Trans activism

Pas ik nou in een hokje of niet?
3B67-A22C
Berichten: 267
Lid geworden op: 18 aug 2015, 17:49
Gender: Vrouw

Re: Trans activism

Bericht door 3B67-A22C »

@Emma

Via TNN kreeg ik coaching voor werk, maar had er eerlijk gezegd geen klap aan. Er lag geen behandelplan klaar, er was geen netwerk van transvriendelijke werkgevers waar ik op in kon pluggen, gewoon niets. Voor ik met hormonen begon was ik onzeker of ik nog wel dezelfde professionele interesses zou hebben en had een lastige ervaring achter de rug met een IT bedrijf uit de bible belt, dus verkeerde in de veronderstelling dat ik dat wel kon gebruiken. Maar in plaats van nuttig op weg geholpen te worden, werd me gevraagd of ik misschien mee zou willen naar minister Asscher om het posterchild voor arbeidsmarktdiscriminatie van transen uit te gaan hangen, waar ik me toch niet voor wilde lenen. Ik kwam daar voor mezelf, niet een politiek issue. Verder dan algemene gesprekken over mijn gender identiteit, waar ik daar niet voor was, kwam het niet. Zonde van mijn tijd. Bovendien vroeg ik natuurlijk een beetje naar de bekende weg toen ik het probeerde bij een streng gristelijke opdrachtgever en merk ik nu ik me fulltime vrouwelijk presenteer, dat ik eigenlijk geen enkel werkprobleem heb. Volgens mij had ik de transzaak niet geholpen als ik daar wat vals slachtofferschap tentoon was gaan spreiden om een beeld te schetsen dat niet overeenstemt met de realiteit. Die "coaching" ging echt nergens over, was serieus een wassen neus. Dus ik zie je punt wel :)

@Nick

Precies, even naar die transkapster gaan in plaats van de cis barbier is al voldoende activisme en zet veel meer zoden aan de dijk. Heeft veel meer nut dan wat "coachend" gezwam in de ruimte of vals slachtofferschap.

@Daniela

Ik denk niet dat het onderscheiden van politieke kleur en agenda onbelangrijk zijn, omdat sommige politieke richtingen met al hun goede bedoelingen en ogenschijnlijke ondersteuning van onze zaak onze belangen helemaal niet dienen. Zo proberen linkse partijen zowel hun moslim als hun LHBT achterban te bedienen en dat is vaak helemaal niet mogelijk (n.b ik ben anti Wilders). Onze westerse verworvenheden die het ons mogelijk maken te zijn wie we zijn verhouden zich nou eenmaal niet tot de Islam en dat is helaas een terugkerend probleem als je zoals ik dagelijks in Rotterdamse volkswijken rondloopt. Mijn persoonlijke dieptepunt daarin was dat ik voor "racist" uitgemaakt werd toen ik er melding van deed dat ik door een Marokkaan in mijn gezicht gespuugd werd en het is helaas toch heus zo, dat dit de enige bevolkingsgroep is die me aanstaart, uitscheldt, bedreigt, etc. Dat mag en moet zelfs gezegd worden.

Maar ik zag het ook breder: in Rotterdam-zuid is een huiskamerproject voor LHBT jongeren (the hangout) waar jongeren die worstelen met hun gender identiteit en/of seksuele oriëntatie terecht kunnen. Veel daarvan zijn allochtoon en die wordt dus serieus geadviseerd om NIET uit de kast te komen, vanwege de verstotings en eerwraak toestanden. Lijkt mij dat ze wel uit de kast moeten komen en er een hartig woordje met zulke ouders gesproken moet worden. Elke nanometer die we van onze westerse verworvenheden prijsgeven uit een soort misplaatste politieke correctheid, gaat aan het eind van de dag wel ten koste van ons. Of de beslissing om afzonderlijke opvanghuizen te maken voor LHBT vluchtelingen omdat die weggepest worden in AZC's. Ehh w00t? Lijkt me dat je die pesters met kop en schouders uit moet zetten en glashelder maken dat wij dit in het westen niet accepteren. LHBT'ers gaan dan ook steeds meer naar rechts opschuiven.Vroeger waren het de linkse partijen die voor onze belangen opkwamen, maar dat is dus niet meer zo.

En over agenda's: neem nou genderstudies. Ik vind het eerder een activistische club die zich druk maakt over cultureel bepaalde labels dan een serieus te nemen wetenschappelijke discipline, maar die gaan wel zonder dat ze enige medische achtergrond hebben even bepalen dat diagnoses als genderdysforie moeten verdwijnen vanwege de beeldvorming of whatever. Zie de eerdere discussie. Heel erg aanmatigend om op de stoel van een medicus te gaan zitten als je enige achtergrond een softe pretstudie is waar je de verveling verdrijft met navelstaarderig geleuter over labels, beeldvorming en etiketjes. Sorry hoor, maar ze hebben geen flauw benul en berokkenen de transzaak alleen maar schade toe. Diagnostiek moet je aan medici overlaten en buiten de grijpgrage klauwtjes van ideologie houden.

Dus ja, ik vind politieke richtingen en agenda's best wel belangrijk om goed op het netvlies te hebben.
3B67-A22C
Berichten: 267
Lid geworden op: 18 aug 2015, 17:49
Gender: Vrouw

Re: Trans activism

Bericht door 3B67-A22C »

Echt zo fijn dat er tegenwoordig overal regenboogjes op zebrapaden en trottoirs gevingerverfd worden. Het is de grootste verworvenheid van het trans "activisme" van tegenwoordig.
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Trans activism

Bericht door Nate_0 »

Ik heb het meegemaakt dat ik in gesprekken met activisten/allies zelf "transfobisch" werd genoemd, omdat mijn ideeén verschillen van en milder zijn dan die van hen. Dat was ook erg fijn. Ik heb er maar niets op terug gezegd, ik was op een aantal van deze momenten ook nog niet uit de kast, maar ik weet dat ik niet de enige ben die in zo'n situatie heeft gezeten (en dan gaat het over witte cismeisjes). In het Engels is er bijvoorbeeld nogal wat discussie over of iemand nou trans of trans* is, etc. en dan denk ik... dat heeft echt helemaal niets meer met acceptatie te maken en het moment dat je iemand gaat uitkafferen omdat hij/zij/they de verkeerde term gebruiken is er toch echt iets mis met de community.

In mijn mening--als je een ally bent, laat je een transgender voorop lopen, luister je naar transgenders, leer je van ons en vervolgens corrigeer je mensen in je omgeving die het "fout" doen. Het ontwikkelen van eigen hypotheses en acties werkt niet, want dan gaat het vanuit een cis perspectief en dat is juist wat we niet nodig hebben.

Activisme voor mij zou zijn om juist niet stealth te gaan en gewoon mezelf te zijn, volledig, zonder geheimen, en mensen te educeren wat betreft acceptatie met als ideologie ook ditzelfde: acceptatie. Van vrienden, familie, werkgevers/nemers, collega's, de politiek, etc. zonder dat er een waardeoordeel over ons wordt geveld als transgender--hoe we dat ook kiezen uit te dragen. Ik weet donders zo goed dat dat niet in alle situaties en voor alle transen werkt, maar zou het gewoon niet fijn zijn om in een wereld te wonen waarin je iemand kunt zeggen "ik ga vanaf nu als man/vrouw door het leven, met bijpassende voornaamwoorden, en dit is mijn nieuwe naam" en mensen pakken dat op en je wordt niet gepest etc. Dat.
meerdere zakken met zaagsel
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Trans activism

Bericht door Anon20180501 »

We zijn het meer eens dan jij misschien vermoedt Naomi... ;)

Maar gelukkig leven we in een geseculariseerde samenleving, waar weliswaar nog altijd de joods-christelijke cultuur en het bijbehorende gedachtengoed de boventoon voert maar waar de mensenrechten gelukkig nog wel worden gerespecteerd, ongeacht je achtergrond en persoonlijke opvattingen. Door de politiek worden we om beurten links- of rechtsom genaaid, 't is maar net hoe de kaarten op tafel liggen en welk spel er gespeeld wordt. Het komt dus neer op timing en het juiste en eerlijke verhaal vertellen...

Zo woon ik in een appartementencomplex dat ongeveer 60 woningen telt waarvan bijna de helft van de bewoners bestaat uit Nederlanders met een buitenlandse achtergrond, asielzoekers en vluchtelingen. Alleen al op mijn etage zijn 5 van de 10 woningen verhuurd aan Afghanen, Iraniërs en Syriërs (ook een transgender uit Syrië maar die is helaas alweer verhuisd) maar ik heb nog nooit last ondervonden, integendeel, hier op de galerij hebben we met het mooie een paar keer met zijn allen bij elkaar gezeten en wat gekletst en wat gedronken, heel gezellie... Ik bedoel, dat mag ook wel eens gezegd worden :)

En ja, opsporing verzocht, ik vraag me af, zijn de autochtone/blanke crimineeltjes ermee gestopt of krijgen/hebben ze daar niet genoeg zendtijd meer voor.??

Dit was Brandpunt, terug naar het onderwerp, wie wat mag en kan zeggen hebben we nu wel gehad denk ik... :)
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Trans activism

Bericht door Anon20180311 »

Daniéla schreef:
Dit was Brandpunt, terug naar het onderwerp, wie wat mag en kan zeggen hebben we nu wel gehad denk ik... :)
Einde zentijd :|
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Trans activism

Bericht door Anon20180501 »

Er zal zeker en vast nog wel veel meer over te vertellen zijn Nick... :)
3B67-A22C
Berichten: 267
Lid geworden op: 18 aug 2015, 17:49
Gender: Vrouw

Re: Trans activism

Bericht door 3B67-A22C »

@Nate_0

Tja, passabiliteit, laat staan stealth, zit er in ieder geval het komende jaar niet in voor me. Dan zal eerst het mes erin moeten. Dus eigenlijk ben ik nu activistisch tegen wil en dank. Vanwege vervelende ervaringen op straat (er gebeurde wel meer dan spugen) was de VU bang dat ik pleinvrees aan het ontwikkelen was. Binnenshuis, in mijn eigen veilige coconnetje was ik al heel lang alleen maar vrouwelijk en kleedde me zo'n vijf keer per dag om als ik naar buiten moest. Dat vond ik ook geen doen, dus ging steeds meer binnen zitten. De hormonen veranderden dat, gaven me op de één of andere manier de moed en kracht om weer naar buiten te gaan en op de één of andere manier komt wat er op straat gebeurt minder hard bij me binnen.

Stealth gaan is wel een (misschien onrealistische) droom van me. Eigenlijk ben ik van plan om na mijn transitie naar Tel Aviv te verhuizen en daar een leven te beginnen waarin iedereen me alleen maar als vrouw kent. Alle papieren om Aliyah te doen staan al klaar en hoef alleen nog maar op de verzendknop te drukken. Ik ben niet in transitie om de mensheid iets te leren of een punt te maken, maar omdat ik vrouw ben. Maar je hebt zeker gelijk dat zichtbaarheid van transen de beste vorm van activisme is.

@Daniéla

Ik kan ook positieve ervaringen noemen hoor. Bijvoorbeeld: toen ik net fulltime in de buurt ging, werd ik overal met "meneer" aangesproken. Tot ik naar de Turkse supermarkt ging (beste lamsvlees), waar een dame met een hoofddoekje de eerste was die met met "mevrouw" aansprak. She made my day en ze hebben mijn permanente klandizie. Een maleisisch islamitsch echtpaar die bij mij in de portiek woont was nog het allerliefst voor me toen ze me in mijn vrouwelijke presentatie zagen. Ik heb ook een aantal Marokkaanse vrienden die me ook nu accepteren. Maar de agressie op straat komt uit maar één hoek.

@Isabelle

Hihi, ik kon niets in je berichtje vinden waar ik het mee oneens kon zijn. xxx
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Trans activism

Bericht door Anon20180501 »

agressie op straat komt uit maar één hoek
Ben te lui nu Naomi... :)

Maar dat wil niet zeggen dat ik ook wel zie dat er veel gaande is, ervaringen en berichten bevestigen een beetje het beeld dat we hebben van mensen met een Moslim-achtergrond, maar je kon er eigenlijk op wachten dat het een keer mis zou gaan, met wie verraste me niet maar waarom niet vertel ik je nog wel een keer dan, als je het wil horen tenminste, en via pb dan graag, niet te lang... ;)

grts Daniéla
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3666
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Trans activism

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik ben niet zo activistisch ingesteld, maar als je zichtbaar in het gewone leven bewegen als activisme wordt gezien ben ik misschien toch een activiste, maar daar doe ik het voor (persoonlijk zou ik het door de drijfveer niet willen laten tellen)
Irene
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Trans activism

Bericht door Nate_0 »

Ik dacht zo... Straks moeten we "trans" nog als "trAns" gaan spellen omdat de allies ook gezien willen worden...
meerdere zakken met zaagsel