Nieuwe chat! Zie dit topic.

Hormoontherapie met pleisters

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Vertrokken01
Berichten: 289
Lid geworden op: 05 okt 2016, 17:23
Gender: Onzeker
Locatie: ////

Hormoontherapie met pleisters

Bericht door Vertrokken01 »

Ik reageer niet goed op Dermestril 100 , mijn oestrogeen staat veel te laag en ik lacteer. Aan de huisarts gevraagd of er alternatieven waren , die zijn er : Estradot en Systen. Echter , Systen en Estradot zijn al niet goedkoop ( pleisters worden nooit vergoed in België , enkel gel en pillen ) en dan zou ik nog eens extra moeten aankopen want ze maken ze enkel in max 50 ( voor Systen ) en in 75 max ( voor Estradot ) .

Even aan het eind van mijn Latijn.

Mijn lokale apotheek kan enkel bestellen wat er in het systeem staat en internationale apotheken zijn zo ver uit de buurt.

Ik plak de pleisters op mijn buik.
Zou het uitmaken voor de respons mocht ik ze nu eens op de billen gaan plakken?

Mijn huisarts schrijft normaal Progynova voor maar daar werd ik te vervelend van met die pieken.

Groetjes ,
Elissa.
////
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Hormoontherapie met pleisters

Bericht door Alice »

Hoi Elissa,

"Mijn estrogeen spiegel staat laag en ik lacteer", is een beetje contra.
Gewoonlijk is er kans op lactatie als er te veel aan estrogenen/ cyproteronacetaat is.
Lactatie komt meer voor en als het niet veel is is het meer irritant dan gevaarlijk en na een tijdje stopt het. Wel aan je behandelaar doorgeven.
Waar je je pleisters plakt maat niet zo veel uit zolang het maar niet in de omgeving van de borst is en dat de huid niet te dik is ,het niet te veel beweegt, bovenarm, buik, bil, bovendij.

Waarom stap je niet over op gel zoals Esteva (remgeld € 1,76 of € 2,94)?
‘S ochtends even een kloddertje ‘snot’ op je huid smeren, even laten opdrogen en dat het.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Vertrokken01
Berichten: 289
Lid geworden op: 05 okt 2016, 17:23
Gender: Onzeker
Locatie: ////

Re: Hormoontherapie met pleisters

Bericht door Vertrokken01 »

Alice schreef:Hoi Elissa,

"Mijn estrogeen spiegel staat laag en ik lacteer", is een beetje contra.
Gewoonlijk is er kans op lactatie als er te veel aan estrogenen/ cyproteronacetaat is.
Lactatie komt meer voor en als het niet veel is is het meer irritant dan gevaarlijk en na een tijdje stopt het. Wel aan je behandelaar doorgeven.
Waar je je pleisters plakt maat niet zo veel uit zolang het maar niet in de omgeving van de borst is en dat de huid niet te dik is ,het niet te veel beweegt, bovenarm, buik, bil, bovendij.

Waarom stap je niet over op gel zoals Esteva (remgeld € 1,76 of € 2,94)?
‘S ochtends even een kloddertje ‘snot’ op je huid smeren, even laten opdrogen en dat het.

Hey Alice,
ik denk dat ik de overstap naar gel aan de huisarts ga voorleggen want ik krijg van die rare vuurrode plekken die moeilijk weggaan op pleisters. Ook heb ik het constant warm en ben ik zo moe . Ik nam het voor lief omdat het fysiek wel goed helpt maar het is echt vervelend. Door die vermoeidheid kan ik moeilijk begrijpen dat ik hoge oestrogenen zou hebben.

Op twee pleisters had ik 384 ng / dl en dat vond mijn arts gevaarlijk hoog. Meteen moeten halveren naar één pleister van 100 en de eerste twee dagen gaat het goed op een verse pleister maar de derde dag heb ik zo ongelooflijk sterke warmte-opwellingen.
Heb even naar de huisarts gebeld en zij gaat maandag weer bloed trekken voor de waarden te meten. Pillen zijn voor mij geen optie want die gaven te lage waarden ( 27 ng / dl op 5 mg Progynova ) en ik kreeg daar huilbuien op.

Pleisters voel ik me best goed op op die vervelende warmte oprispingen na.

Ik ben zelf wel te vinden voor een overstap naar oestrogel ( Estreva gel kan niet meer in België ) . Minder gedoe met pleisters die loskomen en die huidirritatie is zo vervelend.

Cyproteronacetaat ( Androcur ) is nu ook bepaald geen lieverdje maar het is een noodzakelijk kwaad. Mijn huisarts en de artsen in België in het algemeen zijn nogal sceptisch ten opzichte van Medroxyprogesteron en Spironolactone als anti-androgeen.

Decapeptyl zou eigenlijk een veel beter alternatief voor transvrouwen zijn maar dat is te duur dus dat schrijven ze niet voor :/
////
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Hormoontherapie met pleisters

Bericht door Emma »

Hoeveel cyproteronactetaat gebruik je nu? Vermoeidheid is een bekende bijwerking, en aangezien cypro een progestageen is, is dat waarschijnlijk ook een oorzaak achter het lacteren...
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Vertrokken01
Berichten: 289
Lid geworden op: 05 okt 2016, 17:23
Gender: Onzeker
Locatie: ////

Re: Hormoontherapie met pleisters

Bericht door Vertrokken01 »

Emma schreef:Hoeveel cyproteronactetaat gebruik je nu? Vermoeidheid is een bekende bijwerking, en aangezien cypro een progestageen is, is dat waarschijnlijk ook een oorzaak achter het lacteren...
Hey Emma,

ik gebruik 50 mg Androcur ( Cypro ) per dag en 100 µg ( pleister ) oestradiol.

Ik ben doodmoe en heb het zo vreselijk benauwd soms

:/
////
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Hormoontherapie met pleisters

Bericht door Emma »

Je klinkt als een spiro-kandidaat hoor... maar je kan ook met je arts overleggen of een halvering naar 25mg cypro per dag een idee is. Hoe lang gebruikte je al cypro?
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Vertrokken01
Berichten: 289
Lid geworden op: 05 okt 2016, 17:23
Gender: Onzeker
Locatie: ////

Re: Hormoontherapie met pleisters

Bericht door Vertrokken01 »

Emma schreef:Je klinkt als een spiro-kandidaat hoor... maar je kan ook met je arts overleggen of een halvering naar 25mg cypro per dag een idee is. Hoe lang gebruikte je al cypro?

25mg durf ik niet om vragen omdat mijn T hoog stond voor de HRT.
Ik zou veel liever op Spiro overgaan maar dat vindt zijzelf te gevaarlijk omdat het een diureticum is en met de elektrolyten kan knoeien.

Ik neem nu al 6 maanden Cypro. Daarvoor kreeg ik Spiro van het genderteam in Leuven ( Belgie ) maar die wilde zijzelf niet voortzetten omdat ze fundamenteel tegen diuretica is. Ze is heel er tegen anti-androgenen in het algemeen.
////
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Hormoontherapie met pleisters

Bericht door Emma »

Het is uiteindelijk jouw lichaam hoor. Die strijd kennen we, die is bij het VUmc in Amsterdam ook gevoerd, en die schrijven sinds twee jaar of zo ook spiro voor. Maar het is geen fijn spul voor je nieren, dat staat vast.

Het zou heel goed kunnen dat je met 25mg cypro ook je T goed onder controle kunt houden.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Vertrokken01
Berichten: 289
Lid geworden op: 05 okt 2016, 17:23
Gender: Onzeker
Locatie: ////

Re: Hormoontherapie met pleisters

Bericht door Vertrokken01 »

Emma schreef:Het is uiteindelijk jouw lichaam hoor. Die strijd kennen we, die is bij het VUmc in Amsterdam ook gevoerd, en die schrijven sinds twee jaar of zo ook spiro voor. Maar het is geen fijn spul voor je nieren, dat staat vast.

Het zou heel goed kunnen dat je met 25mg cypro ook je T goed onder controle kunt houden.
Misschien moet ik haar wat rapporten van endocrinologen laten zien en haar zo aantonen dat spiro even effectief als cypro is. Tot slot kan cypro ook niet veel gezonder zijn dan spiro denk ik dan. Sinds het gebruik van Cypro ben ik enorm bleek , echt lijkbleek om het bijna te stellen :/
////
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Hormoontherapie met pleisters

Bericht door Emma »

Dat is een beetje het punt, spiro is minder effectief dan cypro. Maar als ik jou was zou ik het wel proberen, en die halvering van de cypro achter de hand houden als alternatief voorstel...
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]