalen van de adamsappel, bestrijding van gezichtsbeharing en een deel van de logopedie zijn geschrapt. Dat is niet bevorderlijk voor het zelfbeeld en de acceptatie van deze zeer kwetsbare groep.
marlies
Gast

Bericht door marlies »

Met dat stukje kan ik het alleen maar heel erg eens zijn :)
Kitty

Bericht door Kitty »

marlies schreef:Met dat stukje kan ik het alleen maar heel erg eens zijn :)
De VVD of PVV CDA gaan zich niet hard maken voor deze vergoedingen. Die hebben er in feite voor gezorgd dat ze geschrapt zijn (wilders was een VVDer)
D66 weet ik niet, waarschijnlijk positief. Ik verdiep me nooit zo in D66.

Groen rechts heb ik ook wel positief horen spreken over vergoedingen... maar als puntje bij paaltje komt
vind ik hen niet betrouwbaar... (in niets eigenlijk). lol.
marlies
Gast

Bericht door marlies »

Is niet een boel van de inperking gebeurd tijdens het CDA+PVDA+CU-kabinet? En het wetsvoorstel voor de GBA-aanpassing is dan juist weer gebeurt tijdens het CDA+VVD+PVV-kabinet (niet dat ik de kans groot acht ooit op het CDA, de VVD of de PVV te zullen stemmen ;) ).

Maar goed, het idee ontstond op de chat om een lijst met stellingen te maken en die te mailen naar de partijen zodat we ze langs de meetlat kunnen leggen. Dat lijkt me wel de moeite waard, op zich.
Kitty

Bericht door Kitty »

marlies schreef:Is niet een boel van de inperking gebeurd tijdens het CDA+PVDA+CU-kabinet? En het wetsvoorstel voor de GBA-aanpassing is dan juist weer gebeurt tijdens het CDA+VVD+PVV-kabinet (niet dat ik de kans groot acht ooit op het CDA, de VVD of de PVV te zullen stemmen ;) ).

Maar goed, het idee ontstond op de chat om een lijst met stellingen te maken en die te mailen naar de partijen zodat we ze langs de meetlat kunnen leggen. Dat lijkt me wel de moeite waard, op zich.
Als je echt bezorgd bent over de vergoedingen en of die wetswijziging er gaat komen... is het belangrijkste te zorgen dat er een links kabinet komt.
Onder een rechts en links kabinet komt die wetswijziging er waarschijnlijk wel... maar bij een rechts kabinet hoef je op meer vergoedingen iig niet te rekenen.