Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Jessy
Berichten: 1642
Lid geworden op: 25 mar 2012, 17:07
Gender: Transgender
Locatie: Belsj Limburg

Re: Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Bericht door Jessy »

Voor zover ik weet is de vermoeidheid het gevolg van onstabiliteit (in dit geval de wissel) van je hormoonwaarden. Het zou dus over moeten raken als je hormoonwaarden terug stabiliseren.
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Bericht door Anon20210626 »

Voordat je je verklaring tekende hebben ze toch echt de verwachtte werkingen van met name cypro verteld . Deze resultaten kunnen toch moeilijk als een verrassing komen.
Verlies van libido en vermoeidheid en afnemende lichaamskracht waren de meest in het oog springende en zijn je ook zeker verteld.
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Hakuna
Berichten: 195
Lid geworden op: 28 jul 2015, 15:35
Gender: Transgender

Re: Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Bericht door Hakuna »

IK ben mij ook bewust van de bijwerkingen en verwijt het VUmc dan ook niks. Maar heb vandaag eens een halve dosering genomen en vanavond heb ik eens een langere wandeling gemaakt van ruim 2,5 uur en de vermoeidheid in de benen was al duidelijk minder dan gisteren.

Ga de komende tijd het volgende doen, deel de tablet in tweeën zodat ik twee stukjes heb van 25 mg het eerste stuk neem ik in de middag in tijdens het eten en het andere stuk neem ik in vlak voor het slapen gaan zodat ik toch de hele 50 mg op een dag binnengekregen heb, schijnbaar zorgt het gelijknamig innemen van dit middel over de dag verdeeld voor minder vermoeidheid. De tijd zal het moeten leren.

Want buiten deze vervelende bijwerking doet het ook veel goeds met mijn lichaam. Zou wel eens de testosteron waarde van mij willen weten die gemeten is bij het bloedonderzoek van 18 juli jl. Vanaf die datum is de zg nulmeting gedaan. Misschien verklaard dat al een hoop.
Gebruikersavatar
diederique
Berichten: 2045
Lid geworden op: 03 mei 2013, 17:27
Gender: Vrouw
Locatie: Dordrecht

Re: Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Bericht door diederique »

Je kunt bij de VU gewoon een kopie vragen van je waarden als je er de volgende keer bent. Je kunt, na de volgende priksessie ze dan gaan vergelijken.
Liefs, Diederique

Roze50Plus; omdat je er niet alléén voor staat.
Volg mijn blog: http://diederique2.wordpress.com
Papa is een Meisje (http://www.boekenbestellen.nl/boek/papa-is-een-meisje)
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6823
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Bericht door Eva »

Er is een alternatief, Hakuna, maar ook ik raad je aan de ontwikkelingen voorlopig even af te wachten. Mocht op den duur blijken dat de vermoeidheid in deze mate aanwezig blijft dan kun je vragen om Cyproteronacetaat te vervangen door Sprironolacton. Aan dat verzoek vaak wel gevolg gegeven. Spiro is echter ook allesbehalve zaligmakend en kent ook weer zijn eigen bijwerkingen. Bovendien is het minder sterk werkzaam voor ons doel dan Cypro.
Even volhouden nog, lijkt me. Sterkte ;)
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
JacquelineM
Berichten: 91
Lid geworden op: 26 jan 2016, 12:04
Gender: Vrouw
Locatie: Epe

Re: Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Bericht door JacquelineM »

Hoi Hakuna, het kan zijn dat jouw vermoeidheid te maken heeft met de verlaging van de testosteronspiegel waardoor je spiermassa achteruit gaat. Bij mij was dat wel het geval en heb dat gecompenseerd door in de sportschool ook aan krachttraining te gaan doen. Ik ben sinds mei 2014 in HRT, heb nooit Andocur (Cyproteronacetaat) gebruikt maar in plaats daarvan Spironolactone als anti-androgeen. Ben daarmee wel snel van 100 naar 50 mg gegaan omdat mijn bloeddruk teveel onderuit ging (ik gebruik ook een beta-blokker) en daardoor vermoeidheidsklachten ontstonden. De effecten die je noemt als een minder vette huid en verminderde haargroei op het lichaam heb ik ook en worden volgens mij veroorzaakt door de estradiol. Spironolactone is een kaliumsparend plasmiddel, dus niet altijd even handig. Bovendien is het naar ik begrepen heb een minder sterk werkend anti-androgeen. Je moet er daarnaast rekening mee houden dat Spironolactone geen progestagene werking heeft, dit i.t.t. Androcur. Ik had aanvankelijk totaal geen borstontwikkeling. Dat kwam pas een beetje op gang nadat ik na ongeveer een half jaar Utrogestan 100 (progesteron) erbij ging gebruiken.
Wees geduldig want je lichaam heeft tijd nodig om zich aan te passen aan de ingrijpende verandering van de hormoonspiegels.
Groetjes, Jacqueline.
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Bericht door Danielle »

Hakuna schreef:IK ben mij ook bewust van de bijwerkingen en verwijt het VUmc dan ook niks. Maar heb vandaag eens een halve dosering genomen en vanavond heb ik eens een langere wandeling gemaakt van ruim 2,5 uur en de vermoeidheid in de benen was al duidelijk minder dan gisteren.

Ga de komende tijd het volgende doen, deel de tablet in tweeën zodat ik twee stukjes heb van 25 mg het eerste stuk neem ik in de middag in tijdens het eten en het andere stuk neem ik in vlak voor het slapen gaan zodat ik toch de hele 50 mg op een dag binnengekregen heb, schijnbaar zorgt het gelijknamig innemen van dit middel over de dag verdeeld voor minder vermoeidheid. De tijd zal het moeten leren.

Want buiten deze vervelende bijwerking doet het ook veel goeds met mijn lichaam. Zou wel eens de testosteron waarde van mij willen weten die gemeten is bij het bloedonderzoek van 18 juli jl. Vanaf die datum is de zg nulmeting gedaan. Misschien verklaard dat al een hoop.
Placebo-effect is ook effect zullen we maar zeggen. De halfwaardetijd van cyproteron is 40 uur. Een extra zes uur tussen de doses zullen geen merkbaar verschil opleveren. Net zoals een merkbaar verschil door het verlagen van de dosis een paar dagen nodig heeft om door te werken, het opvoeren trouwens ook.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Bericht door Anon20190122 »

De transitie dosis is een achtbaan die je gewoon moet uitzitten hakuna en na je srs is het pas de tijd om stabiel met je hormonen te worden!
3B67-A22C
Berichten: 267
Lid geworden op: 18 aug 2015, 17:49
Gender: Vrouw

Re: Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Bericht door 3B67-A22C »

Vanwege mijn hartklachten schreef de VU tot en met oktober een dosis van 25mg voor en als dat goed gaat mag ik ook op 50. Ik hoop het, want bijvoorbeeld mijn libido is helemaal niets afgenomen. Het kan zijn dat dit al wat lager was vanwege de betablokkers die ik ook neem, die evengoed een libidoverlagend effect hebben, maar op dat vlak is er geen enkele verschil -tot grote blijdschap van mijn vriendje, die ik erop voorbereidde dat ik wel eens helemaal antisex/ frigide zou kunnen worden-. Mijn libido nam niet af, maar in de eerste week dat ik op hormonen was had ik wel soms stekende pijnen in mijn testikels en mijn sperma lijkt steeds doorzichtiger te worden.

Volgens mijn endocrinoloog zou onderzoek trouwens uitwijzen dat een lagere dosis t-blockers ook al effect heeft. Maar de effecten die @Hakuna meldt kan ik niet bevestigen, want ik had al een onbehaard lichaam, kurkdroog haar, nooit talgafscheiding, altijd al een lichte lichaamsgeur en ook geen ongewenste erecties. Nachtzweten doe ik alleen als ik echt ziek ben en koorts heb.

Wat ik zie is een lichte zwelling van mijn borsten (ieks! links meer dan rechts!) en volgens anderen worden mijn gelaatstrekken zachter. Ik merk ook dat ik emotioneler word, maar gelukkig nog onder controle. Dat merkte ik toen mijn zusje nog bij me langskwam de dag voor ze weer terugging naar Italië. Haar hele bezoek vocht ik tegen de tranen omdat ik haar zo zou missen, dat had ik vroeger nooit.
Hakuna
Berichten: 195
Lid geworden op: 28 jul 2015, 15:35
Gender: Transgender

Re: Cyproteronacetaat dosis naar 25 mg

Bericht door Hakuna »

Mijn libido is met 25 mg net zo goed afgenomen als met 50 mg. Maar gebruik sinds zondag 25 mg per dag en mijn vermoeidheid is zo goed als helemaal verdwenen. Heb mijn bevindingen dan ook per mail kenbaar gemaakt aan de endro van het VUmc. Verder doet de Cyproteronacetaat bij mij zijn werk uitstekend.

Heb even wat onderzoek gedaan naar testosteron waardes bij mannen (en vrouwen) en gemiddeld genomen heeft een man van mijn leeftijd een waarde die ligt tussen de 12 en 30. Als bij de nulmeting zou blijken dat mijn waarde zo tussen de 10 -15 zou liggen (of zelfs lager) dan zou ik met 25 mg per dag genoeg effect hebben. Het testosteron gehalte mag nooit helemaal tot nul terug worden gebracht, dat zou zelfs gevaarlijk en onverantwoord zijn. Bij vrouwen ligt de T waarde zo tussen de 1 en 3. Als wij transgenders met de T blockers op die waarde uit kunnen komen icm de Systen 100 pleisters vind er toch genoeg feminisatie plaats zonder de bekende vermoeidheidsverschijnselen. Ik zal bij het eerst volgende consult op 22 juli vragen wat de uitslag is van de nulmeting, misschien verklaard dat al veel.

https://www.salusi.nl/te-weinig-testost ... rontekort/

https://www.labuitslag.nl/bloedtest/testosteron/