zweten.. opvliegers.. hormonen

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
denceburnet
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 sep 2016, 12:05
Gender: Trans MtF

zweten.. opvliegers.. hormonen

Bericht door denceburnet »

Hi sisters:)!

Er is eigenlijk iets waar ik al mijn hele transitie elke dag last van heb en dat zijn opvliegers.. Ik begon met puberteitsremmers ( toen waren de opvliegers echt belachelijk, alsof ik elke dag een mobiele douche bij mij had) Daarna overgestapt op androcur en progynova. Wel verbetering maar nog steeds opvliegers. Op dit moment gebruik ik 100 mg spironolacton en 4 mg progynova. Waar ik voornamelijk last van heb is dat als ik ook maar een beetje inspanning heb of als ik ergens aankom, in een gebouw etc dan zweet ik mij altijd kapot. Het lijkt wel alsof mijn lichaam niet goed meer kan acclimatiseren aan verschillende temperaturen etc sinds ik aan de medicatie zit.
huidige waardes testosteron: 0.8nmol/l
oestrogenen: 248 pmol/l

Soms weet ik echt niet meer wat ik moet doen en ik weet niet eens of ik ooit wel een operatie wil, maar leven zonder al dat gezweet en ovliegers moet toch ook wel normaal kunnen op hormonen zonder operatie..

xx Dence
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: zweten.. opvliegers.. hormonen

Bericht door Anon20190122 »

Zullen we hier maar eventjes verder misschien willen Emma of Eva mijn berichten uit je introductie topic hier heen verplaatsen?
Gebruikersavatar
denceburnet
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 sep 2016, 12:05
Gender: Trans MtF

Re: zweten.. opvliegers.. hormonen

Bericht door denceburnet »

jaa idd:)!
Gebruikersavatar
denceburnet
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 sep 2016, 12:05
Gender: Trans MtF

Re: zweten.. opvliegers.. hormonen

Bericht door denceburnet »

heb je bericht net gezien @tanisha ! Mijn oestrogeen waarden zijn 250 pmol/l en mn testosteron 0.8nmol/l
Misschien dat mn oestrogeen waardes te laag zijn? Ik heb zelf het idee alsof het het vu weinig kan boeien. Ik kom elke keer weer terug met dezelfde klachten en ik heb niet het idee dat ze echt grondig onderzoek doen behalve even bloed prikken, resultaten kijken en zeggen oh probeer maar nog een pilletje erbij! en ze sturen je weer weg.

Maarja ik hoop dat ik de goede dosis voor mij kan vinden, heb het soms zo gehad met hormonen dat ik er echt helemaal mee wil stoppen maarja dat is ook geen optie.
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: zweten.. opvliegers.. hormonen

Bericht door Anon20190122 »

Ik weet precies wat je bedoelt ik heb de zelfde ervaring met het vu het intresseert ze geen ene rotmoer!

Ik heb estrogel waar ik zelf de dosis van omhoog gebracht heb als ik dat vertaal naar progynova waarden kreeg ik 2mg voorgeschreven en ben ik naar 3mg gegaan

Blijkbaar neem ik de oestrogenen slecht op en heb ik er wel redelijk veel van nodig door het niet meewerken van het vu moet ik je de waardes schuldig blijven en doe ik het op gevoel.
Ik was ongeveer zo ver dat ik moordneigingen kreeg toen heb ik de route van de minste weerstand gekozen dus vandaar.

Als je helemaal geen operatie wil blijf je toch aan de testosteron blokkers vast zitten wat ook niet echt een aanrader is.
Anon20190209
Berichten: 298
Lid geworden op: 30 apr 2014, 22:10
Gender: Vrouw

Re: zweten.. opvliegers.. hormonen

Bericht door Anon20190209 »

Voor mij ook heel erg herkenbaar...
Sinds hrt en dan gaan we terug naar 1998 ook last van opvliegers. Maar vooral dat ik het heel erg snel heel warm heb. Je lichaam raakt dan een soort van oververhit met als gevolg dat je gaat zweten. Lichaam wil immers koelen.

Heb jaren geleden een heel goed gesprek met een arts gehad, hij gaf aan dat door hormonen de thermostaat van het lichaam van slag kan raken. Met als gevolg dat er veel eerder signalen worden afgegeven om het lichaam te gaan koelen door te gaan zweten.

Ik heb zelf van alles al geprobeerd, meer en minder progynova. Wel en geen androcur.
Zelf medicatie zoals clonidine maar niets heeft geholpen. Door internist binnenste buiten gekeerd... meerdere bloed en urine onderzoeken maar verder niets lichaamlijk mis

Gelukkig heb ik met lagere buitentemperaturen nagenoeg geen last dus ben heel blij dat de herfst weer voor de deur staat ;)

In mijn geval heb er mee leren leven... want hoe drukker ik me er om ging maken hoe erger het werd.

Hoop natuurlijk dat er ooit nog eens iets op gevonden wordt ;)
Gebruikersavatar
Jessy
Berichten: 1642
Lid geworden op: 25 mar 2012, 17:07
Gender: Transgender
Locatie: Belsj Limburg

Re: zweten.. opvliegers.. hormonen

Bericht door Jessy »

Ik herken je probleem, maar de oorzaak ben ik zelf nooit achtergekomen. Ik heb het ook sinds mijn puberteit, alleen had ik niet de zegen van puberteitsremmers en was dit dus een "normale" puberteit zonder medicatie.
Wel hebben ze jaren later geconcludeerd dat ik Asperger Syndroom zou hebben, een vorm van autisme. Nooit had ik het erachter gezocht, maar volgens de psychiater schijnen die opvliegers bij autisten vaker te voorkomen.
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: zweten.. opvliegers.. hormonen

Bericht door Anon20190122 »

Het kan echt zonder opvliegers Cher het is mij ook gelukt!
Anon20190209
Berichten: 298
Lid geworden op: 30 apr 2014, 22:10
Gender: Vrouw

Re: zweten.. opvliegers.. hormonen

Bericht door Anon20190209 »

Hai Tanisha, ben blij voor je dat jij er vanaf bent ;)

Het zijn bij mij op dit moment niet de opvliegers meer, maar het gewoon veels te snel warm hebben en dan het gevoel hebben dat je lichaam in brand staat. Dus dat verhaal van thermostaat die ontregelt is door bijvoorbeeld Estradiol geloof ik zeker wel in.

Slik nu al een tijdje geen androcur meer...
Laatste bloedonderzoek was testosteron 1.3 en estradiol 490.... dus daar zal het zeker niet aan liggen.... Heb verder in het verleden pleisters en estrofem geprobeerd ipv Progynova, zelfs Utrogestan maar met alle veranderingen geen verbeteringen...
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: zweten.. opvliegers.. hormonen

Bericht door Anon20190122 »

Progynova was bij mij de minst slechte estrodot was ook redelijk maar werd gek van die pleisters.
Progynova had bij mij nog een andere bijwerking ik werd er enorm agressief van en was in mijn vrachtwagen chauffeuse dagen geen optie meer.

Estrogel is voor mij echt de uitkomst ik merk wel naarmate de bus op z'n end komt de dosis minder wordt ik begin dan emotioneel wat minder in mijn vel te zitten maar dat vang ik nu op als ik merk dat bodem in zicht is door een pietsje meer te nemen.
Dus de dosis is precies goed en komt vrij nauwkeurig een zweterige dag merk ik ook dat ik niet voldoende het gehad als ik rusteloos en emotioneel wordt