initiatiefwet bescherming transgenders en intersekse personen tegen discriminatie

Nieuwsberichten
Elise

initiatiefwet bescherming transgenders en intersekse personen tegen discriminatie

Bericht door Elise »

D66, PvdA en GroenLinks hebben een initiatiefwet ingediend om transgenders en intersekse personen te beschermen tegen discriminatie.
Zie hiervoor een item op RTL en de informatie van TNN

http://www.rtlnieuws.nl/nederland/polit ... orme-steun

https://www.transgendernetwerk.nl/wetsv ... -personen/
(bron: Patiëntenorganisatie transvisie)
Eva
Beheerder
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: initiatiefwet bescherming transgenders en intersekse personen tegen discriminatie

Bericht door Eva »

Als we het er nou gewoon op houden dat discriminatie niet toegestaan is? Lijkt me een stuk eenvoudiger. Hoe meer de wet- en regelgeving specificeert hoe meer je juist niet expliciet verbiedt. Impliciet sta je dat dan toe...
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Citizen Erased

Re: initiatiefwet bescherming transgenders en intersekse personen tegen discriminatie

Bericht door Citizen Erased »

"Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan."

Volgens mij komen er verkiezingen aan.
Eva
Beheerder
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Eva »

Ik heb mijn twijfels of het vanuit oogpunt van politiek bedrijven nou zo handig is. Niet lang geleden hadden we als onderwerp een wc-arrangement. De hoeveelheid poep die daarover werd uitgestort vergeet ik niet zo snel. Nu ook weer zie ik hoe 'de anderen' zich ergeren aan wéér een uitzonderingspositie voor osm (ons soort mensen). Opvallen? Geen probleem wat mij betreft, maar op deze manier?
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Emma
Beheerder
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Emma »

Probleem met de grondwet in Nederland is dat een rechter er niet aan kan toetsen. Een wet hoort de grondwet te respecteren, en om een principe uit de grondwet af te kunnen dwingen heb je een 'gewone' wet nodig, in dit geval de Algemene Wet Gelijke Behandeling (AWGB). Maar die is weer dusdanig vaag dat een rechter vaak pas een uitspraak wil doen als er een uitspraak is van het College voor de Rechten van de Mens. Alle genderissues worden door dat college altijd al onder 'geslacht' geschaard, je zou verwachten dat de rechtspraak dat na verloop van tijd wel over zou nemen maar dat gebeurt dus niet. Vandaar dat men op het idee is gekomen dan maar de AWGB een beetje aan te passen.
Ik ben het van harte met Eva eens dat we op deze manier op de verkeerde weg zijn. We moeten juist in de AWGB dat stukje 'op welke grond dan ook' zien te vangen. We blijven zo uitzonderingen maken.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Anon20180501

Bericht door Anon20180501 »

Eva schreef:Als we het er nou gewoon op houden dat discriminatie niet toegestaan is? Lijkt me een stuk eenvoudiger. Hoe meer de wet- en regelgeving specificeert hoe meer je juist niet expliciet verbiedt. Impliciet sta je dat dan toe...
nu wel een like... :)
Anon20190122

Bericht door Anon20190122 »

Ik vind dit wetsvoorstel een mooi stukje erkenning voor alles wat ik de afgelopen 20 jaar heb meegemaakt.
Anon20210626

Bericht door Anon20210626 »

Ik vrees dat het gewoon een proefballonnetje is ...... een poefballonnetje dus
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Petra-S

Bericht door Petra-S »

Emma schreef: We moeten juist in de AWGB dat stukje 'op welke grond dan ook' zien te vangen. We blijven zo uitzonderingen maken.
Is dat niet waar we in Nederland sterk in zijn Emma; uitzonderingen en vage afspraken maken?
Volg ook mijn blog: https://petratransgender.wordpress.com/
Ik wil niet anders zijn. Ik wil gewoon mijzelf zijn!

Afbeelding