Hallo allemaal,
Ik lees veel over informed consent klinieken in Amerika.
Zou perfect voor mij zijn.
Ik zeg btw niet dat dit voor iedereen een goed idee is.
Ben zelf erg nuchter, ambitie voor wetenschappelijk onderzoek naar gender en nooit mentale of fysieke problemen gehad.
Ik zou de discussie rond Informed Consent hier ook wel een beetje willen zien.
Ik heb een afspraak bij de huisarts binnenkort voor een verwijzing naar een genderteam.....
Als het echt moet zou ik best door het traject van het VU heen gaan, maar ben zelfverzekerd genoeg over mijn mentale gezondheid om te kunnen zeggen dat ik de psychologische ontdekkings fase niet nodig heb en ben van mening dat ik zelf veel beter kan bepalen wat ik wil .
Heel raar dat zij mij gaan evalueren en aan de hand van hun mening over mij er uit komt of ik in aanmerking kom voor hormonen.
Als non-binair persoon is het daarnaast veel moeilijker om het traject af te leggen dan als je je identificeert met de standaard genders van man of vrouw.
Ik hoef denk ik niet uit te leggen waarom.
Ik vind ik het feit dat het VU in grote mate een beetje jouw transitie pad gaat bepalen erg storend, bijna beledigend naar mij als persoon.
Verplicht op hun teken mezelf als vrouw gaan presenteren bijvoorbeeld, ze zijn gek. Dat bepaal ik zelf wel even.
Ik ben nog niet eens aan het proces begonnen bij het VU maar draag al af en toe make-up en laat mijn haar groeien maar dit bepaal IK niet ZIJ.
Ik heb dikke schijt aan wat mensen denken als het er op aan komt maar wil wel goed op weg zijn voor ik mezelf geheel als vrouw presenteer.
Ik wil het op eigen manier doen en dat betekent ook hormonen wanneer ik dat kan en wil.
Er is een grens tussen patienten beschermen en patienten helpen en op dit moment bepalen zij die.
Zijn ze gekwalificeerd om deze grens te bepalen wanneer ze zelf deze gevoelens van non-conformiteit niet hebben ?
Naar mijn mening niet.
Natuurlijk zijn er belangen organisaties met transgenders die zich inzetten voor rechten van transgenders op medisch vlak in Nederland maar deze hebben nog veel te weinig invloed.
Ik zal niet snel over gaan tot zelf medicatie omdat ik mijn fysieke gezondheid erg op prijs stel maar heb ook totaal geen zin in een traject bij het VU eerlijk gezegd.
Als het straks allemaal te lang duurt voor mijn gevoel, ga ik het zelf wel regelen is nu een beetje mijn instelling.
Ik dans mijn eigen dans, niet die van hen.
Informatie informed consent
https://dl.dropboxusercontent.com/u/932 ... linics.pdf
Eerste 5 pagina's zijn het meest interessant.
Atrikel Transgender Netwerk Nederland
https://www.transgendernetwerk.nl/trans ... medicatie/
dus...
Wat is jullie mening/gedachte over Informed Consent ?
Laten we dit meer aandacht geven.
In Amerika Canada en India speelt het al erg.
Groeten,
Lesley
Informed Consent ?
-
Isabelle
- Voornaamwoorden: Zij/Haar
-
Emma
- Beheerder
- Voornaamwoorden: Zij/haar
Re: Informed Consent ?
Even vooropgesteld dat je zelf nooit kunt beoordelen of je een psychisch probleem hebt (
)...
Transvisie is juist bezig dit op de agenda te zetten, zie pagina 38 van hun deze week gepresenteerde onderzoek: http://transvisie.nl/transvisie.nl/imag ... erland.pdf
Transvisie is juist bezig dit op de agenda te zetten, zie pagina 38 van hun deze week gepresenteerde onderzoek: http://transvisie.nl/transvisie.nl/imag ... erland.pdf
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy
สวัสดีค่ะ
Emma: I am me
@[email protected]
It's easy
สวัสดีค่ะ
@[email protected]
-
Anon20190122
Je slaat wat mij betreft de spijker precies om z'n kop die hele psychologie onzin had er al lang tussen uit gemoeten!
Psychologie moet optioneel worden voor mensen die daar behoefte aan hebben.
Het ergste is nog zelf dat de huisarts de mogendheden heeft je met een hormonale transitie te helpen en veel ingewikkelder hoeft het ook niet te zijn.
Psychologie moet optioneel worden voor mensen die daar behoefte aan hebben.
Het ergste is nog zelf dat de huisarts de mogendheden heeft je met een hormonale transitie te helpen en veel ingewikkelder hoeft het ook niet te zijn.
-
Anon20180501
Hoi Lesleydus...
Wat is jullie mening/gedachte over Informed Consent ?
Psychologen en psychiaters (annex poortwachters) in crisistijden (2003 tot heden) zijn aan richtlijnen verbonden die op de eerste plaats het algemeen financieel- cq landsbelang dienen. Rond 2003 vond er dan ook een enorme wisseling van de macht plaats, degenen die zich niet konden verenigen met de nieuwe richtlijnen (die worstelden met gewetensbezwaren) moesten plaats maken voor een 'nieuwe' lichting zorgverleners die gezagsgetrouw de nieuwe beleidsplannen zouden uitvoeren, plannen die door oa het VUmc in samenwerking met het toenmalige GAK (nu UWV) waren opgesteld in 1998 (document kan ik helaas niet meer terugvinden
Deze eisen zijn inmiddels wel wat afgezwakt (na evaluatie van de vele 'ongelukken'..??) maar nog steeds staan dezelfde mensen aan het roer en gaat het nog te vaak fout. De huidige generatie "poortwachters" zouden wat mij betreft weer plaats moeten maken voor psychologen en psychiaters met een geweten en een hart voor hun 'patiënten', en daarnaast kan ik me heel erg goed vinden in het idee achter "Informed Consent", meer vertrouwen in en zelfbeschikkingsrecht en verantwoordelijkheid voor de 'patiënt'...
grts Daniéla
-
Anon20180501
Dat staat ook vermeld in het bericht van TNN Emma...Emma schreef:Even vooropgesteld dat je zelf nooit kunt beoordelen of je een psychisch probleem hebt ()...
-
Isabelle
Heb het net gelzen, Interessant Rapport !Transvisie is juist bezig dit op de agenda te zetten, zie pagina 38 van hun deze week gepresenteerde onderzoek: http://transvisie.nl/transvisie.nl/imag ... erland.pdf
Zeker het gevoel dat je wordt tegengehouden(leven stil wordt gelegd) kan ik me nu al heel goed iets bij voorstellen.
Fijn dat er aan gewerkt wordt
Ik weet het toch wel vrij zeker van niet XD, maar voor alsnog.Even vooropgesteld dat je zelf nooit kunt beoordelen of je een psychisch probleem hebt ()...
Informed consent houdt hier rekening mee, het is zoals ik zei niet voor iedereen.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/932 ... linics.pdf
pagina 2
- You talkwith a medical care provider (a physician or a nurse practitioner) to review the
medical / physical risks of transition and rule out any medical conditions that could
cause problems.
- A fairly short psychological evaluation to rule out other mental health conditions may also occur.
Het is niet alsof je zomaar hormonen krijgt. Je moet eerst mentaal verantwoordelijk genoeg geacht worden te mogen tekenen daarbij hoort ook een evaluatie of je psychische problemen hebt (reddit is het onderwerp veel besproken)
Jep en dit is nou juist een groot probleem. Alles in de wereld waar controversie rond heerst wordt er een groot punt gemaakt van 'financieel' en 'landsbelang' maar als je de cijfers gaat bekijken zal je zien dat rond vooral hormoon therapie kosten lasten alleen maar omlaag gaan met de invoering van Informed consent (ook terug te vinden in het document dat ik eerder plaatste)Psychologen en psychiaters (annex poortwachters) in crisistijden (2003 tot heden) zijn aan richtlijnen verbonden die op de eerste plaats het algemeen financieel- cq landsbelang dienen.
De hoge lasten liggen vooral bij de duur van het traject en hoeveelheid verschillende instanties en personen die betrokken zijn bij dit traject.
Deze lasten zijn trouwens hierdoor hoger aan alle kanten. De kant van de verzekeraars, ziekenhuizen en de patienten.
Operaties blijft natuurlijk een moeilijk ding omdat je hier met beschikbaarheid van chirurgen en herstel periodes te maken hebt.
Ondertussen schrijven we gezellig iedereen in Nederland die een beetje druk is of concentratie problemen heeft steeds meer Ritalin en concerta voor en worden anti- depressie middelen verstrekt als snoepgoed omdat dit mensen 'helpt te functioneren'( In Amerika nog zwaardere medicijnen waar ik niet eens over ga beginnen)
De kosten lasten hiervan ? Ja die boeien wat minder, schrijf maar uit.
Ik kan genoeg mensen rond mijn leeftijd die zichzelf aanmelden als ADD'ers gewoon om deze middelen als prestatie hulp te kunnen gebruiken.
Alles is relatief.
groeten,
Lesley
-
Emma
- Beheerder
- Voornaamwoorden: Zij/haar
Ik hou heel erg van directe bronnenDaniéla schreef:Dat staat ook vermeld in het bericht van TNN Emma...Emma schreef:Even vooropgesteld dat je zelf nooit kunt beoordelen of je een psychisch probleem hebt ()...
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy
สวัสดีค่ะ
@[email protected]
It's easy
สวัสดีค่ะ
@[email protected]
-
Anon20190501
Wow, wanneer ik dit allemaal lees dan ben ik blij dat ik mijn 'traject' in België doorloop. Mijn ervaringen met de psych. transgenderzorg zijn tnt juist erg positief en ik heb dit niet ervaren als poortwachtergedrag. Ook wat betreft de wachttijden verbaas ik me nog steeds over de termijnen die hier regelmatig genoemd worden.
Ik weet, dit is slechts anecdotical evidence, maar toch...
Ik weet, dit is slechts anecdotical evidence, maar toch...
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
-
Isabelle
Wel, Fijn om te horen dat het ook makkelijk en soepel kan 
Ik ga zelf proberen met mijn huisarts zoveel mogelijk dingen te regelen, hoewel ik daar weinig hoop in zie(neem het ze ook niet kwalijk als ze er niks mee kunnen of doen)
Als ze me verwijzen naar het VU, is dat voor nu het plan.
Ik woon zelf in Amsterdam dus de VU is gewoon een makkelijk bereikbaar centrum voor mij.
België is wel ver van Amsterdam.
Ik geef natuurlijk zelfs het VU het voordeel van de twijfel, you never know.
Misschien heb ik geluk en tref ik wat begripvolle mensen daar
Tegen een systeem aantrappen heeft geen zin, ermee praten en kritiek leveren denk ik wel.
Ik ga zelf proberen met mijn huisarts zoveel mogelijk dingen te regelen, hoewel ik daar weinig hoop in zie(neem het ze ook niet kwalijk als ze er niks mee kunnen of doen)
Als ze me verwijzen naar het VU, is dat voor nu het plan.
Ik woon zelf in Amsterdam dus de VU is gewoon een makkelijk bereikbaar centrum voor mij.
België is wel ver van Amsterdam.
Ik geef natuurlijk zelfs het VU het voordeel van de twijfel, you never know.
Misschien heb ik geluk en tref ik wat begripvolle mensen daar
Tegen een systeem aantrappen heeft geen zin, ermee praten en kritiek leveren denk ik wel.
-
Suikerklontje
Je wilt iets en zij kunnen het je geven. Ja. Het is langdradig en soms vraag je je af of ze denken dat je gek bent, maar besef ook dat er zat mensen naar binnen lopen die een opvlieger hebben en opeens vrouw willen worden. Dat soort mensen kan je geen hormonen voorschrijven en is het zelfs goed dat het hun wat lastiger is gemaakt.
Ze kunnen niet voor iedereen individueel een ander traject maken.
Ze kunnen niet voor iedereen individueel een ander traject maken.