mezelf zijn op mijn werk

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Anouk

mezelf zijn op mijn werk

Bericht door Anouk »

Beste allemaal,

Mijn vorige baan ben ik verloren toen ik vertelde dat ik transgender was en het traject van het Vumc wilde gaan volgen. Dit gaf me best wel een dreun, maar ook een bepaalde vechtlust.
Ik heb even getwijfeld of ik de techniek de rug zou toe gaan keren en me zou laten omscholen tot medewerker in de zorg, maar vond uiteindelijk dat ik niet voor niets zo hard mijn best had gedaan om mijn diploma's te halen.
Dus mijn nieuwe koers was om gewoon op een technische functie te solliciteren maar vanaf het begin open kaart te spelen over mijn toekomst (om te voorkomen dat ik weer ergens ontslagen werd). Dit leverde, tot mijn verbazing, maar weinig negatieve reacties op. En na 6 maanden werkloos te zijn geweest ben ik aangenomen bij mijn huidige werkgever. De directie en mijn directe collegas weten dus allemaal dat ik trans ben ,maar noemen me nog wel bij mijn oude naam. Dit wilde ik zelf zo, totdat ik groen licht kreeg van het Vumc. Nu ik groen licht heb en de transitie mag beginnen wil ik ook dat men mij bij mijn nieuwe naam gaat noemen en voortaan niet meer over 'hem' spreekt, maar over 'haar'. Maar nu heb ik eigenlijk geen idee hoe ik dit aanpak. Op een of andere manier voelt het als een soort drempel. Ga ik dit in een mail aan mijn collega's vragen? Neem ik het woord tijdens het eerstvolgende bedrijfsfeest? Wie heeft er tips/ervaringen..??

Liefs Marjolein
Nothing changes as everything changes
Beardelady

Re: mezelf zijn op mijn werk

Bericht door Beardelady »

Hoi Marjolein,

Ik zit in een zelfde soort situatie. Zodra ik mijn 'haar' heb ga ik om en zou ik net als jij gewoon mijn nieuwe naam genoemd willen worden en als haar en niet hem. Nu werk ik bij een klein ontwerp bureau. Dus dat wordt mogelijk iets makkelijker dan voor jou. Toevallig hebben we het deze ochtend tijdens de werkbesprekimg er nog over gehad.

Maar in jouw geval zou je het eerst eens met je leidinggevende en directie over kunnen hebben. En misschien kan je afspreken met de directie om dat in een keer voor het hele bedrijf te doen? Ik wil er een feestelijk ding van maken, de dag dat ik volledig als mijzelf kom neem ik taart mee ofzo. Bij mij is het niet nodig maar dat kan de sfeer in elk geval luchtiger maken als het dat al niet is.

In elk geval succes en ik ben benieuwd naar hoe alles op je 'groen licht op het werk dag' verlopen is.
Irene_de_Vreede
Moderator
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik ben zover nog niet. Ik heb vorig jaar mijn directe collega's ingelicht, maar heb de fout gemaakt er een beetje vaag over te blijven. Ik kan je adviseren als je toch jezelf laat zien er meteen helder over te zijn. Ik had gehoopt dat het vragen op zou roepen en dat er vanzelf over gesproken zou gaan worden. Dat was een beetje naïef van me.
Irene
Anouk

Bericht door Anouk »

Joukje schreef:Hoi Marjolein,

Ik zit in een zelfde soort situatie. Zodra ik mijn 'haar' heb ga ik om en zou ik net als jij gewoon mijn nieuwe naam genoemd willen worden en als haar en niet hem. Nu werk ik bij een klein ontwerp bureau. Dus dat wordt mogelijk iets makkelijker dan voor jou. Toevallig hebben we het deze ochtend tijdens de werkbesprekimg er nog over gehad.

Maar in jouw geval zou je het eerst eens met je leidinggevende en directie over kunnen hebben. En misschien kan je afspreken met de directie om dat in een keer voor het hele bedrijf te doen? Ik wil er een feestelijk ding van maken, de dag dat ik volledig als mijzelf kom neem ik taart mee ofzo. Bij mij is het niet nodig maar dat kan de sfeer in elk geval luchtiger maken als het dat al niet is.

In elk geval succes en ik ben benieuwd naar hoe alles op je 'groen licht op het werk dag' verlopen is.
Beste Joukje,

Dankjewel voor je reactie! Ik denk dat het inderdaad goed is als ik het even met de directie opneem. Maar ook om er iets feestelijks van te maken. Ik loop in een groep van toch best wel ruwe technici, dus misschien dat ik dan juist die luchtigheid bereik als ik met beschuit met roze muisjes aan kom zetten.

Als ik zover ben laat ik dit zeker nog weten. Ik wil jou graag ook veel succes wensen met dit moment !

Liefs Marjolein
Nothing changes as everything changes
Ylse
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Ylse »

Hoi Marjolein,

Inderdaad eerst met de directie bespreken en een helder verhaal neerleggen. Ze zijn op de hoogte dat je trans bent dus die drempel hoef je niet meer te nemen. Maak bijvoorbeeld de afspraak dat je bijvoorbeeld per begin volgende maand als jezelf op het werk wilt komen, dan geef je ze ook nog even de tijd om zich er mentaal op voor te bereiden.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Anon20210626

Bericht door Anon20210626 »

Hai , tjsa ik ben mezelf op mijn werk maar ik hebmijn naam nooit echt veranderd . Renee is het en was het .....

Ik denk dat in een technische omgeving Maar niet wisselend , beschuit met muisjes oid best kan werken .

Ik werk in de installatie techniek en dan heb ik steeds een wisselende omgeving . Werkkleding is weinig flatteus al zoek ik wel mijn grenzen daarin .
Ik ben openlijk mij zelf voor de rest . Dus onder de helm probeer ik mijn haar toch nog een beetje netjes te houden , kansloos. En een beetje bbcream en een oogpotloodje .....

s ' Zomers Vind ik het wat prettiger omdat je dan wat minder kleren draag . Meer mezelf dus dan
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Maria_G

Bericht door Maria_G »

I would never raise such problem because it could create unnecessary negative reactions.
"He" will not make anybody more masculine and "her" would not make anybody more feminine.

I am using ferry to get to my job. The ferry company name was "Norfolkline". Good prices convenient departure port and nice ships.
The problem: The company closed down and new owners are DFDSseaways. It happened in 2010. 5-6 years, long time.
However I always type http://www.norfolkline.com. I like that.
Let's imagine the company would try to "teach" customers and to make previous web name invalid. What would be a point?
I would feel more angry. Yes I would type http://www.dfdsseaways.co.uk but I would be really angry.
So they have left the old name and just diverted it.

Do you remember that Euro was not a currency in Netherlands 16 years ago, however old people probably still thinking in it, like Germans think in Deutsch marks and I am also have stupid currency to convert to (in order to understand the value)
It took so many years to adjust! Do you want to force other people to do change within short time?

I will allow other people call me old name.

My position is to avoid building inconvenience for other people and to avoid making enemies.
Laatst gewijzigd door Maria_G op 08 mar 2016, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Amy

Bericht door Amy »

Maria_G schreef:...
My position is to avoid building inconvenience for other people and to avoid making enemies.
Dus je advies is niet in transitie gaan of iedere keer die pijn accepteren als mensen je bij je oude naam noemen?

Het zou voor die mensen helemaal geen probleem moeten zijn wat wij doen. Dat ze dat aan ons proberen op te leggen is helemaal fout, dat probleem ligt bij hunzelf en niet bij ons.
diederique

Bericht door diederique »

Ik denk, in lijn met alle anderen hierboven dat het maken een een statement, het zichtbaar en hoorbaar "omgaan" in het hele bedrijf de beste weg is. Je markeert een punt dat voor iedereen helder is en waar je altijd op terug kunt grijpen. Wat Maria aan haalt is de vraag hoe lang je het gebruik van de oude naam (onbewust) blijft accepteren. Ga je een strijd daar over aan dan verlies je die al snel (ten minste emotioneel), accepteer je het en gebruik je de mogelijkheden die er zijn de ander te "verbeteren" dan heb je een leven voor de boeg met veel minder strijd; er komt nog strijd genoeg op je pad.
Liefs, Diederique

Roze50Plus; omdat je er niet alléén voor staat.
Volg mijn blog: http://diederique2.wordpress.com
Papa is een Meisje (http://www.boekenbestellen.nl/boek/papa-is-een-meisje)
Maria_G

Bericht door Maria_G »

“Being powerful is like being a lady. If you have to tell people you are, you aren't.”
― Margaret Thatcher