Nieuwe chat! Zie dit topic.

Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Hakuna
Berichten: 195
Lid geworden op: 28 jul 2015, 15:35
Gender: Transgender

Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Bericht door Hakuna »

Ben sinds 18 juli aan de HRT begonnen en naast de goede dingen die Cyproteronacetaat voor mij doen ervaar ik ook een belangrijke bijwerking die ik toch wel als onacceptabel beschouw en dat is het veel voorkomende vermoeidheid. Nu slik ik zoals de meeste transgenders in de HRT fase de standaard dosering van 50 mg zoals die door het VUmc wordt voorgeschreven. Maar ik had al eerder aangegeven dat ik eens de dosering wil halveren om na te gaan om de vermoeidheids klachten dan minder worden. Ik zal dit dan ook aan het genderteam kenbaar maken dat ik een een week (of twee weken) een halve tablet wil proberen, gezien mijn nogal tengere lichaamsbouw en leeftijd van 50 jaar kan het zijn dat voor mij 50 mg te veel van het goede is en dat 25 mg misschien beter zal werken voor mij.

Heeft hier iemand om welke reden dan ook eens van dosering veranderd?

Dit zij tot nu toe wel de positieve effecten van Cyproteronacetaat.

Minder en dunnere lichaamsbeharing.
Nu al iets zachtere huid rondom de borststreek.
Geen talgfafscheiding meer bij mijn voorhoofd en neusvleugels en achter mijn oren.
Minder vettig haar.
Geen ongewenste erecties meer.
Geen nachtelijke nachtzweten meer.
Minder sterkere lichaamsgeur.

Maar dit is voor mij een behoorlijke bijwerking die ik hoe dan ook minder wil hebben tot voor mij acceptabel niveau.

Vermoeidheid in benen tijdens een wandeltocht.
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Bericht door Anon20180501 »

Heeft hier iemand om welke reden dan ook eens van dosering veranderd?
Velen Hakuna, de beweegredenen verschillen per persoon maar oververmoeidheid is er inderdaad een van. Je zou het een paar maanden kunnen aankijken maar dat hoeft niet perse, wel zou ik het zoals je zegt doen in overleg met je behandelaar. Het is wel zo dat de positieve effecten dan ook wat zullen afnemen, maar dat zal je waarschijnlijk niet verbazen...
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Bericht door Anon20190122 »

Hai hakuna had je er al over na gedacht dat er een reden was dat vrouwen in de sport meestal een mindere afstand afleggen dan mannen?

Precies om die reden ga je wat veranderingen meemaken! ;)
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Bericht door Emma »

En ervoor zorgen dat je genoeg slaap krijgt per nacht, dat helpt ook al enorm. Ik was gewend met een uur of 5 genoegen te kunnen nemen, maar ik moet er nu zeker 7 en liever 8 of zelfs 9 hebben.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Amy
Berichten: 714
Lid geworden op: 18 feb 2014, 20:37
Gender: Vrouw

Re: Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Bericht door Amy »

De dosering die je nodig hebt heeft volgensmij vrij weinig met je lichaamsgewicht te maken. Ik ben of was denk ik nog lichter als jou en voor mij is 50mg te weinig. Leeftijd kan er best mee te maken hebben, dat weet ik verder niet.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Bericht door Emma »

Amy schreef:De dosering die je nodig hebt heeft volgensmij vrij weinig met je lichaamsgewicht te maken. Ik ben of was denk ik nog lichter als jou en voor mij is 50mg te weinig. Leeftijd kan er best mee te maken hebben, dat weet ik verder niet.
Denk het ook niet... voor veel medicijnen gaat dat wel op, maar hier gaat het om het verstoren van een specifiek lichaamsproces. Dan is het maar net hoe efficiënt dat proces werkt. Ik kan me zelfs voorstellen dat bij dat soort dingen het voor kan komen dat je juist meer nodig hebt.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Hakuna
Berichten: 195
Lid geworden op: 28 jul 2015, 15:35
Gender: Transgender

Re: Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Bericht door Hakuna »

Bedankt voor de eerste reacties, omdat ik het genderteam in het weekend niet kan bereiken had ik nog even gebeld met de huisartsenpost (NightCare) en ze vertelde mij dat deze bijwerking veel voorkomt bij het gebruik van Cyproteronacetaat en dat als bepaalde klachten blijven aanhouden de dosering in overleg met je arts aangepast kan worden.

Maar die vermoeidheid is voor mij toch wel een zeer onwelkome bijwerking, nog niet eens het verlies van mijn libido. Want ik hecht veel waarde aan mijn dagelijks sportuurtje en dagelijkse wandeltocht van 1,5 tot 2 uur.

Heb inmiddels ook een mail gestuurd maar het VUmc naar mijn psycholoog die ik op 22 augustus toch weer zal zien en zal ik dan ook met hem bespreken en zal maandag proberen of ik een endo telefonisch te spreken krijg of ik tot de volgende bloedonderzoek een lagere dosis wil proberen om na te gaan of de vermoeidheid minder wordt.

Hier heb ik wat info gevonden hoe te handelen bij dit middel bij bepaalde klachten.
Janice
Berichten: 601
Lid geworden op: 13 jul 2013, 16:11
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Bericht door Janice »

Denk je niet dat je een beetje overboard gaat? Het is veel te vroeg voor conclusies, je gebruikt het medicijn nog niet eens 2 weken...
82c65d4a
Berichten: 123
Lid geworden op: 24 mei 2016, 16:18
Gender: Trans MtF

Re: Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Bericht door 82c65d4a »

Vermoeidheid kan ook optreden bij gebrek aan vitamine B12 en dat is weer een mogelijk neven-effect van Cyproteronacetaat, zeker in combinatie met ethinyl estradiol, net als een estradiol valeraat een Estrogen ester
Anon20190209
Berichten: 298
Lid geworden op: 30 apr 2014, 22:10
Gender: Vrouw

Re: Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Bericht door Anon20190209 »

Ik wil hier toch even op reageren Hakuna
Wat ik zo nu van je lees vraag je opzich best veel van je lichaam qua sporten enzo...

Je bent nu pas begonnen met de hrt... je lichaam is bezig en heeft tijd nodig en om te gaan wennen met de verandering van de hormoonhuishouding! Lijkt me niet helemaal eerlijk om jouw ongemakken nu de schuld te geven van de androcur.... je lichaam en hormoonhuishouding zijn nu van slag en het heeft tijd nodig om dat te stabiliseren!

Ik zou adviseren, geef je lichaam meer rust en voldoende slaap de rest gaat vanzelf....

En ja ik heb nu met de hrt ook minder engerie en uithoudingsvermogen, hoe gezond ik ook leef ;)

Het wegvallen van de testosteron zal daar zeker de oorzaak van zijn...

Het is daarom ook niet heel gek dat mannen veel meer en makkerlijker spierweefsel kweken dan vrouwen dat heeft echt met het testosteron te maken...

Mijn advies geef je lichaam meer de tijd en rust om te wennen aan de veranderingen van de hormonen.

Hoe het nu bij mij overkomt belast je je lichaam teveel en is er weinig tijd om je lichaam te laten wennen aan de veranderingen die er nog aan staan te komen... en dat heeft niets met leeftijd of gewicht te maken...!