Wat Amsterdam mist: Gender Bender Day

Nieuwsberichten
Alice

Wat Amsterdam mist: Gender Bender Day

Bericht door Alice »

Dagelijks een plan om de stad mooier te maken. Vandaag: Gender Bender Day.

Stel je voor: je werkt als man op een advocatenkantoor, je bent getrouwd met de vrouw van je dromen, jullie hebben een dochtertje van acht en daarnaast vind je het heerlijk om in vrouwenkleren rond te lopen. Zou je dan bij het opstaan een leuk frivool jurkje uit de kast trekken? Zou je daarin je dochter naar school durven brengen, zo met de tram naar je werk gaan en je eerste cliënten ontvangen? Waarschijnlijk niet.
Nu heb jij die behoefte misschien ook niet, maar zou een ander dat mogen? "Natuurlijk!" roep je nu waarschijnlijk. "We leven toch in Amsterdam? De tolerantste stad van de wereld!"

In de praktijk kan dat dus anders uitpakken. Vrouwen in mannenkleren vinden we normaal, maar andersom hebben we nog een hoop te winnen. Om echt de tolerantste stad van de wereld te worden, zouden we een Gender Bender-dag moeten houden.

Uit solidariteit doet iedereen dan aan cross dressing. Vooral de mannen moeten hun goede wil tonen: ­basisschoolleraren, politieagenten, bouwvakkers, imams - één dag dragen ze kittige rokjes, naaldhakken en lippenstift. Zodat iedereen ziet dat dat prima kan, in Amsterdam.

© Renske de Greef en Jan Hoek

http://www.parool.nl/parool/nl/34262/Wa ... -Day.dhtml
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Veronica

Re: Wat Amsterdam mist: Gender Bender Day

Bericht door Veronica »

Interessant initiatief.

Ik vraag mij toch echt af hoe mensen aan dat tolerante van Amsterdam komen, de buitenstaanders noemen het keihard tolerant, de bewoners zelf spreken dat tegen, toch interessant.

Ik vraag mij af hoeveel mensen hier aan mee gaan doen.
Afbeelding
Anon20210626

Bericht door Anon20210626 »

Een heleboel tv tg durven dit al niet , laatstaan buitenstaanders ..........

Het lijkt me gaaf maar ik vrees dat het wishful thinking zal blijken te zijn

Ik draag mijn rok wel hoor , met trots . heb ik geen speciale dag voor nodig
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Irene_de_Vreede
Moderator
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik heb eerlijk gezegd helemaal niet zo'n behoefte aan deze vorm van "tolerantie", dat ik gewoon veilig overal over straat kan gaan vind ik veel belangrijker.
Irene
Anon20190712

Bericht door Anon20190712 »

aan de ene kant; leuk idee
aan de andere kant; dan hebben we 1 dag waarop 'alles mag' zodat er de rest van het jaar gezegd kan worden 'doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg'

Overigens ben ik het wel eens met het idee erachter. Merk wel dat het een heus 'privilege' is dat vrouwen alles mogen dragen wat ze willen. Ik dacht vroeger altijd dat er vooral voor vrouwen een grote druk lag op hoe je je kleed als het gaat om het waardeoordeel wat er aan vastgeplakt wordt. En natuurlijk gebeurt dat ook, maar vrouwen hebben wel beduidend meer opties die als normaal en ook prima voor op de werkvloer worden gezien.
Terwijl ik nu pas zie hoe weinig variatie er eigenlijk geduld wordt voor mannen. Korte broek?- Niet representatief. (rokjes bij vrouwen wel- denk aan het zweedse mannelijke treinpersoneel dat massaal in rokken op werk verscheen omdat korte broeken niet mochten) T-shirt, v-hals, open schoenen, korte mouw, luchtige of doorschijnende kleding? Niet representatief...Of buiten het werkveld gezien als flamboyant... En naast kleding zijn er dan nog kwesties als haar- vrouwen hebben alle keuze, lang haar bij mannen is nogsteeds in bepaalde vakgebieden not done.. Mannen hebben daarin inderdaad nog een hoop te winnen...
Jeste
Voornaamwoorden: Zij / haar, die / diens

Bericht door Jeste »

Wel leuk dat dit geschreven is.
Veel mensen hebben zelfs nog nooit van het begrip "gender bender" gehoord, dus er hebben weer wat mensen iets nieuws geleerd.
"Gendercreatief" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendercreatief" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
doll89

Bericht door doll89 »

lijkt me echt niks... verkleedpartij
Jessy

Bericht door Jessy »

Lijkt mij ook niet echt een goed idee.
Zoals Doll89 zegt zal het in praktijk een verkleedpartij zijn. En daar zal ook slechts een beperkte groep aan meedoen, de rest zal het als "belachelijk" bestempelen. En binnen de deelnemers zul je ook mensen hebben die zich voor hun amusement belachelijk gaan kleden of gedragen.

Solidariteit is begrip tonen voor de situatie van anderen, en niet noodzakelijk hetzelfde gaan doen terwijl je daar zelf geen behoefte aan hebt, of je daar zelfs ongemakkelijk bij voelt. En het begrip voor anderen moet er gewoon altijd zijn, niet op 1 dag van het jaar.
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
Jeste
Voornaamwoorden: Zij / haar, die / diens

Bericht door Jeste »

Misschien ter geruststelling; dit artikel komt uit een serie, die nu in Het Parool staat, over dingen die er niet zijn in Amsterdam. Het is in deze serie artikelen niet altijd 100% serieus bedoeld. Wel ludiek.
Wat ik nou mis in Amsterdam is een leuk transgendercafé, waar genderbenders zich ook thuis voelen. En dan bedoel ik dus geen mensen die even een verkeedpartijtje houden, maar mensen voor wie dat gewoon bij het dagelijks leven hoort.
"Gendercreatief" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendercreatief" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Jessy

Bericht door Jessy »

Dat vind ik wel een goed idee. Het verbaast me dat dat in Amsterdam nog niet bestaat...
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.