Psycho Informa groep

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Isabelle
Berichten: 525
Lid geworden op: 19 jun 2016, 02:38
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Amsterdam

Psycho Informa groep

Bericht door Isabelle »

Hallotjes,

Ik heb via reddit contact met iemand in Portugal( is wel gewoon Nederlands).
Deze vrouw raadde mij aan voor de Psycho informa groep te gaan in plaats van het VU voor mijn traject(een bepaalde psycholoog zelfs aangeraden die ik even voor mezelf houd vanwege privacy)
Zijn er mensen hier die bij de psycho informa groep hebben gelopen ? Wat zijn de ervaringen ?
Het is in Woerden, wat hoewel het verder is dan het VU voor mij, best te doen is.

Groeten,
Isabelle
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3663
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Psycho Informa groep

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik heb hele goede ervaringen bij het PII in Woerden, maar het is natuurlijk maar net wat je zoekt. De PII begeleidt je de VU doet aan diagnose.
Irene
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1428
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Psycho Informa groep

Bericht door Alice »

Even de zoekfunctie van het forum gebruiken dan vind je antwoorden op vragen die je nog niet gesteld hebt.

Psycho Informa Groep / PII / De Vaart / Woerden / Assen / Schoonhoven / Tanja van Hengel / Alwin Man
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
Elise
Berichten: 916
Lid geworden op: 01 feb 2016, 14:01
Gender: Trans MtF

Re: Psycho Informa groep

Bericht door Elise »

Irene_de_Vreede schreef:Ik heb hele goede ervaringen bij het PII in Woerden, maar het is natuurlijk maar net wat je zoekt. De PII begeleidt je de VU doet aan diagnose.
De PII doet ook diagnose toch?
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3663
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Psycho Informa groep

Bericht door Irene_de_Vreede »

Elise schreef:
Irene_de_Vreede schreef:Ik heb hele goede ervaringen bij het PII in Woerden, maar het is natuurlijk maar net wat je zoekt. De PII begeleidt je de VU doet aan diagnose.
De PII doet ook diagnose toch?
Dat hangt er vanaf wat je onder diagnose verstaat. Wat ik van de Vu begrepen heb is dat ze daar proberen vast te stellen of je transgender bent of niet. Bij de PII is het meer psychologie op maat, althans zo heb ik het begrepen (Ik ben nog nooit bij de VU geweest, dus ik kan niet vergelijken).
Irene
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1428
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Psycho Informa groep

Bericht door Alice »

aanvulling,
Sleutelwoorden zoekfunctie moet zijn,

Psycho Informa Groep / PIG / Schoonhoven / Woerden / Tanja van Hengel // De Vaart / Alwin Man / Assen
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
Elise
Berichten: 916
Lid geworden op: 01 feb 2016, 14:01
Gender: Trans MtF

Re: Psycho Informa groep

Bericht door Elise »

Irene_de_Vreede schreef: Dat hangt er vanaf wat je onder diagnose verstaat. Wat ik van de Vu begrepen heb is dat ze daar proberen vast te stellen of je transgender bent of niet. Bij de PII is het meer psychologie op maat, althans zo heb ik het begrepen (Ik ben nog nooit bij de VU geweest, dus ik kan niet vergelijken).
Ik had dit gelezen op de Transvisie website:
"Daarnaast zijn er een aantal vrijgevestigde psychologen of psychologenpraktijken waar je terecht kunt voor de diagnostische fase. Deze psychologen werken veelal samen met endocrinologen en chirurgen voor de geslachtsaanpassende behandeling."

De PII valt onder deze vrijgevestigde psychologen. Dus neem ik aan dat ik via de diagnostische fase van de PII ook mijn ok/groen licht kan krijgen voor mijn doorverwijzing voor hormonen en/of wijziging GBA? Of zit ik verkeerd?
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3663
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Psycho Informa groep

Bericht door Irene_de_Vreede »

Nee je kan alles via de PII geregeld krijgen. Overigens moet je niet alles geloven wat er op de site van transvisie staat.
Irene
Veerle Mertens
Berichten: 94
Lid geworden op: 05 jun 2014, 18:17
Gender: Vrouw

Re: Psycho Informa groep

Bericht door Veerle Mertens »

Ik loop zelf sinds kort ook bij de PIG. De Vu en ik kwamen niet verder. Heb daarom ook enorm veel spijt
dat ik destijds naar de VU gegaan ben. Het scheelt al wel dat mijn diagnose al gesteld is en ik de RLE doorlopen heb.

Mocht mijn behandelaar bij de PIG het met mij eens zijn dan wordt ik doorverwezen naar het buitenland voor de laatste
stap.
Isabelle
Berichten: 525
Lid geworden op: 19 jun 2016, 02:38
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Amsterdam

Re: Psycho Informa groep

Bericht door Isabelle »

Heel erg bedankt,

Heb de zoekfunctie gebruikt en indd veel verhalen gevonden.
Heb zelf al een jaar actief nagedacht of ik transgender ben d.m.v zelf therapie. Jezelf veel vragen stellen,gedachten opschrijven en terug lezen en veel lezen over andere ervaringen dus dat is voor mij wel duidelijk, geen zin dat mensen dat nog een keer gaan checken bij mij en dat het weer een tijd duurt voor ik er iets mee kan doen. Heb ook naar mijn idee heel wat meer nagedacht over de periode van een jaar dan wat die enkele sessies die ze bij het VU hebben over een aantal maanden kunnen doen. Ik accepteer mezelf al in wat ik ben en wat ik wil.
Alsof ik mijn identiteit moet gaan verdedigen bij het VU ofzo, nee ik ben wel verder.
Ik wilde zoiezo voor ik er zeker van was voor mezelf, mensen niet lastig vallen ermee en daarom bewust ervoor gekozen zelf op ontdekking te gaan in mijn gedachten en gevoelens.
Ik heb geen zin in een diagnose wel in begeleiding in transitie en gewoon erkenning in wat ik ben, niet twijfel van anderen over wat ik ben , daar heb ik zelf wel genoeg mee gezeten en zou me alleen maar boos maken op de mensen bij het VU.

De PIG als deze minder van de diagnose zijn en meer van informeren en consulteren bij hoe ik bepaalde dingen aanpak is wel meer iets voor mij dan het VU.
Heb ook een vrij dure zorgverzekering dus denk dat ik met kosten vergoeding weinig problemen heb, maar ga dat deze week nog allemaal bekijken.
Wat me trouwens opviel is dat mijn huisarts me meteen standaard naar het VU door verwees, andere opties niet eens besprak met me( is dit de standaard misschien ?)
Wel gaf ik al aan zeker te weten wat ik wilde en geen twijfel over mijn gender identiteit had.
Je kan ook niet alles proppen in een gesprek van 20 min dat snap ik van haar kant ook wel, er waren wachtenden na mij namelijk.

Ik ga hier nog wel op terug komen volgende week met haar. Gewoon even een aantal vragen die ik wil stellen in een lijstje zetten en nieuw een gesprek aangaan.

Nu een aantal vragen waar ik geen direct antwoord op kon vinden door te zoeken op het forum(misschien ook gewoon niet bekend ?)
- Kan ik de verwijsbrief naar het VU ook gebruiken om me in te schrijven bij de PIG, of moet ik dan een nieuwe verwijzing aanvragen ? (je kan bij inschrijving PIG je verwijsbrief toevoegen namelijk)
- Kan ik mijn banden met het VU zodra ik sta ingeschreven makkelijk beeindigen of zit ik er dan op een of andere manier aan gebonden ?(wilde eigenlijk zoiezo om te klagen over hun traject ingeschreven staan bij de VU, ook om anderen te helpen)
- Als ik eerder begin met hormonen, versnel of verlangzaamd dit dan mijn traject bij een officiele instelling ? ( heb gister via een contact de mogelijkheid gekregen binnenkort misschien door een huisarts voorgeschreven hormonen te bemachtigen, waarvan ik dus weet dat het veilig spul is)

Groeten,
Isabelle