Afstudeerdocumentaire discriminatie transgenders Groningen

Werkstuk? Interview? Evenement? Hier kun je je vragen en verzoeken kwijt zonder je te registreren (plaatsing na goedkeuring moderatoren).
D_N
Gast

Afstudeerdocumentaire discriminatie transgenders Groningen

Bericht door D_N »

[bewerkt en geanonimiseerd door beheer -- oproep verlopen]

Hoi allemaal,

Momenteel ben ik aan mijn afstudeerfase begonnen van de opleiding Journalistiek aan de Hogeschool Windesheim. Voor mijn afstudeerproductie maak ik een mini-documentaire over transgenders in Groningen en de discriminatie en geweld die zij ervaren. Uit recent onderzoek van Transgender Network Nederland blijkt namelijk dat er nog steeds erg veel geweld en discriminatie is jegens transgenders. Maar in hoeverre worden transgenders in Groningen geaccepteerd en waar kunnen deze transgenders terecht? Hoe ervaren transgenders de maatschappij en hoe gaan zij door het proces heen?

Naast de documentaire zal er een website komen waarop persoonlijke verhalen komen te staan van Groningse transgenders. Hoe gaat hun proces, hoeveel impact heeft het op de familie en hoe ervaren zij discriminatie, geweld en bedreiging?
Om de discriminatie aspect van verschillende perspectieven te kunnen belichten, wil ik regionale en landelijke organisaties interviewen over transgenders, het beleid en de discriminatie. Ook transgenders zullen aan het woord komen over deze aspecten en over hun proces.

De geïnterviewden moeten niet camera-schuw zijn en hun verhaal durven te vertellen op camera. Ik stel veel vragen, ook persoonlijke, om de kijker zo goed mogelijk te informeren en mee te slepen in de verhalen. Deze vragen krijg je uiteraard van te voren te horen, want er vindt eerst een voorgesprek plaats (kan via mail of per telefoon). De documentaire wordt op de website geplaatst en op de website van Windesheim.

Ik heb vaker met dit soort thema's gewerkt. Zo heb ik voor het magazine Winq een verhaal geschreven over transseksuelen in Zzzzzzz (hier te vinden: http://www.xxxxx.yy/) en heb ik een item gemaakt over dragqueens.

Wil je transgenders nog meer op de kaart zetten en lijkt het je leuk om mee te werken? Graag hoor ik dan in het kort even wie jij bent, wat je doet, wat je verhaal is (in ’t kort) en met name het discriminatie, geweld en acceptatie aspect. Wat heb jij meegemaakt betreft discriminatie en geweld (in Groningen) en hoe ga je ermee om? Je kunt hier een berichtje achterlaten of mij mailen op [email protected].

Vragen? Ik hoor ze graag.

Met vriendelijke groet,
xxxxxxx
Ylse
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Afstudeerdocumentaire discriminatie transgenders Groning

Bericht door Ylse »

Beste Danny,

nu woon ik zelf in Friesland maar kom toch wel regelmatig in de provincie Groningen omdat mijn vriendin daar woont, maar bedoel je nu Groningen stad of de provincie?

Groetjes,

Ylse
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France