Vreselijke stem

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Blue
Berichten: 214
Lid geworden op: 06 mar 2015, 10:20
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Vreselijke stem

Bericht door Blue »

Al geruime tijd ben probeer ik mijn stem te trainen maar als ik mezelf terug luister lijkt het werkelijk nergens op.
Om te testen probeer ik wel eens eens te telefoneren naar winkels om zg naar voorraad te vragen of iets te bestellen, maar mijn kleine sprankje zelfvertrouwen word meestal keihard de kop in gedrukt als de persoon aan de andere kant me doodleuk terug "Meneert" (en ik zeg alleen mijn achternaam zodat men geen geslacht kan afleiden van mijn voornaam)

Stem fluctueerd nogal, veel te zacht, of overdreven. wat ik ook probeer het blijft een drama,
Ik zit nog in diag fase bij VU en heb nog geen logopedie en youtube filmpjes bieden ook geen soelaas want ik kom nieteens in de buurt van de stem die deze transvrouwen ontwikkeld hebben.

De moed begint me een beetje in de schoenen te zakken want het lijkt gewoon niet te willen lukken. Zeker omdat (ondanks dat ik nog geen hormonen heb) mensen vaak twijfelen wat ik ben, maar zo gauw ik mijn mond opentrek is het vrijwel altijd een overtuigd: "Mijnheer" wat er volgt waarmee keer op keer bevestigd wordt dat mijn stem me blijft achtervolgen.

Laats zag ik een boom van een vent (cisgender) naast me staan die nota bene een meer vrouwelijke stem had als ikzelf.

Ik begin nu toch echt een stemband operatie te overwegen, maar hoe hebben jullie transvrouwen je stem getraind dat deze kan doorgaan voor een vrouwenstem?
Gebruikersavatar
Bailey
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 sep 2015, 11:30
Gender: Trans MtF

Re: Vreselijke stem

Bericht door Bailey »

het enigste dat ik kan zeggen is heel veel oefenen: je leert het door te doen. Dus bler lekker mee op muziek en praat veel tegen je zelf als je bijvoorbeeld aan het leren bent.

Het belangrijkte van je stem is niet de toonhoogte maar de borstresonantie en toonvariatie. Werk daar dus het eerst aan.
Er zijn veelsteveel transen die zich alleen maar richten op toonhoogte en daardoor telkes in het topje van hun bereik praten. Hierdoor hebben ze welliswaar een hoge maar levenloze, kleurloze stem omdat de variatie weg is.

ik heb niet een hoge stem (kwa toon zelfs in het mannelijk bereik), maar op de cam en aan de telefoon word ik door bovenstaande wel als vrouw gelezen. Het heeft wel een jaar of wat geduurd voordat ik dit heb bereikt.
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6821
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Vreselijke stem

Bericht door Eva »

Niet altijd, Blue. Aan de telefoon gaat het nog regelmatig mis bij mij, ook na logopedie. In het dagelijks leven, winkels en zo voort aarzelt niemand, maar via een telefoonverbinding komen niet alle frequenties goed uit de verf, om het zo te zeggen.
Logopedie helpt wel degelijk trouwens. Je hoeft er ook niet lang mee te wachten. Een verwijzing van je huisarts is voldoende. Zoek wel een logopedist die écht ervaring heeft met transgenders. Niet een die een collega heeft die het wel eens gedaan heeft en die zonodig om advies kan worden gevraagd. Die zoektocht vond ik niet makkelijk; degenen die reageerden draaiden vaak om de hete brei heen. Doorvragen en een duidelijk antwoord verlangen.
Misschien zijn er hier mensen die ervaring hebben met een logopedist in jouw regio?
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Blue
Berichten: 214
Lid geworden op: 06 mar 2015, 10:20
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: Vreselijke stem

Bericht door Blue »

Eva schreef:Niet altijd, Blue. Aan de telefoon gaat het nog regelmatig mis bij mij, ook na logopedie. In het dagelijks leven, winkels en zo voort aarzelt niemand, maar via een telefoonverbinding komen niet alle frequenties goed uit de verf, om het zo te zeggen.
Logopedie helpt wel degelijk trouwens. Je hoeft er ook niet lang mee te wachten. Een verwijzing van je huisarts is voldoende. Zoek wel een logopedist die écht ervaring heeft met transgenders. Niet een die een collega heeft die het wel eens gedaan heeft en die zonodig om advies kan worden gevraagd. Die zoektocht vond ik niet makkelijk; degenen die reageerden draaiden vaak om de hete brei heen. Doorvragen en een duidelijk antwoord verlangen.
Misschien zijn er hier mensen die ervaring hebben met een logopedist in jouw regio?

Maar heb ik dan niet eerst een diagnose van het VU nodig om logopedie vergoed te krijgen?

Ter info: Ik heb momenteel vier diag gesprekken gehad bij het VU en er staan er nog twee in de agenda (de laatste op 1 juni) de psych van het VU gaf aan dat er naast de zes eerste gesprekken er nog wellicht 1 of 2 gesprekken extra nodig zijn (maar dat heeft te maken dat ik nog niet zeker weet of ik SRS wil of niet, en dat is belangrijk omdat de hormoonbehandeling daar schijnbaar op aangepast word)

Ik kan wel praten zonder borst resonantie, stem wordt dan vrij zacht en zeer zeker stukken beter dan mijn originele stem. maar bij lange na nog geen natuurlijke vrouwenstem. Ik ben ook wel sinds een jaar aan het oefenen maar ik moet wel toegeven dat ik nogal laks ben en soms ook weken niets gedaan heb. en het ook niet dagelijks oefen. al met al denk ik dus dat ik effectief 2 maanden aan het oefenen ben uitgesmeerd over 14 maanden
Gebruikersavatar
Blue
Berichten: 214
Lid geworden op: 06 mar 2015, 10:20
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: Vreselijke stem

Bericht door Blue »

Bailey schreef:het enigste dat ik kan zeggen is heel veel oefenen: je leert het door te doen. Dus bler lekker mee op muziek en praat veel tegen je zelf als je bijvoorbeeld aan het leren bent.

Het belangrijkte van je stem is niet de toonhoogte maar de borstresonantie en toonvariatie. Werk daar dus het eerst aan.
Er zijn veelsteveel transen die zich alleen maar richten op toonhoogte en daardoor telkes in het topje van hun bereik praten. Hierdoor hebben ze welliswaar een hoge maar levenloze, kleurloze stem omdat de variatie weg is.

ik heb niet een hoge stem (kwa toon zelfs in het mannelijk bereik), maar op de cam en aan de telefoon word ik door bovenstaande wel als vrouw gelezen. Het heeft wel een jaar of wat geduurd voordat ik dit heb bereikt.
Borst resonantie eruit halen lukt nog wel maar toonvariatie is denk ik waar de echte uitdaging zit, plus dat ik geen grip krijg op de toonhoogte omdat iedere bron weer iets anders verteld, één video had men het over C4 (toonhoogte) maar op C4 kan ik geen variate en intonatie meer aanbrengen in mijn stem.
Gebruikersavatar
Bailey
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 sep 2015, 11:30
Gender: Trans MtF

Re: Vreselijke stem

Bericht door Bailey »

Blue schreef:toonvariatie is denk ik waar de echte uitdaging zit, plus dat ik geen grip krijg op de toonhoogte omdat iedere bron weer iets anders verteld


Dat is heel veel oefenen, je hebt daar gelukkig niet perse audio apparatuur voor nodig. Je zou naar gevarieerde vocale muziek kunnen luisteren of anders kunnen letten op hoe mensen verhaaltjes voorlezen. Vooral bij het voorlezen brengen mensen met opzet veel variatie in hun stem om het verhaal levendiger te maken voor de kinderen die toch al zo'n korte aandachtsspanne hebben.
Blue schreef:één video had men het over C4 (toonhoogte) maar op C4 kan ik geen variate en intonatie meer aanbrengen in mijn stem.
In dat geval moet je dus wat lager praten, want een hoge, doch kleurloze stem springt er veel meer uit dan een lagere, levendige stem.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8026
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Vreselijke stem

Bericht door Emma »

Blue schreef:Maar heb ik dan niet eerst een diagnose van het VU nodig om logopedie vergoed te krijgen?
Nee hoor, een verwijzing van je huisarts is echt voldoende. Komt gewoon uit de basisverzekering, je betaalt alleen eigen risico als dat nog niet op is.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Tanja
Berichten: 309
Lid geworden op: 06 nov 2012, 19:51
Gender: Trans MtF
Locatie: rotterdam

Re: Vreselijke stem

Bericht door Tanja »

Het is ook bij mij helaas wel een puntje. Lichamelijk heb ik nu niet bepaald het lichaam van een macho, maar qua stem lijk ik wel een bouwvakker :oops:
Wat ik ook probeer, niks lijkt te helpen.
Waarom heb ik het mezelf zo moeilijk gemaakt?? Omdat ik waarschijnlijk een domme doos ben die het allemaal wel dacht te kunnen verdringen :fpalm:
Janice
Berichten: 601
Lid geworden op: 13 jul 2013, 16:11
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: Vreselijke stem

Bericht door Janice »

Misschien is opereren een optie?
Gebruikersavatar
LunaWeisse
Berichten: 406
Lid geworden op: 24 dec 2015, 23:52
Gender: Trans MtF
Locatie: Amstelveen

Re: Vreselijke stem

Bericht door LunaWeisse »

Emma schreef:
Blue schreef:Maar heb ik dan niet eerst een diagnose van het VU nodig om logopedie vergoed te krijgen?
Nee hoor, een verwijzing van je huisarts is echt voldoende. Komt gewoon uit de basisverzekering, je betaalt alleen eigen risico als dat nog niet op is.
Oh goed dat ik dit weet... Maandag ga ik gelijk bellen.
Horizons that host no scenery
Starless, unending skies
Then wakes the beastly void
...Starless unending skies
The dance of stardust stills
Drapes the mountains...

Winter Thrice!