FFS en Zorgverzekeraar

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Josephine
Berichten: 65
Lid geworden op: 13 jan 2016, 17:32
Gender: Trans MtF

FFS en Zorgverzekeraar

Bericht door Josephine »

Beste mensen
Hierbij de werkwijze die ik heb gekozen om voor vergoeding van een FFS in aanmerking te komen dit is geen wetenschap dat het zo werkt maar bij mij wel.
Ik was redelijk ongeduldig en wou het eerst zelf betalen maar een klein beetje geduld en volharding doen wonderen.
1. Ik heb contact opgenomen met Brigitte Meijer van het Vu(aangezichts chirurg) in amsterdam op het moment dat je een berichtje stuurt komt ze eigelijk retour met een afspraak.
2. Je hebt een verwijsbrief nodig van je huisdokter waarin staat dat deze aangezichtsaanpassing nodig is om het gezicht aan te passen aan de passibiliteit van een vrouw.
3. Tijdens je afspraak bij Brigitte wordt gevraagd wat wil je (goed over nadenken)
4. Er wordt een foto gemaakt van je gezicht en je wordt doorgestuurd naar de afdeling voor het doorspreken van je narcose.
5.Dan krijg je een formulier mee waarin je psyichiater of endoctrioloog een gezichtskenmerkenlijst moet invullen hoe mannelijk ben je.
6. Dan wordt de aanvraag opgestuurd naar je zorgverzekeraar en meestal binnen 2 weken krijg je een afwijzing.
7. Dien een klacht in en dan moeten ze er serieus naar kijken doe als bijlage een vermelding van de tekst die staat in VAGZ waarin staat dat in bepaalde gevallen wel vergoeding mogelijk is voor een FFS weer twee weken wachten en als het goed is krijg je toestemming zoniet kan je een gesprek met de medisch adviseur aanvragen
Janice
Berichten: 601
Lid geworden op: 13 jul 2013, 16:11
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: FFS en Zorgverzekeraar

Bericht door Janice »

Maar ben je nu ook al geopereerd?
Gebruikersavatar
Josephine
Berichten: 65
Lid geworden op: 13 jan 2016, 17:32
Gender: Trans MtF

Re: FFS en Zorgverzekeraar

Bericht door Josephine »

nee mijn bijholte zaten helemaal dicht en dat moest eerst behandeld worden dit is nu ok dus er wordt een nieuwe datum gepland zoals het er nu naar uitziet laatste week mei
Nuraya
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 okt 2013, 19:50
Gender: Trans MtF

Re: FFS en Zorgverzekeraar

Bericht door Nuraya »

Erg bruikbare informatie, dankjewel! Ik ben zelf namelijk ook al bij Brigitte geweest alleen moet ik nog even wachten ivm de situatie waar ik in zit.
Janice
Berichten: 601
Lid geworden op: 13 jul 2013, 16:11
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: FFS en Zorgverzekeraar

Bericht door Janice »

Ze heeft zo te zien behoorlijk wat aanloop.
doll89
Berichten: 148
Lid geworden op: 30 jul 2014, 14:39
Gender: Vrouw

Re: FFS en Zorgverzekeraar

Bericht door doll89 »

Wat staat er precies op de gezichtskenmerken lijst van hoe mannelijk je bent?
Wat zijn de criteria die bepalen of je wel of niet in aanmerking komt?
Als je mensen je altijd als man zien in het dagelijks leven of kan het ook gaan om een kleine aanpassing van een mannelijk kenmerk oid?
Gebruikersavatar
Ylse
Berichten: 758
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: FFS en Zorgverzekeraar

Bericht door Ylse »

doll89 schreef:Wat staat er precies op de gezichtskenmerken lijst van hoe mannelijk je bent?
Wat zijn de criteria die bepalen of je wel of niet in aanmerking komt?
Als je mensen je altijd als man zien in het dagelijks leven of kan het ook gaan om een kleine aanpassing van een mannelijk kenmerk oid?
Als je belangstelling hebt moet je gewoon een afspraak maken. Ze vertellen je daar wel wat er van te maken is. Als ze vinden dat ze niks kunnen bijdragen dan zullen ze je dat ook wel vertellen. Alhoewel ik denk dat ze altijd wel wat vinden.

Ik heb niet de indruk dat er echte criteria zijn. Gewoon afspraak maken. Niet geschoten is altijd mis.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France