Idee voor Nederland?
http://www.lgbtqnation.com/2015/08/gend ... ictionary/
gender-neutral-prefix-mx-
-
Claire
gender-neutral-prefix-mx-
Er komt een ogenblik in het leven
dat de pijn
om altijd een knop te blijven
groter is
dan de angst
een bloem te worden.

dat de pijn
groter is
dan de angst
een bloem te worden.
-
Barbarella
Re: gender-neutral-prefix-mx-
Ik vind van wel maar ik ben een van de weinigen.
Barbarella
Barbarella
Na mij de zondvloed!
-
Veronica
Mx. is misschien een goede oplossing voor mensen die het niet helemaal weten.
Zolang het een keuze blijft vind ik dat prima.
Zolang het een keuze blijft vind ik dat prima.
-
Claire
Ik vind het wel mooi gevonden. Ik stel me zo voor dat ik een brief krijg van de belasting met aanhef Mx... Geen probleem mee
dat de pijn
groter is
dan de angst
een bloem te worden.

dat de pijn
groter is
dan de angst
een bloem te worden.
-
Danielle
Aardige stap vooruit. Hebben ze al eerder gedaan door een vrouwelijke aanhef te creëren waar de gehuwde status niet van af te leiden is. Er wat ooit alleen Miss en Mrs, mejuffrouw (ongehuwd) en mevrouw (gehuwd). Daar is Ms. (uitgesproken als Miz) als neutrale vorm bijgekomen. Er is dus al een precedent voor toevoegen van prefixen aan de taal.
In het Nederlands is mejuffrouw in onbruik geraakt en mevrouw de neutrale vorm geworden. Het precedent voor toevoegingen ontbreekt daarmee wel, dat maakt het lastiger.
In het Nederlands is mejuffrouw in onbruik geraakt en mevrouw de neutrale vorm geworden. Het precedent voor toevoegingen ontbreekt daarmee wel, dat maakt het lastiger.
Mijn transitieblog: Fading Gender
-
Jeste
- Voornaamwoorden: Zij / haar, die / diens
Mooi dat zoiets in een woordenboek wordt opgenomen. Maar hoe moet dat dan uitgesproken worden? Dat vroeg iemand zich ook al af op die website.
Dit lijkt me wel weer een onderwerp dat door de nieuwsmedia wordt opgepikt, dus in ieder geval weer iets waardoor het wat bekender wordt dat niet alle mensen zich specifiek vrouw of man voelen.
Voorlopig houd ik het, voor wat betreft het aanschrijven van mensen gewoon op het weglaten van mevrouw of mijnheer, maar begin ik met "Geachte voornaam, achternaam".
Dit lijkt me wel weer een onderwerp dat door de nieuwsmedia wordt opgepikt, dus in ieder geval weer iets waardoor het wat bekender wordt dat niet alle mensen zich specifiek vrouw of man voelen.
Voorlopig houd ik het, voor wat betreft het aanschrijven van mensen gewoon op het weglaten van mevrouw of mijnheer, maar begin ik met "Geachte voornaam, achternaam".
"Gendercreatief" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendercreatief" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
-
Veronica
"Geachte, achternaam" lijkt mij dan beter, een naam zegt vaak genoeg al wat voor geslacht iemand heeft (gehad).
-
Claire
Gaat juist niet om geslacht is gender neutraalVeronica schreef:"Geachte, achternaam" lijkt mij dan beter, een naam zegt vaak genoeg al wat voor geslacht iemand heeft (gehad).
dat de pijn
groter is
dan de angst
een bloem te worden.

dat de pijn
groter is
dan de angst
een bloem te worden.
-
Veronica
Dus als er staat "Geachte Jan-Willem de Boer" gaat iemand denken dat het een vrouw is? Nee, op basis van puur en alleen de naam denkt iemand logischerwijs dat het om een man gaat.Claire schreef:Gaat juist niet om geslacht is gender neutraalVeronica schreef:"Geachte, achternaam" lijkt mij dan beter, een naam zegt vaak genoeg al wat voor geslacht iemand heeft (gehad).
Om maar over te zwijgen als iemand gender neutraal is, man of vrouw past dan niet, dus dan is dat nog erger dat je een label "man" of "vrouw" krijgt op basis van je naam, terwijl jij je als persoon geen van beiden voelt.
Zo bedoelde ik dat
Ik weet dat er ook neutrale namen zijn, maar niet iedereen heeft dat geluk, mijn oude naam is ook alles behalve vrouwelijk of neutraal.
-
Jeste
- Voornaamwoorden: Zij / haar, die / diens
Alleen de achternaam vind ik niet goed klinken. In plaats van een voornaam kan alleen een voorletter natuurlijk ook.Veronica schreef:"Geachte, achternaam" lijkt mij dan beter, een naam zegt vaak genoeg al wat voor geslacht iemand heeft (gehad).
Het gaat mij er hierbij om, om die woorden mevrouw of mijnheer weg te laten.
"Gendercreatief" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendercreatief" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.